Verwachtingen van anderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Sweety28, 29 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweety28

    Sweety28 Bekend lid

    25 jun 2014
    806
    284
    63
    Hoe gaan jullie om met verwachtingen van anderen? In hoeverre ga je hier in mee? En hoe ga je om met teleurstelling van andere richting jou? Hoe bewaak jij jouw grenzen en zorg jij voor een goede balans?

    Tijdens mijn 1e zwangerschap in 2017 heb ik met een flinke overspannenheid thuis gezeten. Hier heb ik veel van geleerd en balans houden is bij mij dan ook altijd prioriteit nummer 1.

    Nu is mijn schoonfamilie teleurgesteld omdat ik nog niet ben wezen kijken naar hun nieuwe keuken. Dit is voor mij geen desinteresse maar afgelopen periode geen prioriteit geweest. Heb een beetje een allergie voor de uitspraak ‘geen tijd voor’ want mijn inziens is het vooral andere prioriteiten. Klinkt niet leuk maar als iets geen prioriteit heeft dan betekent het niet automatisch dat ik er geen interesse in heb. Als ik iets niet wil dan zal ik er doorgaans ook voor kiezen om het niet te doen en niet de ander dan maar toch te pleasen. Wel kies ik ervoor om balans te houden en als die om welke reden dan ook niet in evenwicht is dan is dát mijn prioriteit.
    Toch merk ik dan dus dat er dan mensen in je omgeving soms teleurgesteld zijn en dit stukje blijft dan toch lastig. In mijn situatie vind ik het vooral lastig de manier waarop. Mijn man wordt erop aangesproken dat ze het jammer vinden dat ze mij nog niet gezien hebben ipv bijv mij te vragen of ik zin/tijd heb om even een kopje koffie te drinken zodat ik de nieuwe keuken kan zien.
    Daar heb ik dus wel moeite mee…

    Dit is slechts een voorbeeld maar toch zijn er vaker zulke situaties. Mijn schoonmoeder was laatst jarig en vierde dit op zondag. Toen onze zoon een speelafspraak had op haar verjaardagsdag zelf (vrijdagmiddag) liet ze blijken dat ze ons toch ook wel op de dag zelf wilde zien. Echter had ze ons dit niet gevraagd en moest ik dus zelf vragen of ze wilde dat we op de dag zelf ook nog even kwamen. Dit bleek inderdaad haar verwachting/wens te zijn.
     
  2. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    Omg….dat zie ik als totaal ongepast en absoluut om weg te blijven tot er geen verwachtingen meer zijn….is ze helemaal betoetert! Zulke mensen zuigen energie en ook familie of schoonfamilie kan bij mij dan gewoon de waarheid krijgen. Als je iets wilt zeg het gewoon en als het niet gaat dan gaat het niet. Die lange tenen kunnen ze ergens anders heen steken…
     
  3. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Eens met bovenstaande.

    Zoals Guido het mooi wist te zeggen in de oudejaarsconference: “maak van jouw verwachting niet mijn probleem”.
     
    Zeebra, hibiscusje, Golden1213 en 15 anderen vinden dit leuk.
  4. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.565
    2.892
    113
    Vrouw
    Je spreekt over verwachtingen maar als ik het goed lees worden die verwachtingen niet eens uitgesproken maar zou je het maar uit jezelf moeten weten.
    Een nieuwe keuken, heel leuk om een te bekijken maar hij loopt niet weg dus dat is voor als ik er eens een keer ben. Iemand anders zijn nieuwe keuken vind ik niet zo boeiend dat ik alleen daarvoor zou langsgaan :oops:
    En op de dag zelf langsgaan als je al op een andere dag uitgenodigd bent om te vieren, zou ook niet per se in mij opkomen denk ik. Het gaat toch ook niet over kleuters waarbij jarig zijn de belangrijkste dag van het jaar is.

    Ik denk dus dat de verwachtingen van schoonfamilie niet zo heel erg realistisch zijn. En dat je de opmerkingen aan het ene oor erin kan laten gaan en het andere er weer uit.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  5. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.669
    6.836
    113
    Vrouw
    Ik vind het er wel een beetje aan liggen hoelang ze die nieuwe keuken al hebben. Is dat een week of 2 of hebben ze die al enkele maanden?
     
    Dubbelgeluk en Neuzeke vinden dit leuk.
  6. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    'Geen tijd voor' is toch een resultaat van het hebben van andere prioriteiten? Die twee gaan samen.
    Geen interesse staat daar weer verder van imo. Je kan best interesse hebben maar geen tijd (want andere prioriteiten). Maar als je maandenlang geen tijd hebt (want andere prioriteiten) dan kan je denk ik wel stellen dat je interesse slechts woorden zijn.

    Mij kan een keuken me echt niets schelen. Voor mij zou deze onderaan het lijstje van prioriteiten komen als deze er uberhaupt al op komt. Maar als ik weet dat het belangrijk is voor een naaste van mij dan komt hij hoger op het lijstje. Maar een keuken zou het voor mij niet waard zijn om over mijn grenzen te gaan. Dat zou ik dan ook zo uitleggen naar de familie.

    Wat betreft je schoonmoeder. Is dit de eerste keer dat ze jullie verwachtte op haar verjaardag of is het wel vaker voorgekomen? Ik vind hoe dan ook dat ze jullie wel had moeten bellen, maar als jullie vaker op haar verjaardag even langsgaan dan vind ik de verwachting vanuit haar niet heel raar.
     
  7. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.563
    8.992
    113
    Vrouw
    Ik heb een gruwelijke hekel aan verwachtingen. Heb je geen zin, heb je geen zin, heb je geen tijd ala hetzelfde. Jammer dat een ander daar een verwachting aan heeft gekoppeld. Net wat hierboven gezegd word, maak van jouw verwachting niet mijn probleem.

    Andersom stel ik ze ook niet (tuurlijk glipt er wel wat doorheen, aard van de mens) maar als je zelf geen verwachtingen hebt, word je niet teleurgesteld en altijd verrast, want je had er geen verwachting van.

    Zoveel chiller! Is hetzelfde als moeten, iedereen "moet" altijd van alles.. ik maak zelf wel uit wat dat is. Dat bepaald niemand voor mij.

    (Zegt ze stoer maar werkt er hard aan :))

    Eens met Kleine Lai, maanden niet gaan is geen samenloop van andere prioriteiten dat is uit de weg gaan of geen interesse. Als het over een week of 2 gaat kom aan dan is het toch ok. Die keuken loopt toch niet weg?
     
  8. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    My goodness moet je tegenwoordig ook al mensen hun nieuwe keuken komen bekijken
    Dat lijkt me prima te kunnen wachten totdat je daar voor iets anders een keer heengaat. En anders moeten ze maar een kitchen-warming party geven.

    Dit soort verwachtingen roepen juist bij mij een beetje een anti reactie op. Ik wil graag uit mezelf interesse in iets kunnen tonen.
     
    Zuul, Elisje, Vero0504 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Naja voor ierereen is dat anders. Ik wou ook dolgraag mijn nieuwe keuken laten zien. We verdienen niet heel veel dus duurde giga lang voordat wij de keuken konden doen. Voor mij was dat zo belangrijk. Was er zo trots op. Was echt een prestatie voor mijn gevoel. Dus onze dierbaren waren daar gelukkig van op de hoogte en kwamen kijkje nemen :) kijk hoeft niet a la minute maar als er bv maanden tussen had gezeten voordat mijn schoonmoeder even zou komen kijken had ik dat oprecht jammer gevonden.

    Andersom ook: ik vind honden vreselijk. Maar als mijn vriendin bv een puppy heeft gekregen en helemaal blij is en graag wil laten zien dan schuift dat zeker omhoog op mijn lijstje.

    Het is geven en nemen wat dat betreft. Hier heb ik een schoonmoeder die 1 middag in de week oppast en mij zo helpt. Dan vind ik het geen probleem om haar ook tegemoet te komen als ze wil dat ik kom om van mij part haar nieuwe bank te zien. Als dat voor haar belangrijk is, hou ik er rekening mee. Idem zoals ze voor mij doet.
     
    Zeebra, Marti, Nougat en 21 anderen vinden dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Ik vind wel dat communicatie cruciaal is. Als je iets wil, moet je het gewoon aangeven. Is hier ook wel eens fout gegaan. Wij kwamen op de verjaardag zelf van schoonmoeder en ze verwachtte ons ook nog op de dag dat ze het vierde. Wij hadden daar geen benul van. Als ze het gewoon had gevraagd....

    Mijn tante had aan mijn moeder gevraagd 'zou ze een kaartje leuk vinden voor de verjaardag van kind nr2' ja zei mam, leuk! 'Dan doe ik dat'
    Dus ik verwachtte een kaartje. Of iig een berichtje. Pas een week na zijn verjaardag via facebook een berichtje. Creeer dan geen verwachting dacht ik bij mijzelf...

    Verwachtingen zijn lastige dingen. Communicatie is zo belangrijk.

    Ik heb wel geleerd zelf meer open te zijn. Ik kan wel verwachten dat mensen snappen dat ik paniekaanvallen kan krijgen van sociale gebeurtenissen door de zeer onverwachte dood van mijn vader maar dat is niet zo. Ik heb t eerlijk gezegd, dat als ik een slechte dag heb ik niet naar de verjaardag kan komen en niet iedereen begrijpt dat helaas maar goed. Ik heb het niet meer mijn probleem gemaakt. Ik ben duidelijk geweest.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  11. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.011
    7.333
    113
    Vrouw
    Wij hebben hier een jaar geleden een gesprek over gehad, dat was moeilijk. Het heeft helaas niet geholpen, maar ik maak het nu niet meer mijn probleem, ik heb het per slot van rekening letterlijk gezegd. De sfeer is slecht en er is alleen maar meer afstand gekomen, ik zit ermee, maar ik probeer het niet meer op te lossen (ik zou eerlijk gezegd ook echt niet weten hoe).
     
  12. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.043
    113
    Als ze tegen mij zeggen op xxx het te vieren zonder vraag of ik op yyy ook nog wil komen zou ik ook niet zomaar op yyy gaan.

    Morgen is kleuter jarig, vieren we pas 11/2 (als puber jarig is). Wel specifiek aan ma gevraagd of zij en pa wél beide dagen komen zodat kleuter toch iemand heeft op zijn dag.
     
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.609
    25.669
    113
    Vrouw
    Anderen mogen verwachtingen hebben
    Maar ze moeten niet raar opkijken als die niet in overeenstemming zijn met de mijne.
    Mijn mentale gezondheid is belangrijker dan jouw keuken.
    Dus ik kom kijken wanneer dat voor mij past.

    En natuurlijk. Sommige sociale verplichtingen doe ik voor een ander. Verjaardagen vind ik niet perse leuk, maar de jarige wordt wel blij van mijn aanwezigheid. Dus dan maak je een afweging. Het moet in balans blijven.
     
  14. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Tja ik weet het niet zo goed, als iemand heel erg blij wordt van zijn nieuwe keuken en dit graag wil laten zien dan zet ik me daar toch ook wel overheen moet ik zeggen. Ik kan er geen zak aan vinden maar als het voor de ander belangrijk is dan wil ik best even een kijkje komen nemen.
    Geldt voor zoveel dingen in het leven. Verjaardagen vind ik ook een gruwel, altijd al gevonden maar ik ga wel, zal een mooie boel worden als iedereen maar denkt bleh ik heb er geen zin in dus ik ga gewoon niet.
    Het blijft een beetje geven en nemen.
     
    Zeebra, Novi, chrystel73 en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.515
    2.356
    113
    Verwachtingen van anderen die niet worden uitgesproken doe en kan ik helemaal niks mee. En als ze dan teleurgesteld zijn is dat hun probleem. Ik ben daar heel makkelijk in en trek me dat niet persoonlijk aan. Sterker nog, ik zou er juist nog minder komen.
     
  16. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Hier ben ik het wel mee eens. Ik was ook heel blij met onze nieuwe keuken en ik vond het leuk om dat te delen. Maar ik vind het ook leuk om bij andere te kijken als ze ergens trots op zijn/ blij mee zijn.

    Het ligt er wel een beetje aanbod welke afstand ze wonen, maar ik zou daar wel even mijn best voor doen.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  17. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.988
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Ja ? Voor mij zou dat echt niets uitmaken. Tenminste niet als het om een keuken gaat.. een nieuw huis bijvoorbeeld wel. Hangt bij ons ook wel samen met afstand. Familie woont hier op minstens 45 min rijden (en verder). Als je er heel dichtbij woont vind ik het weer anders :)
     
  18. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.669
    6.836
    113
    Vrouw
    Ja, dat zou voor mij betekenen dat ik al een half jaar niet bij mijn schoonouders ben geweest en dat zou voor mij een no go zijn. Dat vind ik dan wel onder desinteresse vallen.
     
    Neuzeke en Nellie4 vinden dit leuk.
  19. Ayla7000

    Ayla7000 Actief lid

    24 jun 2021
    491
    218
    43
    Heb je ook verwachtingen van jou kant?
    Want jij vind de keuken geen prioriteit maar misschien is zij wel erg trots en wil ze het graag laten zien en als er dan geen interesse kom is dat niet leuk.
    En hoelang duurt dat nou eigenlijk? Je kan toch zelf zeggen ik kom even een half uurtje langs?? Dan ben je toch geweest.
    En ja de volgende x als jij iets heb en zij toont geen interesse dan ja zal je het zelfde voelen wat zij nu voelt.
     
  20. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.988
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Oh ja ik las schoonfamilie dus ging niet persee uit van schoonouders en een half jaar heb ik ook niet gelezen. Dat is wel lang ja. Maar goed ik ga dan niet specifiek voor de keuken maar voor hun. Ik zou het dan logischer vinden dat ze klagen omdat ik al lang niet meer bij hun langs ben geweest en of ik ze niet belangrijk genoeg vind in plaats van dat ze het jammer vinden dat ik hun keuken nog niet heb gezien...
     
    Nellie4 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina