Verpleegkundige en werken met medicijnen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Milouuuuu, 10 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milouuuuu

    Milouuuuu Lid

    2 mrt 2022
    9
    0
    1
    Vrouw
    Beste mensen,

    inmiddels 6/7 weken zwanger en werkzaam in de thuiszorg. Ik word helemaal gek als ik dingen lees over dit medicijn is slecht, dit medicijn zorgt voor dit bij je kind etc. Aangeboren afwijkingen etc etc!! Toch werk ik in de thuiszorg en werk altijd met handschoenen, maar je ontkomt toch niet aan blootstelling? Stel iemand neemt zijn medicijnen en legt ze op tafel, vervolgens leg ik mijn jas erop en dan nog komt er wat op. Ik word toch aan van alles (onbewust) blootgesteld. Op internet lees je de engste dingen, maar vroeger waren mensen toch ook niet zo panisch. Wie kan me gerust stellen.
     
  2. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.113
    2.002
    113
    Joh ik werkte tijdens mijn zwangerschap ook in de thuiszorg en zo krijg je het echt niet binnen hoor!
    Als het gevaarlijk zou zijn zouden er echt regels zijn dat je er niet mee mag werken. Wat bijvoorbeeld in het ziekenhuis met chemo wel is.

    Handschoenen aan dan doe je het super :)
     
    Ayla7000 vindt dit leuk.
  3. cappuchino

    cappuchino Actief lid

    1 mrt 2022
    166
    145
    43
    Vrouw
    Denk dat je met handschoenen aan veilig bent hoor! Zou vooral direct huidcontact vermijden. Via je jas zal echt wel meevallen. :)
     
  4. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.622
    113
    Dat gaat wel over medicatie innemen he..

    Zolang jij niet al die medicijnen inneemt van je patiënten en je werkt met handschoenen is het echt meer dan goed!
     
    chrystel73, Biny en Neuzeke vinden dit leuk.
  5. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.021
    5.166
    113
    Die waarschuwingen gaan over als je als zwangere het medicijn gebruikt, niet over aanraken ofzo. Als jij met handschoenen werkt, is er sowieso niks aan de hand - maar al zou je een handje vol pillen vasthouden zonder handschoenen, dan gebeurt er nog steeds niks. Geen zorgen dus :)
     
    Lies1611, chrystel73 en nizzie86 vinden dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.106
    113
    Vrouw
    Meid relax! Zolang je de pillen niet slikt is er niets aan de hand met de pillen die je verstrekt via je werk in de thuiszorg. Je zwangere collega's die je voor zijn gegaan hebben ook gewoon dat gedaan he? Via de huid neem je een droge pil ook niet op, dus zelfs met blote handen aanraken is geen probleem. Niet hygiënisch is wat anders haha, zou voor de cliënten wel vervelender en risicovoller zijn in covid tijd als je elke pil met de blote hand zo aanraken zonder handen te wassen

    Tip: google vooral minder.
     
    Kundera en Biny vinden dit leuk.
  7. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Toch werken er genoeg verpleegkundigen op oncologie afdelingen, die ook allemaal gezonde kinderen krijgen. Ik heb ook met chemo gewerkt en besmette uitscheidingsproducten. Natuurlijk altijd met handschoenen. Daarnaast ook met diverse andere medicatie gewerkt.
    Dat kan echt veilig hoor, ik zou me niet te druk maken.
     
    LizMe vindt dit leuk.
  8. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik denk dat de stress die je nu "ervaart" erger is dan de eventuele medicijnen die tegen je jasje aan komt. :thumup:
     
    Kundera en Sado vinden dit leuk.
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Sorry maar je maakt je druk om niks. Tenzij je de medicatie zelf inneemt ipv aan je client te geven;)
    Want daar gaat het bij bij medicatie om. En als verpleegkundige hoor je ook te weten dat je niet "bloot gesteld" wordt aan medicatie. Zeker niet door je jas daarna op die plek te leggen. (Wat ik persoonlijk al niet netjes vind, je legt je jas niet bij clienten op de tafel. Niet zo fris voor jezelf maar zeker niet voor de clientl:oops:)
    Pillen geven en daarna handen wassen.
    Begrijp ik goed dat Jij alles met handschoenen doet?
    Ik werk in de wijkverpleging en wij gebruiken echt niet overal handschoenen voor hoor. Waarvoor zou je dat doen?
    Wij gebruiken alleen handschoenen bij wondzorg, vp-handelingen en bij insmeren met zalf. En wanneer een client iets besmettelijks heeft en bij chemo medicatie.

    Niet druk om maken.
     
    Kundera, lorreke, chrystel73 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.113
    2.002
    113
    Zeker hoor maar daar zijn wel regels omheen voor zwangere vrouwen, dat bedoel ik ermee te zeggen :)
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  11. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zolang je al die medicijnen niet inneemt dan is er niks aan de hand ;)
    Is dit nu echt serieus mbt die jas die je op een tafel neerlegt en dat daar medicatie op kan komen zitten?
    Ik heb tijdens mijn zwangerschappen ook allerlei vaccinaties klaargemaakt en vaak ook zonder handschoenen aan.
    Je maakt jezelf veel te veel zorgen.
    Nergens voor nodig.
     

Deel Deze Pagina