Verkort de zomervakantie, vinden veel werkende ouders.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MyMiracle, 17 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
  2. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.108
    15.619
    113
    Vrouw
    Ik hoop dat ze in België hier ook eens over nadenken :o:.
     
  3. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij als werkende ouders hebben geen problemen om opvang rond te krijgen, daar is toch BSO voor?
    Ik heb liever korter vakantie omdat voor dochter 4 weken wel lang zat zou zijn, haha.
     
  4. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.058
    113
    Vrouw
    Zowel mijn man als ik werken en wij hebben absoluut geen problemen met de opvang, leve de bso!

    Ik vind het maar een vreemd onderzoek, ze vergelijken het met het buitenland, raar want Nederland heeft van Europa de kortste schoolvakantie in de zomer. De meeste landen zijn 10-12 weken vrij namelijk, daar stellen die 6 weken bij ons niets bij voor.

    Van mij mag de zomervakantie in Nederland juist ook wel verlengd worden tot een week of 10, even heerlijk op mijn vrije dagen uitslapen!
    En daarnaast zal het hoofdseizoen ook meer verspreid worden waardoor de prijzen van de vakanties misschien wel omlaag zullen gaan.

    Ook heeft men het over kennis verlies, mijn kinderen leren juist super veel tijdens de vakanties. Van cultuur, geschiedenis, aardrijkskunde, talen tot natuur!
     
    xElles, dds, WinterBird en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Absoluut niet korter, liever langer zoals in België.
     
    paula1984, dds, citroenrasp en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.615
    3.990
    113
    lijkt me een prima plan. 4 weken is ook genoeg om even op te laden in de zomer. als de andere 2 weken dan aan de herfst en krokus vakantie geplakt worden heb je mooi het hele jaar door wat extra echt vrij.

    De opvang maakt mij niet uit, daar hebben we de BSO voor of opa/oma, andere familie, een dagje naar een vriendje. genoeg mogelijkheden voor ons.


    dit vanuit het perspectief van de ouder. maar vanuit de leraren, weet ik niet of die hiervoor zouden kiezen, die hebben die weken waarschijnlijk wel gewoon nodig. zij hebben in de 6de vakantie week ook alweer overleg endergelijke.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  7. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Geen problemen met het vinden van opvang maar merk wel dat 4 weken hier meer dan genoeg is. Geven de kinderen zelf ook aan. Dus voor ons zou het prima werken.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Ook wij merken dat de kinderen na 4 weken wel klaar zijn met de vakantie.

    Daarnaast inderdaad het aspect dat we zelf 3 weken vrij zijn en de andere 3 weken BSO hebben geregeld voor de kinderen.
    Dat vinden de kinderen als ze wat ouder worden ook niet allemaal even leuk meer.
     
  9. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ja dit! Er zijn genoeg manieren om de opvang te regelen.
     
    Mell76 en tuc vinden dit leuk.
  10. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Geef mij maar gewoon de 2 maanden zoals België
     
    Mell76 en Prikje vinden dit leuk.
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Dan ben ik wel benieuwd hoe ouders in België dat regelen. Ik neem tenminste aan dat die niet veel meer vakantiedagen hebben dan wij hier in Nederland?
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit jaar was het eerste jaar dat ik die 6 weken eigenlijk te kort vond, we hebben zo’n heerlijke vakantie gehad! Vorig jaar waren ze er na 2-3 weken al klaar mee, we hadden het ook leuk hoor, maar de jongste was met 4 en wou zó graag écht naar school, en de oudste wou dolgraag naar groep 3. Dus ze telden echt af naar de eerste schooldag.

    Mja, 4, 6 of 8 weken maakt mij eigenlijk niet uit.
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ook gewoon naar de opvang, en kindjes van vriendinnen van me gaan ook veel op kamp met bv scouting en andere clubjes. Dan zijn ze echt een hele week van huis, soms meer dan 1 kamp per zomer.
     
  14. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.960
    6.077
    113
    Happyland
    Ik vind het belachelijk. Nederland wordt steeds warmer en dan moeten kinderen in een heet lokaal zitten.
    6 weken is al niet zo lang vergeleken met landen om ons heen.
    Echt hoor, het slaat nergens op.
    Snap dat het lastig kan zijn om opvang te regelen, maar zou het sneu vinden als die kinderen hartje zomer op school zouden moeten zitten.
     
  15. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Inderdaad! Zeker nu we steeds vaker meerdere warme periodes hebben in de zomer. Gewoon lekker heel de maand juli en augustus vrij. En misschien ook nog een stuk juni.
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Van mij mogen ze het gewoon bij 6 weken laten. Die flexibele vakantiedagen lijken mij voor de leraren erg rommelig + weer extra werk want nu moeten ze ook nog eens bij gaan houden wie er wanneer niet is en wie wat nog even moet inhalen. Buiten dat , volgens mij zijn de leraren niet die 6 weken vrij, wat ik ervan weet is dat ze na het begin nog een paar dagen druk zijn met het opruimen en afsluiten van het jaar en ruim een week voordat de school weer begint zijn ze al op school bezig met het opstarten van het jaar. Als je dan de periode inkort houden de leraren hooguit 2 weken vakantie over wat er dus op neer komt dat er meer invallers moeten komen om ervoor te zorgen dat leraren "gewoon" 3 aan een gesloten weken vakantie kunnen hebben. En gezien het huidige leraren tekort lijkt me dat niet haalbaar.
     
    Miss T, littlemunchkin en Ansel vinden dit leuk.
  17. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Mijn dochter is voor, zij zei de 1e week al dat ze 4 weken lang genoeg vond.
    Zelf vond ik als kind 6 weken ook lang.

    Dan zou ik liever 2 weken herfstvakantie en 2 weken voorjaarsvakantie hebben.
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Veel gepuzzel, al maanden op voorhand. BSO is hier niets waard, dus een hele planning van eigen verlof, grootouders, meters, en verschillende sportkampen en andere opvanginitiatieven.
     
  19. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Spreiden is idd beter, al vind ik zelf de 6 wkn eigenlijk altijd te kort.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  20. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    #20 Zoe123, 17 sep 2019
    Laatst bewerkt: 17 sep 2019
    4 weken, dat zou planmatig hier een ramp zijn. En ik denk voor meer gescheiden ouders.
    Om te beginnen deel ik de zomervakantie met mijn ex. We willen graag beide 2 weken op vakantie.
    Hoe doe je dat? Als de een op zaterdag weer thuis is en de ander op zaterdag wil vertrekken?
    Ik ben al een paar jaar alleen, maar hoe dan als je zelf of je ex wel een nieuwe partner heeft?

    Bovendien moet ik dan elk jaar op de exacte datum vrij krijgen, wat al lastig is, met 10.000 collega’s.
    Nu al 1x in de 3/4 jaar niet vrij in de zomervakantie, dat zal dan om het jaar worden. Ze zien me al aankomen op school.
    Dus nee. De opvang is prima te regelen, wij combineren bso en gastouder.
    Van de 6 weken zijn de kinderen 4 weken op vakantie, de overige 2 weken zijn voor lekker spelen en scharrelen.
     
    Ansel, Sherbet en Kolibrie2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina