Verhuizen kan niet door man

Discussie in 'De lounge' gestart door Jennifer15, 30 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jennifer15

    Jennifer15 Actief lid

    2 jan 2018
    116
    38
    28
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Hebben jullie advies/ervaring hiermee?
    We wonen in een starterswoning/eengezinswoning in een kindvriendelijke buurt maar helaas ook een beetje een volksbuurt met veel rokers.
    Het pleintje bij ons recht voor de deur wordt gebruikt voor kleine kinderen om te spelen maar onze buren staan daar ook te roken. (niet 1 of 2 per dag, echt veel)
    Nu onze kleine meid bijna 1,5 is, gaat ze daar misschien ook spelen. Echter vind ik het niet verantwoord, ouders horen niet bij kinderen in de buurt te roken, op scholen en sportverenigingen mag het ook niet.
    Omdat allebei onze buren (veel) roken, ze regelmatig visite hebben met alle schreeuwende kinderen en harde Nederlandstalige muziek erbij, voel ik me al jaren kut in mijn eigen huis.
    We kunnen onze ramen/deuren nauwelijks open doen in de zomer/lente want dan waait er alleen maar rook naar binnen. Ik heb overigens astma dus word direct benauwd.
    Ik heb niks gemeen met de buurt en het werk dat ze bijvoorbeeld doen en de muziek die ze luisteren. Andersom geldt dat waarschijnlijk ook.

    Nu lijken we de perfecte oplossing te hebben, namelijk verhuizen. We zagen deze woning altijd als starterswoning (inmiddels wonen we hier 5 jaar) en waren altijd voornemens om uiteindelijk in een groter en bij voorkeur vrijstaande woning te gaan wonen.
    Nu ik een vast contract heb, wij allebei een goede baan met een mooi inkomen, lijkt de weg vrij.

    Echter, mijn man heeft vorig jaar besloten (in overleg met mij, zonder dat ik wist van het volgende:) om vrijwillige brandweer te worden, naast zijn fulltime baan. Hier komt helaas een woonverplichting bij.
    Totdat zijn opleiding is afgerond, moet hij binnen 10 minuten op de kazerne zijn. Dus we hebben wel wat opties, maar je kunt misschien aanvoelen dat die vrijstaande grotere woning dan niet haalbaar is.
    Hij heeft in mei 2019 zijn contract getekend bij de brandweer en vanaf dat moment wist ik van de woonverplichting en de opleiding zou 2 jaar duren. Ik dacht dus, mei 2021 kunnen we verhuizen.
    Nu komt meneer ermee aan dat die opleiding in oktober pas is begonnen dus dat het dan oktober 2021 wordt. En daarna door Corona januari 2022. Tot overmaat van ramp is de overheid allerlei dingen aan het veranderen binnen de brandweer, om het verschil tussen beroeps en vrijwilligers weg te halen. Op zich goed, maar dat betekent de komende maanden overleggen en onzekerheden tot uiteindelijk de woonplicht vervalt of voor iedereen geldt. Zolang hij in opleiding zit, moet hij sowieso blijven begrijp ik.

    Wat vinden jullie, moet ik het 'nog even volhouden' tot januari 2022 (mits hij het dan heeft gehaald, geen vertraging opgelopen etc. , we dan al een woning hebben gevonden en het huis verkocht)?
    Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, zeker gezien ik hier al jaren tegen aanloop. Nu ik een vast contract heb, voelde dat als een soort van last van mijn schouders.
    Of gaan we nu wel verhuizen maar dan een kleinere woning en misschien niet vrijstaand maar gewoon een iets duurdere wijk om het maar zo te zeggen zonder dat ik mensen wil beledigen.

    Mijn man is overigens iemand met een sterke mening, ik ook en dat botst gewoon. Jaren geleden werkte ik als trainee bij een evenementenbureau voor een stagevergoeding. Ik vond dat erg leuk en zag dat als een investering voor de toekomst. Hij vond echter dat ik dat niet voor eeuwig kon doen en heeft me overgehaald tot een betaalde baan in een hele andere sector. Als ik toen van hem had verwacht dat hij naar de andere kant van het land zou verhuizen voor die baan, had hij dat nooit gedaan.
    Dit voelt voor mij hetzelfde. Hij doet iets (heel moois, dat voorop gesteld!) naast zijn fulltime baan en vraagt mij om opofferingen die hij nooit had gemaakt.

    Anyway, wat kan ik het beste doen? Suck it up or leave while we can?

    Groetjes,
    Jennifer
     
  2. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.842
    16.877
    113
    Vrouw
    Wil je persé vrijstaand?
    Ik snap waarom je er weg wilt, als je er niet fijn woont dan gaan steeds meer dingen je tegenstaan, je gaat je aan steeds meer dingen ergeren..
    Dus ik zou zeggen; zoek een leuke woning in een fijne buurt.
     
    Jennifer15 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Hier een lotgenoot:D Mijn man is zelf zo bloedfanatiek dat hij niet verder dan 5 min rijden van de kazerne wil wonen. Dus wij hebben gewoon wat langer moeten wachten in onze starterswoning omdat we beperkt waren qua keuze voor een nieuwe woning tot het dorp waar we wonen. Waarom zou er niet een keer wat te koop komen binnen die straal van 10 minuten rijden wat jullie bevalt?

    Maar sowieso vraag ik me af waarom je als vrijwillige brandweerman na afronden van je opleiding op meer dan 10 min afstand zou willen wonen van de kazerne? Dan maak je toch geen schijn van kans om mee te kunnen met een uitruk/om een fatsoenlijke aanrijtijd te halen? Hier is 2/3 van het korps er binnen pakweg 3 minuten nadat de pieper gaat.

    Heb je het al met hem zelf besproken? En wat zijn je opties precies? Wachten op einde van de opleiding is dus ivm nieuwe regelgeving onzeker of dat zin heeft? Hem vragen te stoppen zou ik niet doen.
     
    merah en Jennifer15 vinden dit leuk.
  4. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.533
    2.339
    113
    Ik zou gewoon rondkijken voor een ander huis, die binnen de 10 min regio valt. Ongetwijfeld komt er voor jan 2022 iets voorbij, wat goed bij jullie past. Je was al ok met mei 2021 mogelijk te verhuizen.

    Ik vraag me alleen af, na zijn opleiding. Wat worden dan de regels? Neem aan dat hij dan niet wilt stoppen met de brandweer.
     
    Jennifer15 vindt dit leuk.
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.515
    7.311
    113
    Dit dus! In onze wijk wonen aardig wat brandweermannen, puur omdat het vlak bij de kazerne is.
    Dus denk dat je sowieso aan die 10 minuten blijft vastzitten.
    Dan zou ik rustig kijken of er waarbinnen die straal vrij komt!

    Waarom trouwens persé vrijstaand,als je bijv. een 2-onder-1-kap hebt met een ruime tuin zit je toch ook al heel vrij?
    Maar goed dat moeten jullie natuurlijk zelf weten :)
     
    Jennifer15 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  6. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Misschien is overleg met hoger hand mogelijk wat betreft de einddatum?
    Zodat je eerlijk bespreekbaar kunt maken wat je plannen eigenlijk waren en dat door het opschuiven van startdatum en tussenkomst corona nu privé on hold staat een dat dat voor jullie niet werkt?

    Maar ik snap iets niet. Hij moet nu binnen 10 minuten aanwezig kunnen zijn, maar dat moet hij na de opleiding toch ook bij oproep? De straal waarbinnen je dan een andere woning zou kunnen zoeken blijft hetzelfde dus kun je ook nu op zoek naar iets anders toch?
     
    Jennifer15 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  7. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Dat zou ik ook doen!
     
    Jennifer15 vindt dit leuk.
  8. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Precies dit.
    Ik zou dat mooie grote huis loslaten en zoeken naar een twee onder één kap. Daar zullen toch ook leuke huizen bij zijn?
     
    Jennifer15 vindt dit leuk.
  9. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Mag je de opleiding niet bij een andere kazerne afmaken?
     
    Vero0504, Novi en Jennifer15 vinden dit leuk.
  10. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.527
    7.033
    113
    Waarschijnlijk ben je nog geen 60, dus ik zou eerst een tussenweg zoeken, en dan h geb je normaal gesproken, nog járen de tijd voor dat vrijstaande huis.
    Wij hadden toen we trouwden geen keus, het huis dat wij kochten was de enige die we konden betalen. Onwijs gaaf huis maar zonder tuin (drive in). Maar ik studeerde nog dus prima voor toen. We woonden er 1,5 jaar en zijn toen naar een veel grotere 2 onder 1 kap met tuin verhuisd. Na 4 jaar vonden we het huis waar we nu wonen dus verhuisden we weer. En hier wonen we voorlopig wel. Maar ook nu zeggen we: we zijn nog zo jong. Zeg nooit nooit, nog een heel leven voor ons, hopen we.
     
    Jennifer15 vindt dit leuk.
  11. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Je hebt al een aantal praktische tips gekregen. Ik heb er ook nog een: bepaal hoe boos je hier over wilt worden. Ik lees hierboven in je post veel wrok richting je man. Hij heeft een sterke mening. Hij is zonder overleg bij de brandweer gegaan. Hij heeft jou er van overtuigd je baan op te zeggen. Het klinkt bijna alsof dit het onderwerp is geworden waarop jij je punt wilt maken, waar jij je breekpunt van wilt maken. En ik geef je alleen in overweging daar goed over na te denken. Over het algemeen wordt een probleem groter als je je als een probleem beschouwt (stomme buren roken, nu roken ze alweer, wat een stomme buurt) en ten tweede is het niet zo goed voor relaties als je een ultimatum gaat stellen.

    Misschien moet je met man in gesprek wat het is in jullie relatie dat hij zoveel ruimte neemt en hij zoveel ruimte geeft?
     
