versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zou andere moeders behoefte hebben voor een aparte topik over de kinderen die op school versneld zijn? gewoon praten en ervaringen delen?
    mijn zoon begon net versneld in gr4. hij moet nog heel erg wennen aan zijn groep en juffen. binnenkort, nadat hij gewend is wordt er een handelingsplan gemaakt. hij moet in de komende maanden hard werken om bij te blijven verwacht ik.
    ik dacht, misschien praten andere ouders graag mee? misschien is het niet helemaal nodig hoor zo een topic. maar er zijn hier zoveel kinderen die versneld zijn dus ik dacht, misschien wel leuk.
    groetjes!
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zie dat velen kijken maar niemand reageert. nou, geen behoefte dus! ik laat het nog een tijdje open staan, deze topic. wie weet!
     
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ja, tja geen idee ;) Mijn zoon is niet versneld, daar ben ik niet z'n voorstander van. Hij is net begonnen in groep 3 en is al naar de juf geweest om te vertellen dat hij de werkjes (rekenen in het bijzonder) te makkelijk vindt. Juf heeft hem een plusboekje beloofd. Het is hier groep 3-4-5 samen, hij luistert dus mee met instructies voor andere groepen. Heeft ook al aangegeven dat hij een dictee van groep 4 mee zou willen doen. Ik vind het nu nog te vroeg maar denk dat wij goed in de gaten moeten houden hoe het zich verder ontwikkelt.
     
  4. Jaime

    Jaime Niet meer actief

    Ja mijn dochter is ook versneld en gaat nu naar de middenbouw (groep 5/6). Ik zal vanavond wat uitgebreider reageren.
     
  5. tatie

    tatie Fanatiek lid

    21 feb 2014
    1.000
    89
    48
    #5 tatie, 27 aug 2015
    Laatst bewerkt: 27 aug 2015
    Omdat ik gekeken heb, zal ik ook even reageren :)

    Onze oudste is van december en dus de jongste in zijn klas, nu groep vier. Vorig jaar hebben we lang nagedacht of hij zou versnellen of niet. Gekozen om hem in zijn huidige klas te laten, omdat hij al de jongste is en hij dan tien zou zijn als hij naar de middelbare zou gaan. Op deze leeftijd maakt je leeftijd niet veel uit, en interesses des te meer. Maar naarmate hij ouder wordt, op de middelbare school, gaat dat wel een rol spelen. Zijn je klasgenoten allemaal al in de puberteit, geinteresseerd in meisjes, werken in de supermarkt en mogen brommer rijden, zou hij dat allemaal pas anderhalf jaar later mogen.

    Plus dat hij geen hele stoere vent is (was). Hij is niet klein of zo, maar wel bescheiden, wat afwachtend en laat zich niet snel horen in een drukke klas. Dat speelde mee in onze afwegingen.

    Nu krijgt hij een eigen aanbod in zijn huidige klas. Hij maakt bijvoorbeeld van taal niet alle opdrachten (wordt door juf aangegeven) en mag dan in de overgebleven tijd eigen opdrachten maken. Er komt ook weer een handelingsplan voor komend schooljaar. Duurde vorig jaar erg lang, en hij zat zich behoorlijk te vervelen, dus ben blij dat ze nu sneller handelen. :)
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    o ja, dat eindeloos wachten op de handelingsplan! vorig jaar. bah. ze beloven ons dit jaar veel sneller te 'handelen'. ze hebben nu een begeleider buiten af van de school die dat gaat doen. de juffen kunnen het niet, ook niet met de IB er. we zullen zien.

    Amarens: ik ben ook helemaal niet voor versnelling. :(Bah. echt niet. ik heb het vorig jaar tegen gehouden. ik heb vorig jaar ook mijn best gedaan om het tegen te houden. maar de argumenten waren veel te sterk van de school die met onze toestemming een deskundige inschakelde.
    de beslissing is genomen en nu nog de inzet!
     
