Op dit moment ben ik 30 weken zwanger en staat de naam van onze dochter al vast en wilden we geen 2e naam. Nu is mijn schoonvader in september overleden en willen we hem misschien toch vernoemen in een 2e naam. Maar ik vind het een lastige want ik wil ook niet een enorme verbastering waardoor niemand doorheeft dat het een vernoeming is. Mijn schoonvader heette Martinus. Als idee had ik Marthe maar de naam voor onze dochter eindigt al op -the dus dit valt af. Dan hebben we nog Martine maar dat vind ik net wat te ouderwets. En als 3e Marrit. Nu is mijn vraag of jullie nog een leuke naam weten waar ik nog niet opgekomen ben.
Maar hoe erg is het als een tweede naam wat ouderwets is? Het is een heel duidelijke vernoeming naar je schoonvader en wanneer zal die tweede naam nu echt gebruikt worden? Waarschijnlijk bij bijv een diplomauitreiking oid en dan zul je er achter komen dat er maar zat zijn die een wat ouderwetsere naam hebben. De namen die bij mij opkomen zijn: Marina Martine Mart(h)e Marijn Tina Tine
Ik zou een r weglaten en er Marit van maken. Of Marita, waarbij ita een Spaanse liefkozende verkleining van de naam betekend. Dan krijg je kleine Mar. Wat goed kan verwijzen naar Martinus.
Is misschien al genoemd, maar ik denk meteen aan Marin (MAA-rin). Al vind ik het ook prima kunnen als je er nog -da achter zet. Marinda of Marinde dus In dat geval komt de klemtoon wel op de -RIN- te liggen. Marinthe (wederom de klemtoon op -RIN-), is misschien nog net even mooier, omdat dan ook de t die in Martinus zit, terugkomt O wacht, laat maar.. dat -the is geen optie zei je al… Jammer! Denk dat ik onderaan de streep dan toch bij Marin blijf! Marit kan ook nog, al vind ik dat zelf wel de minste van jouw en mijn opties. Edit: net even de rest gelezen. Marijn ook erg leuk (en niet al te veel afwijkend)! PS: ben het met je eens dat het wel wat frisser mag
Ik zou Martine doen - of Martina, net wat beter past bij de eerste naam. Prima naam/namen en een hele duidelijke vernoeming (en daar ging het om). Of eventueel Maartje.
Hierbij wat ‘hippere’ namen, wel wat meer verbasterd maar wellicht wel passend: …. Marie …. Mara …. Tina …. Tini …. Mary …. Marty …. Maren …. Marlie
Is Marie een hippere naam? Als ik iets een oubollige naam vind is het wel Marie. Dan vind ik Martine toch heel wat beter klinken.
Haha in mijn familie heet een super schattig klein meisje Marie, terwijl ik alleen 50+ Martine’s ken.. is dus net wat je associatie er mee is
En ik denk bij Marie juist meteen aan een oude vrouw en wordt de naam ook nog eens plat uitgesproken: Muh-rie
Mijn eerste ingeving is Martina. Leuke tweede naam, wat mij betreft minder saai dan Martine en toch duidelijk vernoemd.
Haha, zo kwam mijn zus erachter dat een klasgenootje met redelijk "moderne" naam W.obbegina als tweede naam had
Marie is superhip! Maar ik zou Martine doen. Of Tine want dat vind ik gewoon een heel leuke naam. Maar vernoemingen mogen wat mij betreft gewoon duidelijk & ouderwets (maar eigenlijk: tijdloos) zijn.