Verschil crockpot express en slowcooker?

Discussie in 'De lounge' gestart door Liselot21, 28 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liselot21

    Liselot21 Actief lid

    5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    Hoi, ik heb een slowcooker.. en daar ben ik onwijs blij mee. Maar zag net in een ander topic iets staan over de crockpot express. Kan je hier zoveel andere dingen mee dan met de slowcooker? Zo ja, wat dan precies?
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    De crockpot express (of ander merk: instant pot) heeft gewoon wat meer functies, waarvan slowcooking er één is.

    De hoofdfunctie is dan denk ik het koken onder hoge druk, waardoor je hetzelfde resultaat kan behalen als met een slowcooker, alleen dan in een fractie van de tijd. En dat is mogelijk voor alle stoofgerechten, soepen, apstasauzen, stoofpeertjes, etc.
    Daarnaast kan je het gebruiken voor stomen (ook onder druk) van bv groentes en aardappel
    yoghurt maken
    Gebruiken als rijstkoker, voor alle soorten rijst. Zelfs risotto en sushi rijst komt er perfect uit. En aangezien je de rijst niet afgiet, maar al het vocht opneemt, is het ideaal om smaak toe te voeken aan je rijst (bv kokosmelk, citroengras, gember knoflook, saffraan, etc).
    Ik gebruik hem ook als eierkoker. Ideaal om precies goede eitjes te krijgen en het grootste voordeel: ze zijn super gemakkelijk te pellen.

    Wat verder handig is, is de sauteerfunctie, waarmee je in de pan al wat dingen kan aanbraden voor je gaat slowcooken. En wat ik ook gebruik om achteraf evt nog het vocht wat in te laten koken.

    En alles is volledig automatisch. Hij warmt op, gaat dan over op de ingestelde kooktijd en gaat daarna over op de warmhoudstand. Je kan bij koken onder druk dan ervoor kiezen om de druk er vanzalf af te laten gaan door hem even een tijdje te laten rusten (bij sommige gerechten is dat ook onderdeel van het recept) of je kan de stoom er zelf afhalen.
    Ook heeft hij uitgestelde start, zodat je kan programmeren dat hij iets later moet beginnen.

    Ik gebruik hem in ieder geval nog meer dan mijn slowcookers. Die heb ik vanwege ruimte gebrek weggedaan, maar het is handig om hem wel te houden als je de ruimte hebt. Dan kan je ze ook samen naast elkaar gebruiken.
    Ik gebruik mijn crockpot express nu regelmatig 2 of zelf 3x op een dag. Dan maak ik bv eerst een stoofgerecht en doe dat over in een andre pan als het klaar is en dan maak ik daarna de rijst erin klaar, of ik stoom aardappeltjes, die ik daarna nog opbak oid.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  3. Liselot21

    Liselot21 Actief lid

    5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    Bedankt voor je uitgebreide reactie! En oh, dit klinkt toch echt de perfect Moet je echt de crockpot express hebben of is een gewone crockpot hetzelfde?
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    Je moet echt deze hebben: https://www.bol.com/nl/p/crockpot-express-pot-cr051-slowcooker/9200000098961890/?Referrer=ADVNLGOO002028-ESMQJ6JPDVSJW-342310430596&gclid=CjwKCAiAm-2BBhANEiwAe7eyFKwVrgIGUIcjRUDEMC7lgBAICPlxLmfqLyz6gMs1mZcvUakh-Q5lFRoCs9AQAvD_BwE
    Andere crockpots hebben niet de functie van onder hoge druk koken.

    Of dus een instant pot. Die is te krijgen op amazon. Maar dat is vrijwel hetzelfde apparaat. Enige grote verschil is dat de crockpot een antiaanbaklaag heeft en de instant pot niet. En de instant pot heeft ook verschillende maten (3, 6 en 8 liter).
    Ik heb nog een stoommandje erbij gekocht die eigenlijk voor de instant pot is, maar die past dus ook gewoon in de crockpot. Die is heel handig om aardappel, groente en eieren in te stomen, aangezien bij het apparaat zelf alleen een onhandig rekje is meegeleverd.

    edit: en ik heb begrepen dat er nu ook een soortgelijk apparaat is van Tefal.
     
    Liselot21 vindt dit leuk.
  5. Liselot21

    Liselot21 Actief lid

    5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    Ik heb ‘m gewoon maar gelijk besteld ;) ben zo benieuwd! Ik wil de slowcooker inderdaad ook gewoon houden.. vind het handig voor verjaardagen etc (wanneer dit weer kan). Heb je ook nog tips qua lekkere recepten? En dan voor bv stoofvlees op de snellere functie? Zo benieuwd! Heb al helemaal zin in morgen haha
     
    Moment en Adje vinden dit leuk.
  6. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.851
    1.668
    113
    Vrouw
    Liselot21 vindt dit leuk.
  7. Liselot21

    Liselot21 Actief lid

    5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    Haha, wat goed! Ga je geen spijt van krijgen!

    Je kan sowieso alle recepten die je voor de slowcooker hebt, ook gebruiken voor de express. Als je onder druk gaat koken is het belangrijk dat er minstens 250 cc vocht in de pan zit om onder druk te komen staan. Maar dat neem ik nooit zo nauw. Ik gooi bv appel voor appelmoes er zo in, zonder vocht en dan komt er zoveel vocht uit de appel dat hij alsnog die druk opbouwt.

    En het is handig om een lijstje te maken met tijden, zodat je op een gegeven moment gewoon weet hoe lang iets moet.
    Runderlappen doe ik bv altijd 45 minuten op meat, net als hamlappen voor pulled pork, etc.
    Drumsticks, en kipfilet voor pulled chicken gaat 15 min. op poultry.
    Rijst heb ik ook een overzichtje van gemaakt, nav wat googlewerk en gewone witte rijst wordt echt perfect in 6 min in de rice/risotto stand, daarna nog 10 minuten wachten (Natural release heet dat) en de vochtverhouding is 1 op 1,5. Dus 100 gram rijst is 150cc water

    En eetspiratie.nl heeft ook al aardig wat recepten en tips voor algemeen gebruik. En daarnaast ook nog veel slowcooker recepten.
     
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Ik heb een multicooker van Philips die er vrijwel hetzelfde uitziet als een instant pot. Ik gebruik m vooral voor soep (verse kippensoep in een half uurtje!), stoofgerechten en curry's.
     
  10. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf de instant pot op aanraden van @Elena22 gekocht.
    And i love it! Je kan er echt zoveel mee!
    Vooral suddervlees is gewoon binnen een half uur helemaal mals.
    Het is wel even leren er mee omgaan en ook sauzen of soepen moet je na het garen nog wel indikken.
    En met aommige gerechten is het ecjt even leren hoeveel vocht je moet toevoegen en hoe je de opbouw qua producten in de pot doet. Want soms kan door het aanbraden van vlees of maken van spaghetti de pasta of vlees een 'burn' melding geven en dan moet je de bodem goed schoonmaken.
    Maar als je eenmaal er vaker mee werkt is het ideaal.
    Hij is uit mijn keuken niet meer weg te denken. Net zoals mijn koffieapparaat, waterkoker, airfryer staat ook mijn intant pot klaar voor elk gebruik
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  11. Liselot21

    Liselot21 Actief lid

    5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    Klinkt perfect! Krijg ‘m morgen binnen en wil dan risotto maken. Hopelijk kan ik ergens vinden hoelang en met hoeveel water en bouillon dat op moet staan. Merk dat ik het best spannend vind haha.. slowcooker had ik zo onder de knie! Maar over deze kan ik weinig vinden.
     
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    Risotto maak ik met een verhouding van 1 op 3. Dus 100 gram rijst is 300cc vocht (bouillon). En ik stel hem 8 minuten in op rice/risotto. Als de tijd om is laat ik hem 5 minuten rusten voor ik de druk eraf haal.
    Als ik dan de pan open doe lijkt hij nog te vochtig, maar zodra ik het doorroer met wat parmezaan is hij echt perfect gaar en smeuïg (vind ik tenminste :oops:).
    Succes ermee!
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  13. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf een engels kookboek. Waarin stap voor stap word uitgelegd hoe je hem moet gebruiken en het recept moet maken. Erg handig als je het apparaat net leert kennen. Dit is het boek:
    20210228_205116.jpg
     
    Liselot21 vindt dit leuk.
  14. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Ook gebruik ik deze maat schepjes. Vooral om water af te meten en ook bij de Engelse recepten de 'cups' of 'tablespoon' te gebruiken.
    20210228_205058.jpg
     
    Liselot21 vindt dit leuk.
  15. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Ook heb ik deze magneten op me magnetron. Erg handig voor kooktijden en hoeveelheden water.
    20210228_205135.jpg
    Wat ook zo ideaal is, is eieren erin koken. Je kan met een eierrekje er meerdere tegelijk binnen een paar minuten perfect garen en daarna pellen ze zo makkelijk.

    Dit is mijn instant pot 20210228_205148.jpg
     
    Liselot21 vindt dit leuk.
  16. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.055
    113
    Vrouw
    Ik gebruik op 400 gram risotto rijst 1,5l vocht. Dus of water, of bouillon, of wijn of gemengd.
    9 minuten op Rice/ risotto en hij is direct perfect om te eten.
     
  17. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Mag ik even meeliften in het topic?
    Want het klinkt te mooi.om waar te zijn. Ik ben al jaren gelukkig getrouwd met mijn slowcooker en nooit mislukt er iets.
    Ideaal vind ik dat ik hem sochtends aan kan zeggen en dan een lange dag werken, dat hij dan heerlijk voor me gekookt heeft.

    Maar die Cpe... Kan dat echt mijn nieuwe liefde worden?
    Ik lees over stoofvlees in 45 minuten?
    Hoe dan? Stoofvlees is voor mij uuuuuren sudderen. Heel de dag de geuren.
    En dan aan het einde van de dag hoppa, heerlijk mals.
    Is het dan na 45 minuten in de cpe echt hetzelfde???
    En zo ook met soepen, sauzen etc?

    En gebruik je dan nog ooit de sc stand? Of alleen als je bv moet werken?


    En stel dat ik hem ook koop, staan jullie dan paraat om ons van tips te blijven voorzien:):)
     
    Adje en Elena22 vinden dit leuk.
  18. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.055
    113
    Vrouw
    Ik heb niet de cpe maar de tefal, deze is vergelijkbaar.
    Maar stoofvlees is inderdaad echt na 45 minuten klaar, risotto met 9 minuten, hutspot in 3 minuten, curry waarvan de kip nog rauw is in 15 minuten, snert in 40 minuten etc. En dan is het ook echt perfect.
    Eerlijk gezegd staat mijn slowcooker ondertussen stof te happen en de slowcook functie op deze tefal gebruik ik echt nooit.
     
    Liselot21 vindt dit leuk.
  19. Liselot21

    Liselot21 Actief lid

    5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    Haha! Zo fijn dat je mee lift. Kunnen we samen onze vragen kwijt. Maar inderdaad, het klinkt te mooi om waar te zijn hè? Hij komt vandaag binnen! Ga het gelijk testen hoor!! Ohhh en zie hieronder nu ook hutspot binnen 3 min? Hoeee dan? Heb toevallig hutspot bij mijn boodschappen bestelling zitten.
     
  20. Liselot21

    Liselot21 Actief lid

    5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    Bedankt voor je berichten! Maarre, hoe werkt dat met de hutspot? Toevallig hutspot bij mijn boodschappen bestelling! Het klinkt steeds mooier...
     

Deel Deze Pagina