Verschil bij eerste en tweede bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kitty07, 7 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

    Kitty07 Fanatiek lid

    5 jan 2011
    2.296
    25
    38
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo dames,

    De titel van het topic zegt het eigenlijk al: wat hebben jullie als "anders" ervaren bij de bevalling van een eerst en tweede
    (derde enz) kindje?

    Ik ben op dit moment nog maar pas zwanger van ons tweede kindje maar kijk nu al eigenlijk tegen de bevalling op... :)

    Heb van ons zoontje vrij lang ontsluitingsweeen gehad en die zijn me eigenlijk best tegen gevallen!
    De daadwerkelijke geboorte en zelfs de knip vielen me dan weer erg mee. :)

    Wat zijn jullie ervaringen?
    Duurt een bevalling van een tweede kindje (en verder) idd korter dan een eerste bevalling?

    Ben heeeeel benieuwd naar jullie verhalen!


    Liefs,
    Kitty
     
  2. memmievan3

    memmievan3 Actief lid

    16 mrt 2012
    332
    0
    0
    friesland
    2 hele verschillende bevallingen gehad.
    oudste eerst vruchtwater geknapt. na 18 uren vooral rugweeen was hij er.

    jongste begonen met weeen, na 1 uur goede weeen heeft vs vruchtwater doorgeprikt. 1 uur later persen. dus een goede 2 uren.

    beiden bevallingen 5 minuten moeten persen
     
  3. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Grootste verschil: 1ste ingeleid 2de spontaan. Bij de eerste weenopwekkers en weeenstormen, bij de 2de ging het veel rustigerer en fijner.

    Overeenkomsten: resultaat ks, 2x bij 4 a 5 cm blijven hangen.
     
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Mijn eerste bevalling verliep redelijk rustig, het ging wel heel snel (3 uurtjes in totaal), maar toch ook geleidelijk. Toen de vk kwam had ik al 8 cm ontsluiting, dat was wel even schrikken, want ik dacht nog dat ik haar voor niks had laten komen. Al snel daarna volledige ontsluiting en persweeën. Dat ging vrij langzaam, ik heb drie kwartier geperst en voelde hem steeds een stukje verder zakken. En hij kwam langzaam naar buiten schuiven, steeds een stukje verder. Alles keurig volgens het boekje. Daarna heeft ie lekker nog een tijdje op mijn buik gelegen, navelstreng uit laten kloppen, rustig losmaken, lekker aanleggen, heel relaxed allemaal.

    De tweede bevalling duurde 2,5 uur, begon met een enorme wee, binnen een kwartier kwamen ze om de twee minuten en een uur later zat ik al in een weeënstorm. Op een gegeven moment had ik 4 cm ontsluiting en was ik lichtelijk wanhopig omdat het zo heftig was allemaal en voor mijn gevoel toch zo langzaam ging. Tien minuten later werd de jongste gelanceerd in 1 hele onverwachte perswee, hij belandde bijna op de grond, zo snel vloog hij er ineens uit. Hij ademde niet, de navelstreng zat 3x om hem heen met een knoop. Niks navelstreng uit laten kloppen, kroelen, aanleggen, dus. Lekker chaotisch allemaal. Het kwam wel snel weer goed, maar was toch veel minder relaxed dan bij de eerste.

    Ik ben nu zwanger van de derde en ik zie wel hoe het straks zal gaan, het zal in elk geval wel snel gaan, denk ik, haha.
     
  5. Kitty07

    Kitty07 Fanatiek lid

    5 jan 2011
    2.296
    25
    38
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    @ memmievan2: Bedankt voor je reactie.

    Dat is idd een behoorlijk verschil!

    Ik heb ook vooral rug- en beenweeen gehad en dit vond ik dus echt vreselijk!

    En 5 min persen zat er ook niet in...duurde ongeveer 3 kwartier.
    Maar dit heb ik niet als vervelend ervaren, was meer een opluchting dat ik eindelijk iets kon doen!

    Nog meer dames die hun verhaal willen delen? :)
     
  6. Kitty07

    Kitty07 Fanatiek lid

    5 jan 2011
    2.296
    25
    38
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Dat je nog durft! :D
     
  7. Kitty07

    Kitty07 Fanatiek lid

    5 jan 2011
    2.296
    25
    38
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik ben bij mijn zoontje dus ook ingeleid en mijn VK vertelde mij dat hierdoor de weeen dus ook veel heftiger waren.

    Bij mij tweede hoop ik dus net als bij jou dat het spontaan begint en mss wat rustiger verloopt. :)
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Eerste: gestript, in avond flinke diarree en na een tijdje ook spugen, had nog geen oog dicht gedaan omdat darmen zo rommelden in de buik. Opeens om 3:00 in de nacht (uithijgend op mijn knieen voor WC van spugen) eerste wee. Meteen om de 5 minuten, al snel om de 3 minuten, paniek, bang dat het veel te snel ging.

    Naar ziekenhuis (medische indicatie), vliezen gebroken daar, meconiumhoudend vruchtwater, eerste toucher al 8 cm, persdrang zonder te mogen persen (pfff!!) en na verlossende toestemming VK 20 minuten geperst. Hij is om 7:17 uur geboren (totaal 4,5 uur) en ik was kapot (want hele nacht niet geslapen! Ik was al ruim 24 uur wakker). Enkele hechtingen, beetje uitgescheurd. Paar uur later voor het eerst (auw, auw) geplast en toen mocht ik meteen naar huis.

    Tweede: hele dag al af en aan onregelmatige weeen (maar ook al weken voorweeen ;)), na middagslaapje om 16:00 uur opeens om de 5 minuten ruim een uur lang. VK zelf gebeld, binnen 10 minuten opeens heel heftig om de 1-2 minuten, eerste toucher thuis 20 minuten later 6 cm, kort daarna weer persdrang zonder te mogen persen. Bijna 10 cm, vliezen nog steeds niet gebroken, beetje persen en pang! Opeens knappen de vliezen, enorme plens vruchtwater maakt alles nat, ik voel baby abrupt naar beneden zakken en enorme persdrang. Ik moet zuchten want het gaat te snel, hoofdje is er al uit, navelstreng om het nekje, bij 2e perswee de rest om 18:27 uur (totaal 2,5 uur). Enkele hechtingen, beetje uitgescheurd. Ik voelde me euforisch en vol energie en heel bijzonder: opeens na 9 maanden niet meer misselijk! Kindje bleek zwaar, moest meteen opgenomen worden voor suikercontrole, dus om 20:15 zat ik op de kraamafdeling waar we nog 2 dagen moesten blijven :(. Eerste nacht niet geslapen vanwege de heftige naweeen (pfff....), tot 5 dagen na bevalling continue pijnstilling voor nodig gehad.
     
  9. raldaellen

    raldaellen Niet meer actief

    Het grootste verschil was de eerste kwam spontaan, de tweede is ingeleid. de eerste is geboren na 24 uur de tweede binnen 3 uurtjes, eerste beter te doen wat weeen betreft, tweede heftige weeenstorm alle varianten :), beide geboren met 41+1. bij de eerste vruchtwater geknapt na 3 uurtjes weeen, bij de tweede brak het water pas bij de derde perswee, eerste keer ingescheurd, tweede keer op precies dezelfde plek. de eerste keer 54 minuten persen tweede 20 minuten.

    Maar.....beide keren heeeel speciaal!
     
  10. memmievan3

    memmievan3 Actief lid

    16 mrt 2012
    332
    0
    0
    friesland
    bij mij zijn ze wel alle 2 een beetje opgewekt.

    eerste door sex. daardoor is het vruchtwater geknapt.
    2e keer ben in gestript de dag van te voren
     
  11. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    bij de eerste braken de vliezen gelijk weeen. Bij 9 cm bleef ik hangen en kreeg wee opwekkers daarna vrijsnel 10 cm persen duurde 30 min. placenta wel lang 45 min voordat die kwam. Helemaal niet uitgescheurd oid. de bevalling duurde 12 uur..

    Bij de 2de werd ik met 33 weken opgenomen met weeen gelukkig bleef ze zitten maar had wel heel vaak voorweeen. Op 11 januari kreeg ik weer krampen wel om de 5 min het was rond 20.00 toen het zh gebeld ik mocht wel komen maar ze verwachten dat het nog wel effe zou duren en ik weer naar huis zou moeten.
    In het zh aangekomen had ik al 4 cm maar de weeen stopte weer. Ik moest op mijn zij liggen en mocht nog wat gaan slapen op een goed bed haha. ondertussen had ik nog maar 5 cm het schoot niet echt op maar had ook geen goede weeen meer. Nadat ik effe heb kunnen slapen werd ik wakker van de weeen zo heftig dat ik ze niet kon wegzuchten er zat ook geen tijd meer tussen.
    de vk voelde en had 8 cm. Ze prikte de vliezen door en ik voelde haar naar beneden glijden 2 min persen later was ze er al dat ging ineens zo vlug ik schok er wel van na mijn idee was het nog niet klaar zeg maar. placenta kwam ook na 5 min nu.
    dus vanaf de echte weeen tot de geboorte duurde 2 uur en 44 min!

    wel heftige na weeen gehad
     
  12. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik heb de bevallingen als totaal verschillend ervaren, ook al verliepen ze beide ongecompliceerd en zijn ze beide thuis geboren.

    Eerste was heel geleidelijk, en ik voelde me voor t grootste deel 'in control': rustig begin, 's morgens wakker met weeën. Gedurende de dag kwamen ze steeds regelmatiger en werden ze krachtiger. 's Avonds laat begon het heftig te worden. Toen ik het niet meer hield, mocht ik gaan persen. Na ruim 1,5 uur werd onze zoon geboren (groot hoofd ;)).
    Van eerste wee tot geboorte: 20 uur, waarvan 3 uur sterke regelmatige weeën en ruim 1,5 uur persen.

    Tweede verliep anders, waardoor ik steeds maar dacht "waar zit ik nou ergens in het proces" het leek niet op de eerste keer, waardoor ik m'n houvast kwijt was (tip: laat je herinnering aan de eerste keer los en probeer er net zo blanco in te gaan als toen): twee weken voorweeën. Eerste echte weeën gelijk heel pijnlijk, maar erg kort. Kwamen snel op elkaar. Moeilijk op te vangen, ze waren meteen pijnlijk ipv op te bouwen naar een hoogtepunt. Raakte ook steeds beetje 'weg' tussen de weeën door. Ineens persdrang, en het hoofdje stond meteen. Na 10 min persen was onze dochter er.
    Van eerste wee tot geboorte: 9 uur, waarvan 1,5 uur sterke regelmatige weeën en 10 min persen.

    Als ik mocht kiezen, zou ik altijd voor bevalling 1 gaan. Ben een duursporter, geen sprinter.
     
  13. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ja dat was ook mijn ervaring Bri. de tweede vond ik ook heel heftig omdat het ineens zo snel ging! Ik raakte in paniek en wist zelfs niet eens meer hoe ik moest persen en weeen wegzuchten..

    De eerste bevalling wou ik nog wel 10 x overdoen ondanks dat ie langer duurde
     
  14. Bri

    Bri Niet meer actief

    Het mooiste is wel dat de geboorte zó tekenend is voor hoe de kinderen zijn.
    Oudste: verstandig, vrij rustig, geduldig en beredenerend. Vlot, maar niet razendsnel qua fysieke ontwikkeling. Wel errug slim (heb je dat grote hoofd weer ;)).
    Jongste: snel, ongeduldig, het moet nnúúú! en het moet op haar manier, ongeacht wat mama daarvan vindt.
     
  15. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Mijn eerste is lui haha en niet erg snel in grove motoriek wel weer erg slim en een hele goede fijne motoriek.

    De jongste is eigenlijk hetzelfde haha wel wat rustiger als het om dr voeding gaat dan wacht ze netjes af.
     
  16. Kitty07

    Kitty07 Fanatiek lid

    5 jan 2011
    2.296
    25
    38
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Goh, echt veel verschillende ervaringen zo te lezen! :)

    Ik heb mijn eerste bevalling als minder prettig ervaren omdat ik de weeen zo heftig vond (en echt 3 per minuut ofzo...).
    Maar dat heeft wrs wel met het inleiden te maken.

    Hoop deze keer dus stiekem op een rustige, geleidelijke bevalling maar als ik dit zo lees kan het dit keer ook gewoon spontaan heel heftig zijn!
     
  17. mamvan4boys

    mamvan4boys Bekend lid

    1 feb 2011
    770
    0
    0
    Hoeft niet heftiger te zijn hoor inleiden. Ben bij onze eerste 2 ingeleid en de derde kwam spontaan. Heb alleen geen verschil ervaren tussen inleiden en spontaan.
     
  18. surf

    surf VIP lid

    21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik heb twee bevallingen gehad die redelijk op elkaar leken, vond ze allebei zeer goed te doen en kijk dus ook helemaal niet op tegen de komende bevalling.

    een paar verschillen:
    -eerste begon met vliezen breken, tweede met weeen
    - eerste duurde vanaf begin weeen ongeveer 6 uur tot ik mocht persen, bij de tweede duurde dat 4 uur
    -bij de eerste anderhalf uur geperst, bij de tweede 8 minuten
    - bij de eerste duidelijke persweeen, bij de tweede voelde ik het niet echt, heb ik maar gewoon geperst ;)
    - bij de eerste was ik echt vanaf dat de weeen sterker werden in een soort van trance, bij de tweede was ik nog helemaal bij, leek allemaal minder heftig te zijn...
    -bij de eerste een knip (door het lange persen) en een scheur, bij de tweede een flinke scheur (door opgeslagen handje...)

    bij allebei 2 uur na de bevalling weer thuis (wilde graag poliklinisch bevallen...) :)
     
  19. miis

    miis VIP lid

    8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    1e bevalling braken de vliezen spontaan, na ruim 3,5 uur mocht ik al persen.. Uitdrijving duurde 30 min..zoontje had z'n handje bij z'n gezichtje waardoor t dus iets vertraagde allemaal.. Ik had 1 inwaartse hechting, deze hb k nooit gevoeld.
    Kwam wel in een weeenstorm met rug buik en been weeen maargoed, enige nadeel was dat ik ze alleen liggend kon opvangen

    Vond t een fijne eerste ervaring, herstel ging super snel hooguit wat beurs en plassen was gevoelig.

    2e bevalling duurde 2 uur en uitdrijving 7 min, geen hechtingen of iets dergelijks. Hier kon ik de weeen alleen zittend opvangen. Herstel was mega snel na 2 dgn leek t alsof er nooit iets was gebeurd niks deed pijn behalve flinke naweeën, mede door de bv maar ook omdat mijn baarmoeder echt super snel zakte.

    Verschil nog was dat m'n onderkantje bij de 1e echt wat opgezwollen was en mega gevoelig en bij de 2e totaal niet.. Leek helemaal niet alsof er een kind uit was gekomen echt vreemd! Maar dat scheen dus te komen doordat ik maar kort hb geperst.

    Ohja en wat k echt als verschil ervaart was dag m'n persdrang om de 10 sec kwam ofzo.. Bij de 1e had ik echt ff een halve minuut rust ofzo.. Nu was alleen lucht happen
     
  20. Junebug

    Junebug Lid

    12 dec 2009
    64
    0
    0
    Bij mij de eerste 27 uur waarvan 75 min persen.

    De tweede 3 uurtjes waarvan 5 min persen. Verschil van dag en nacht dus.

    De derde en vierde waren ongeveer qua tijd vergelijkbaar met de 2e bevalling. Ben benieuwd wat nr 5 gaat doen haha. Ga er vanuit dat hetzelfde gaat.
     

Deel Deze Pagina