Verhuizen van vaste land naar Texel

Discussie in 'De lounge' gestart door Sulley, 23 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sulley

    Sulley Actief lid

    16 jun 2016
    453
    283
    63
    Goedemiddag,

    Niet zozeer nu direct maar wij willen waarschijnlijk gaan verhuizen naar Texel (ik kan daar een baan krijgen). Al regelmatig komen we daar en hebben daar een heel fijn gevoel. Nu zitten er behoorlijk wat haken en ogen aan zo'n verhuizing naar het eiland. Zo kennen wij daar niemand, hoe zit het met hogere scholen, enz enz. Zijn er mensen op dit forum die van het vaste land daar naar toe zijn verhuisd? En het kunnen aanraden of juist niet? Of daar al heel lang wonen? Of tips en adviezen hebben? Mag ook in pb. Ben benieuwd :oops:

    Mocht dit niet in het juiste forum overzicht staan excuses dan, weet niet waar anders te plaatsen
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Geen ervaring mee maar dat je daar regelmatig komt voor bijv vakantie is natuurlijk anders dan wanneer je er definitief gaat wonen. Ken iemand die daarover gedacht heeft maar die toch teveel haken en ogen zag en er dus maar een vakantie woning heeft genomen.
    Ik heb er altijd ook een goed gevoel bij wanneer ik op texel ben maar ik zou er voor geen goud willen wonen. Voor veel dingen moet je toch naar het vasteland. Gelukkig doet die boot er niet super lang over maar het lijkt me wel elke keer een gedoe. + al die toeristen in het hoogseizoen..
    En volgens mij moeten er ook veel kinderen op het vasteland naar school. Zeker voor een vervolgopleiding. Begreep dat veel kinderen tijdens die opleiding dan op kamers zitten of bij een soort pleeg gezin zodat ze niet elke keer hoeven te reizen.
    En woont je familie ver weg? Die zal je misschien ook minder zien omdat ze het te ver reizen vinden/teveel gedoe met boot enz?
     
    Sulley vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    VO is er (wel één hele school, keuze heb je dus niet ;)), maar voor het vervolg moeten mensen veelal naar ‘het vaste land’ inderdaad.
     
    Sulley vindt dit leuk.
  4. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.787
    25.865
    113
    Vrouw
    Lijkt me geweldig.

    Ik heb tijdens mijn studie 5 maanden op Texel gewoond voor mijn stage. En dat beviel echt heel goed.

    Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn. Voor normaal vo kunnen ze gewoon op het eiland blijven. Daarna is het afhankelijk wat ze willen studeren en waar. Maar dat heb je op het vaste land ook.

    Met de boot ben je in 20 minuten je den Helder. Dus zo afgesneden van het vaste land ben je niet.
     
    Sulley vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Tussen 6.30u en 21.30u kom je alleen niet meer van en naar het eiland. Dat lijkt mij wel lastig. Een logeeradres ergens op het vaste land is volgens mij wel een aanrader.
     
    Sulley vindt dit leuk.
  6. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Heb je al gekeken hoe het zit qua woonruimte? Wil je dan een huis kopen of huren?
    Hoe oud zijn je kinderen? Als ze nog jong zijn, dan gewoon doen.
    Het duurt nog zolang voordat ze een vervolgopleiding gaan doen. En tegen die tijd kan je altijd weer op het vaste
    land gaan wonen.
     
    Sulley vindt dit leuk.
  7. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Een collega van mij is verhuist naat Texel. Met kinderen. VO is gewoon aanwezig. Hij zegt dat het heerlijk wonen is op Texel. Het gejaagde van het vaste land is er niet.
    Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar als ze nog jong zijn zou ik het zeker doen. Voor een vervolgopleiding moeten ze naar het vaste land. Maar dat moeten hun leeftijdsgenoten ook.

    Zelf woon ik op een eiland kleiner dan Texel, mij benauwd dat wel af en toe heel erg. Je bent er niet zomaar af. In mijn geval moet je met het vliegtuig of Ferry.

