Verschil inleiding - natuurlijke bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door jes12, 8 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Hoi allemaal,

    Ik ben opzoek naar dames die ervaring hebben met een ingeleide bevalling en met een natuurlijke bevalling.
    Hoe hebben jullie beide ervaren?

    Ik mag me evt laten inleiden maar ben hier erg terug houdend in..
    De rede daarvoor is dat ik bang ben dat een ingeleide bevalling meer pijn doet en minder soepel zal verlopen omdat je lichaam er ten slotte nog niet klaar voor was.

    Maar ik heb er nog geen ervaring mee dus misschien is mijn gedachte wel onjuist.
    Ben dus erg benieuwd naar verhalen van ervaringsdeskundige :)
     
  2. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    @Beheer kan dit onderwerp verplaatst worden naar het bevalling topic
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier waren mijn natuurlijke bevalling en inleiding eigenlijk heel vergelijkbaar. De natuurlijke bevalling duurde langer (12 uur vs 7 uur), maar dat komt eerder doordat mijn inleiding mijn tweede bevalling was denk ik. Bij allebei had ik ook rug- en beenweeen. Bij allebei een flinke weeenstorm. Ik hield de natuurlijke bevalling beter vol, want ik ging behoorlijk uitgerust de bevalling in. Bij de inleiding sliep ik al weken heel heel slecht (door zwangerschapscholestase), waardoor ik het minder goed vol hield.
    Al met al voor mij niet echt veel verschillen, de verschillen die er waren kwamen vooral door andere oorzaken denk ik.
     
    jes12 vindt dit leuk.
  4. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28

    Bedankt voor je reactie
    Allebei waren qua pijn dus ook met elkaar te vergelijken?? En duurde het persen opzich langer of juist korter bij je ingeleide bevalling?
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Persen bij de inleiding ging ontzettend vlot, maar bij de natuurlijke bevalling lag dochter niet ideaal (gezicht naar boven en voren). Bij natuurlijke bevalling een uur geperst, incl vacuumverlossing, bij de inleiding duurde het maximaal een kwartiertje. Maar hier dus ook weer een oorzaak voor het verschil... als de oudste anders had gelegen, was het ook vlotter gegaan natuurlijk.

    Qua pijn heel vergelijkbaar.
     
  6. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Ik ben bij mijn eerste ingeleid en bij de jongste natuurlijk bevallen.
    Het was een wereld van verschil, maar daarbij wil ik wel zeggen dat het niet perse met de inleiding te maken heeft. Geen enkele bevalling loopt natuurlijk hetzelfde.

    De inleiding duurde lang. Ballonnetje; dag erna gel erbij want ballon had te weinig gedaan, en daarop kreeg ik weeën en braken mijn vliezen. (Ik heb dus geen wee opwekkers gehad)
    Maar toch was mijn lijf nog niet zover dus heb 2 dagen non stop weeën gehad om de 3-4 minuten zonder dat de ontsluiting vorderde. Uiteindelijk na een dag wel ruggenprik gekregen en na een bevalling van dus 2 dagen is onze dochter geboren.

    Bij de jongste ben ik in 5 uur bevallen. Zonder pijnbestrijding. Wel heftig vanwege weeënstorm maar toch voelde dit als een bevalling volgens het boekje.

    Dag en nacht verschil maar ik kijk op beiden gewoon met een tevreden gevoel op terug, daar niet van.
    Maar was zelf wel echt heel blij dat ik niet nog eens ingeleid hoefde te worden maar het vanzelf begon, ik gewoon met de eigen VK kon bevallen. Daarna meteen naar huis mochten i.p.v. nog 2 dagen langer in t ziekenhuis blijven.
     
  7. 1548

    1548 Niet meer actief

    Hier 2 natuurlijke bevallingen en 1 inleiding.

    Als ik de bevallingen met elkaar vergelijk, vond ik de inleiding de fijnste/ makkelijkste bevalling. Die ging zo relaxt. Niet met (pers)weeën naar het ziekenhuis hoeven rijden. S'morgens zat alles nog dicht, zou gel krijgen om te verweken. Op de 1e keer gel reageerde mijn lichaam al, weeën bouwden zich langzaam op. Om 15.30 uur had ik 4 cm en werden vliezen doorgeprikt, om 17.00 uur was hij geboren. Dat was echt een gezellige bevalling :D..

    Nummer 1 was een natuurlijke bevalling. Die duurde maar 5 uurtjes maar die begon direct met een weeënstorm. Ook vond ik 1,5 uur persen niet zo leuk..

    Nummer 3 begon met wat krampjes, uiteindelijk binnen 3,5 uur bevallen. Met persweeën nog naar het ziekenhuis omdat uitdrijving niet vorderde.

    Ik denk dat je er op voorhand niets over kan zeggen.. Succes met je beslissing
     
  8. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.620
    113
    Ik excludeer de oudste even, dat was een heel ander circus... Maar bij nr 2, 3 en 4 ingeleid. Mega weeënstorm, eigenlijk 1 lange wee. 2e geboren in 24 minuten na start, 3e na 57 minuten en de 4e na 1u27min.

    Vijfde kwam spontaan. Totaal van 12 weeën verspreid over een uurtje. Ploep baby.

    Doe mij maar natuurlijk haha...
     
  9. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Hier 1 spontane bevalling en daarna 1 inleiding.
    Duur weeën en aantal keer persen was identiek. Pijn ook identiek. Verloop identiek.
    Alleen was bij de inleiding, mijn baby niet zo goed ter wereld gekomen. Apgar score van 2 op 10 (ter vergelijking, bij de natuurlijke 9 op 10) bij geboorte, daarna wel goed gekomen maar doodsbang geweest. Ik zou er nooit meer voor kiezen tenzij medisch absoluut noodzakelijk. Ergens denk ik dat het kindje gewoon nog niet klaar was om geboren te zijn en daarom zo een slechte start kende (38.3 w inleiding. de spontane bevalling was met 39.4 weken).
     
  10. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.416
    4.842
    113
    Vrouw
    1e ingeleid ik vond het echt vreselijk! Van helemaal niks naar een weeenstorm, en bij elkaar 1.5 dag dat ik erover heb gedaan! Vacuümpomp en knip gehad.

    2e spontaan en heerlijk thuis, begon met gebroken vliezen 21.00 s avonds en om 01.30 is hij geboren! Echt zo n fijne ervaring!
     
  11. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.868
    15.304
    113
    Ik heb geen ervaring met natuurlijk op gang gekomen bevallingen. Wel ben ik twee keer ingeleid en herken al die horrorverhalen die je weleens hoort écht niet.
    Twee vlotte, prettige bevallingen waar ik met een fijn gevoel op terugkijk.
     
    jes12 vindt dit leuk.
  12. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    De meningen lijken heel verdeelt, dat maakt het lastiger:roflmao:
    Een bevalling opzich is natuurlijk altijd heftig, op Google lees ik van 95% van de vrouwen dat zij hun ingeleide bevalling echt meer verschrikkelijk vonden dus voor nu wacht ik gewoon nog even af..
    Maar heb ook wel in mijn achterhoofd dat het uiteindelijk anders met 42 weken zowieso inleiden wordt en dan heb ik voor niks nog zo lang gewacht..:confused:

    Er is nu geen medische indicatie om in te leiden, maar niks wijst erop dat de bevalling zich binnenkort gaat aankondigen.
    Gister heeft de verloskundige nog even gekeken en de hele boel zat nog potdicht
     
  13. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Fijn om te lezen dat dat dus ook kan!
     
  14. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Hier ook beide meegemaakt... wel begon ik al 2 keer met 4 cm ontsluiting, dus heb geen ballonnetje of gel oid gehad. Ik vond de pijn van de weeën vergelijkbaar en er zat ook weinig verschil in de duur van de bevalling (beide snel verlopen). Bij de ingeleide bevalling wel een weeenstorm gehad van ongeveer 2 uur, maar dat was te hebben omdat mn ademhaling goed ging en ik al snel volledige ontsluiting had. Het grootste verschil voor mij was de persdrang... bij de ingeleide bevalling weinig van gemerkt dus veelal op eigen kracht moeten doen. Ik heb toen ‘verkeerd’ geperst en allemaal gesprongen aders ofzo in mn gezicht en ogen aan over gehouden o_O Dus het persen ging niet zo makkelijk / fijn. Bij de natuurlijke bevalling daarna kwam ik erachter wat persdrang is en de oerkracht die dan vrij komt... mn dochter kwam eigenlijk vanzelf... ik mocht niet eens persen want dan zou ze gelanceerd worden. Die laatste fase vond ik bij de natuurlijke bevalling dus gemakkelijker... maar dat is mijn ervaring. Mocht ik nu weer worden ingeleid, dan zou ik dat prima vinden... maar ik denk nu ook beter te weten ‘hoe te persen’ ;)
    Succes met de laatste loodjes!!!
     
  15. Nochti

    Nochti Actief lid

    24 sep 2018
    202
    412
    63
    Vrouw
    Ik heb ook geen ervaring met natuurlijke bevallingen. Ik ben 5 keer ingeleid en krijg over 3,5 weken mijn 6e inleiding.

    Ik heb 5 heerlijke bevallingen gehad. Alle keren waren ze er zo'n 6/7 uurtjes na het breken van de vliezen en het aanzetten van het infuus. En ik heb het niet als heel erg pijnlijk of verschrikkelijk ervaren. Ze zijn ook alle 5 zonder hulp er uit gekomen met slecht een paar hechtingen.

    Het persen wordt met iedere bevalling korter, maar dat heeft niks met de inleiding te maken. Bij de 1e een uur geperst, bij de 5e nog maar 2 persweeën. Deze floept er straks gewoon zo uit denk ik :roflmao:.
     
  16. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Als ik de verschillen tussen mijn bevallingen bekijk

    1e bevalling (natuurlijk) - Weeën waren te doen, duurde wel veel langer naar volledige ontsluiting. Persen duurde ruim 1,5 uur uiteindelijk een vacuümverlossing gehad.
    2e bevalling (ingeleid) - Hele heftige weeën, kort op elkaar. Snelle bevalling! (Nog net geen 4,5 uur) Persen duurde 5 minuten.

    Als ik mocht kiezen..... zou ik toch voor de inleiding gaan. :roflmao: Qua tijd dan he. Dat het niet "natuurlijk" is vind ik sowieso een nadeel maargoed, ik ben blij dat het bestaat.
     
  17. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Bedankt voor jullie reacties dat waardeer ik echt! Fijn om op die manier te kunnen vergelijken..

    Als ik Google kom ik veelal bij hele oude forums terecht uit 2012 ofzo En daar lees ik dus echt alleen maar negatieve ervaringen.. wat ik vooral lees is dat het infuus vaak heel snel veelste hoog gezet wordt en vrouwen daarom een weeën storm krijgen die niet op te vangen is.
    Nu jullie reacties wat minder negatief zijn vraag ik me af zouden ze dat protocol veranderd hebben? dat het tegenwoordig wat geleidelijk aan gaat om er toch een soort opbouw in te hebben?
     
  18. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Ik zal er nog even bij vertellen dat ik mijn eerste bevalling als alles behalve prettig heb ervaren..
    Ik begon met gebroken vliezen waardoor de weeën ook gelijk best heftig waren en niet langzaam opbouwde.. de ontsluiting duurde best lang en heb uiteindelijk zonder pers weeën op eigen kracht 2 uur moeten persen.. mijn zoon is uiteindelijk geboren nadat 3 man vol op mijn buik duwde en ik flink werd in geknipt.
    Dus het is niet zo dat ik een rooskleurige bevalling heb om mee te vergelijken, maarrrr voornamelijk omdat ik die 1e keer zo naar en vreselijk vond ben ik bang dat het bij een ingeleide bevalling dan nog erger zou worden:rolleyes:
     
  19. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Dat klinkt inderdaad niet fijn! Maar waarom zou een ingeleide bevalling nog erger worden? Dat hoeft niet... Bij ingeleide bevallingen hoor je vaker over een weeënstorm dan bij natuurlijke bevallingen, maar wie weet gaat de ontsluiting deze keer sneller. En weer een natuurlijke bevalling kan ook weer minstens net zo heftig worden. Helaas kan niemand dat voorspellen. Misschien kun je je beter richten op ‘wat als de ontsluiting weer niet vordert’ enz (wil je dan bijv pijnstilling?), los van of de bevalling natuurlijk is of ingeleid. Maar goed, ik heb makkelijk praten hoor! Mijn bevallingen verliepen best soepel...
     
  20. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    #20 pippa26, 8 mei 2019
    Laatst bewerkt: 8 mei 2019
    Eerste inleiding (vliezen breken, weeenopwekkers) en de tweede een thuisbevalling, spontaan.

    Beide bevallingen duurden ongeveer 2 uur, 3 kwartier. Maar echt een enorm verschil. Bij de eerste kreeg ik direct nadat de weeenopwekkers erin gingen een vre-se-lijke weeenstorm. Na een uur had ik al volledige ontsluiting. Daarna 2 uur geperst. De tweede verliep geleidelijker. Wel direct weeen elke minuut vanaf het begin. Maar de weeen deden pas pijn het laatste halfuur.

    Verder vond ik de begeleiding in het ziekenhuis echt beneden elke waardigheid. Ga er niet heen als het niet strikt noodzakelijk is ;)

    Ook wel goed om te beseffen dat ieder mens en lijf gewoon zo verschillend is. Ik ben een snelle bevaller, weinig spierbouw, geen controlefreak, reageer heftig op hormonen (ook al bij menstruatie), rugweeen (ook nooit buikkrampen bij menstruatie en rug is zwakke plek)... zo kom je toch wel uit bij de bevallingen zoals ik ze had (snel, rugweeen, makkelijk overgeven, maar geen spieren = persen lastig).
     

Deel Deze Pagina