    ReMa, KleineLai, carry27 en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Dastoch3

    Dastoch3 Bekend lid

    1 mrt 2020
    582
    513
    93
    Vrouw
    Wat Juul hierboven zegt. Het voelt alsof er meer is dan alleen de 10 minuten grens.

    Ik zou blijven kijken in de 10 minuten grens. Is er geen vrijstaand stuk grond dan vast wel een 2 onder 1 kap.
     
    Jennifer15 vindt dit leuk.
  13. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.739
    113
    Ik vind de reactie van @Paardenbloem uit mijn hoofd veelzeggend; het is na die einddatum niet klaar. Je wordt geen brandweerman om vervolgens niet met een uitruk mee te kunnen. Dus wanneer hij dan op bijv 10 min wonen woont en zijn collegae op 3-4 zal hij elke keer naast de pot pissen. Ook niet tof...

    Ik denk dus dat je goed om tafel zal moeten voor een compromis en ik begrijp dat dat voor jou heel dubbel zal voelen. Anderzijds; dit hoeft je dus niet te weerhouden tot 2022!
     
    Paardenbloem en Jennifer15 vinden dit leuk.
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Je blijft aan die 10 minuten vast zitten. Ik zou kijken wat er binnen die straal mogelijk is :)

    Zelfs weer een rijtjeswoning,maar in een leuke straat is altijd een gigantische vooruitgang in het woongenot :)
    (En het helpt vaak ook al de hele straat altijd al koop is geweest en geen sociale huur)
     
    Vero0504 en Jennifer15 vinden dit leuk.
  15. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.130
    1.370
    113
    Ik denk dat hij na de opleiding ook bij een andere kazerne in de buurt kan wonen, maar nu tijdens zijn opleiding aan die kazerne vast zit.

    Ik denk dat je het nog een tijdje moet uitzitten en wel op je strepen staan. Jullie blijven daar nu voor zijn opleiding, maar na de opleiding gaan jullie verhuizen, punt!

    En helaas moet ik je vertellen dat ook in betere wijken niet alles geweldig is. Onze buurvrouw rookt ook als een ketter en wij kunnen de ramen ook niet open zetten en de droogmolen hebben we moeten verplaatsen omdat de was naar de rook stonk. Ik zou nog even verder sparen in de tijd dat hij zn opleiding doet en dan voor een vrijstaand huis gaan.
     
    Jennifer15 vindt dit leuk.
  16. Jennifer15

    Jennifer15 Actief lid

    2 jan 2018
    116
    38
    28
    Vrouw
    Ja het liefst wel, anders hebben we kans dat we weer naast rokers wonen :( en je hebt helemaal gelijk, hoe langer we hier zitten, hoe vervelender ik het vind. En daarom ook dit onderwerp :)
     
  17. Jennifer15

    Jennifer15 Actief lid

    2 jan 2018
    116
    38
    28
    Vrouw
    Haha ja snap ik, hij woont het liefst ook 2-3 min rijden van een kazerne af, maar dit verschilt dus per kazerne. Die waar hij nu onder valt, hanteren 10 minuten maar een plaats verderop is het idd 3 min. Als hij de opleiding af heeft, kan hij overal in het land ingezet worden, dus onderdeel uitmaken van de kazerne waar we gaan wonen. Tenzij ze dus anders besluiten vanuit de overheid :s
    Ik bedoelde ook niet hem te vragen om te stoppen hoor ;)
     
  18. Jennifer15

    Jennifer15 Actief lid

    2 jan 2018
    116
    38
    28
    Vrouw
    Ja dat vraag ik me dus ook af. Ze moeten voor 1 januari 2021 beslissen wat de regels worden om het verschil tussen vrijwillig en beroeps weg te halen begreep ik.
     
  19. Jennifer15

    Jennifer15 Actief lid

    2 jan 2018
    116
    38
    28
    Vrouw
    Omdat ik dus astma heb en eigenlijk helemaal niet naast rokers wil/kan wonen. (of altijd je ramen dicht houden, lijkt me ook geen optie) maar goed, de buurt waarin je woont maakt ook een verschil, vandaar mijn dilemma.

    De minuten verschillen dus per kazerne en zodra hij de opleiding klaar heeft, is hij in het hele land inzetbaar. Dus dan kunnen we wonen bij een andere kazerne in NL.
     
  20. Jennifer15

    Jennifer15 Actief lid

    2 jan 2018
    116
    38
    28
    Vrouw
    Ja dat stelde ik ook voor maar dat wilt hij niet. Daarnaast zegt hij dat het nu niet bespreekbaar is, juist vanwege die overheidsveranderingen. Snap ik ook wel maar ja, ik zit nu met een woning waar ik gek word :s

    Die min verschilt per kazerne, de een heeft 3 min de ander 10. Na zijn opleiding zou hij in het hele land inzetbaar moeten kunnen zijn, dus dan kunnen we (mits vlakbij kazerne) wonen waar we willen.
     

Deel Deze Pagina