Vermoeden koemelkallergie maar reageert heftig op voeding!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Hopeful89, 17 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw
    Zoontje van 12 weken oud is goed verkouden geweest en nu nog steeds. Hij heeft reflux en heeft maagzuur remmers tegen het zuur.

    Zoontje is vaak verkouden, spuugt veel en hoest de laatste tijd hevig. Soms onrustig tijdens en na de fles. Verder eigenlijk altijd vrolijk.

    Nu vermoed de kinderarts dat hij koemelkallergie heeft. Wel met twijfel omdat hij verder wel een rustig huidje heeft en goed aankomt. Gebruik nu op haar advies al 2 dagen pepti. Maar sinds ik dit gebruik weigert hij de fles, slaapt hij slecht, huilt vaak en veel krampen. Ik ben echt geneigd om de oude voeding weer terug te pakken maar moet dit blijkbaar 2 weken volhouden. Iemand hiermee ervaring ?? Huid raakt nu ineens wel geïrriteerd en hij is hartstikke onrustig. Zo is hij nooit geweest.

    Weet even echt niet wat ik moet doen..
     
  2. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw
  3. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    Ik herken het niet van onze dochter toen ze koemelkallergie had. Maar wellicht even bellen met de kinderarts? Dan kan deze beslissen en wellicht overgaan op nutramigen of zelf Neocate.
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Ik zou even de kinderarts contacten. Terugvallen naar je oude voeding lijkt me in dit stadium op eigen houtje niet verstandig.
     
  5. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw
    Consultatiebureau gesproken.. moet terug naar huisarts en verder laten onderzoeken en terug op oude voeding.
     
  6. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Bel alsjeblieft de kinderarts en geef aan dat het niet werkt, klachten verergeren en er zelfs bijkomen (waaronder nu dus huidklachten, heel belangrijk om te melden!) en dat er een sterkere voeding nodig is, zoals bijvoorbeeld Nutramigen LGG. (= de volgende standaard stap qua voeding)
    Op deze voeding (zeer sterk verknipte melkeiwitten) kan nog stééds gereageerd worden als de koemelkallergie flink is - soms kan het even duren, hier werd er na 10 dagen alsnog op gereageerd bijv. - en dan is alleen Neocate/Nutramigen Puramino nog een optie; hierop kan niet meer allergisch gereageerd worden. Indien Pepti/Nutramigen LGG niet voldoende is betekent dit dus nog steeds niet dat het geen koemelkallergie is. Om dit dus uit te sluiten of bevestigen zal je Neocate of Puramino moeten geven. (En dit weet de kinderarts ook ;))

    Overleg dit soort dingen alsjeblieft niet met het CB of de huisarts; dit is absoluut niet hun werkgebied! Als je geluk hebt, dan heb je een CB arts of huisarts die er wél verstand van heeft, maar uiteindelijk verloopt het traject nog steeds via de kinderarts, dus hij/zij is nu je aanspreekpunt.

    Terug gaan naar de oude voeding is op dit moment in ieder geval géén goede stap.

    (Hier 3 kindjes met meervoudige voedselallergieën - bij alle drie een enorme zoektocht - en reflux met medicatie)
     
    Poolvos, Celika, Vero0504 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw

    Cb en HA willen me steeds geen verwijzing geven naar de kinderarts.. vorige week 3 x bij de huisarts geweest met deze klachten! Uiteindelijk maagzuur remmer gehad want hij weigerde te eten. Maagzuur remmer werkte meteen en hij drinkt weer. Maar hij blijft spugen en is na de voeding onrustig. Verder buiten de fles om is het een vrolijk mannetje die goed groeit en ontwikkeld. Alleen rondom de flessen in een drama. Straks weer afspraak bij huisarts en zal weer om een doorverwijzing vragen. Bij osteopaat geweest en die denkt gecompliceerde reflux. Hij had zn vraagtekens bij koemelk allergie en ik zelf ook. Mijn andere kindje heeft ooo regkux gehad maar een lichtere vorm.
     
  8. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw
    @Kristel86 lees in je onderschrift dat jouw kinderen naast voedsel allergie ook reflux hebben. Mijn zoontje heeft de volgende klachten, is dit herkenbaar voor jou?:

    Hikken, tong uitsteken, spugen, kort willen drinken, gulzig willen drinken, overstrekken, hoesten, rochelen, hees zijn, onrustig slapen overdag , maagzuur wat onhoog komt ( nu met ranitidine geen maagzuur meer) , kwijlen, ruikt zuur, maakt belletjes.

