Vermoeidheid

Discussie in 'De lounge' gestart door Piep2016, 10 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ik heb al enige tijd last van vermoeidheid, constant werd het gelinkt aan mijn altijd te lage bloeddruk waar ze niks mee kunnen. Nu heb ik enkele weken terug een kleine ok gehad, waarbij ik ongeveer een half uur onder narcose ben geweest en sindsdien is mijn vermoeidheid een grote ellende.

    Er komt weinig tot niks uit mij handen, als ik de ochtend heb gehad kan ik met gemak anderhalf uur gaan slapen. Nou heb ik de huisarts gebeld met de vraag of dit normaal was, deze gaf aan dat mijn bloeddruk tijdens de ok behoorlijk gezakt was en dat de kans groot was dat dit het probleem was echter mocht dit geen twee weken meer duren.

    Toch vraag ik me inmiddels af of het misschien verstandig is dat ik laat nakijken waarom mijn bloeddruk (110/55) zo laag is terwijl mijn hb (9.5) vrij hoog ligt. Iemand die hier ervaring mee heeft en me kan vertellen of er inderdaad verder gekeken moet worden en waar het probleem kan zitten?

    En ja ik weet dat ik dit met een huisarts moet bespreken maar mijn huisarts vraagt altijd: wat denk je zelf...dus ik wil graag een beetje voorbereid bij haar op gesprek gaan.
     
  2. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.161
    1.325
    113
    Mijn bloeddruk is ook altijd laag geweest. Altijd rond de 100/110-50/60. Mij is altijd gezegd dat dit de grens is en dus net niet te laag is. Mijn vermoeidheid is eigenlijk ook nooit met mn bloeddruk gelinkt. Hier lag de vermoeidheid aan een vit. D tekort. Die waarden moeten echt rond de 100 zitten wil je goed functioneren. De waarden die huisartsen aanhouden zijn veel te laag helaas.

    Ik zou dus bloedprikken op vit D., vit B12 (alle soorten), alle schildklier waarden en eventueel ook bepaalde mineralen zoals Magnesium.

    Vooral omdat je zegt dat je na de narcose helemaal moe bent denk ik juist hieraan. Want narcose is echt een aanslag op je lijf en als je waarden oke zijn komt je lichaam er ook wel weer boven op maar bij tekorten kunnen de bijwerking heel erg naar en heftig zijn.
     
    Silinde en Brigitte1985 vinden dit leuk.
  3. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    mijn B12 zit inderdaad in het zogenoemde grijze gebied alleen reageert mijn lijf heel heftig op de toevoegingen die bij zowel de spuiten als bij de pillen zitten. Schildklier hebben ze getest voordat ze het op de bloeddruk gooide die is in orde. Maar de rest is nooit getest. Dat gaat om te beginnen op het lijstje, kom ik wat voorbereid bij de huisarts!
     
  4. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik heb ook zo'n bloeddruk maar ben niet moe. Bloeddruk die je geeft is ook niet te laag naar zoals hierboven gezegd wordt, een ondergrens.
    De periodes dat ik zo moe was, was mijn vitamine d ook te laag. Onder de 40. Die moet minimaal op 80 zitten en liefste nog hoger. Veel laboratoria e. Huisartsen houden zich nog vast aan een ondergrens van 50. Dit is achterhaald.
    Ik moet dus vitamine d slikken en daarnaast nog magnesium met zink. Dit alles heeft elkaar te maken.
    Ben je alleen vermoeid of ook andere klachten zoals spierpijn?
     
  5. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Ik heb oom zon bloeddruk maar daardoor geen last van vermoeidheid.
    Mijn vermoeidheid komt puur omdat mijn vitamine d gehalte te laag is.
     
  6. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    #6 Kristel86, 10 nov 2019
    Laatst bewerkt: 10 nov 2019
    Van vermoeidheid door een lage bloeddruk heb ik nooit gehoord, maar goed, ik weet natuurlijk ook niet alles :p
    Wel kun je erge duizeligheidsklachten hebben van een lage bloeddruk, vooral met opstaan en lang staan. Mijn bloeddruk is altijd al rond de 90/50 geweest en hiervan is (erge) duizeligheid het enige gevolg. (En in het verleden flauwvallen, maar dit is zo herkenbaar dat ik het al jaren voor kan zijn door dan meteen te gaan zitten/liggen)

    Extreem vermoeid ben ik wel geweest, zeker 10 jaar. Hier lag uiteindelijk veel meer aan de grondslag... (Coeliakie - wat ik lang niet geweten heb - met daardoor veel vitamine en mineralen tekorten)
    Een eerste stap zou dus zeker zijn om via de huisarts belangrijke vitaminen en mineralen te laten testen; veel voorkomende tekorten met o.a. erge vermoeidheid als gevolg zijn vit. B12, vit. D3, Kalium en Magnesium. Magnesium wordt, naar mijn weten, nauwelijks getest, maar dit kan je altijd zelf innemen. Vooral als je vit. D3 waarde niet optimaal is (deze moet minimaal 80, bij voorkeur minimaal 100 zijn) is het belangrijk om, naast vit. D3 ook extra Magnesium te slikken. Dit bevordert de opname van vit D3 enorm :)
     
  7. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Jij had toch ook eerst een probleem met je schildklier? Moet je het niet in die hoek zoeken?
     
  8. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Welk merk spoot je voor B12?
     
  9. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    hydrocobamine, voelde me geweldig als het om veel klachten ging alleen kwam ik vol te staan met galbulten...
     
  10. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Dit heb je goed onthouden, hier waren ze toen inderdaad bang voor maar naar twee testen (eerste gaf een dubieuze uitslag) was deze wel in orde en hebben ze daar verder niet naar gekeken. Ik heb inderdaad een voelbare vergrote schildklier.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  11. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Iedereen bedankt voor jullie reactie, wat raar dat de huisarts mijn vermoeidheid zo duidelijk op de bloeddruk gooit en jullie eigenlijk allemaal aangeven dit zo niet te ervaren :( daar baal ik wel een beetje van. Niet dat jullie het niet hebben natuurlijk ;) Kamp namelijk echt al jaren met die vermoeidheid, voel me soms echt (niet verkeerd bedoeld) een oud wijf...

    Spierpijn en gewrichtspijn heb ik ook al jaren dat zou fibromyalgie zijn, hoofdpijn heb ik dagelijks en dan dus die doodvermoeiende vermoeidheid die nu een tikkeltje extra is...
     
  12. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    We hebben toen een paar keer samen ge-pb-ed over onze grote schildklier:D suf dat je test goed was, spierpijn en vermoeidheid en struma past perfect bij Hashimoto. Ben je ook op antistoffen (tpo) geprikt?
     
  13. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    Ik heb zelf ook altijd een lage bloeddruk 100/60 of 90/50 tijdens de vorige zwangerschap zelfs 80/50 toen werd ik wel wat duizelig. :roflmao:

    Hier ben ik ook altijd vermoeid, maar ik heb dan ook structureel bloedarmoede (word nu uitgezocht hoe dat komt) en vitamine D tekort. Misschien is het verstandig om eens een doorverwijzing naar de internist te vragen.
     
  14. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Klopt dat weet ik nog. Ik ben al jaren ermee aan het stoeien en op een gegeven moment denk je dan laat maar voortaan. Blijkbaar moet mijn huisarts op alles voorgekauwd worden en dat ben ik inmiddels ook wel flink beu.
    Ik weet eigenlijk niet meer of er bij jou toen wel wat uit was gekomen, sorry :oops:
     
  15. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Tijdens de zwangerschappen was het hier standaard feest, dan was ie inderdaad nog lager, ik voelde het nooit zo goed aankomen dus ben enkele keren van de trap af gevallen...

    Zo ook als ik menstrueer dat is ook zo’n grote boosdoener. Ik heb dan wel een hoge hb. Laagste meting bij de huisarts is 96/42 geweest en toen mocht ik niet opstaan terwijl ik me niet anders voelde als de rest van de dag :D dat was ook zo’n moment dat ik zei huhuh en ik gewoon ben opgestaan en ik ook gewoon gezellig bleef staan zonder problemen ;)
     
  16. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Nou hij is bij mij flink gegroeid, formaat grapefruit is hij nu.... en hij gaat er morgen uit. Spannend!!
    Wel vervelend dat je huisarts zo is, ik ben meteen doorverwezen naar een endocrinoloog...
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.808
    32.714
    113
    Ik dacht ook gelijk aan een schildklier iets. Wat is "in orde"? Zijn er ook antistoffen getest en heb je de waardes?
    Ik heb altijd een lage bloeddruk gehad, zonder problemen. Maar ben wel echt extreem vermoeid door problemen met mijn schildklier.
     
  18. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Spannend zeg, heel veel succes morgen en veel sterkte voor het herstel!
     
  19. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ik durf het niet te zeggen want ik heb eigenlijk niet gevraagd wat de waardes waren, zal eens vragen of ze de waardes uitprinten voor me!
     
  20. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.381
    6.921
    113
    Vrouw
    Hoe lang heb je geïnjecteerd? De bekendste bijwerking van b12 injecties is acné/huiduitslag en vaak wordt dat wel minder naarmate je langer injecteert. Je zou ook nog van merk kunnen wisselen (er zijn er twee) want soms reageren mensen toch anders op het andere merk.

    Hoe laag was je waarde?
     

Deel Deze Pagina