  7. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.025
    2.163
    113
    Mijn oudste zoon is niet officieel versneld, maar officieus inmiddels wel. Hij is net begonnen in groep 5, maar doet taal, spelling, nieuwsbegrip mee met groep 6, was halverwege groep 4 al door de Avi-niveaus heen met lezen, met rekenen volgt hij een aparte methode voor voorlopers en hij mag dit jaar een halve dag per week naar de Plusklas, met andere voorlopers, ook uit andere leerjaren.

    Beetje ingewikkeld dus, maar hij blijft wel gewoon in groep 5. Ik ben daar ook erg voorstander van, omdat hij daar gewoon op zijn plek zit en zijn vriendjes heeft en anders wel heel jong van school komt. Hij heeft het geluk dat hij al vanaf het begin in een combinatieklas zit met de groep boven hem, dus hij kan heel makkelijk meedoen met groep 6.

    Het heeft wat moeite gekost, maar nu loopt het op school erg goed. De juf weet ervan, let goed op dat hij op zijn niveau werkt en genoeg uitdaging krijgt. En hij heeft het prima naar zijn zin en nog steeds een makkie. Op zijn laatste rapport had hij voor alle vakken een 9 of 10, zelfs voor de vakken die hij op het niveau van de hogere groep deed.
     
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Belize, maar je zoon is hoog begaafd toch? Dat vind ik dan weer net anders dan een kind dat "gewoon" voorloopt. Dan moet je soms versnellen en heb je inderdaad geen keuze. Mijn buurjongen is hoog begaafd en ook versneld omdat niet versnellen echt geen optie voor hem was. Mijn zoon loopt cognitief wat voor maar sociaal emotioneel is hij echt 6 jaar. In zijn geval vind ik verdiepen beter dan versnellen. Hij moet ook nog leren aangeven wat hij makkelijk vindt zodat de juf daar rekening mee kan houden. Ik ga ervan uit dat het wel goed komt maar hou het goed in de gaten ;)
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Ja, moeilijk zo'n beslissing. Hier geen versneld kind, maar wel eentje met een voorsprong. Volgens de juf voelt hij zich tussen klasgenootjes ook niet thuis, omdat zijn ontwikkeling verder met de interesses en het gedrag wat daarbij hoort. Volgens zijn juf komen hoogbegaafde kinderen gemiddeld ook eerder in de puberteit.
    Mijn vader heeft ook een klas overgeslagen op de basisschool en dat is nooit een probleem geweest. Het is iemand die zijn mannetje wel stond en nog steeds staat.
    Bij een kennis van me is haar dochter versneld en zit inmiddels op de middelbare school. Het was meer slikken voor haar als moeder dat haar kleine meid al zo jong (met het OV) naar de middelbare school ging, dan voor het kind zelf.
    Denk dat het inderdaad afhankelijk is van het kind, de begeleiding etc. om te zien hoe het uitpakt.
    Belize, heeft de school van jouw zoontje meer ervaring met versnellen of doen ze dat normaal niet?
     
  10. poema

    poema Fanatiek lid

    27 jul 2007
    3.913
    403
    83
    Vrouw
    Oh, als je kind hoogbegaafd is vind ik het wel een heel ander verhaal dan gewoon versnellen hoor...
    Mijn dochter is van januari 2009 en zit nu in groep 4. Heeft dus ook versneld groep 1-2 gedaan. Maar is niet hoogbegaafd ofzo. Ik vind het prima dat ze sneller is doorgegaan. Om nu al na te denken hoe dit dan moet met de middelbare school vind ik wat voorbarig. Dat zien we dan wel weer, in de tussentijd kan nog zoveel gebeuren...
     
  11. Knuffelmonster

    Knuffelmonster Bekend lid

    15 nov 2014
    755
    254
    63
    Hier een hb dochter. Was versneld op de vorige school, maar dat is nu weer teruggedraaid. Zit nu op een hb school, maar daar worden ze gewoon op leeftijd geplaatst, met iedereen een eigen leerlijn. Ze zit trouwens nog wel bij groep 4 en doet alles van groep 4. Dus wel versneld maar niet meer officieel hihi

    (Ze kijken in groep 7 of ze haar nog een jaar lang kunnen boeien en anders gaat ze nog steeds versneld van school)
     
  12. veense

    veense Niet meer actief

    Even snel, moet naar sporten toe met dochter. Dochter (eind juli 9 geworden) is net in groep 7 begonnen, ze heeft groep 6 overgeslagen toen bleek dat ze ruim 3,5 jaar voorliep en zich enorm verveelde. Heel traject aan voorafgegaan door school in gang gezet.
    Ben nu weg, reageer later een keer uitgebreider.
     
  13. Jaime

    Jaime Niet meer actief

    Mijn dochter is ook hoogbegaafd. Ze heeft een kleuterklas overgeslagen en heeft toen groep 3 en 4 in een hb klas gedaan. Maar dat liep nog steeds niet lekker. Ze gaat nu tijdelijk voor halve dagen op een cluster 4 school beginnen. De meeste kinderen hebben daar, net als mijn dochter, traumatische ervaringen met school daarom is het niet erg prestatiegericht. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan, ook ik ben mijn vertrouwen in het onderwijs een beetje kwijt :(. Ze werken daar niet met jaargroepen maar met niveaugroepen en mijn dochter is in groep 5/6 geplaatst. @Poema, het is misschien wat voorbarig, maar toch maak ik me al wel zorgen over het VO. Ze heeft met de eind 4 Cito plafondscores gehaald en ik zie het zomaar gebeuren dat ze nu nog een jaar gaat versnellen. Dan is ze net 10 als ze klaar is met de basisschool. Maar misschien gaat het meevallen omdat het weinig gericht is op presteren.
    En dan moet ze na de kerst weer naar haar oude school en ik krijg buikpijn als ik daar aan denk. Misschien dus een andere school weer maar zou het wel gaan op een reguliere school?, ik breek m'n hoofd er al over terwijl ik misschien beter even kan afwachten hoe ze het op haar nieuwe, tijdelijke school gaat doen.
     
  14. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Mijn oudste is zeer intelligent, zijn iq is getest en was heel hoog, maar volgens mij is voor hb meer nodig?

    iig, ik ben geen voorstander van versnellen. ik was zelf zo jong op de middelbare school, je moet steeds vroeger keuzes maken voor vakken, welke richting je wilt scholen etc.. daar kunnen zulke jonge kinderen nog helemaal niks mee vind ik. Ben er zelf behoorlijk mee vastgelopen.
    We hebben de basisschool uitkozen (oa) op hoe ze met zulke kinderen omgaan. Mijn zoon krijgt lessen uit een hoger jaar, en in groep 7 en 8 kunnen zelfs wat middelbare school vakken geven zoals wiskunde als dat nodig is. Dus hij hoeft niet te versnellen maar krijgt wel wat hij nodig heeft.

    Zoon 2 lijkt van hetzelfde laken een pak te zijn, hij wordt binnenkort ook getest.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    onze school doet echt niet zo makkelijk versnellen, omdat ze van alles hebben om aan te bieden. super slimme kindjes die ook kunnen lezen enzo gingen wel naar gr3.maar mijn zoon dus naar gr4.
    hij is het jongste kindje ooit voor de school dat op gr 4 zit. advies was inderdaad van een HB deskundige.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Zoals je weet is mijn oudste dochter ook versneld. Ze heeft groep 2 overgeslagen. Ik was/ben ook absoluut geen voorstander van versnellen, maar zowel school als wij hadden geen idee hoe ze haar nog een jaar in de kleuterklas moesten 'vermaken'. Ik maak me ook wel eens druk om de middelbare school, maar aan de andere kant had ik me dat zeker ook gemaakt als ze niet versneld was. Want hoe was het dan gegaan met leren leren, fouten leren maken, leren doorzetten, enz.? Natuurlijk kan dat ook dan geleerd worden, maar het had ongetwijfeld veel meer moeite gekost om dat te bereiken. Net als het gevoel dat ze niet de enige is die 'verder' is. En dat zijn in mijn ogen toch echt noodzakelijke dingen om te leren om het ook op de middelbare school goed te doen (ik ben er zelf op vast gelopen dat ik dat allemaal niet kon en heb juist de tegenovergestelde ervaring mbt keuzes maken).

    Ze zit op een mb-/hb-profiel school, dus ze hebben gelukkig wel wat ervaring. Ze krijgt dan ook zoveel mogelijk werk op haar eigen niveau aangeboden, al heb ik vaak het idee dat ze wat achter de feiten aanlopen. Vanaf dit schooljaar gaat ze een dag in de week naar een soort plusklas, waar ze naast projecten ed ook aandacht hebben voor dingen als leren leren. En het heeft daarnaast als voordeel dat ze de reguliere lesstof in vier dagen moet doen ipv in vijf (ze compacten dat al, maar je moet de tijd die overblijft toch ook zinvol invullen en dat is nog wel eens lastig). Ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaat vinden.

    Sociaal-emotioneel blijf ik een lasting iets vinden... Dit omdat sommige kinderen achter lijken te lopen of op een leeftijdsadequaat niveau lijken te zitten, maar als je verder kijkt eigenlijk ook op dat gebied voorlopen. Als ik naar mijn dochter kijk, die kan soms emotioneel en fel reageren. Dat wordt wel eens gezien als 'jong gedrag', terwijl als je doorvraagt en ze uitlegt waarom ze zo reageert, dan blijkt er vaak een behoorlijk diepe gedachtengang achter te zitten, die helemaal niet 'jong' is. Ze raakt alleen gefrustreerd van wat er gebeurt en dat ze niet begrepen wordt en dan is ze wel nog gewoon een kind, wat op een gegeven moment 'overloopt'.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    NOG geen week af, zie ik mijn zoon enorm 'wakker' worden. om 20 uur was hij nog op mijn bed aan het springen en zo lachen. lol trappen enzo. ik riep papa om hem te laten kijken(ik wist even niet wat ik moest doen) papa keek, zag hem zo druk op mijn bed ipv in eigen bed slapend, hij zei zoiets van, als advies aan mij, 'ritalin geven dan'. hahaha. papa kon ook niet boos worden. hij lachte gewoon. ik moest ook lachen. zo ken ik mijn zoontje niet. jeejte wat is ie druk ineens! en praten de hele dag over spelletjes en over van alles enzo eindeloos en zo hardop. hyper dus!
     
  18. leotje1981

    leotje1981 Nieuw lid

    16 sep 2014
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is ook versneld, ze is van eind maart 2009 en zit in groep 4. Ik vind het een enorm lastige situatie, bij de kleuters was ze ongelukkig, toen huilde ze thuis alleen maar, toch had ze wel heel veel vriendjes en vriendinnetjes. School adviseerde om haar te laten versnellen, omdat ze haar bij de kleuters niks extra meer konden bieden en ze snakte naar uitdaging. Oh wat vonden wij het moeilijk, want als 5 jarig meisje hoor je toch lekker te spelen en al die vriendjes en vriendinnetjes dan...? Maar we zagen ook wel in dat dit ook niet meer te doen was, op school had ze sociaal wenselijk gedrag, alles voor een compliment van juf maar thuis kwam alle emotie eruit.

    Ze is ook erg gevoelig, voelt veel dingen aan, wat dat betreft ook voor op haar leeftijd. Na een aantal gesprekken toch mee gegaan met het advies van school. Toch twijfel ik nog steeds wel eens of het de goede keuze was, aan de ene kant weet ik dat ze diep ongelukkig was geworden van nog een heel jaar kleuteren, maar ze voelt zich wel veilig bij die leeftijdsgenootjes. In groep 3, toen dus 5,5 jaar kreeg ze direct zonboekjes en al snel levelwerk en haar eind rapport van groep 3 was ook super, dus wat dat betreft denk ik dat we geen keuze hadden, wat vriendschappen betreft is ze er echt op achteruit gegaan, in het begin speelde ze met iedereen, maar op den duur was daar die leeftijdskloof....de meeste meiden zijn een jaar ouder en ze is ook nog eens erg klein van stuk, dus die meiden zijn een kop groter en kwamen in een andere fase, wat stoerder worden, grenzen opzoeken enz en daar was ons meisje nog helemaal niet aan toe...ze ging zich steeds meer afzonderen. Gelukkig speelt ze nog veel met oud klasgenootjes, die zijn haar ook trouw gebleven gelukkig, daarbij is ons meissie ook een pittig ding, maar bij haar klas genootjes is ze zo onzeker...we hopen dat dit met de leeftijd te maken heeft en over een half jaartje weer heel anders is.

    Toch vind ik het alles behalve een ideale situatie, ik heb wel aangegeven graag wat vaker contact met school te willen, want het is een meisje die op school het perfecte kind wil zijn en niks laat merken en dan thuis komt alle emotie eruit. Gelukkig praat ze veel, dus ook over alles dat haar dwars zit.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wow! dat is zo een ontdekking:3,5 jaar voorlopen...ben sprkloos!
     
  20. veense

    veense Niet meer actief

    Op taalgebied waarschijnlijk nog wel meer, maar als je halverwege groep 5 met de toetsen 3,5 jaar voorloopt kunnen ze op de basisschool niet verder toetsen, dan zit je nl al op eind groep 8 ;)

    Als 3-jarige was al veel duidelijk bij haar, op de peuterspeelzaal al, dus we zijn ook al jaren met de 3 scholen waarop ze zat/zit continu aan het kijken wat goed is voor haar. Ik vond het wel een stap, want dit is haar 3e school, en na amper 2 jaar moest ze dus voor de 4e keer weer naar een andere klas, maar ze heeft het nu erg naar haar zin. Op 1 jongen na vangt de klas haar ook heel leuk op. Ze heeft ook direct al haar eigen feestje gevierd met nieuwe vriendinnetjes (2 kinderfeestjes dus dit jaar). Een paar weken voor de vakantie is ze al overgestapt, school heeft dit geloof ik pas 1x eerder gedaan recent, maar is erg actief om met ons EN dochter mee te denken wat voor haar prettig is! Zo hebben ze haar in 3 maanden tijd het hele rekenboek van groep 6 laten maken (alleen de dingen die ze perse moest weten of die ze lastig vond, ze is nl vooral extreem in taal, maar pikt andere dingen wel heel snel op) en toen ze daar echt de balen van kreeg was het binnen een dag geregeld en mocht ze alvast overstappen Het was een verademing voor haar dat ze weer gewoon met de groep mee kon doen ipv alleen maar eigen (plus) werk te doen.
    Ze is van eind juli, dus gaat met 10 van de basisschool af en met net 11 begint ze op het voortgezet. Gelukkig is dat op maar 500 meter afstand van ons huis, en hoeft ze niet zo heel jong al ver weg. Wat ik belangrijk vond is dat ze sociaal-emotioneel ook erg sterk is, en ze niet zo gauw van haar stuk is. Ze was best populair in haar oude klas en is nu ook met open armen ontvangen. Tja, en ze is jong over 2 jaar, maar op het gymnasium (direct al vanaf de brugklas) zal dat toch wat minder opvallen dan in een gemengde brugklas. Voor nu is dit een goede keuze, en ze kan nu eindelijk ook eens leren leren ipv zich te vervelen en alleen maar zitten te tekenen tijdens de les...
     

Deel Deze Pagina