Vermoeidheid eerste trimester

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mama0103, 25 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama0103

    mama0103 Bekend lid

    15 mrt 2016
    507
    39
    28
    Vrouw
    Hier nu 8 weken zwanger en zoooo ontzettend moe. Als ik om 7 uur wakker ben kan ik om 11 uur alweer naar bed. De hele dag super moe en in de avond slaap ik ook erg vroeg.

    hoe doen jullie dat qua werk? Ik werk drie dagen in de week en ik weet echt niet hoe ik dit moet volhouden. Bij mijn dochter ook extreem vermoeid en toen werkte ik tijdelijk niet dus dat scheelde enorm.


    Heeft iemand tips? Qua vermoeidheid en het combineren met werk?
     
  2. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Hier is de vermoeidheid dit weekend ook vreselijk ingekickt. Herken het van mijn vorige zwangerschap, kon toen amper voor zoonlief zorgen. Nu heb ik er twee om voor te zorgen, maar die zijn gelukkit nu wat ouder.

    Geen tips dus, maar zeer herkenbaar. Ik kan zelfs lopend slapen voor mn gevoel. Ik probeer komende weken maar lekker tussen de middag even te gaan slapen tijdens werkdagen (voordeel van thuiswerken), begin dan maar wat eerder en stop wat later.
     
    mama0103 vindt dit leuk.
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik sta fulltime voor de klas en kan dus helaas niet schuiven qua werktijden enzo. Ik heb het eerste trimester veel dutjes gedaan na het werk. Ging op tijd naar huis voor een dutje voor het avondeten. Nam ook weinig extra werk op mijn schouders. Het scheelt dat directie al snel wist dat ik zwanger was en dus rekening hield.

    Mijn tip: plan dutjes in voor jezelf.
    en: je mag een bepaalde hoeveelheid cafeïne, neem bv een colaatje bij bv de lunch ofzo.
     
    mama0103 vindt dit leuk.
  4. Daantje3

    Daantje3 Fanatiek lid

    28 okt 2011
    1.642
    865
    113
    Vrouw
    Ik was ook zo absurd moe het eerste trimster, maar werk thuis. Ik blokte dus smiddags mijn agenda en ging dan slapen. Als ik op kantoor of ergens anders had moeten zijn dan weet ik ook niet hoe ik dit had moeten doen. Heb in die periode zelfs nauwelijks auto gereden, omdat ik echt(letterlijk soms) omviel van vermoeidheid.

    Tijdelijk gedeeltelijk ziek melden? Deze periode gaat met een paar weken voorbij, en dan kan je gewoon weer aan de slag. Werk je voor nu even halve dagen...
     
    mama0103 vindt dit leuk.
  5. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.305
    5.921
    113
    Vrouw
    Wat voor werk doe je? Inderdaad zoveel mogelijk momenten van rust pakken! Ik merk ook dat ik niet achter het stuur moet zitten, zo moe ben ik dat ik me moeilijk kan focussen. Werk kan ik vrij indelen qua uren dus pak ook d middags een dutje als het nodig is. En op tijd naar bed.. valt nu wel mee trouwens afgelopen week. Vooral week 5, 6 en 7 tot nu toe heel moe geweest.
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Ik had m ook, maar ik pakte 3 dagen magnesium erbij en was in elk geval van t ergste af. Bij mn dochter was dat ook zo, toen was t prima voor korte periode dan wel.

    Ik heb overigens al jaren los magnesium en los ijzer in huis (tabletten dan he?) met mn menstruatie is t net een veldslag en dan lijkt t net een mislukte startmotor die maar niet aan wil slaan.

    Helaas gaat hier de vermoeidheid gepaard met niet kunnen slapen. Ik ben op, maar in slaap vallen lukt dan weer niet.

    In de avond kieper ik wel om, maar dat is al 1.5 jaar dankzij een slaapstoornis van mn dochter. Die laat weer van zich horen rond 02:00 dus dan heb je in elk geval nog wát aan slaap. Oordopjes ofzo durf ik dan weer niet aan, mn man wordt niet altijd wakker van haar die slaapt mega diep dus zodra zij zich laat horen ben ik hoe dan ook alert.
     
  7. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    @Vero0504, pittig hoor!
    Ik zie dat je dochter van 2016 is. Ik slaap ook regelmatig met oordopjes, omdat ik anders hele nachten niet slaap, wakker door ieder mini geluidje. Wij hebben met zoonlief uit 2016 afgesproken dat hij rustig naar ons bed mag komen als we hem niet horen. Misschien is dat een optie?

    Ik vind halve dagen ziek melden echt nog niet zo gek, is maar voor enkele weken, als je anders omvalt is het helemaal niks.
     
    mama0103 vindt dit leuk.
  8. mama0103

    mama0103 Bekend lid

    15 mrt 2016
    507
    39
    28
    Vrouw

    Ik werk in de bouwsector. Normaal een kantoor baan maar juist deze week moet ik alle dagen op locatie komen een mee kijken pfff. En daar indd dus veel voor moet rijden ik was de vorige weken ook al behoorlijk moe maar toen ging het nog ivm het thuiswerken. Maar nu.... ik weet niet hoe ik dit moet volhouden en mijn werkgever is nog niet op de hoogte van de zwangerschap
     
  9. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Je kunt je ook ziek melden zonder reden hè? Hoewel dat vaak ook wel heel naar voelt, maar je hoeft het er nog niet bij te vertellen. Anderzijds heb ik het vorige zwangerschap erg vroeg verteld tegen leidinggevende en dat was ook we heel erg fijn.
     
    mama0103 vindt dit leuk.
  10. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Ik ben in het begin ook zo vreselijk moe geweest, en daarbij ook nog kotsmisselijk tot week 18. Ik heb me op een gegeven moment voor 25% ziekgemeld, het ging echt niet meer anders. Kon ik twee uur eerder stoppen met werken en gaan slapen :thumup: Je hebt overigens ook recht op extra pauze (ik geloof 1/8 deel van de werktijd) als zwangere, misschien is dat iets?
     
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Die van ons is kampioen utibreken, niet omdat er wat is ofzo maar omdat ze ff naar de maan wil kijken. Of besluit op de overloop te gaan liggen. Zoooo onhandig als we wakker worden en haar plannen dwarsbomen. Is ze ziek, misselijk, bang of buikpuin whatever tuurlijk geen issue.

    Maar ik ben ook de (pas groots schoongeschobte badkamer) in de ochtend tegen gekomen waarbij alle douchewanden onder de tandpasta waren gesmeerd want dan kon ze schilderen. Ik had de babyfoon uit en sliep op de bank. Man had niks gehoord. Het is ook wel een ninja en de badkamer is redelijk ontdaan van alles wat enigzins linke soep is. Maar toch, t janken stond me nader dan t lachen (en ik was heel blij dat t geen pot sudocreme was ofzo)


    Dus hier inmiddels op t niveau gekomen dat ik serieus een "entree melder" overweeg. Die je ook in een winkel gebruikt. Dat er lichtsignaal of geluidsignaal afgaat als zij dr kamer uit komt. (hangt al een hangertje aan de deur die klappert als je m open doet, maar daar weet ze ook geluidloos langs te komen).
     
  12. Selien

    Selien Bekend lid

    12 apr 2016
    899
    698
    93
    Vrouw
    Ik was de eerste weken ook extreem moe. Dat word nu eigenlijk pas wat minder. Ik ging vaak (ik werk gelukkig thuis) tussendoor even een half uurtje liggen om weer op te laden. En ook altijd na werk en voor het eten. Ik lag er regelmatig ook gewoon om 20:00 alweer uur in, terwijl wij normaal pas tussen 23:00 en 24:00 naar bed gaan.
    Autorijden was voor mij ook echt lastig in die tijd ivm misselijkheid.

    Gelukkig is het nu een stuk makkelijker, het ergst was voor mij tussen week 8 en 13.

    Beste tip die ik je kan geven is luister naar je lichaam, als je voor je gevoel even moet gaan rusten, probeer dat dan ook te doen. Het wordt vanzelf minder :)
     
    mama0103 vindt dit leuk.
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ben nog steeds gigantisch moe.
    Zo moe zelfs dat ik in de ziektewet zit.
    Kon niet meer goed functioneren en dat icm hoofdpijn was echt een slechte combinatie.
    Ik heb gewerkt tot 14 weken en sindsdien zit ik thuis.
     
  14. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.636
    2.613
    113
    Vrouw
    #14 Liliane92, 26 apr 2021
    Laatst bewerkt: 26 apr 2021

    Ik heb hier ook last van gehad. Ik heb een intensieve baan in de GGZ dus was ook gesloopt. Ik ging zelf gewoon soms al rond 20.00/ 20.30 naar bed. Ik stond dan om 6.15 uur op. Dat hielp erg goed! Het zou erg goed kunnen dat dit het tweede trimester wegebt. Bij mij verdween de extreme moeheid en misselijkheid rond week 13.

    Middagdutjes op vrije dagen waren ook erg fijn om even te rusten.
     
  15. mama0103

    mama0103 Bekend lid

    15 mrt 2016
    507
    39
    28
    Vrouw
    ja dat is waar! Ik hoop dat ik een ziekmelding kan voorkomen maar als het anders niet gaat moet ik wel. Hier 18 mei de termijnecho. Ik wil het op mijn werk pas daarna vertellen maar of ik dat volhoud is een tweede. Volgens mij is een buikje bij een tweede zwangerschap een stuk sneller zichtbaar dus dat helpt niet
     
  16. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.971
    17.011
    113
    Vrouw
    Je hebt recht op extra pauze als je zwanger bent!
    Ik was ook vreselijk moe.. en hoofdpijn. Ben maar doorgegaan en af en toe nam ik een paracetamol.
    Denk dat ik rond de 4 maanden minder ben gaan werken... was anders echt niet vol te houden.
    Soms kon ik rond lunch tijd met moeite m'n ogen nog open houden. Met kortere dagen was het goed vol te houden.
     
  17. Asjemenou

    Asjemenou Lid

    2 mei 2021
    47
    70
    18
    Vrouw
    Ik zou het juist aangeven bij je leidinggevende.
    Ik ben nog pril zwanger, maar ik weet dat het bij mij vanaf week 5 meestal toe slaat. En dan functioneer ik ook niet meer. Hoe graag ik ook wil. Ik voel me net een zombie. Een broodje maken voor de kids voelt dan als een hele opgave. Laat staan de hele dag werken.
    het is zo een rot gevoel.

    ik ga mijn leidinggevende wel inlichten. Zodat hij weet dat het zwangerschaps gerelateerd is. Als zwangere sta je sterk.

    het lijkt mij niet vol te houden om iets anders op te geven als reden. Het is geen verkoudheid waar je binnen enkele dagen vanaf bent.

    sterkte!!
     

Deel Deze Pagina