Vertekend lichaamsbeeld

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Wollig, 26 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Dag dames,
    Ik ben benieuwd of jullie het herkennen..

    Voor ik zwanger raakte had ik maat 36/38, 66 kilo bij 1,80m. Het duurde heel lang voor mensen iets aan mij konden zien en er een buikje begon te groeien. Tot een week of 18 was ik maar een paar ons aangekomen. Met 20 weken zei iemand bij het (zwangerschaps)sporten nog "wow jij hebt wel écht een kleine buik voor 20 weken". Ik smachtte al die tijd naar een babybuikje.

    Tussen ongeveer 22 weken en nu ben ik in een groeispurt gekomen. Maar mijn buik is nog steeds bescheiden volgens iedereen. Ik ging na een tijdje weer op de weegschaal staan en zag dat er 10 kilo bij was gekomen, maar in de spiegel zag ik ze niet. Tot ik een sportbroekje aan wilde trekken die opeens 2 maten te klein was. Hm, die kilo's zitten dus aan mijn kont (buiten baby en buik dan). Maar ik zit daar niet mee hoor! 10 kilo valt nog mee, de vakantie zat er ook tussen en nu eet ik weer normaal, die vetreserves zijn nodig voor de baby... dát is niet echt het punt.

    Het punt is wel, in mijn hoofd schommel ik steeds heen en weer tussen "wow ik heb een dikke babybuik, let's flaunt it" en "ik heb echt een klein buikje en ik de meeste vrouwen die 10 weken op mij achterlopen zijn al dikker". Tussen "vet zwanger" en "meh je ziet zo weinig". Tussen "ik zie er goed uit in deze broek en mijn benen zien er nog slank uit en van achter zie je het geloof ik niet eens" en "ik heb een dikke reet gekregen".

    Ik keek heel erg uit naar zwanger worden en zijn, ik accepteer dat mijn lichaam verandert en dat het na de zwangerschap weer terug verandert en waarschijnlijk niet naar helemaal zoals het was. Maar ik vind het toch heel lastig om rust te vinden, hoe zie ik er nu uit en wat vind ik er nu van? Misschien omdat ik in de puberteit veranderde van een dun meisje naar een slanke vrouw en mijn lichaam daarna nooit meer echt veranderd is.
     
  2. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik herken wel het slanke verhaal wel. Zelf woog ik kg of 51 bij 167 cm. En toen werd ik misselijk Hallo 47kg... Uiteindelijk krap 7 kg aangekomen. Dat vond ik heel vervelend want normaal kom je wel meer aan.

    Een gevoel over hoe ik eruit zag had ik niet echt meer de zorgen of wel goed was dat ik zo weinig groeide
     
    Wollig vindt dit leuk.
  3. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik herken het ook. Bij mij duurde het ook best lang voor ik een buikje kreeg.

    Ik wissel nu steeds tussen of ik eruit zie alsof ik dik ben geworden of zwanger voor de buitenwereld. Naakt zie ik er duidelijk zwanger uit vind ik, maar met kleding aan vind ik het soms slecht te zien.

    Dat terwijl mensen bij mij wel zeggen dat ze zien dat ik zwanger ben (maar dan denk ik dat ze het zeggen om mij een plezier te doen :p).

    Ik heb juist dat ik me soms dik voel. Ik voel me ook vreselijk onaantrekkelijk. Mijn haar valt heel erg uit en hangt langs mijn hoofd, waar ik voorheen een mooie dikke bos had met slag. Meh, het is wat, zwanger zijn:rolleyes:. Maar ik denk gewoon: het is voor een goed doel en strakjes hebben we een kleintje en dan komt het allemaal wel weer goed met dat lijf.:thumup:
     
    Wollig vindt dit leuk.
  4. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Misschien kun je proberen om je buik extra te accentueren met kleding? Ik droeg graag jurkjes met een ‘strik’ boven de buik, lekker showen die buik!!

    En daarbij: de buitenwereld heeft werkelijk geen ideeeee hoe een babybuik er uit ‘hoort’ te zien. Het ene uur hoorde ik dat ik zo een mooi bescheiden buikje had en een uur later werd gevraagd of het er 1 of 2 waren;)
     
    Wollig vindt dit leuk.
  5. PBV

    PBV Fanatiek lid

    6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Ja ik ken het gevoel wel. Ik had nl een dikke buik en ze dachten dat ik al langer zwanger was of idd een tweeling. Ik vind dat mensen gewoon niks moeten zeggen of zeggen wat een mooie buik, Hoe is het met je? Lekker die mening voor je houden.

    Straks heb je een mooi wondertje in je handen en dan is dat even belangrijker dan hoe je eruit ziet. Dat komt later pas. Dat was bij mij iig zo.

    Gefeliciteerd en Geniet heerlijk van je zwangerschap en van je mooie buik.....heerlijk zo'n wondertje en trek je niks aan van anderen.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  6. boogschutter88

    boogschutter88 Fanatiek lid

    23 dec 2013
    1.584
    601
    113
    Vrouw
    Ik ben helaas niet slank of afgetraind ook niet heel erg dik. Maar als je ziet toch die rol verbergen of zorgen dat je broek alles binnen bord houd. En toen ik zwanger was had ik die zorgen niet eindelijk zat alles een beetje strak en kon ik me buik showen. Met mijn zoontje ook heel lang (tot 7/8 maanden) een mooi bescheiden buikje en daar was ik zo blij mee. Kon nog me schoenen aan en nagels lakken :p
    Deze zwangerschap groei ik veel sneller maar heerlijk weer geen zorgen maken over me lichaam.

    Geniet van je lichaam en de veranderingen die je lichaam moet doorstaan. 9 maanden lijkt lang maar het vliegt voorbij ieder zwangerschap en buik is uniek als een vingerafdruk. Soms zijn opmerkingen naar, maar vaak (hoop ik) goed bedoeld. Succes met de laatste 10 weken
     
    Wollig en PBV vinden dit leuk.
  7. K00

    K00 Niet meer actief

    Ik was niet slank voor ik zwanger werd maar ook niet dik..Ik droog wel altijd wijde truitjes, want ben niet trots op mijn buik.
    Nu ik zwanger ben vind ik het wel leuk om strakkere shirtjes te dragen... alléén mijn rug is lelijk.... hij is breed, en ik zie overal bandjes en randjes van hemden en bhs.... het wordt tijd dat het koud wordt...

    Zo zie je; het is altijd wel iets. Bij zwanger zijn hoort een verandering en dat is wennen. Maar je kunt er vaak niks aan doen. Gewoon lekker genieten van je buikje, welk formaat dan ook.. de tijd vliegt al zo snel voorbij... je bent goed zoals je bent :)
     
    Wollig en Fennec vinden dit leuk.
  8. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Zoals je in show je buik topic kunt zien is elke buik anders. Hier had ik bij de 1e ook een kleine buik en bij de 3e dachten ze halverwege dat ik al bijna moest bevallen. En werkelijk ,iederéén heeft wel iets over de buik iets te zeggen. Volgens mij verliezen mensen bij zwangerschappen en baby's hun fatsoen en denken ze dat alles geoorloofd is.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  9. PBV

    PBV Fanatiek lid

    6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Haha dit herken ik heel goed. Ik trok strakke jurken aan omdat ik eindelijk mijn buik mocht laten zien :D. Super trots. Hahaha ik voelde me lekker in mijn velletje....
     
    Wollig vindt dit leuk.
  10. Nan87

    Nan87 Actief lid

    21 nov 2015
    444
    502
    93
    Ik was ook slank voor mijn beide zwangerschappen. Maar door een misvorming van mijn wervelkolom draag ik mijn babies echt 'op' mn buik ipv er in. Kortom, ik had juist al heel snel een dikke buik en nu zo naar het einde is het ook echt geen grapje meer hoe het er uit ziet. (met 30 weken zag ik er al uit als 40). Dat is dus vooral de buik de rest van m'n lijf valt wel mee (wat dikkere billen/benen maar ben weinig aangekomen). Ik vond dat de 1e keer dus niet zo leuk om zo 'dik' te zijn. Vooral omdat je er niets aan kunt doen. Nu heb ik ook al vanaf het begin continu commentaar gekregen op hoe 'fors' ik al ben en 'zo dat jij nog buiten durft te komen je staat op knappen zeker' (30 weken.. sure..).

    Ik probeer het echt volledig los te laten. Dit is hoe het is... ik ben momenteel gewoon formaat zeekoe wat mn buik betreft. Maar straks heb ik een mooi kindje en komt het wel weer goed. Wat ik zeggen wil, grote buik, kleine buik, er is altijd wat op aan te merken. Probeer lief voor jezelf te zijn:)
     
    Wollig vindt dit leuk.
  11. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Ik draag inderdaad ook veel strakke shirts en riempjes boven de buik! Op die momenten wordt ik ook echt blij als ik in de spiegel kijk!
     
    pietje1987 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina