Vervanging zwangerschapsverlof...wie regelt het?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Eevie82, 21 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Hoi,

    Op mijn werk is het voor veel functies niet gebruikelijk om vervanging te regelen tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof. De lopende zaken en andere taken worden dan voor die periode herverdeeld onder collega’s. Voor mijn functie is vervanging echter noodzakelijk. Omdat zich daar nog niemand om leek te bekommeren, en 1 april mijn laatste werkdag voor het verlof zal zijn en dat is stiekem al best wel snel, heb ik vorige week zelf maar eens aan de bel getrokken.

    En nu wordt eigenlijk de hele zoektocht naar een vervanger zo’n beetje op mijn bordje gegooid. In mijn beroep zijn niet zoveel mensen werkzaam in NL (vandaar dat ik het ook even niet noem, vanwege herkenbaarheid) dus een vervanger vinden is nog niet zomaar geregeld. Ik heb wel een paar interne oplossingen aangedragen en in mijn netwerk rondgekeken, maar zonder concreet resultaat. Het is dus niet zo dat ik niet bereid ben om mee te denken. Maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt toch niet bij mij, maar bij directie/leidinggevende/HR...?

    Aan de ene kant ben ik geneigd te denken “niet mijn probleem als het niet op tijd geregeld is”, maar aan de andere kant is het natuurlijk onder aan de streep wél mijn probleem want als het niet (op tijd) is geregeld kom ik na mijn verlof geheid in een puinzooi terug. Dus tsja... Hoe is dit tijdens (of eigenlijk voorafgaand aan) jullie verlof gegaan?
     
  2. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    IN principe lag de verantwoordelijkheid bij mijn leidinggevende en HR, maar ik werd wel betrokken in de selectie en uiteindelijke keuze voor mijn vervangster. Het leuke was dat ze bij beide verlofperiodes mijn vervangster is geweest. Dat scheelde de tweede keer wel een stuk mbt de inwerkperiode.
     
  3. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Dat is ook precies hoe ik het voor me zie, maar de bal wordt nu gewoon helemaal bij mij gelegd. Vraag me ook af wanneer dit proces zou zijn opgestart als ik niet zélf aan de bel had getrokken. Het liefst heb ik iemand intern, want dat scheelt een hoop met inwerken. Alleen inhoudelijk inwerken, geen uitleg nodig over hoe de systemen werken enzo. Nou ja, we hebben nog eventjes gelukkig.
     
  4. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Ik werk in het onderwijs. Heb meerdere zwangerschapsvervangingen gedaan. Nog nooit contact gehad met de zwangere. Via de stichting wordt er iemand gezocht, net zoals bij elke andere vacature.

    Persoonlijk vind ik het echt niet netjes dat ze dit bij jou neerleggen. Ten eerste is er een directie en HR afdeling die openstaande vacatures afhandelt en wordt dat nóóit aan werknemers gevraagd (dus waarom nu wel?) en ten tweede is dat stress die jij helemaal niet kunt gebruiken.
     
  5. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Nou precies dat laatste ook ja. Ik probeer me maar in te prenten dat als het niet geregeld is als ik met verlof ga, dat dat dan maar zo is. Het zal wel loslopen uiteindelijk. Heb donderdag alles terug over de schutting gegooid en de computer afgesloten, dus ben benieuwd morgen :roflmao:
     
  6. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Haha goed zo!
    Erom zitten stressen is voor jou en de baby niet goed! En je kunt er toch echt niets aan veranderen. Als het na je verlof een bende is zou ik ook proberen niet te stressen, je doet wat je kunt, begint aan het begin, meer kun je niet doen. Wel netjes op tijd naar huis, anders maak je nog van hun probleem, jouw probleem. Als collega's iemand de schuld willen geven stuur je ze maar naar HR :p
     
  7. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    En als je nou ziek wordt, plotseling uitvalt of opgenomen wordt o.i.d... (gaan we maar niet van uit, maar stél) wie moet het dan regelen?

    Precies. Jij niet, dus nu ook niet.
     
  8. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Het lijkt geregeld te zijn :thumup: intern, met iemand die ik zelf heb aangedragen. Maar goed, ik ben er blij mee!
     
    Dubbeltje82, miniVosje en Wollig vinden dit leuk.
  9. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Gelukkig rust! En nu lekker loslaten :thumup:
     
    Eevie82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina