Verhuizen beste vriendinnen dochters..

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Ammie1984, 8 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

    Ammie1984 Bekend lid

    12 nov 2012
    773
    68
    28
    Mijn dochters van 9 en 7 hebben beiden een beste vriendin. Dit zijn toevallig ook zusjes van elkaar en ze wonen nu 3 deuren verder..
    Vooral mijn jongste dochter is onafscheidelijk met haar vriendin. Ze zien elkaar vrijwel elke dag en als de een niet kan spelen weet de ander niet wat ze moet doen bij wijze van spreken.. Als mijn dochter iemand anders te spelen heeft en diegene wordt opgehaald is het meteen.. Ik ga nog naar E...

    Allebei mijn dochters spelen ook wel met andere vriendinnen, maar dit zijn echt wel hun besties. Ze gaan ook superleuk met elkaar om en gaan veel met elkaar op pad. Zo gezellig..

    En nu... Zijn ze ingeloot voor een nieuwbouwproject. We wisten wel dat ze op zoek waren naar een andere woning, maar ze twijfelden wel of ze wel of niet zouden gaan verhuizen. Met dit project is het wel vrij zeker dat ze gaan..
    Pluspunt is wel dat het in dezelfde stad is en ook nog eens in dezelfde wijk. Wel helemaal aan de andere kant van de wijk.. Ook blijven ze nog gewoon op dezelfde school zitten.

    Waar maak je je dan druk om zou je zeggen?
    Tja, toch ben ik bang dat het contact op de een of andere manier gaat verwateren.. Nu lopen ze te pas en te onpas bij elkaar binnen en dat gaat straks niet meer. Ze zullen elkaar nog wel blijven zien denk ik, maar het zal toch heel anders worden dan dat het nu is.
    En dat vind ik echt zo heel erg jammer.. Misschien maak ik me er drukker om dan dat mijn kinderen (nu) doen, maar ik ben wel bang dat ze straks met hun ziel onder hun arm lopen als ze straks verhuisd zijn.. Het duurt allemaal nog wel even (zeker nog wel een jaar) maar toch..
     
  2. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik begrijp wat je voelt, ik heb een soortgelijke ervaring. Mijn zoons gingen met hun vader verhuizen, naar een nieuwbouwhuis 3 minuten fietsen verderop. Het vorige huis was op een pleintje waar echt veel klasgenoten woonden. Ik maakte me hier ook druk om, ondanks het kleine stukje fietsen. Toch anders dan even bij elkaar binnenlopen.

    Maar het bleek heel erg mee te vallen. Ze waren ruim 10 en 8 wel toen ze verhuisden, dus ietsje ouder dan jouw dochters, maar gingen gewoon veel meer fietsend naar vriendjes toe. Misschien iets minder laagdrempelig, maar het was geen gemis of iets dergelijks. Ik merk daarnaast dat het hebben van een telefoon (had toen alleen de oudste, sinds kort hebben ze dat allebei) wel veel voordeel gaf. Hierdoor kon hij laagdrempelig zelf afspraakjes regelen.

    Het had trouwens hier juist als voordeel dat mijn oudste een nieuw vriendje kreeg, doordat het andere vriendje niet direct naast de deur woonde. Er kwam ruimte voor nieuwe vriendschappen die achteraf gezien juist beter voor hem bleken. Hoeft in het geval van jouw dochters niet zo te zijn natuurlijk, maar moraal van mijn verhaal is dat het zich waarschijnlijk wel oplost.
     
  3. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Wij zijn 39km verderop gaan wonen. M'n oudste spreekt dagelijks via videobellen haar vriendinnen en logeerpartijen zijn hardstikke leuk! Contact blijft dus goed.
    Het is van beide kanten energie erin steken maar als je dat doet komt het zeker goed vooral als ze ook op school zitten samen.
     
  4. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Ik dacht dat ze naar een andere stad zouden verhuizen, maar als ze op school blijven en bij elkaar in de klas, dan houdt de vriendschappen wel stand en past alles zich vanzelf aan.
    Is dat niet zo, dan is de vriendschap misschien meer een soort routine geworden.
    Denk echt dat het wel losloopt als de vriendschap oprecht is!
     
  5. Ammie1984

    Ammie1984 Bekend lid

    12 nov 2012
    773
    68
    28
    Mijn dochters zijn tegen de tijd dat de 'buren' gaan verhuizen ook 8 en 10. Oudste zal dan ook al wel een telefoon hebben.
    Fietsend is het ook max 5 minuten hier vandaag. Scheelt dus eigenlijk niks.
    Ze zijn ook wezen kijken naar huizen in andere plaatsen, dus al met al sowieso heel blij dat het dezelfde woonplaats is gebleven..

    Nu denk ik soms ook wel eens; Nou dames, mag wel ietsje minder hoor, haha.. Aan de ene kant inderdaad wel goed dat ze ietsje verder van elkaar gaan wonen.. Maar het blijft toch ook wel jammer :)
     
  6. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik zou me niet druk maken en gewoon zien hoe het loopt. Ze blijven in de buurt dus kunnen ze met de tijd vast een stukje fietsen.
    En vriendschappen kunnen komen en gaan.. wie weet zijn ze over een tijdje op elkaar uitgekeken en hebben ze andere vriendinnen. Daar kun je toch niks aan doen.
     
  7. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Ik denk dat het wel meevalt
    Je kinderen worden ook wat ouder dus dat iets langere stukje lopen valt dan wel weer mee
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Dat denk ik ook inderdaad.
     
  9. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.514
    2.355
    113
    #9 Jessi79, 8 feb 2021
    Laatst bewerkt: 8 feb 2021
    Mijn dochter en haar buurjongen die 3 huizen verder woonde zijn ook beste vrienden, al vanaf hun babytijd. Wij zijn in 2018 ingeloot voor een nieuwbouwkavel verderop in de wijk en ik had exact dezelfde zorgen als jij. De bouw van ons huis startte eind 2019, en afgelopen zomer zijn we verhuisd, 5 minuutjes fietsen verderop. Mijn dochter was toen net 8. Ze ziet haar vriendje nog net zo vaak als voorheen, alleen moeten ze nu dus fietsen. Soms brengt of haalt een van de ouders (meer voor de gezelligheid) maar ze kunnen inmiddels ook prima zelf fietsen. Het enige wat veranderd is is dat we nu als ouders vaker appen of bellen om te vragen of het spelen kan (of de kinderen sturen een spraakbericht via de app), zodat ze niet voor niks fietsen. En snel nog 5 minuten gaan spelen voor het eten doen ze niet meer.

    Wij zien de buren ook nog regelmatig (minstens 1x per week) om te borrelen in de tuin. Daar is niks aan veranderd.

    Kortom: maak je geen zorgen, een goede vriendschap overleefd vijf minuten fietsen wel. Voordat dat huis klaar is ben je bijna twee jaar verder.
     
  10. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.476
    6.165
    113
    Het scheelt dat ze op dezelfde school blijven. Dan zien ze elkaar nog regelmatig, en zal het afspreken gewoon blijven.
    Hier had oudste ook zo een vriendschap met het overbuurmeisje, die vriendschap was al veranderd voor de verhuizing, ze zaten nl niet bij elkaar in de klas, die vriendin is een jaar ouder en ging dus al eerder naar de middelbare, en kreeg het een stuk drukker. Nu hebben ze nog steeds contact via de app en bellen soms. Afspreken gebeurt nog wel, maar niet meer elke dag of wekelijks.
     
  11. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.390
    794
    113
    Vrouw
    Oei, ik voel een steek in mn buik nu ik je bericht lees.

    Wij zijn de "verhuizers" uit je verhaal. En de oude buurkinderen bleven achter met nog heel veel buurkinderen.
    En mijn kinderen... spelen NOOIT meer zo buiten zoals in ons oude huis.

    Oude buren zien we nog paar keer per jaar, maar het buitenspelen is wel voor ons heel erg veranderd.
    Maar.... IK ben degene die ermee zit. Mijn kinderen hebben het er nooit over en vermaken zich prima.

    Bij jou blijven ze op dezelfde school dus kunnen ze echt wel makkelijk contact houden denk ik. Wij zijn ruim 2 uur verderop gaan wonen.. dat is lastig haha.
     
  12. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter hetzelfde en uiteindelijk is het het beste wat haar overkomen is, want ze hingen zo aan elkaar en nu kwam ze ook toe aan andere relaties/ vriendschappen.
    Bij jullie gaan ze ook niet zo ver, dus het komt sowieso goed!
     
  13. Novi

    Novi Niet meer actief

    Zal allemaal vast mee gaan vallen :) Of ze blijven nog dikke vriendinnen of ze vinden weer een andere nieuwe beste vriendin.
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Wij hebben hetzelfde gehad met een vriendje van de kinderen. Wel dezelfde school gelukkig maar veel verder weg.

    Ze zien elkaar nog steeds. Maar afspreken buiten school is veel minder. Waar je eerder even bij elkaar binnenliep moet je nu echt de agenda's trekken en kijken wanneer het kan. Dat is een stuk lastiger met werkende ouders en oppas etc. Zelf fietsen is helaas geen optie. Maar wellicht is dat bij jou wel mogelijk. Kunnen jouw dochters zelf dat stuk veilig fietsen? En een eigen telefoon maakt contact ook makkelijk. Ook was mijn ervaring dat het contract weer werd opgevuld met andere (buurt)kinderen. Maar dan moeten die er natuurlijk wel zijn in jullie buurt.
     
  15. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Andere kant van de wijk en dezelfde school.... dan komt het vast goed. Zien ze elkaar toch nog steeds elke dag op school en kunnen ze daar gewoon afspreken.
    En als het nog een jaar duurt... is je oudste 10 en kan ze misschien zelf op de fiets naar haar vriendin?
     
  16. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Andere ervaring maar deels hetzelfde. Beste vriendin van mijn dochter bleef zitten en ging zelfs naar een dependance...
    Onafscheidelijk ook. Nu een half jaar verder spelen ze minder met elkaar, maar een speelafspraak is zo gemaakt en dat plannen we nog regelmatig. Mijn dochter heeft nieuwe vriendinnen in de klas, niet zo dik als met haar bff maar leuk genoeg.

    Ik had er ook buikpijn van maar het viel me best mee!
     
  17. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Mijn kinderen zijn te jong voor dit soort vriendschappen dus wellicht ben ik nog onwetend. Maar ik zie het probleem niet; dit is toch het leven? Mensen komen en mensen gaan. Echte vriendschappen blijven bestaan ondanks de randvoorwaarden. Er komen vriendschappen voor in de plaats of er komen nieuwe bij.
     
  18. poema

    poema Fanatiek lid

    27 jul 2007
    3.904
    393
    83
    Vrouw
    Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor... kan heel ingrijpend zijn voor kinderen op die leeftijd vind ik.

    ik heb ook zoiets meegemaakt met mijn dochter en haar bestie. Vanaf hun derde onafscheidelijk en vorig jaar (dus na tien jaar naast elkaar te hebben gewoond) verhuisd. Toen mijn dochter hoorde van de plannen is ze echt nachten overstuur geweest (ze was toen ook 10 jaar) en ontroostbaar. Je hart breekt dan echt.
    Inmiddels zijn we een jaar verder: vriendin woont in een dorp verderop (9 km ofzo, is verhuisd halverwege groep 8 maar haar school wel afgemaakt hier bij mijn dochter in de klas)
    Mijn dochter zit in dat dorp dan weer op de middelbare naast de middelbare van haar vriendin. Ze zijn nog steeds de beste vriendinnen en facetimen, bellen en snappen wat af. Het is mij alleszins meegevallen en mijn dochter gelukkig ook. Zij had echt het idee dat ze haar nooit meer zou zien, maar niets is minder waar... Ik rij regelmatig op en neer of zij naar hier. Je moet er wel wat meer energie insteken, maar het kan. Zeker als de meiden het zelf ook willen. Veel succes en sterkte @Ammie1984 ; ik weet zeker dat het helemaal goedkomt! Helemaal omdat ze nog op dezelfde school blijven en ook nog aardig in de buurt.
     

Deel Deze Pagina