    Mensen kun je ook ontmoeten toch? Ik vond het vreselijk toen ik hier kwam, duurde even voor ik echt mensen had ontmoet. Ik ging wel af en toe met collega's van mijn man wat doen. Maar als jij daar al een baan kunt krijgen is dat natuurlijk een manier om mensen te leren kennen. Of meld je aan voor de ouderraad oid.

    Ik heb wel geleerd om het risico te nemen. Als het niet gaat kun jij altijd toch terug? Als je het niet doet blijf je toch met de vraag zitten: wat als?
     
  8. Sulley

    Sulley Actief lid

    16 jun 2016
    453
    283
    63
    Bedankt voor jullie reacties!

    @Damay77 dat is zeker zo en dat hou ik ook in mijn achterhoofd. Wij hebben eigenlijk geen familie om ons heen. Ik heb wel iemand waar ik close mee ben dus dat vind ik wel lastig.

    @Mamafiets ohh wat super leuk! Onze dochter is 4 dus nog heel jong. Nee dat is zo en veel dingen heb je natuurlijk ook wel gewoon op 't eiland zelf

    @Eenkadootje het liefst kopen maar huren kan ook. Ze is nu nog heel jong. Maar moet eerlijk zeggen dat ik er nu niet aan moet denken dat ze uit huis gaat om te studeren, laat staan van 't eiland af :roflmao::eek: nu wonen we heel centraal dus veel grote studies in de buurt.

    @Lola1982 oh wat leuk! Nee inderdaad, dat ervaren wij daar ook. En ik ben iemand met veel onrust in mijn lijf en hoofd en als ik de garantie zou hebben dat ik al voor de helft meer rust in mezelf vind (net zoals ik daar nu ben) teken ik ervoor en ben ik morgen nog weg. Ja dat snap ik wel. Dat is toch wel een ding idd als er iets gebeurd bijvoorbeeld. Zeker! En ik ben wel een vrij sociaal persoon, maak graag een praatje etc maar kijk ook wel de kat uit de boom. Dat is zeker waar. Denk dat verhuizen terug naar 't vaste land makkelijker gaat dan daarheen verhuizen
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik woonde in een grote stad op het vaste land en ging ook het huis uit toen ik ging studeren. ;) :D
     
    Jessi79, Mamavandrie34, Kolibrie2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Ze is nu 4 jaar, een vervolgopleiding is pas aan de orde over 12 jaar. Soms nog langer.
    Dan kan je altijd nog terug naar het vaste land.
     
    Sulley vindt dit leuk.
  11. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.850
    1.663
    113
    Vrouw
    Dat klinkt echt super leuk! Helemaal nu je dochter nog zo jong is en je niet bent gebonden aan familie zou ik het zeker doen. Als het echt niet bevalt kan je altijd nog terug. Die rust daar lijkt me echt een verademing.
     
    Sulley vindt dit leuk.
  12. Sulley

    Sulley Actief lid

    16 jun 2016
    453
    283
    63
    @NiekeKris Hahah ja ik weet het, het zegt niks maar moet daar echt niet aan denken. Als het aan mij ligt altijd lekker thuis blijven :roflmao:

    @Eenkadootje dat is ook zeker waar. En nu ze nog zo klein is, is het ook makkelijker te doen dan wanneer ze pubert denk ik.

    @Emsy ja ons ook. Vooral de rust en gevoel van vrijheid die we daar hebben. Mijn partner wordt met de dag enthousiaster. Ik ben/was ook echt wel heel enthousiast hoor. Ben nogal van de impulsiviteit en als ik dan na ga denken over dingen heb ik altijd wel dingen waardoor ik het niet zou hoeven doen. En dat begint nu ook een beetje te spelen. Ik denk wel echt dat het voor ons goed zou zijn.
     
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Bij ons in de kennisenkring is een stel naar een ander waddeneiland gegaan. Volgens mij kon je daar de brugklas nog wel doen maar daarna moest je naar het vaste land. Sommige kinderen gingen dagelijks met de boot maar de meesten logeerden op het vaste land. Voor kinderen die iets anders dan standaard onderwijs hadden waren geen opties. En bijvoorbeeld begeleiding voor zaken als leerproblemen of stoornissen was er gewoon bijna niet. Ook was er wel een arts maar als je naar het ziekenhuis moest moest je naar de wal. Bevallingen deden ze bijvoorbeeld liever uit voorzorg in het ziekenhuis. Omdat je anders per helikopter moest.

    Ze vonden het heerlijk maar troffen ook een behoorlijk gesloten gemeenschap waarin iedereen elkaar kende en best wst sociale controle. Daar kom je niet zomaar tussen. En in de zomer is het er vol leven. Maar vanaf het najaar is het donker en stil. Er was dan heel weinig meer te doen. Als je tegen die eenzaamheid kan is dat prima. Maar dat moet je wel inschatten. Ook ging alles in een rustig tempo. Mensen maken zich niet zo druk.

    Hou er rekening mee dat je wellicht meer moet betalen voor het bezorgen van pakketten. En dat sommige diensten daar niet leveren.
     
    Sulley vindt dit leuk.
  14. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.746
    6.557
    113
    Vrouw
    Oh, mijn droom. Dan niet Texel maar 1 van de andere eilanden. Lijkt me geweldig. En misschien idealiseer ik het wel, maar als ik daar een baan zou kunnen krijgen ben ik morgen nog vertrokken.
     
    cosdy en Sulley vinden dit leuk.
  15. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.010
    5.152
    113
    Mijn oom en tante wonen er, mijn neef heeft er ook gewoond, ze zijn er gaan wonen toen mijn neef een kleuter was (inmiddels is hij begin 40). Ik kwam er als kind wel vaak en vond het heerlijk, heel vrij en tegelijk knus. Mijn oom en tante zijn goed geïntegreerd heb ik het idee, maar tegelijkertijd zijn het ook wel mensen die graag op zichzelf zijn. Ik wil niet te veel zeggen over hun werk op het eiland, maar daardoor hebben ze ook vanaf het begin wel veel contact gehad met allerlei bewoners - dat integreert ook makkelijker dan als je er alleen woont maar verder bv veel naar het vaste land bent voor werk.
     
    Sulley vindt dit leuk.
  16. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Zeker weten, terug verhuizen is een stuk makkelijker. Althans dat hoop ik. Want wij verhuizen terug naar NL.
    Ik ben ook sociaal maar kijk ook de kat uit de boom. 1 ding wat ik hier echt geleerd heb is zelf achter dingen aan te gaan. Het is echt buiten mijn comfort zone, maar weet je dat is een leerproces en ik ik wordt er steeds beter in.
    Maar ik zou er echt voor gaan, zeker als je dochter nog maar 4 is. De ideale leeftijd alsnje het mij vraagt. Op het moment van onze verhuizing had ik er 1 van 4, 1 van 5 en 1 van 11. En die van 4 ging echt vloeiend en perfect mee in de omschakeling.
     
    Sulley vindt dit leuk.
  17. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.863
    7.627
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Huh, tussen 06.30 en 21.30 vaart er toch gewoon een boot? Je kan toch niet alleen maar in de nacht varen :roflmao:
     
    Sulley en Zeebra vinden dit leuk.
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Andersom natuurlijk, tussen 21.30u en 6.30u.
     
    Sulley vindt dit leuk.
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kan misschien lastig zijn, maar daar wen je wel aan. In geval van nood kan je altijd nog de watertaxi nemen.

    De huizenprijzen op Texel liggen wel hoog (maar ja waar niet ;)) en geen idee of er veel te huur is.

    @Sulley als jullie het graag willen, zou ik het gewoon doen! Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet ;)
     
    Sulley vindt dit leuk.
  20. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    Ik kom uit Den Helder van oorsprong. Meeste kinderen zaten daar op school. Middelbare en verder. Basis onderwijs is er sowieso.
    (Woon nu naast Rotterdam, das ook een omslag, sowieso ook in Den Helder heerst een gehaast leven niet)
     
    Sulley vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina