Verschil start inleiding bevalling 38 vs 39 weken?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Liefschaapje, 15 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefschaapje

    Liefschaapje Fanatiek lid

    7 nov 2011
    1.076
    409
    83
    Ergens!
    Hoi meiden,

    Ik ben 37 weken zwanger en zal worden ingeleid ivm onze voorgaande zwangerschap en het verlies van onze zoon kort na de bevalling.

    Nu heb ik tijden geroepen dat ik de 39 weken wil halen maar mijn hoofd en gevoel zijn het niet meer eens.
    Woensdag gaan we met de gyncl een datum plannen maar ik twijfel of ik niet liever met 38 weken beval. Het lijkt een verschil van niks naar mentaal wordt het met de dag zwaarder. De angst om ook haar te verliezen is enorm en neemt sterk toe. Nu wil ik ook niet dat het ten koste van haar gaat en dat ze een mindere start heeft. Ik kan écht niet meer helder relativeren o_O

    Dus nu leg ik hem hier maar neer wellicht heb ik er wat aan zodat mijn hart en hoofd weer op 1 lijn gaan zitten. Zit er een groot verschil tussen die week en hoe kindjes "opstarten"?
     
  2. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik heb geen ervaring met inleiden met 39 weken. Ik ben zelf ingeleid met 38 + 3. Mijn dochter heeft totaal geen lastige start oid gehad. Ik vind je reden zeer gegrond en denk dat je vooral je gevoel moet volgen. Er zullen altijd wel verhalen zijn van kinderen die het wel moeilijk hadden maar die zijn er ook rond de 40 weken:)
     
  3. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.855
    12.332
    113
    Vrouw
    Volg je gevoel absoluut en helemaal in jou situatie. En de ene heeft met 37 een goeie start en andere met 39 weken minder goed zegt helemaal niks.
    Maar je zit op termijn dat ze zou mogen komen. En dat zelfs spontaan zou kunnen komen..
     
  4. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Ik ben 2 x bevallen in de 37ste week. Waarvan bij de 2de ingeleid. Had een super goede start. Ook een mooi gewichtje. Bij de 3de heb ik gedramd dat ik ingeleid wou worden, dat gebeurde in de 39ste week. Had een slechte start. Ontzettend laag geboortegewicht, wat op echo’s nooit naar voren was gekomen. Placenta was aan het verkalken. En ze had meermaals de navelstreng om haar nekje. Ik ben onwijs blij, dat ik op mn strepen ben gaan staan. En naar mijn moeder gevoel heb geluisterd, want de artsen hadden mij langer willen laten lopen. Wat achteraf gezien, dus echt niet goed was geweest. Volg je gevoel, dan doe je het goed!! Alvast heel veel succes met de bevalling!
     
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    #5 Sado, 15 nov 2020
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
    Ik denk dat het baby-afhankelijk en niet zozeer termijn-afhankelijk is.
    Ik ben 3 keer rond dezelfde termijn ingeleid en hoewel alle 3 mijn kinderen het overall prima hebben gedaan (allen enkel 10-en op de Apgar, vlot na geboorte mee naar huis), waren er wel wat verschillen.
    Mijn oudste twee zijn beide met 3550gr en 50cm geboren: mijn oudste (geboren met 38+0) was helemaal niets op “aan te merken”, geen enkel opstartprobleem mee gehad.
    Mijn middelste (geboren met 37+6) had wel wat opstartproblemen. Behoorlijk moeite met zichzelf warm houden en hij bleef afvallen (ruimschoots over de maximale 10%) wat uiteindelijk resulteerde in een korte ziekenhuisopname na de kraamweek.
    Mijn jongste was het lichtst (3515gr) en is het vroegst (met 37+5) geboren en had kleine opstartprobleempjes; eerste dagen moeite met warmhouden en in de kraamweek bleef ze flink afvallen. Hoewel we al op het punt kwamen dat er overleg nodig was tussen verloskundige en kinderarts is een ziekenhuisopname ons bespaard gebleven omdat het afvallen stopte op dag 9.

    Ik denk dat je een heel goed argument hebt om eerder ingeleid te worden en zou het zeker bespreekbaar maken :)
     
  6. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Zoals hierboven reeds aangegeven moet je in jouw situatie vooral doen wat voor jezelf goed voelt. Qua opstart problemen voor de kleine zit je volgens mij met 38 weken wel goed en zoals reeds gezegd, dit is ook erg afhankelijk van je kindje.

    Hou er wel rekening mee dat je lichaam zelf nog niet klaar kan zijn om te bevallen, en dat een inleiding daardoor wel behoorlijk lang kan duren. Hoe vroeger de inleiding, hoe minder 'klaar' je lichaam is natuurlijk.

    Ik ben ingeleid met 40+4 en je merkte echt dat mijn lichaam nog maar een klein zetje nodig had om het zelf over te nemen, behalve pilletjes in de baarmoeder mond te verweken is er niks aan te pas gekomen (geen infuus).

    Met 38 weken moet je je wss wel voorbereiden op een paar dagen ziekenhuis(al is ieder lichaam natuurlijk anders).
     
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Wat dit betreft vraag ik me af waar dit precies vanaf hangt en zou ik denken dat het van meerdere factoren afhangt :)
    Zoals in mijn post hierboven omschreven hadden mijn jongste twee kinderen wat (lichte tot wat zwaardere) opstartproblemen en heb ik wat dat betreft absoluut het vermoeden dat ze langer zouden zijn blijven zitten als ze het zelf “voor het zeggen” hadden en er dus nog niet klaar voor waren.
    Mijn ingeleide bevallingen gingen alle 3 echter enorm soepel en snel (respectievelijk kleine 4 uur, kleine 50 minuten en kleine 2 uur, totaal).
     
    bozoe vindt dit leuk.
  8. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik ben 1x ingeleid met 38+1 (38+2 bevallen), mijn dochter was 3945 en had een heel goede start. Bevalling duurde van begin tot eind 19 uur. Ik heb 2x een gel gekregen en met 3 cm zijn toen de vliezen gebroken. Na het breken van de vliezen duurde het ca. 10 uur.

    Mijn zoon is versneld dmv vliezen breken met 39+6. Hij woog 3980 en had ook een heel goede start. Die bevalling duurde ietsje meer dan 4 uur vanaf het breken van de vliezen.

    Bij beide zwangerschappen heb ik vanaf 36/37 weken caulophyllum en frambozenblad capsules ingenomen. Ik weet niet of dat geholpen heeft, maar de bevallingen en het herstel gingen soepel en zonder kleerscheuren.
     
  9. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ben 3x ingeleid.
    39+4, 38+6 en 38+3
    Alle kinderen hadden dezelfde goede start.
    De jongste woog wel het lichtste maar die had een week later nooit zo zwaar gewogen als der zus.

    de bevallingen zelf waren ook allemaal relatief snel
    1ste 7 uur
    2e 4 uur
    3e 4 uur
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  10. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ik ben met 38+3 ingeleid en dezelfde dag bevallen. Ik kreeg de keuze, waarbij wel gezegd werd dat ze liever richting de 39 weken gingen ivm inderdaad die opstart problemen. Mijn zoon had wel wat probleempjes, maar geen opstartproblemen.
    Je weet het nooit zeker, ik zou de keuze maken waar jij je het best bij voelt. Persoonlijk zou ik liever bij 38 weken worden ingeleid en mogelijk een kind krijgen met opstart problemen dan bij 39 weken en nog een extra week in onzekerheid en stress zitten.
     
  11. Liefschaapje

    Liefschaapje Fanatiek lid

    7 nov 2011
    1.076
    409
    83
    Ergens!
    Bedankt meiden! Ik ben iets meer gerustgesteld!

    Ik heb 2 keer eerder ingeleid (41+1 en met 39+5). Eerste was mijn lichaam er al klaar voor en bij de 2e indd dag ervoor opgenomen en een ballon geplaatst. Daarna met ons jongste zoontje een spoedkeizersnede (35 weken).

    Man man, het is zo'n ongelofelijke mindfuck zo aan het einde. Duimen jullie voor ons mee dat we een voorspoedige bevalling mogen hebben deze keer? :oops:
     
    Spectre, Kolibrie2 en Loveischocola vinden dit leuk.
  12. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.855
    12.332
    113
    Vrouw
    @Liefschaapje Natuurlijk, het is voor jou ook extra spannend hopelijk verloopt alles een beetje soepel en mag je snel knuffelen ❤️
     
  13. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Sowieso duimen we voor je! Maar als je je er niet meer goed bij voelt om te wachten zou ik vragen of het bij 38 weken kan. Ik ben ook met 38 weken ingeleid en bevallen, wel met spoedkeizersnede, maar mn meisje deed het fantastisch, en nog steeds! Succes nog eventjes!
     
  14. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ingeleid met 38+3 hier op eigen verzoek. Lichaam was er niet klaar voor maar ballon plaatste omdat het de 3e was.
    Prima bevalling gehad die super snel ging aan het einde. Baby deed het prima :thumup:
     
  15. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.882
    3.851
    113
    Vrouw
    Bij mij werd gekozen voor inleiden bij 38 weken wegens medische noodzaak. De kans op een sooedsectio is ongeveer 40% groter in week 38 tov week 39. Ook heeft je kindje een iets grotere kans op problemen rondom ademhaling, waardoor je ziet dat kindjes vaker en wat langer in het ziekenhuis moeten blijven ten opzichte van spontane bevallingen. Ook zit er dan nog een klein verschil tussen 38 en 39 weken, al is dat praktisch verwaarloosbaar.

    Onderstaande tekst van de knov:


    Meestal is een inleiding bedoeld om de kans op ongunstige perinatale uitkomsten te reduceren. Het gaat
    daarbij vaak om kleine verschillen in risico’s en niet altijd is er eenduidig bewijs voor zo’n risicoreductie, denk
    bijvoorbeeld aan de discussie rondom inleiden bij 41 of bij 42 weken. Over het algemeen wordt geadviseerd
    om de baring niet op gang te brengen en geen primaire sectio te doen vóór 39 weken, tenzij daar medische
    noodzaak voor is. Er kunnen korte en lange termijn gevolgen zijn van een voortijdige geboorte voor de
    ontwikkeling van het kind.
    Korte termijn gevolgen voor de perinatale conditie van het kind worden over het algemeen beschreven in
    bestaande RCT’s naar inleiden bij een specifieke indicatie. Het perinatale risico van inleiding versus afwachten
    hangt samen met de reden waarvoor de inleiding wordt aangeboden. Dit dient besproken te worden bij de
    counseling. Over langere termijn gevolgen van een vervroegde geboorte en het medicijngebruik bij de inductie
    is nog weinig bekend. Synthetische oxytocine passeert in vergelijking met endogene oxytocine beter de bloed-
    hersen barrière van het kind wat mogelijk een nadelig effect heeft op de oxytocine huishouding van het kind.

    In een recent groot Australisch onderzoek werd inleiding van de baring voor 39 weken geassocieerd met onder andere
    hyperbilirubinaemie, (borst)voedingsproblemen in de eerste weken en luchtweginfecties in de eerste
    levensjaren.
     
  16. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    @Liefschaapje heel veel succes met de keuze. Vooral je gevoel volgen en je goed laten informeren door de gynaecoloog. Ik heb zelf ook in deze situatie gezeten en heb uiteindelijk tot 40 weken gewacht, omdat het nog goed voelde.
    Ik hoop dat je een goede bevalling zult hebben!
     

Deel Deze Pagina