    Dit allemaal net na zijn voeding.

    Spugen doet hij ook paar uur na de voeding. Hoesten en rochelen doet hij ook heel de dag door nu een paar weken.
    Verder is hij kei vrolijk, tot hij een voeding op heeft. Dan heeft hij het zichtbaar moeilijk.
     
  9. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    #9 Kristel86, 18 sep 2019
    Laatst bewerkt: 18 sep 2019
    Koemelkallergie kan heel sneaky zijn...
    Het feit dat hij goed groeit (fijn!) zegt er dus helemaal niets over - jammer dat er (nog steeds!) artsen zijn die denken dat slechte groei (en huidklachten) dé indicators zijn. (Zó ouderwets!) Ja, het kúnnen indicators zijn, maar de grootste indicator voor een voedselallergie bij zuigelingen is in eerste instantie de mate van onrust ten gevolge van buikklachten (vaak heftige maag- en darmklachten).
    Reflux is in veel gevallen bijvoorbeeld ook een allergische reactie van het lichaam op koemelk. (of iets anders waar je kindje allergisch voor is; dit ontdek je later wanneer je bijvoeding gaat geven of eerder als je zelf borstvoeding geeft; alles wat je zelf eet komt in de bv terecht namelijk.)
    Vaak zie je, wanneer de allergie onder controle is, dat de refluxklachten ook meteen minder heftig zijn. (Hoeft niet altijd, de reflux kan ook een losstaand probleem zijn, maar in veel gevallen is het wel zo).

    Ik zou zeggen: Niet weg gaan bij de huisarts tot je die verwijzing hebt. Aangeven dat het zo niet langer gaat en dat je wenst dat hij gezien wordt door iemand die er wél verstand van heeft ;)
    Je hebt er gewoon recht op - en je kindje ook absoluut! - dus het is niet aan de huisarts om dit te weigeren.

    Edit: Ik raad het niet direct aan, maar in geval van nood - wanneer de huisarts dus écht niet mee wil werken en je kindje heeft (weer) enorm last - kun je altijd nog naar de huisartsenpost. Hier zal je kindje veel laagdrempeliger door een kinderarts gezien worden, meteen.
     
  10. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    (Ik hoop dat het duidelijk is zo :))
    De onderstreepte dingen zijn typische symptomen van reflux, maar er zijn ook a-typische symptomen - dikgedrukt - die ook bij andere problemen voorkomen, zoals bijv. koemelkallergie.
    Hoe is zijn ontlasting? Heeft hij veel last van krampen/scheetjes? (Of zijn het bijv. scheten die je van een volwassen man zou verwachten?)
     
  11. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw
    Huisartsen post hebben we vorige week gedaan! Toen hadden we het op kma gegooid en die zei ; nee dat uit zich dat wel anders.. werden weer naar huis gestuurd. ( met een benauwd kind wat toen weigerde te drinken). De pest is dat mijn zoontje zit te lachen en te sjansen bij de huisarts. Ze denken dan “ daar heb je haar weer” zo voel ik het ook. Maar pepti weigert hij echt te drinken. 1 slok en het is krijsen. Hij is nu zoveel meer onrustiger dan voor de pepti. Zo sneu.. hopelijk krijg ik nu wel een doorverwijzing. Heb filmpje gemaakt hoe hij doet na de voeding. Hij wil ook elke 2 uur eten.
     
  12. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw
    Yes heel duidelijk!!
    Sinds de pepti heeft hij echte dunne ontlasting en echte stinkscheten. En ook harde scheten. 2 x gehad in de 2 dagen dat zijn romper onder zat tot zijn nek toe met ontlasting. Moeite met persen.

    Voor de pepti niet echte darm krampen, maar wel harde scheten en ook moeite met persen. Ontlasting was dan yoghurt achtig kwa dikte.
     
  13. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Oh echt, huisartsenpost dus ook al geweest... Jeetje, het zit jullie niet mee! :(
    Ik herken het ook helemaal; de strijd die je soms moet voeren om eens serieus genomen te worden! Bij de oudste was ik net 22 en ik ben maandenlang van het kastje naar de muur gestuurd met de melding dat ik "gewoon een jonge, overbezorgde moeder" was met "een pittige baby"... Zelfs na een korte ziekenhuisopname ter observatie.
    En bedankt! Kind was gewoon hartstikke ziek... :mad: (pas toen ze na 3 maanden compleet onder de uitslag zat was het ineens "oh, ja, dat is wel duidelijk een allergie..." :rolleyes:)
    Het is moeilijk, vooral als je zelf al een beetje onzeker bent met grenzen aangeven en/of op je strepen staan bijv.
    Nu zeg ik niet dat dat bij jou zo is, maar bij mij was dat destijds wel het geval - ik heb echt moeten leren om hard te zijn, zeg maar.

    Ik zou echt hameren op die doorverwijzing en dan kunnen jullie hopelijk snel terecht!
     
  14. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Het kan zijn dat zijn darmen echt even moeten wennen aan de Pepti.
    Doordat de koemelkeiwitten deels verknipt zijn hierin is er al een deel van het werk gedaan qua (voor)vertering. Waar normaal gesproken gal gebruikt wordt om dit werk te doen is dit nu dus (deels) niet meer nodig en zal er dan ook gal meekomen met de ontlasting. Dit kan een groene kleur aan de ontlasting geven (heel normaal en niet erg dus), maar kan in eerste instantie ook wat meer gasvorming + geur geven.

    Ook kan het zijn dat zijn refluxklachten verergeren door het feit dat Pepti dunner is dan standaard flesvoeding. Hierdoor kan het dus weer sneller omhoog komen.
    Zodoende kan het weer zijn dat de dosering van zijn medicatie hierdoor nu niet (meer) voldoende is.

    En dan zou het dus ook nog ergens koemelkallergie kunnen zijn...

    Lastig om op dit moment te zeggen wat het nu daadwerkelijk is :(
    Daarom denk ik dat je bij de kinderarts het beste op je plek zit.
    Heel goed in ieder geval om tot die tijd zoveel mogelijk vast te leggen; hou bijvoorbeeld per dag bij wanneer hij drinkt, hoeveel en dit i.c.m. met de klachten en andere opvallende dingen.
    Verder zou ik persoonlijk met de huisarts niet meer bespreken wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn, maar daar gewoon heen gaan met als doel dat je met een verwijzing voor de kinderarts naar huis gaat, verder niet.
     
  15. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw
    Nou ben bij de huisarts geweest. Hij luisterde naar me. Me zoontje was tevreden en heel vrolijk bij hem. Uiteindelijk zag de huisarts dat hij ging spugen en hikken en daarna hoesten. Dus nu zag hij ook dit i.p.v. alleen het tevreden zijn. Hij had het erover dat het geen koemelk allergie is.. maar gecompliceerde reflux. Maagzuur remmer is iets opgehoogd. Mocht hij dinsdag nog klachten hebben, of het verergerd eerder of iets. Dan krijg ik dinsdag sowieso mijn doorverwijzing naar de kinderarts. Had dit keer mijn eigen HA ( andere keren collega gehad )en die heeft zelf ook een kindje die koemelk allergie had. Dus had het idee dat hij me wel serieus nam.
     
  16. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw

    Jaa moest idd een soort van dagboek gaan bij houden voor het geval ik dinsdag toch contact op moet nemen met de kinderarts. En moet meerdere flessen gaan aanbieden per dag met kleinere beetjes.
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Die kleinere beetjes (meerdere flesjes) is onderdeel van de reflux leefregels. Zijn een heleboel dingen die je buitenom medicatie kan doen om je kind zo veel mogelijk te helpen. Dat drinken om de 2 uur was exact ons schema uiteindelijk. Gaven we niet na 2 uur de fles dan begon t gedonder, te beginnen met hikken, gevolgd door terugslikken. Dus bij hikken waren we al te laat bij die van ons.

    T is echt veel werk, vooral in t begin heb je t gevoel dat er geen einde komt aan t fles verhaal (20 minuten drinken, 45 minuten boertijd /verwerken van voeding, fles schoonmaken en een uur later kan je zowat alweer) maar hier konden we af zonder medicatie.

    Die van ons had geen koemelk allergie maar lactose intolerantie met een drempel (lekker zoekwerkje), bv ook met kma dieet had geen bal uitgemaakt, lactose zit ook in bv. Groeide goed, geen uitslag etc maar huilde veel, heeeeeel veel, dat ging dag en nacht door en in de nacht was t t ergste.

    Wij kwamen na heel wat kastjes en muren in wanhoop uit bij Frisolac en dat was een enorme verbetering. Die zit veel lager in lactose per 100ml aangemaakte voeding en dat ging dus wél. Van opgeteld 18-21 uur gekrijs (dag en nacht door), winden waarvan je je afvraagt hoe dat in dat lijfje past, krampaanvallen die hand in hand met reflux gingen naar een uurtje gepruttel aan t begin van de avond. We gingen van een extreme huilbaby naar een engeltje.

    Frisolac is nog geen dieet voeding maar verkoop is wel gelimiteerd, je kan t alleen bestellen bij leef.nl en moet t dan bij je apotheek ophalen. Dit is om export te voorkomen (vond t ook bijzonder dus heb friesland campina destijds gebeld). De prijzen zijn iets hoger dan de nutrilon maar wij vonden t echt top voeding.

    Als ze kma nog een brug te ver vinden, kijk dan even of Frisolac een uitkomst kan wezen en bespreek dat dan ook. Werkt dat ook niet en houden je klachten na 2 weken nog aan, dat je dan toch die kma route in wilt en of ze dan toch ondanks hun vermoeden dat dat t niet kan wezen je daarin tegemoet komen. Tis in elk geval beter dan weggewimpeld te worden.

    Lactose intolerantie schijnt zeldzaam te zijn maar gezien de explosie van huilbaby's vraag ik me dat af. 30 jaar geleden (toen mijn ouders in ditzelfde schuitje zaten) pakte je gewoon een andere pot en vergeleek ze met elkaar en probeerde die. Tegenwoordig kan je alle potten naast elkaar leggen in de winkel en t verschilt qua lactose nauwelijks, frisolac (nr1) zat rond de 5gr uit mn hoofd en alle andere merken rond de hoge 7gr tegen 8 als ik me niet vergis. Onderling scheelde t nauwelijks in elk geval (zoektochtje kruidvat, trekpleister,jumbo, ah gedaan destijds).

    Nu kan dochter prima lactose hebben trouwens, maar met mate. Hoeft geen dieet ofzo maar heeft ze eerder op de dag al voldoende binnen gekregen dan hoeft ze bijv echt geen toetje (waar ze altijd een moord voor doet zowat).
     
  18. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw
    Wouw duidelijk dankje!:) die voeding hou ik even in mijn achter hoofd. Om nu weer te switchen doe ik hem niet aan. Tot nu toe helpen de kleinere flesjes wel en het wordt nu iets meer ingedikt met jbp. Tot nu toe houdt hij bijna alles binnen en nog geen gehik. Hier is het sowieso geen huilbaby, hij lacht alleen maar. Alleen de verwerking van de voeding zit hem dwars. Maar gister begon hij te lachen tijdens de voeding, de oude voeding. Me hart ging smelten! En na de voeding was hij ook veel rustiger dan anders. Hij moest wel weer hoesten, maar na een slokje water kwam hij daar ook weer uit. En idd half uur recht houden helpt echt, en luier op zijn zij verschonen ook.
     
  19. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Dan was het probleem waarschijnlijk toch dat Pepti een stuk dunner is en daardoor dus de refluxklachten verergerde. Arm mannetje...
    Hopelijk blijft het met deze maatregelen goed gaan en kunnen jullie heerlijk genieten :)

    Hoe gaat het nu met zijn huid? Nog steeds geïrriteerd?
    Want dit past namelijk totaal niet bij reflux...
    Ik zou het in elk geval wel even in de gaten houden nog :)
     
  20. Hopeful89

    Hopeful89 Actief lid

    22 jul 2018
    169
    41
    28
    Vrouw

    Hij heeft eindelijk weer doorgeslapen ook vannacht! Hoop zo dat het zo blijft doorgaan! Zn huid is stuk rustiger nu op zijn wangen. Het voelt nog klein beetje ruw maar je ziet het bijna niet meer. Zo sneu dat ze niet kunnen praten en zeggen wat er is hè :(
     

Deel Deze Pagina