Wanneer ongekookt kraanwater geven?

Discussie in 'Voeding' gestart door stoetel, 4 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stoetel

    stoetel Fanatiek lid

    18 dec 2007
    1.108
    0
    0
    Brabant
    Hey dames!

    Wanneer wij de fles klaarmaken gebruiken wij afgekoeld gekookt kraanwater. Dat vinden we niet erg om te doen, maar er komt toch een moment dat hij 'gewoon' kraanwater gaat drinken. Een kraamverzorgster vertelde in een tijdschrift dat ze altijd als advies geeft om ongekookt kraanwater te gebruiken. Dat is goed voor de weerstand, zegt ze. Terwijl onze kraamverzorgster juiste vertelde dat we het moeten doen zoals wij het nu doen. Raar hoor. Kortom, wanneer kreeg jullie kleintje ongekookt kraanwater?

    Liefs
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat gekookt water niet nodig is, als je de melk niet van tevoren klaarmaakt.
    Lisa heeft vanaf 2,5 maand gewoon water uit de kraan gekregen, in het begin 6 keer per dag 2,5ml (voor het doorspoelen van de sonde), deden ze dus ook zo in het ziekenhuis.
     
  3. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Je mag gewoon kraanwater gebruiken vanaf het begin. Als je gekookt water laat afkoelen komen er ook bacterieen bij.
    Ik zou niet meer gaan koken, dat scheelt je een hoop werk.
     
  4. stoetel

    stoetel Fanatiek lid

    18 dec 2007
    1.108
    0
    0
    Brabant
    Bedankt voor jullie snelle reactie. Na deze te hebben gelezen kan dit topic op slot! Ook heb ik nog even bij de voedingsdeskundige gelezen. Daar stond toevallig een zelfde soort vraag. En daar werd verteld dat je inderdaad ongekookt koud kraanwater mag gebruiken. Voortaan koken wij geen water meer voor ons ventje.:D

    Liefs
     
  5. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt een deel van het water nog wel koken hoor.
    De WHO heeft vorig jaar nieuwe richtlijnen afgegeven voor het aanmaken van kunstvoeding (die staan nog niet op de meeste verpakkingen).
    De helft van het benodigde water kook je, en je lost het poeder op in dit water als het net van de kook is. Daarna doe je de rest van het water er gewoon koud bij (vers leidingwater).
    Fles is dan meteen op de goede temperatuur en door het gebruik van het hete water krijgen eventuele bacteriesporen die in het poeder zitten geen kans kwaad aan te richten.
     
  6. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Maar ehm.... (hier spreekt een bv-mama, dus weinig verstand van flesvoeding :)).... je mag de melkpoeder er toch pas bijmikken als het water afgekoeld is tot ongeveer drinktemperatuur? Omdat anders de 'goede bacteriën' in de melk ook weer verloren gaan? Dat dacht ik altijd...
     
  7. Escal

    Escal Fanatiek lid

    12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    ow dit heb ik nog nooit gehoord... wij doen altijd gekookt water af laten koelen en opwarmen in de magnatron, dan de melk erbij.. soms doen we ook wel eens melk in water dat net van de kook af is oplossen en dan aanvullen met koud (gekookt) water.
    ben wel benieuwd anders moet ik dat ook maar niet meer doen...
     
  8. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    haha, kun je nagaan... hoeveel verschillende meningen en adviezen er zijn :D
     
  9. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Dat is 37 graden en dat is DE broedtemperatuur van bacteriën... Nee, je wilt echt eerder de voeding gemaakt hebben en er een dop/speen op gezet hebben...
     
  10. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Haha, zo zie je maar... tis maar goed dat ik een borstvoedingsmama ben :D
     
  11. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In kunstvoedingspoeder zitten geen 'goede' bacteriën. Wel kunnen er vanaf de fabricage al sporen van ziekmakende bacteriën in zitten (de beruchtste is de E. Sakazakii). Door heet water te gebruikten verklein je de kans op een besmetting bij je kind.
     
  12. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik gebruik al sinds het begin koud kraanwater om flesvoeding aan te maken. We gebruiken namelijk voor de helft gekookt water, en voor de andere helft koud water.
     
  13. tulip

    tulip Niet meer actief

    Ik vind dat je je antwoord wel wat genuanceerder neer mag zetten, nu is het net alsof mensen die flesvoeding geven elke dag bewust het risico lopen om hun kindje doodziek te maken.

    Kijk, ik weet dat jij het een sport vind om in elk topic iets lulligs te zeggen over fv of over bijvoeding voor 6 maanden, maar niet iedereen weet dat en sommigen schrikken zich dood van zo'n bericht.
     
  14. BabeBabe

    BabeBabe VIP lid

    14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wij gebruiken gewoon kraanwater en verwamren dat 50seconden in de magnetron... al vanaf dag 1... het kraanwater hier in NL is namelijk prima.
     
  15. nonnie26

    nonnie26 Niet meer actief

    hier de eerste 3 mnd BV daarna flesvoeding en gelijk koud water, aanmaken en opwamren in de magnetron, is altijd goed gegaan..

    @dirksmama, meisje heeft pas 1x een snotneus gehad, dus denk niet dat de bacterien zo erg zijn waar ik haar aan bloot stel met FV!!!
     
  16. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Ik dacht al dat ik de enige was die er zo over dacht ;) Ben 't helemaal met je eens!

    Mijn dochter krijgt sinds ze 4 weken is kv (en nu met 5 maanden ook nog steeds deels bv), en maken het al vanaf het begin met een deel kokend water, en deels koud kraanwater. Deden eerst het heet/koud water in de fles en dan de voeding er bij, maar sinds we zijn overgestapt qua voeding doen we eerst een deel kokend water in de fles, voeding erbij, zwenken en dan aanvullen met koud water.
     
  17. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je interpreteert me verkeerd. Die bacteriesporen kunnen er nou eenmaal inzitten, dat is heel vervelend, maar daar is qua productie echt niets aan te doen. Door half gekookt water te nemen minimaliseer je het risico. Dat heeft niets met de een of andere 'sport' die jij ergens meent te zien te maken. En ook niet met bangmaken. Wel met het verminderen van risico's. Elk jaar belanden er heel wat babies met darminfecties die te vermijden zijn in het ziekenhuis. Het is niet leuk als je kind ziek is. Dan doe je toch alles om te vermijden dat dat gebeurt?

    Daarnaast is het ook nog een veel gemakkelijker en snellere manier om een fles klaar te maken. Die je overal kunt toepassen, thuis, als je op pad bent, noem maar op.

    Het gaat dus NIET om 'snotneusjes', maar om darminfecties.
     
  18. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Koud water met poeder mengen en dan in de magnetron is echt de omgekeerde manier. Bel maar even met Nutricia, dan leggen ze je wel uit waarom je beter gewoon de gebruiksaanwijzing kunt volgen.
     
  19. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    De kans dat die in de fles belanden zijn ongeveer net zo groot als die op je tepel zitten omdat je daar net met je viezen handen / bh / borstcompres etc aan gezeten hebt. Geen echt toegevoegde waarde dus.

    Er zijn maar een paar dingen belangrijk bij het geven van elke soort voeding:

    was je handen
    maak de omgeving goed schoon (flessen, borst etc)
    hergebruik geen producten die een keer verwarmd zijn
    dek producten die klaargemaakt zijn zo snel mogelijk af
    koel warme producten zo snel mogelijk terug


    Nutricia zal ook zeggen dat de poeder gemakkelijker oplost is warm / heet water.... Laat iedereen lekker doen waar zij zich gemakkelijk bij voelt zolang bovenstaande maar in acht wordt genomen.
     
  20. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Mij is verteld door de kinderarts dat het kraanwater in Nederland hartstikke schoon is. Toen we daar toevallig voor iets anders waren, had mijn zoontje een ontstoken oog en ik maar moeilijk doen met afgekoeld gekookt kraanwater. De kans dat m'n zoontje iets kreeg van het pannetje dat niet goed schoon was of van de bacterieen die in het bakje kwamen tijdens afkoelen of van het gaasje waren groter, zei zij. Ik mocht gewoon koud kraanwater gebruiken

    Dit ging dan wel niet over voeding maken en ik weet heel niet hoe je een fles kunstvoeding maakt, maar ik denk dat je wel iets heel geks moet doen wil je daar een darmbacterie van oplopen!

    Melkpoeder is niet helemaal steriel en kan idd een enterobacterie bevatten, maar:

    De richtlijnen daaromtrent gaan alleen over het bewarenvan klaargemaakte voeding en niet over het bereiden van de fles.
    De richtlijnen zijn:
    Ø Men dient de bereide zuigelingenvoeding binnen maximaal 2 uur te koelen tot 5°C en een bewaartijd van maximaal 24 uur aan te houden.
    Ø Het opwarmen van het gerehydrateerd melkpoeder tot 37°C, warm houden én toedienen mag maximaal 1 uur in beslag nemen.
     

Deel Deze Pagina