Verslikken in slaap, ademnood

Discussie in 'Verzorging' gestart door Guppy1978, 24 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Guppy1978

    Guppy1978 Actief lid

    26 dec 2007
    231
    0
    0
    Ons kindje van 6 weken heeft wel es snachts dat ze zich verslikt in slijm of overgeefsel en dat ze dan in paniek is en bijna niet meer ademt, of niet kan ademen, net of ze stikt, ik vind het heel eng, en raak zelf dan ook een beetje in paniek! Ik pak haar dan gauw op en zet r rechtop, maar wat ik dan kan doen weet ik eigenlijk niet..
    Ik heb het gevoel dat het komt doordat baby's tegenwoordig op de rug moeten liggen (totdat er weer wat gebeurd en ze weer op hun buik moeten ofzo) ze zeggen ze doen hun hoofdje wel opzij als ze spugen, maar als ze slaapt dan heeft ze dat niet door en verslikt ze zich dus enorm! Wie heeft dit ook met zn kindje of hebben alle kinderen dat?
     
  2. mariska1978

    mariska1978 Bekend lid

    22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Jasmine heeft dat gelukkig nog nooit gehad, maar ik was hier altijd wel bang voor vanaf het moment dat zij op de rug ging slapen (1e 2 weken op de zij). Jasmine spuugde in het begin best veel en ook ik had altijd de angst dat ze haar hoofdje niet opzij zou doen als ze moest spugen. De wijkverpleegkundige heeft toen idd gezegd dat kindjes automatisch hun hoofdje opzij doen...maar uit jouw verhaal begrijp ik dat dit dus niet zo is. Kan me voorstellen dat je op dat moment een beetje in paniek raakt.
    Ik zou jouw kindje, wanneer het weer gebeurt, op de zij leggen ipv rechtop houden. Al ze op de zij liggen kan het overgeefsel makkelijker eruit lopen.
     
  3. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Persoonlijk zou ik haar gewoon op haar zij leggen om te slapen. Of zorgen dat ze haar hoofdje afwisselend naar links/rechts heeft liggen.
    Zo verslikken in kwijl, slijm, opgegeven melk lijkt mij totaal niet prettig (lees doodeng) voor de kleine, papa en mama.
     
  4. debbie2007

    debbie2007 Fanatiek lid

    18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Gebeurde hier ook wel es. Heeeel naar, hoewel ik denk (en mezelf steeds weer influisterde) dat er niet echt zomaar iets heel ernstigs kan gebeuren.
    Op de zij houden ipv rechtop is ook mijn advies. Eventueel met het hoofdje een klein beetje omlaag, dan loopt het er heel gemakkelijk uit en is de paniek zo verdwenen.

    Onze uk heeft eigenlijk altijd op de zij geslapen, want op haar rug sliep ze altijd heel onrustig. Leg evt een opgerolde hydrofiel of zo tegen het buikje, dan rollen de kleine niet zomaar door. Als een baby dat wel kan, dan is h/zij ook wel sterk en is zij/buik slapen naar mijn mening best te doen.
     
  5. Astrid0482

    Astrid0482 Actief lid

    26 nov 2008
    454
    0
    0
    Laatst lag mijn zoontje ook op z'n rug en had hij melk terug gegeven hij maakte toen ook van die hele rare enge geluiden ik vond het mega eng!

    Nu leg ik mijn zoontje altijd op zijn zij mbv zo'n speciaal kussen, zodat hij niet om kan rollen.
     
  6. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Dit zou ik ook doen gewoon voor je eigen geruststelling! Ik heb ook zo'n kussen gebruikt maar dan voor haar voorkeurshouding maar ze blijven zo goed op hun zij liggen.
     
  7. Guppy1978

    Guppy1978 Actief lid

    26 dec 2007
    231
    0
    0
    Okee dankje dames! Het is gelukkig de laatste tijd niet meer gebeurd, althans niet dat ik gemerkt heb.. maar ze slaapt ook inderdaad heel onrustig en slaat vaak met haar armpjes om haar heen, waardoor ze weer af en toe wakker wordt door zichzelf :S
    Heel vaak als ze slaapt zijn haar armpjes in de lucht of gestrekt langs haar hoofd en dan zijn ze soms helemaal wit en ijskoud!
     
  8. Jompie

    Jompie Niet meer actief

    Onze dochter dreigde tot 2x toe te stikken in haar eigen slijm/speeksel. Ze was toen tussen de 1 en 2 maanden oud. 1x lag ze beneden in de reiswieg te slapen toen we opeens de dekentjes als een gek zagen bewegen, onze dochter was aan het spartellen om lucht te krijgen. Ik heb haar, wrs uit reflex, uit de reiswieg gerukt op haar buik over mijn arm gelegd met haar hoofd wat naar beneden en tussen haar schouders een tikje gegeven. Er kwam een grote hoeveelheid slijm uit. Wij vermoeden dat het door de speen kwam. Door het sabbellen aan de speen maakte ze extra slijm/speeksel aan wat ze blijkbaar vergat weg te slikken of niet weg kreeg. Vanaf dat moment kreeg ze als ze ging slapen of dreigde in slaap te vallen geen speen meer.
     
  9. Mams136

    Mams136 VIP lid

    26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Dit is precies de reden waarom tot voor 1,5 jaar geleden het verplicht was om je kindje na elke voeding op de zij in bed te leggen met een rolletje in de rug.
    Vanwege de terugstroming van voeding met de mogelijkheid om te stikken erin.
    Maar men vind het risico dat een baby van amper minder dan een maand oud zich door het extra rugsteuntje op de buik draait te groot ivm wiegedood.
    Mijn kraamverzorgster heeft het me tot in de puntjes uitgelegd en we hebben samen besloten gewoon met de rolletjes in de rug te werken.

    In mijn ogen is de kans op terugkomende melk/slijm groter dan een baby van een paar weken die ineens op zn buik draait.
     
  10. diana1980

    diana1980 Actief lid

    12 jan 2007
    232
    0
    0
    wij legden onze jongens in het begin ook op de zij, met een rolletje in de rug en een rolletje voor de buik.ALs ze in de box lagen dan gewoon op de rug, toen we merkten dat de jongens minder spuugden legden we ze op de rug.Doe waar jij je goed bij voelt de regeltjes veranderen elke keer, puur omdat bij elke houding wel een voor en een nadeel is.
     
  11. Tese

    Tese Niet meer actief

    Ik heb ook van mijn kraamzorg begrepen dat ze op hun rug moeten slapen behalve als ze niet hun hoofd opzij doen als ze zich verslikken of spugen. Dus ik zou gewoon rolletjes kopen en lekker op dr zij leggen. Dan komt het er tenminste wel uit.
     
  12. Guppy1978

    Guppy1978 Actief lid

    26 dec 2007
    231
    0
    0
    Nou het is een aantal weken verder en het is gelukkig nu niet meer voorgekomen! Ze slaapt, na een aantal geruststellende nachten (voor ons), eindelijk alleen op haar eigen kamer (de eerste keer had ze dat gelijk de eerste nacht, dat stikken) pfff fijn hoor als ze gewoon lekkker doorslapen ;)
     

Deel Deze Pagina