Verkorte baarmoederhals

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Buko, 19 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Hee meiden, vanochtend teruggekomen van vakantie en nu lig ik in het ziekenhuis. Vanmiddag namelijk wat bloedverlies gehad. Er is geen duidelijke oorzaak gevonden, maar bij onderzoeken bleek wel dat ik een vrij korte baarmoederhals heb. Eerste meting 26mm, tweede meting 29mm.
    Nu een nachtje ter observatie of mijn buik rustig blijft.

    Op internet (tsja..) lees ik best wat verhalen over dames met een verkorte baarmoederhals die (volledig) bedrust voorgeschreven krijgen. Of dat je voorzichtig zou moeten zijn met seks?
    Mijn eerste zwangerschap heb ik trouwens 39wkn volgehouden, dus geen vroeggeboorte ofzo.
     
  2. AapEnOlifant

    AapEnOlifant Bekend lid

    30 dec 2018
    542
    952
    93
    Vrouw
    Mijn bmm is een hele tijd geleden(rond 18 weken denk ik) ook gemeten op dezelfde lengte. Gyn gaf toen aan dat dat geen probleem was en nog in de ‘veilige’ marge zat. Daarna nog 2x gemeten en toen zat die rond de 4cm. Het kan gewoon dagelijks verschillen.. Ik mocht na de meting ook gewoon alles nog doen. Krijg je nog een controle binnenkort?
     
    Buko vindt dit leuk.
  3. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Vervelende is als je iemand hebt gehad die niet precies weet hoe je moet meten. Is vaak als je wordt opgenomen zijn niet de meest ervaren met de echo dan komen ze vaak al korter uit dan ze zijn.
    Ben de zwangerschap 5 keer heropgenomen met bloedverlies mijn metingen varieerde van 2.3 cm tot 4 en die 4 was door een ervaren echoscopiste gedaan. Ik zelf kan het ook en zij wilde het nameten omdat ze schrok van die 2.3 en harde buiken aan haar benoemd dat haar collega’s naar mijn idee niet goed gemeten hadden en daar moest ze me dus ook gelijk in geven. Dus zou niet meteen ongerust zijn hoor!!
     
  4. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Goed om te horen. Er is speciaal iemand bij gehaald om ook nog een keer te meten (waren met 3) dus neig er wel vanuit te gaan dat het klopt.
    Ben inmiddels weer thuis en er wordt niet “preventief” opnieuw gemeten oid. Mag ook gewoon alles doen. Wel beetje rustig aan, meer vanwege het bloedverlies en dat mn buik toch wat moe en zwaar blijft voelen.
    Kleine ligt ook enorm met haar hoofdje in mijn bekkenbodem en blaas te porren, niet perse een fijn gevoel :o:

    Mocht ik opnieuw bloedverlies, harde buiken en/of krampen krijgen zullen ze het vast direct opnieuw meten nu.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  5. USAbaby

    USAbaby Fanatiek lid

    14 feb 2014
    2.229
    1.904
    113
    Vrouw
    Hier hetzelfde gehad rond 31weken. Zelfde lengte ook. Rustiger aan gedaan maar bleef wel alles goed. Uiteindelijk geboren bij ruim 39 weken. Hoop voor jou op hetzelfde!
     
    Buko vindt dit leuk.
  6. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hey buko, ik heb ook een verkorte baarmoederhals gehad bij de oudste. Toen 1 nacht opgenomen in het ziekenhuis.
    Moest toen ook stoppen met werken en rust pakken wanneer dat kon, daarna ook controles gehad in het ziekenhuis. De lengte weet ik zo niet meer.
    Dochter is uiteindelijk geboren met 39.6.
     
    Buko vindt dit leuk.
  7. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Ik had/heb een verkorte baarmoederhals. Maar dat is bij 16 weken al geconstateerd. De mijne was 14mm. Ik heb toen een cerclage gekregen en moest het rustig aan doen. Niet zwemmen en geen seks. Maar dat is vanwege infectiegevaar cerclage. De cerclage is er inmiddels uit en nu blijft de kleine zitten. Haha!

    Vanaf 24 weken plaatsen ze geen cerclage meer. Ik weet niet of het slim is om seks te hebben omdat dit toch de baarmoeder(mond) prikkelt. Dit moet je even navragen. Bedrust heeft weinig zin. Wel zou ik stoppen met werken en het rustig aan doen. Dus niet meer grote boodschappen doen en het huis schoonmaken. Wat zegt je arts?
     

Deel Deze Pagina