Verhuizen of verbouwen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mus, 28 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mus

    Mus Bekend lid

    13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Dilemma!
    Momenteel wonen wij in een leuk hoekhuis, fijne buurt met alles op loopafstand, mooi dorp (ook qua inrichting enzo).. We missen boven alleen een extra kamer! Nu denken we er aan om bovenop onze aanbouw een opbouw te plaatsen, zodat er een kamer gemaakt kan worden. Niet het mooiste, duur (denk zo 30.000 euro?), huis wordt er niet meer meer waard van (zit aan plafond)... maar wel die ene extra (kleine) kamer zodat we ons redden.

    Of!

    We hebben een mooi groot huis gezien in een ander dorp. 6 slaapkamers, speelkamer.. alles ruim. Mis wel een garage voor alle troep en je moet alles weer opnieuw aanpakken om het naar je zin te maken. Ook deze optie is duur.. Vast en zeker duurder.. dorp is niet mijn favoriete dorp. Mis er bijv bepaalde winkels en vindt het er minder mooi uit zien. Mis bepaalde voorzieningen. Maar dat huis, die ruimte...

    We hebben een vierde kindje op komst, momenteel 10 weken zwanger.. en ik werk niet..

    Wat zouden jullie doen?
     
  2. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Verbouwen of wachten tot er een woning in de buurt/wijk is waar je wel graag zou willen wonen.
     
    Dubbelgeluk, NiekeKris en Mus vinden dit leuk.
  3. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Wachten tot je droomwoning voorbij komt (mits je eisen en budget overeen komen).
     
    Neuzeke en Mus vinden dit leuk.
  4. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik zou ook niet verhuizen; voor mij is de buurt altijd belangrijker dan het huis. Mijn buren zijn zo belangrijk, doen alles hier samen met elkaar, heerlijk!
     
    Mus vindt dit leuk.
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Precies.

    Ik zou echt niet gaan wonen in een mooi en groot huis, maar in een plaats waar je niets mee hebt. Desnoods leg je twee kinderen bij elkaar op de kamer ofzo. En het eerste jaar kan de baby ook nog op jullie slaapkamer, kun je ondertussen wachten tot er wel wat passends vrij komt of alsnog verbouwen.
     
    Zonnestralen, Luna86 en Mus vinden dit leuk.
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.901
    113
    noord holland
    Mmm ik vind verhuizen zeker niet ideaal klinken in jullie situatie.
    Ik zou idd óf verbouwen óf het tijdelijk even anders regelen (kinderen bij elkaar ofzo) en wachten op een betere woning die wel op een plek naar je zin is. Ik vind de woonomgeving toch ook wel een hele belangrijke, misschien nog wel meer dan het huis zelf.
     
    Mus vindt dit leuk.
  7. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    Is uitbouwen beneden nog een optie en dan zelf beneden gaan slapen?
     
    Mus vindt dit leuk.
  8. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Wij zaten / zitten ook met zo'n soort dilemma alleen hebben wij besloten om eerst iets aan de woonsituatie te doen voor we voor een 3e gaan.
    Wij wonen nu in een flink uitgebouwde licht hoekhuis. Alle directe voorzieningen op loopafstand (supermarkt, drogist, basisschool zwembad, bushalte en snackbar ;))
    Het afgelopen jaar Funda goed in de gaten gehouden en soms kwam er wel een leuk huis vrij alleen dan was het bijv niet op loopafstand van school. Ik heb inmiddels wel gemerkt dat mijn 'eisenpakketje' zwaar weegt en we dit met ons huis allemaal goed voor elkaar hebben.

    Om een extra slaapkamer te creëren zijn we ons nu aan het oriënteren op de zolder (is nu een vlizozolder) of om van de schuur een slaapkamer te maken (vanuit de keuken kun je dan de slaapkamer in).
    Man tekent op dit moment alles uit en dan gaan we beslissen.

    Als ik jullie was zou ik blijven wat je nu zit. Woonomgeving is zo ontzettend belangrijk....
    Succes met jullie keuze! En gefeliciteerd met je zwangerschap :thumup::D
     
    Mus vindt dit leuk.
  9. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier lang hetzelfde dilemma gehad en we hebben gekozen voor uitbouwen. De kosten zijn goedkoper dan verhuizen en verder wonen we enorm prettig in ons huis.
     
    Mus vindt dit leuk.
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben blijkbaar atypisch: ik zou verhuizen. Ik vind het eigen huis en de ruimte daarin véél belangrijker dan je omgeving. Ik ben dan ook een huismus. Werkelijk waar nog nooit nagedacht of ik ons dorp mooi vind of niet... Het is gewoon toevallig de plek waar mijn huis staat. En bepaalde winkels missen, daar kan ik me al helemaal niets bij voorstellen. Misschien omdat hier gewoon géén winkels op loopafstand zijn.
     
    Mus vindt dit leuk.
  11. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Weet je zeker dat uitbouwen niets oplevert? Want je huis word gewoon écht meer waard van meer ruimte, daar verdien je gewoon veel van terug als je het weer verkoopt. https://www.nn.nl/Wonen/Waardevermeerdering-huis.htm
    En zeker als je verder heel blij bent met de plek waar je woont, vind ik het de beste optie.

    Is je huis perfect voor je als er meer ruimte bij komt? Zo ja, dan zou ik dat doen. Is je huis pas perfect voor je als het op een andere plek staat, dan verhuizen.
     
    Mus en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  12. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Hoe vaak komen er huizen vrij in jouw dorp of een ander dorp waar jouw voorkeur naar uit gaat? Ik vind het beiden namelijk niet erg ideaal overkomen. Ik vond omgeving tot voor kort ook niet zo belangrijk, maar heb gemerkt dat het met schoolgaande kinderen veel belangrijker is. Dus ik zou even geduld hebben en er goed over nadenken.
     
    Mus vindt dit leuk.
  13. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw

    Zelfde idee.
     
    Mus vindt dit leuk.
  14. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Verhuizen zou ik alleen zou doen voor de (voor jullie) ideale woning op de ideale plek en niet voor een kleine verbetering.
    Ik zou daarom eerst kijken of kinderen voorlopig samen kunnen slapen, is dat niet mogelijk, uitbouwen en intussen funda dagelijks volgen met selectie in jouw eigen dorp.
     
    Mus vindt dit leuk.
  15. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ik zou even aankijken eigenlijk..Misschien wel alvast oriënteren met een professional wat de mogelijkheden/kosten zijn van een op/uitbouw, misschien is er een mooiere oplossing te bedenken dan je nu in gedachten hebt? (Aangezien je nu aangeeft dat het er niet echt mooier op zal worden)
    Naar mijn mening heb je de eerste paar jaar de extra kamer nog niet perse nodig, de baby kan mogelijk bij jullie op de kamer en even later bij een broertje/zusje. Mogelijk komt er in de tussentijd nog een mooi huis voorbij in het dorp, en als je de ruimte echt mist alsnog voor een opbouw gaan.
     
    Mus vindt dit leuk.
  16. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Als je het dorp nu al niet ziet zitten absoluut niet doen! Daar ga je dan zoveel spijt van krijgen ook gezien je veel thuis bent.
     
    Mus vindt dit leuk.
  17. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.169
    1.354
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Vrienden van ons zijn verhuisd naar een fantastisch huis maar in een wijk die niet hun voorkeur had ipv te verbouwen. Nu een jaar later heeft ze heel veel spijt en mist ze haar oude huis en vooral de buurt. Gelukkig hebben de kinderen het wel naar hun zin op hun nieuwe school. Zij gaan dus weer terug verhuizen als de kinderen naar de middelbare school gaan over 3 jaar.
     
    Mus vindt dit leuk.
  18. Mus

    Mus Bekend lid

    13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Nee, beneden is het gedaan met verbouwen. Echt enige optie is nog boven dan..
     
  19. Mus

    Mus Bekend lid

    13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Echt precies dit! Een zwaar eisenpakket, zo voelt het bij mij ook, omdat je overal wel iets inlevert.. dank voor je reactie!
     
  20. Mus

    Mus Bekend lid

    13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Ook ik ben een echte huismus! Maar hecht wel veel waarde aan de looks buiten mijn huis. Ik kan daar echt vrolijk van worden. Zeker in de lente, als ik kinderen op straat zie spelen, groene bomen zie en de zon schijnt..
     

Deel Deze Pagina