Verschil tussen trouwen/samenwonen

Discussie in 'De lounge' gestart door Manderijntje, 18 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.144
    1.292
    113
    Nav het andere topic over wat een huwelijk waard is vroeg ik me iets af. Vaak wordt er gezegd; we zijn zoveel jaar samen waarvan zoveel jaar getrouwd.

    Ik vind dat zelf heel raar klinken, haast alsof de jaren voor het huwelijk niet mee tellen oid. Hoe is dat qua gevoel? Heeft trouwen na tig jaren nog echt een meerwaarde, wat is nou het verschil? Is uit elkaar gaan als niet getrouwde stel minder erg dan scheiden? Is de relatie onvoorwaardelijker of vanzelfsprekender als je trouwt terwijl je al jaren een relatie/kinderen etc. hebt?

    Zelf ben ik Islamitisch en is samenwonen sowieso pas na (islamitisch) trouwen mogelijk. Voor mij is trouwen dus van heel grote waarde om samen te kunnen zijn met mijn geliefde maar het heeft verder niet veel waarde voor mijn relatie. Het krijgen van kinderen, samen onze doelen behalen, problemen overwinnen ed hebben wat dat betreft veel meer meerwaarde dan het trouwen. Daarom kan ik me ook niks voorstellen bij het willen trouwen na zoveel jaar behalve dat het misschien soms praktischer is.
     
    Evanesco, cassisbubbeltje en esklessebes vinden dit leuk.
  2. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Daar kan ik me ook niets bij voorstellen. Wij zijn niet getrouwd maar wettelijk samenwonend, hebben drie kinderen samen en een huis. Ik noem mijn man altijd mijn man, omdat het ook zo voelt. Daar hoef ik niet getrouwd voor te zijn.

    En ik vind uit elkaar gaan als je kinderen hebt altijd een drama. Ik vind het onzin dat het 'minder erg' is als je niet getrouwd was. Daar gaat het helemaal niet over.
     
    Vitamientjuh, Evanesco, Betsy en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.243
    113
    Er is geen verschil behalve dan dat je een papiertje hebt. Met papiertje is je relatie niet serieuzer of zo.
    Soms kan het wel symbolisch zijn: 'wij kiezen voor elkaar en laten dat vastleggen', maar dat doet niets af aan de relaties niet trouwen.
    Uit elkaar gaan is altijd verdrietig en als er kinderen in het spel zijn al helemaal. Getrouwd of niet.

    Trouwen is ook erg cultureel en religieus bepaald. In heel veel religies is trouwen toch wel een must voordat je samenwoont. Voor mensen die niet religieus zijn is dat natuurlijk niet zo dus die kunnen evt. de tijd nemen als ze dat willen. Of niet natuurlijk als ze niet willen trouwen. Zo zie ik dat iig.

    Anders is niet beter of slechter, het is gewoon anders.
     
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    voor ons voelde trouwen (nadat we al enkele jaren samenwoonden) wel als een extra, toegevoegde waarde. Wij zagen het als beginpunt van een gezin samen starten, en dat was toen we gingen samenwonen nog echt niet zo. Het voelde voor ons ook als extra speciaal/anders nadat we getrouwd waren. Ook het hebben van zelfde achternaam (Zeker als er eenmaal kinderen zijn) en het kunnen zeggen van mijn man/mijn vrouw geeft het geheel een andere (diepere) lading vonden wij.
    Overigens is de broer van mijn man na drie kinderen te hebben gekregen alsnog met zijn vriendin getrouwd. Voelde blijkbaar voor hen toch ook wel als een bonus ondanks dat uiteindelijk de meestal speciale verbintenis tussen een man en vrouw de kinderen zijn (vind ik)
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  5. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Wij willen gewoon een leuk feestje :D
     
    Betsy, femkes, crystals en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Lilium

    Lilium Niet meer actief

    Ik zie trouwen absoluut niet als meerwaarde. Het zou mij niet bij iemand houden, wanneer ik dat echt niet meer wil.
    Ik vind zelf het ongetrouwde idee nog wel romantischer; we zijn al 20 jaar bij elkaar, omdat we er elke dag weer voor kiezen i.p.v. omdat we getrouwd zijn. Voorbeeldje hoor ;)
    Ik heb in mijn omgeving vaak zat gezien dat men op latere leeftijd alsnog gaat scheiden, omdat ze hebben gewacht tot de kinderen groot zijn.

    Mij niet gezien.
     
    crystals vindt dit leuk.
  7. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik wilde gewoon graag trouwen.
    Waarom? Om de achternaam haha. Ik wilde dat wij allemaal dezelfde naam gingen dragen. Het idiote is dat ondanks dat het trouwen zelf in mijn ogen iets wat een poppenkast is haha het toch voor een diepere lading heeft gezorgd. We hebben toen echt onze liefde gevierd. Net alsof we toen nog bewuster voor elkaar kozen. De ambtenaar van de burgerlijke stand vertelde ons verhaal heel mooi. Trouwen was voor ons echt een bekroning op ons leven samen en op de overwinningen die we samen hebben behaald (het krijgen van de kinderen). Het voelt nu nog bewuster dan dat het al voelde.

    Ofzo haha.

    Ik vind trouwen vanuit huis dus voordat je gaat samen wonen enerzijds schattig (akoetiekoetie hoe onschuldig lief) maar aan de andere kant vindt ik het bovenal echt niet meer van deze tijd :o::p
    Veelal wordt het ingegeven vanuit geloof, een manier dus om mensen in te perken. Mensen leven maar 1 keer en als je de pech hebt om de verkeerde partner eerst te kiezen zit je daar wettelijk aan vast. Ben je dan mooi klaar mee. Eerst wat aanklooien, kijken of je elkaar echt leuk genoeg vindt door eerst samen te gaan wonen - en in die fase niet direct kindjes maken!!) en later bewust voor elkaar kiezen door kinderen samen te willen en eventueel te willen trouwen klinkt in mijn ogen veel meer van deze tijd.
    Of mag ik dit alleen bij “impopulaire meningen” schrijven?? :roflmao::roflmao::roflmao:
     
    Marchella, Meisje89, Leo85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.243
    113
    Wij ook :D en traditie is op zich niets mis mee zolang het maar niet als regel wordt opgelegd: 'Je moet eerst trouwen voordat je mag samenwonen.'
    Wìl je eerst trouwen en dan samenwonen, helemaal prima, maar enkel omdat het moet? (En van wie?) Nee!
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Haha, dat speelde bij ons ook wel mee en mijn oudste was er al en ik wilde graag dezelfde achternaam.
     
  10. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.586
    1.402
    113
    Wij zijn 8 jaar samen waarvan 5 getrouwd. En voor mij voelt het wel anders ja. De eerste 3 jaar is een periode geweest om te kijken of we inderdaad goed bij elkaar pasten. Toen we het daar beide over eens waren en er een kinderwens ontstond zijn we getrouwd. En dat voelde voor ons als een bevestiging naar elkaar toe. Maar ook gewoon heel praktisch. In die periode kochten we samen een huis en juridisch was daarmee alles geregeld. Ook voor de kinderen die later zouden komen, waarbij ik het ook heel fijn vind dezelfde achternaam te hebben.

    Maar uiteindelijk is trouwen in mijn ogen puur een gevoels kwestie. Juridisch valt het ook wel op een andere manier te regelen. Scheelt waarschijnlijk dat ik niet gelovig ben en het voor mij dus geen enkel probleem is om ongetrouwd samen te wonen.
     
  11. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Mijn man wou persee trouwen. Van mij was dat absoluut niet noodzakelijk.

    Hij is behoorlijk ols skool, helemaal prima. Mijn relatie is verre van veranderd door ons huwelijk :p

    Door onze zoon is onze relatie wel enorm veranderd.
     
  12. fafa

    fafa Niet meer actief

    Mijn vriend zei laatst over mij "mijn vrouw" en dat vond ik zo raar klinken :roflmao:Dat impliceert voor mij toch een huwelijk.

    Maar we komen nu onderhand wel op een leeftijd dat "mijn vriend(in)" ook raar klinkt. Maar ik ben er nog niet uit wat het dan moet worden... Partner, levensgezel, wederhelft?
     
  13. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik vind dat er eigenlijk geen verschil is tussen samenwonen en trouwen. Voor de ‘hoe makkelijk kun je uit elkaar’-factor is het belangrijker of je wel of geen kinderen hebt.

    Ik vind mensen die erg onderscheid maken dan ook wel bijzonder, beide kanten op. Zowel de mensen die vinden dat het echt meer is dan ‘alleen maar’ samenwonen. Als de mensen die weet ik veel wat voor toeren uithalen met samenlevingscontracten en papiertjes bij de notaris, om maar niet getrouwd te wezen.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Haha, dat is ook lastig. Vind het zelf ook raar om man/vrouw te zeggen als je niet getrouwd bent, maar een alternatief is er ook niet echt. Bij partner denk ik dan vaak aan een partner van hetzelfde geslacht bijvoorbeeld.
     
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik vind mijn vriend indd ook wel puberaal klinken of tijdelijk terwijl dat het totaal niet is bij ons. Maarja wat anders. Als ik man zeg of partner klopt dat ook niet, dus hou ik het maar bij vriend.

    Ik vind de zin dat je af moet blijven van mannen als ze getrouwd zijn altijd zo raar. Van mijn vriend moeten ze ook afblijven :p
     
    Marchella en Springboon vinden dit leuk.
  16. fafa

    fafa Niet meer actief

    Ja, dat heb ik dus ook. :oops:

    Ik vroeg een keer aan een wat ouder stel die al 30 jaar ongetrouwd bij elkaar zijn, welk woord zij gebruiken. Zegt ze: "Ik noem hem nooit mijn man of vriend of partner maar altijd gewoon "mijn Henk"" Lijkt me toch ook niet in alle situaties even praktisch :D:D
     
    Marchella, A new day, Evanesco en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Hahaha, nee, dat is de minste optie...
     
  18. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.243
    113
    Ik noem mijn vriend: partner, man, vriend, .... lover :p
    Ik heb er geen problemen mee om hem mijn man te noemen.
     
  19. fafa

    fafa Niet meer actief

    Ik vind dat trollenliedje uit Frozen ook zo stom:

    "Ze heeft misschien wel een liefje, maar geen boterbriefje, en kijk eens goed, ik zie ook geen ring"

    Wtf Disney?! Is dat wat je onze kindrren wil leren? :eek:
     
    2littlemonkeys, Leo85 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Disney heeft wel meer rare dingen. Zoals dat vaak de knappe figuren lief zijn en de lelijke vervelend.
     

Deel Deze Pagina