vermoeden verborgen reflux 3 weken wachttijd voor kinderarts en nu??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sundance11, 2 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sundance11

    sundance11 Actief lid

    24 jul 2011
    327
    0
    16
    Ik vermoed dat mijn zoontje van 9 weken verborgen reflux heeft wat steeds erger wordt. Dit zijn zijn symptomen:

    Overdag als hij in zijn bedje gaat slapen na een half uur wakker, huilen, wel moe. Wil ook niet in de box dan.
    Slaapt overdag alleen goed in de maxicosi of draagzak.
    's nachts gaat het redelijk goed (van 20.00 tot 7 uur met om 2 en 6 uur een voeding.

    slikken, daarna moeilijk kijken en huilen.
    soms huilen na de fles.
    persen kreunen tijdens het slapen ( muv de slaap van 20.00-2.00)
    zuur ruiken.
    Als ik naar hem kijk voel ik heel veel spanning bij hem.

    Wat ik al doe:
    Biologische JHBP ( nutriton veel krampen en diarree)
    Bedje hoog.
    rechtop voeden
    Tegen krampen: infacol, sab simplex en probiotica.

    Vanmorgen naar de huisarts geweest, krijg ik te horen dat alle baby's last hebben van reflux en korte slaapjes :x. met de vraag wat ik er aan wil doen. Typische huisartsen vraag hier. Dus ik heb gezegd dat ik zeker wil weten of het reflux is en dat hij geholpen wordt. Nu heb ik dan een verwijzing voor de kinderarts maar daar is een wacht tijd van 2-3 weken. Hoe kan ik hem nog meer helpen??
    Kan ik al met hem naar een osteopaat ook al is de diagnose nog niet met 100% zekerheid gesteld?
    Wordt er zo wanhopig van als je je kleintje zo ziet worstelen met pijn:(
     
  2. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Ik heb toendertijd op een vrijdag na 17.00 de hap gebeld, omdat ik met zo'n huilend kindje het weekend niet in wilde gaan. Ik mocht toen langskomen en heb diezelfde avond nog medicatie (Zantac) mee gekregen. Mijn dochter was toen 5 weken.
    Overigens zou ik niet infacol en Nutriton samen geven, dit werkt juist krampjes op. Dus of de infacol gebruiken of de nutriton.

    Succes!
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De combinatie van infacol, sab en nutriton lijkt me inderdaad nogal veel. Ze kunnen elk op zich al krampen veroorzaken, dus de drie samen?

    Verder: hoe lang doe je over een fles? Hoe schuin staat het bedje? Hoe lang hou je rechtop na de voeding?
     
  4. horselover

    horselover Fanatiek lid

    24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Infacol verergert vaak de reflux, en hier erge kramp door infacol.En als ik het goed heb ik sab simplex sterkere versie van infacol.
    Persoonlijk zou ik alleen de probiotica toedienen.

    Leefregels toepassen, voeding blijven verdikken.
    Osteopaat kun je proberen, hoef je niet voor op n diagnose te wachten. Bij de ene verricht het wonderen bij de andere niet.
    Bij mijn beide meisjes niets uitgehaald wat betreft reflux.

    EN laat je niet afschepen door de medici.
    Jij voelt als moeder het beste wat er met je kindje aan de hand is.
     
  5. sundance11

    sundance11 Actief lid

    24 jul 2011
    327
    0
    16
    Hij doet ongeveer 20-30 minuten over de fles, ik laat hem ongeveer 20 minuten in de wipstoel ( vrij recht op zitten).

    Ik heb zijn bedje nog maar een stuk hoger gezet, de box ook hoger en de voeding nog iets dikker gemaakt.
    Vanmorgen heeft hij na het doktersbezoek nog een uur in bed geslapen, zonder te huilen...

    Ik zal eens stoppen met de infacol en sab simplex misschien gaat het dan beter.
     
  6. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    Ik heb toen ook om 19.00 uur de hap gebeld. Sochtends bij huisarts geweest deed niks. Maar ik zat van 16.00/19.00 met een krijsend kind.
    Kon de volgende dag direct terecht bij een kinderarts.
    Misschien dat je dat kunt doen.
    Tis in ieder geval erg vervelend. Succes
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Slikt hij ook veel, veel tong uitsteken,ontroostbaar? Aonze uk sliep overdag als snachts nauwelijks, ook na alle leefregels geen verbetering. Uiteindelijk duurde het even voor jij de juiste medicatie had.

    Het enige wat je kan doen is de leefregels en troosten.wij hebben dag en nacht heel veel met hem gewandeld.
     
  8. sundance11

    sundance11 Actief lid

    24 jul 2011
    327
    0
    16
    Hij slikt wel veel, maar is niet ontroostbaar. Ook gaat het snachts wel goed.
    Hij huilt alleen als hij overdag in bed ligt, dan begint hij vaak na een half uur te huilen.
    Het leek vanmiddag iets beter te gaan. Van twee tot vier in bed met af en toe huilen, maar hij sliep wel. De laatste paar dagen werd hij er echt wakker van.
     
  9. Kanshebber

    Kanshebber Fanatiek lid

    23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Je doet het al heel goed. Je zou nog kunnen overwegen hem af en toe in de mc te laten slapen overdag. Hebben wij een paar weken gedaan met onze dochter op advies van de kinderarts. ze sliep ineens urenlang. Ze rustte uit, ook de slokdarm kreeg rust. Na een paar weken was het niet meer nodig Omdat alles tot rust was gekomen en hersteld was. De kinderarts vond het belangrijk dat ze een tijdje goed sliep, dat woog op tegen de dagelijkse tijd in de mc.
    Wij konden overigens meteen de volgende dag terecht bij de kinderarts. Is er geen ander zh in de buurt?
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien nog een tip: dochter moesten wij minstens 40 min rechtop houden om drama's te vermijden.

    En wat de ka betreft: is er geen ander in de buurt?
     
  11. KimM1989

    KimM1989 Lid

    6 jun 2014
    76
    0
    0
    Zeeland
    Ik volg even mee! :)

    Loesje86: de Zantac die jij meekreeg, welke was dit?
     
  12. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Wie kortbij de belgische grens woont: gaviscon baby!
     
  13. Blosjes

    Blosjes Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Hier ook een huisarts die zei dat elke baby reflex heeft toen ik daar kwam toen J 4 weken was. Na 3 weken toch uit wanhoop zelf zkh gebeld en een afspraak na het weekend kunnen maken, mits ik een verwijs brief kreeg. Dat is gelukkig gelukt en direct een nachtje opgenomen en daarna medicatie gekregen (omeprazol). Dit krijgt J nu nog steeds.
    Verder helpt hier ook het slapen in de Maxicosi overdag. Dit ook op aanraden van de KA. J heeft sinds de afspraak met de KA, hij was toen 7 weken, niet meer in de Kinderwagenbak gelegen.

    Hopelijk kan je toch eerder terecht en krijg je gelijk iets van medicatie voor de kleine. Sterkte!
     
  14. Tuttie

    Tuttie Fanatiek lid

    11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Ik zou echt niet stoppen met de sab!
    Is op natuurlijke basis.
    Ander zhs proberen?
     
  15. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Infacol hielp hier wel goed, maar infacol en sab simplex zijn hetzelfde, dus allebei is echt te veel van het goede.
    Het kan echter idd wel zo zijn dat juist de combi van dingen die elk op zichzelf al krampen veroorzaken, de boel erger maakt: infacol en nutriton kunnen beiden krampen en verstopping veroorzaken, dus probeer stapsgewijs uit wat wel en niet handig is.

    Qua slapen: bedje echt heel flink ophogen, of over naar buikligging, (ook dan bedje wel echt een eindje ophogen trouwens!).
    Rest doe je al wel. Ik moet wel zeggen dat ik niet weet of een kinderarts/medicatie echt nodig gaat zijn: als bedje verder ophogen/voeding verder indikken voldoende werkt, (het geeft nu al verbetering, lees ik?), ben je er ws wel. Als medicatie niet beslist nodig is, zou ik er zeer zeker niet aan beginnen, want ook die zijn weer belastend voor het lichaam en met name de darmen ook weer. Voor onze jongste was medicatie wel echt nodig, maar hebben we helaas ook uitgebreid alle nadelige effecten van medicatie mogen ondervinden :(

    Osteopaat: die kan niets als het om een niet goed sluitend maagklepje gaat. Osteopaten kunnen alleen iets als oorzaak ligt in klemzittende (nek)wervels. Maar slechts een heel beperkt deel van reflux wordt daardoor veroorzaakt. Bij onze oudste was dat het geval. Die had een hele duidelijke voorkeurshouding, sliep heel slecht en spuugde heel veel, en die was na 1 behandeling een totaal ander kind. Met onze jongste ook geweest, zekere voor het onzekere, maar voor haar kon de osteopaat niets doen.
     
  16. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    O, lees ook over de MC: dat verergerde de boel hier alleen maar bij onze jongste. Maagje kwam dan knel te zitten door de gebogen houding, denk ik, en dan krijste ze het echt uit. Ook dat dus een kwestie van uitproberen. Als het werkt, is het mooi, maar weet dus dat het niet perse werkt voor reflux.
     
  17. Blemma

    Blemma Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Je kindje veel dragen. Na de voeding je kindje een half uur recht op houden.

    Stoppen met inflacol, helpt niets en geeft je kindje alleen maar extra krampen
     
  18. KimM1989

    KimM1989 Lid

    6 jun 2014
    76
    0
    0
    Zeeland
    Mij werd ook aangeraden om te stoppen met de infacol. Het zou net meer zuur opwekken omwille vd sinaasappelsmaak. Ik ben er alleszins mee gestopt... Hier helpt Digemel goed!
     
  19. mw21

    mw21 VIP lid

    24 okt 2010
    5.168
    158
    63
    Zorg
    't Westen
    Nee een osteopaat kan niks met het maagklepje maar hoe meer gespannen de baby is Hoe meer verkrampen en meer maagzuur dus osteopaat kan zeker scherpe randje eraf halen

    Hier kon dochter nooit liggen. Het was 24/7 rechtop. Toen heb ik maagzuur remmers geëist bij gewone huisarts
    Ze nam me direct serieus en het hielp meteen
     
  20. horselover

    horselover Fanatiek lid

    24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    @Rozemarijke: hier ook het geval wat MC betreft.
    Mn oudste vond het een drama in MC en de kleine beeb nu vind het ook een Crime. ze gaat er minimaal 4 x per dag in aangezien wij buiten het dorp wonen. Wat een ellende, zodra ik haar erin zet begint ze voeding weg te slikken te kronkelen en te krijsen.

    @mw2 klopt helemaal , in bepaalde gevallen kan een andere oorzaak meespelen. Ons beeb was erg scheef en heeft daarom ook een echo van de nieren en heupen gehad. De Osteo heeft de blokkade in haar heupjes kunnen wegwerken . De manuele daarin tegen lukte dat niet maar die kreeg haar voorkeurshouding stukken beter. Ik hoopte dat al met al de reflux wat rustiger zou worden ivm spanning weggenomen. Maar helaas de reflux is zelfs een beetje toegenomen.(net of was die niet al heftig genoeg A typisch gevalletje)

    Wat betreft recht op houden van je kindje is bij de ene effectief en bij de andere niet. MIjn meisje heeft er totaal geen baat bij, rechtop, scheef, wipstoel het maakt allemaal niet uit haar lichaam blijft de voeding omhoog werken helaas,
    Maar in veel gevallen zijn de kindjes er WEL gebaat bij, dus het is het proberen waard.

    Ts hoe gaat het nu?Wat fijn dat nu de voeding iets dikker is je kindje wat langer sliep (zoals ik begrijp?) Wie weet is dat al effectief. Er zijn bronnen die beweren dat indikken niet bewezen werkzaam is. Maar uit eigen ervaring kan ik melden dat ik haar echt dikke pap moet geven willen we niet om de 2 dagen bij de dokterswacht staan met een stikkend kind en ook huilt ze dan echt weer zoveel meer als de pap ook maar een beetje dunner is.
    Ze krijgt nutrilon AR met een schep pure jbpm
     

Deel Deze Pagina