Verschillen in inkomen schoonfamilie

Discussie in 'De lounge' gestart door Isadepisa, 30 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isadepisa

    Isadepisa Lid

    8 feb 2021
    9
    17
    3
    Vrouw
    Beetje achtergrond: Ik heb nooit een hele hechte band gehad met mijn schoonmoeder en schoonzus gehad, en na een aantal gebeurtenissen sinds de geboorte van mn zoontje heb ik van met name mn schoonmoeder bewust afstand genomen.
    Schoonzus ben ik vriendelijk mee. Zij heeft een dochtertje van 8. Zij is alleenstaand en zat jaren in de bijstand, sinds kort werkt ze 3 dagen..dit is later relevant). Ik heb vaak het idee dat schoonmoeder echt alles doet voor haar en kleindochter en dat wij er maar half bij horen. Zo heeft ze in een jaar nog nooit opgepast bij mn zoontje en is ze maar een paar keer langs geweest.

    Nu heeft schoonmoeder mijn man gebeld dat ze vind dat we meer moeten bijspringen met schoonzus, omdat die een hoge energie rekening heeft gekregen. We staan haar nu wel bij door af en toe iets te geven (laatst nog onze oude wasmachine die nog prima werkt) zoals meubels e.d. Maar nu word er dus gevraagd om iedere maand een bedrag over te maken.

    Ik heb begrip voor haar situatie maar vind het wel scheef dat schoonzus jaren in de bijstand heeft gezeten omdat ze thuis wilde blijven met kind, en nu pas dat ze 30 is gaat werken en dan logischerwijs niet een heel hoog inkomen heeft. Ik heb een beetje het gevoel van, dat had ze beter aan kunnen pakken zodat ze er nu beter voor stond. Als je dan vraagt of ze meer kan werken is het antwoord snel van ja dan ga ik er alleen op achteruit. Man wil voorlopig wel bijspringen maar vind dat schoonzus wel moet proberen 4 of 5 dagen te werken. Dat doen man en ik ook allebei en het voelt voor man ook wrang om geld over te maken terwijl schoonzus veel meer vrije tijd heeft dan wij ( en ook jaren thuis heeft kunnen zijn met kind).

    Heeft iemand hier ervaring met geld geven aan familie? Ik heb ook een beetje de angst dat als je begint je er nooit van af komt.
     
  2. Pinac

    Pinac Fanatiek lid

    13 jul 2014
    1.131
    417
    83
    Ik zou er nooit aan beginnen..
     
    Zuul, dreumesje, Amaranthas en 35 anderen vinden dit leuk.
  3. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.457
    10.660
    113
    Niet doen! Ze kan bij de gemeente aankloppen. En idd zelf meer gaan werken.
     
    Chillin, Paardenbloem, Huismuisie en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.025
    17.040
    113
    Vrouw
    Nee hoor, ik zou er ook niet aan beginnen. Zoals jullie nu doen is toch prima, af en toe wat doneren qua spullen. Maar maandelijks een bedrag op haar rekening storten zou ik niet aan beginnen..
     
    Chillin en hummeltje5 vinden dit leuk.
  5. Lindy92

    Lindy92 Bekend lid

    5 okt 2020
    641
    323
    63
    Misschien hard maar ik zou 0,0 overmaken om haar energie kosten te bekostigen. Het is een volwassen vrouw die heel goed zelf voor d'r geld kan werken! Ze heeft die keus gemaakt on lang bij haar kind te blijven, dan moet ze er nu ook maar "op de blaren" gaan zitten. Hoe vervelend ook, iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf. Maargoed, dat is hoe ik er in sta
     
    nizzie86 en Sado vinden dit leuk.
  6. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Hier zou ik echt nooit aan beginnen. Zou misschien af en toe een tas boodschappen langs brengen. Maar structreel geld overmaken zou ik niet over peinzen.
     
    Chillin, Youtan, hummeltje5 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Oh nee dit zou ik echt niet doen. Of je moet zelf heel riant kunnen leven. Ik heb familie wel eens geholpen in een eenmalige financiële situatie, maar structureel een gat vullen terwijl ze meer zou kunnen werken, nee.
     
  8. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Ik maak elke maand geld naar m'n moeder over waar mijn man geen enkele moeite mee heeft. Ze heeft een parttime baan die ze leuk vind en om gezondheidsredenen ziet het niet zitten om meer of beter betaald werk te doen. Ik denk dat ze het wel zou kunnen maar zij ziet het niet zitten.

    Dus ik draag bij, tot ze met pensioen gaat. Mijn broer ook. Mijn moeder deed dat vroeger ook voor mijn oma. En ze heeft ten slotte de eerste 22 jaar van mijn leven voor mij gezorgd.

    Maar ja, dit is een schoonzus...
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  9. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Ik zou het wel doen voor familie maar niet door de bemoeienis van een ander familielid. Dan zou ik in dit geval aan schoonzus vragen wat ze voor hulp kan gebruiken, kan ook in de vorm van kleding of boodschappen zijn.
     
    Ally2020, hummeltje5 en Kanarie vinden dit leuk.
  10. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.557
    2.542
    113
    Nederland
    Nee, dit zou ik nooit doen. Dan kom je daar nooit meer vanaf. Ik zou dan bijspringen op andere vlakken zoals jullie nu doen. Of eens een boodschap brengen, eens mee laten eten o.i.d.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  11. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik ook niet als er structureel geld tekort is. Wel iets extra's doen met nichtje ofzo. En ik heb mijn broer ook wel eens geld geleend , maar wist dat dat eenmalig was.
    En ik vind helemaal niet dat je schoonmoeder zich er mee moet bemoeien. Als je schoonzus iets wil, kan ze dat als volwassene toch gewoon met haar broer bespreken?
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    Ik vind het nogal een brutaal verzoek.
    Ja, mijn ouders hebben familie tijdelijk financieel wat geholpen tot ze het zelf weer op de rit hadden (dit waren ook rare omstandigheden). Dat was ook maar kort en dit hebben ze zelf aangeboden.
    Je bent je schoonzus niets verschuldigd, als je er goed contact mee had en zelf had gemerkt dat ze het financieel moeilijk had, ze er wel hard aan werkte om het te verbeteren en je het financieel kon missen, kon je het zelf aanbieden.
     
    Chillin en Syane vinden dit leuk.
  13. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Ervaring van mijn ouders, ja. Mijn vaders familie in het buitenland is erg behoeftig en mijn vader heeft hen een hele tijd geld gestuurd. Uiteindelijk kwam ook de geïmmigreerde familie hier in NL aankloppen... en dat terwijl hij zelf 3 banen had :|was een drama om daarmee te stoppen. En nu komen ze nog steeds regelmatig om geld vragen. Niet okee. Het verstoort de relaties.

    Mijn eigen zusje zat een tijdje krap. Had ook met haar eigen keuzes te maken, maar ik vond het wel sneu. Ik gaf haar toen soms een tas boodschappen, kleren voor haar en voor de kinderen. Maar dat kwam uit mezelf, daar heeft ze nooit om gevraagd. Dat vind ik iets anders.
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.821
    6.989
    113
    Vrouw
    Ik zou nooit standaard een bedrag overmaken en al helemaal niet omdat iemand anders dat vraagt. Wij hebben ook familie die het niet breed heeft. Zij zijn de eerste waar onze kleding van de kinderen bijvoorbeeld heen gaat, met kerst geven we een leuk pakket met supermarkt bonnen (samen met ander familielid) en zo tussendoor eens wat. Maar die vragen sowieso niks en werken er hard genoeg voor.
     
  15. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Absoluut nooit aan beginnen. Ik ben daar dan heel erg hard en zwart wit in: niet mijn probleem. Het was haar keuze toch om het zo aan te pakken. En jullie werken er toch ook voor? Kom nou toch. Het is ook je schoonfamilie. Als het nou ging om een ziek kind ofzo dan is het heel anders. Maar ze kan bij de gemeente aankloppen als ze het niet redt. Maar iemand aanvullen terwijl er meer gewerkt kan worden? Nope. Ik vind het wat anders als je bijv zelf af en toe spullen weg geeft die jullie niet meer nodig hebben omdat ze het niet zo breed heeft. Maar dat is wel anders dan wanneer iemand direct aan je vraagt of je financieel bij wil springen. Best brutaal ook
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wat een brutale vraag zeg.
    Nee, ze gaat maar meer werken. Ik zou evt wel eens een keer boodschappen willen doen of kleren willen kopen of wat dan ook, maar niet structureel elke maand geld geven.
     
    Chillin en Syane vinden dit leuk.
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Nee joh, niet doen, die is gek. Jullie werken allebei hard voor je geld, zou zij nou 5 dagen werken en nog niet rondkomen zou ik het al een heel ander verhaal vinden.
     
    Knuffelmonster vindt dit leuk.
  18. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Zou ik niet doen. Een keer een tas boodschappen halen prima, maar laat me niet opleggen structureel te gaan bijspringen financieel. Iedereen moet meer betalen. Ik denk dat het goed is als iemand met schoonzus gaat kijken hoe haar inkomsten zijn tegenover haar vaste lasten, verbruik energie, overige kosten enz. Waar kan ze op besparen, heeft ze alle toeslagen aangevraagd enz. Vind het best brutaal dat opgelegd wordt dat je maar even financieel moet bijspringen.
     
    Nina Sanders en Syane vinden dit leuk.
  19. Liana84

    Liana84 VIP lid

    11 jun 2014
    6.243
    1.767
    113
    Vrouw
    Zwolle
    Nee zeker niet aan beginnen. Jullie werken ook hard voor je geld. Laat haar dat ook maar doen. Ik zou dan eerder af en toe spullen geven, zoals je nu ook al doet. Vind het ook erg brutaal en ook nog eens belachelijk dat je schoonmoeder zich ermee bemoeit.
     
  20. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Echt een dikke nee.
    Straks komen jullie in de problemen.
    Bijna heel Nederland moet meer en meer betalen
    Dus ook bij jullie gaat de rekeningen omhoog.
    En zij gaat eerder hulp krijgen van instanties dan die boven het mondiaal komt.
    En heb je voor de gein al eens berekend of gekeken hoeveel zij als alleenstaande krijgt.
    Was geloof ik iets van 1600 dus en met zijn 2en en gratis oppas (zoals ik het las)
     
    Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina