Verlof bijna voorbij, kindje nog steeds in ziekenhuis

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MamaSaartje, 15 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaSaartje

    MamaSaartje Fanatiek lid

    13 mrt 2017
    1.050
    1.277
    113
    Hier op 7 juli veel te vroeg (met 27 weken) bevallen van een tweeling. Een van hen is na 10 weken thuisgekomen, maar de ander ligt nog steeds in het ziekenhuis zonder uitzicht op hoe lang het nog duurt.

    Nu is het mij duidelijk dat ik sowieso recht heb op extra verlof maar alle voorbeelden schetsen situaties waarin het kindje ergens tijdens het bevallingsverlof naar huis komt. In mijn geval is dat dus niet zo, want mijn verlof loopt binnenkort af.

    Hoe wordt dit geregeld.. ik neem aan dat ik sowieso verlof houd totdat mijn kindje naar huis komt en daarna ook nog recht heb op het extra verlof? Begrijp ik dat goed? En hoe regel ik dit het beste?

    Bvb voor het antwoord.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo MamaSaartje,

    Ik kan me voorstellen dat dit een (in)spannende tijd is. Begrijpelijk dat je je afvraagt gaat hoe het nu met je verlofperiode gaat.

    Als je kindje(s) na de bevalling nog in het ziekenhuis moeten verblijven, dan is er de mogelijkheid voor extra verlof.

    Voor de berekening van het extra verlof, kijken we naar de uiteindelijke periode dat je kindje(s) tijdens het bevallingsverlof in het ziekenhuis heeft/hebben gelegen. Hoe we dat doen, en hoe je dit aanvraagt, lees je hier.

    De bevallingsdatum krijgen we door van de gemeente. Jij krijgt dan van ons een nieuwe toekenningsbrief die je vindt op MijnUWV.

    Uiterlijk twee weken voor het einde van je verlof vraag je het extra verlof aan. We berekenen dan of je extra verlof krijgt en krijg je van ons bericht hierover.

    Mocht je na het einde van het verlof nog niet in staat zijn om te werken, dan meld je je ziek bij de werkgever (als je die hebt) of bij UWV (als je geen werkgever hebt).

    Ik wens je veel sterkte en hoop dat ook deze kleine snel naar huis mag.

    Met vriendelijke groet,


    Petra
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina