Verplicht te vertellen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Miza, 18 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miza

    Miza Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.801
    1
    0
    Hoi meiden,

    Ik begin over anderhalve week met een nieuwe baan, hier had ik het gisteravond met een kennis over.
    Volgens haar ben ik verplicht te vertellen, dat ik dan bijna 12 weken zwanger ben, omdat ik de definitieve arbeidsoveréénkomst nog moet tekenen. Als ik dit niet zou vertellen ben ik in gebreke omdat ik wat achter houd, volgens haar en kunnen zij mij daarom ontslaan.
    Ik houd het liever mijn proeftijd nog even voor me, zodat ik me in ieder geval het eerste jaar geen zorgen hoef te maken dat ik mijn werk verlies.
    Maar nu ze me dit verteld heeft, weet ik niet meer wat ik moet doen..

    Weet iemand van jullie hier wat van?
     
  2. Bramka

    Bramka Lid

    31 dec 2006
    68
    0
    0
    Financial Analist
    sinds 2001 in NL
    Je hoeft niet vertellen dat je zwanger bent en ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent. Ze mogen je tijdelijke contract niet verlengen, dus ik zou ook wachten met vertellen.
     
  3. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    je bent het absoluut niet verplicht te vertellen! pas als je 6 of 7 maanden zwanger bent.

    daarentegen zou ik het wel vertellen in mijn proeftijd. Ik heb exact hetzelfde meegemaakt, een week voordat ik begon testte i positief. maqar heb het verteld en werd gefeliciteerd. ik wil niet achteraf het verwijt krijgen dat ik iets achtergehouden heb.

    maar volgens de wet ben jij beschermd hoor.
     
  4. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    ik heb een tijdelijk contract en weet nu al dat ik twee weken voor ik met verlof ga gewoon contractverlening krijg. ze mogen je niet ontslaan op basis van een zwangerschap. ze kunnen indd je contract niet verlengen maar die kans is er ook als je niet zwanger bent.
     
  5. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    3 maanden voor je verlof moet je vertellen dat je zwanger bent, het hoeft dus niet eerder.
     
  6. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    nee dat is niet waar! ik heb even gegoogled. hier een citaat

    Wanneer moet je je werkgever vertellen dat je zwanger bent?
    Volgens de wet ben je verplicht je zwangerschap uiterlijk drie weken voor de beoogde ingangsdatum van het verlof aan te kondigen. Maar om problemen in de praktijk te voorkomen en je baas niet voor het blok te zetten, is het natuurlijk het beste om het zo snel mogelijk te melden. Ook is het zo dat een zwangerschap een contractverlenging in principe niet in de weg mag staan. Als je een mondelinge toezegging voor een contractverlenging hebt gekregen, vraag dan ook nog om een schriftelijke toezegging, zodat er later geen misverstanden over kunnen bestaan.

    verdere info
    http://www.mijnrechtsbijstandverzekerin ... vragen.htm
     
  7. Miza

    Miza Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.801
    1
    0
    Dank jullie wel!

    Ik houd het de eerste weken nog even voor me en dan als er een keer een goed moment is ga ik het ze vertellen.
     
  8. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Sorry moest dus 3 weken zijn en niet 3 maanden, hou het op zwangerschaps dementie :D
     
  9. MomToBe

    MomToBe Actief lid

    18 dec 2006
    310
    0
    0
    ik zou ook nog even wachten met vertellen.. dan heb je in iedergeval de zekerheid van een baan het eerste jaar, mochten ze em daarna niet verlengen kom je in iedergeval in de ww..
     
  10. Vennetje

    Vennetje Actief lid

    3 aug 2006
    261
    0
    0
    vanuit goed werkgeverschap zou het inderdaad niet uit mogen maken of je wel of niet zwanger bent; maar ja, da's een ideale situatie.
    Persoonlijk zou ik ook proberen de proeftijd door te komen zonder het te vertellen. Dan kan dat bij de werkgever tenminste ook niet onbewust een factor zijn...
     
  11. Niet meer actief

    je hoeft het niet te vertellen meteen, maar je geweten moet daar ook tegen kunnen. Ik persoonlijk zou zoiets niet voor me kunnen/willen houden!
     
  12. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Haha mijn geweten kan het niet aan om het niet te vertellen! Ik ben 4 januari begonnen bij mijn nieuwe werkgever en heb ze vorige week (dus in mijn proeftijd) verteld dat ik zwanger ben. Vind dit wel zo eerlijk omdat zij dan in ieder geval nog 'legaal' de keuze hebben om wel of niet met me verder te gaan.

    Nu is mijn zwangerschap voor hen geen enkel probleem, timing is niet handig maar goed dat weet je als je 30'er aan neemt :)
     
  13. Niet meer actief

    :confused: :confused: heb je wel eerlijk verteld dat je 30 bent dan whahahaha.... :evil: (och ikke weer hè)
     
  14. Lara11

    Lara11 Niet meer actief

    Hallo,

    ik begin per 1 maart aan een nieuwe baan. Heb op 22 december een arbeidsvoorwaardengesprek gehad en ben akkoord gegaan met alle voorwaarden. Op 26 december heb ik mijn huidige baan opgezegd. Op 27 december testte ik positief! Over timing gesproken.
    Ik heb besloten het wel te vertellen in mijn proeftijd. (Als ik daar begin, ben ik ongeveer 12 weken). Als ze me vanwege de zwangerschap geen vast contract aanbieden, is het ook niet de plek waar ik wil werken.

    groetjes
    Amber
     

Deel Deze Pagina