Hoi meiden, September afgelopen jaar ben ik uiteindelijk door middel van een spoedkeizersnede bevallen van Jesper. Het hele verhaal zal ik jullie besparen, maar het is me allemaal behoorlijk tegengevallen, vooral ook het herstel van de kz. Mocht ik weer zwanger raken dan is de kans erg groot dat het weer een kz wordt. Nu willen wij toch over niet al te lange tijd voor een 2e gaan. Volgens de gynaecoloog is een geplande kz vaak 'makkelijker'dan een spoed omdat je dan oa minder moe bent en erop gerekend hebt. (ik had al 12 uur weeen en 2 uur persween achter de rug) Nu is mijn vraag of iemand van jullie ervaring heeft met zowel een spoed als een geplande kz. Is het waar dat je van een geplande sneller hersteld enz? Groetjes Suzanne
Hmmm... goede vraag! Ik werd uiteindelijk ook een spoedje, maar mijn herstel is fantastisch gelopen moet ik zeggen.
Ja, de eerste was een spoed en de 2e en 3e een geplande. Mijn conditie was bij de eerste vele malen slechter dan bij de 2e en 3e. Ik woog bij de 1e dan ook 130+ kg. Bovendien had ik 15 uur in de ontsluitingsweeen gezeten. Na de operatie ben ik 5 dagen in het ziekenhuis gebleven en ik weet me nog goed te herinneren dat ik de eerste week thuis me niet eens zonder pijn kon draaien of keren in bed. Bij de 2e zag ik tegen het herstel na de 5 dagen ziekenhuis dan ook als een berg op. Mijn conditie was toen wel een stuk beter omdat ik veel had gesport voor ik zwanger werd en deze keer was mijn gewicht "slechts" tot 100 kg gestegen. Uiteindelijk ben ik na 4 dagen ziekenhuis al ontslagen en kon ik me gewoon omdraaien in bed. En met 3 weken kon ik al weer hele wandelingen maken. Nu ben ik net 2 weken verder en ik moet zeggen dat ook deze keer het herstel me meevalt, alleen was ik de weken voor de bevalling wel uit de running ivm rugklachten. En omdat ik nu al 2x na de bevalling met rugklachten bij de fisio aangeklopt heb, zal ik deze keer echt zoveel mogelijk opletten met tillen en ik zal vooral veel rust nemen om zo goed mogelijk te herstellen. Kortom: ja, bij een geplande ks herstelde ik beter dan bij de ongeplande ks Groet van Kiki
Is het ook niet zo dat als je een spoedkeizersnede krijgt, ze erg snel moeten werken en dan dus best "hardhandig" aan het werk gaan. Ze nemen niet de tijd om bovenliggende organen netjes opzij te leggen........Mijn vriendin had echt een spoedspoedkeizersnede ivm zeer ernstige zwangerschapsvergiftiging. Ze zijn naderhand nog een hele poos bezig geweest om alles weer netjes "in positie" te krijgen zeg maar... Het lijkt me dus dat je ook vele malen beurser enz. bent na geruk en gepluk, dan dat je dat bent na een keizersnede waar alles volgens het boekje verloopt en het kindje en/of de moeder niet direct gevaar lopen.. (Overigens heb ik zelf geen ervaring met ks, ben 2x vaginaal bevallen, al scheelde dat de eerste keer maar heeeeeel weinig...)
Bedankt voor jullie reacties! @kiki: ben wel een beetje opgelucht te horen dat het bij een geplande toch iets makkelijker ging allemaal. Nog meer meiden die er ervaring mee hebben?
Hier ook een ervaringsdeskundige van beide... De eerste was een spoedks met 34 weken, de tweede gepland (2 dagen van tevoren) met 40 weken. Spoed viel tegen want: had natuurlijk verwacht nog minstens een aantal weken zwanger op de bank te kunnen zitten, en daar lag ik dan ineens op de operatietafel nadat ik voortijdige weeen had gekregen, me nog nauwelijks beseffend wat er gaande was. Inderdaad, heel veel getrek en gesjor, en veel bloedverlies. Maar gek genoeg: voordeel was dat ik er van tevoren niet over had kunnen piekeren. Het ging als een sneltrein en ik liet het daarom maar over mee heen komen. Gepland viel ehm... eigenlijk ook tegen! Kan niet anders zeggen. Waarom? Juist omdat ik had verwacht dat het mee zou vallen denk ik, en dat het heel 'relaxed' zou zijn. Nou, nee dus! Ten eerste was ik vanaf 20:00 uur de vorige avond al nuchter. En werd tegen 17:00 uur die dag pas geholpen! Ik lag dus compleet op apegapen tegen de tijd dat ik eindelijk richting de OK werd gereden. Dochterlief bleek bovendien in een aangezichtsligging te liggen en ze kregen haar daardoor niet goed te pakken. Het was een getrek daar aan mijn buik, echt niet normaal. Mijn man ging diverse keren bijna van zijn stokje van pure ellende. En ook deze keer weer veel bloed verloren, zelfs meer dan de eerste keer! Achteraf heb ik beide keren het gevoel gehad gekneusde ribben te hebben en een arm uit mijn kom van al het trekken dat ze hadden gedaan. En wat je bij een tweede ks, zeker bij een klein leeftijdsverschil ook hebt: er loopt al een kleintje thuis rond! En die houdt er totaal geen rekening mee dat de arts heeft gezegd dat jij 6 weken niet mag tillen. Dat viel me ook behoorlijk zwaar van die tweede keer. Je voelt je toch een wrakje en baalt omdat je je oudste niet de aandacht kunt geven die hij verdient. Dus sorry maar ik heb geen jubelverhalen over de geplande ks ten opzichte van de spoed! Misschien scheelt het ook wel als je je gewoon instelt op weer een hoop pijn enzo, dat het dan juist weer wel meevalt. Ik had me de geplande ks in ieder geval iets te rooskleurig voorgesteld! Maar joh, ieder geval is anders en iedereen heeft zijn eigen verhaal. Dus wie weet is het bij veel anderen juist wel veel positiever!
hier geen ervaring met een spoedks, wel met een geplande en deze was erg traumatisch. ik moest langer wachten dan verwacht ivm een spoedks die voorging en voelde me erg beroerd. de ruggeprik ging pas bij de 4de keer goed en vervolgens was ik niet genoeg verdoofd waardoor ik veel voelde. ik zakte bijna weg tijdens de operatie, waardoor ik opeens een spoedpatiente werd. na de operatie bleek dat de buikklemmen verkeerd gezet waren, waardoor ik nog altijd pijn heb aan mijn rechter buikspieren, die zijn toendertijd waarschijnlijk gedeeltelijk ingescheurd. hier dus ook helaas geen jubel verhaal, maar denk ik meer een aanwijzing dat het ook erg van de chirurg afhangt. praat alles goed door en zorg dat je weet wie je tijdens de operatie moet aanspreken als je je niet prettig voelt. dát kun je wel met een geplande ks, vooraf dingen bepraten, maar dat besefte ik helaas pas na die tijd