Verwachtingen van de sportvereniging

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mamafiets, 7 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.609
    25.669
    113
    Vrouw
    Vorige week ouderavond van de sportvereniging. Dat ging oa over de moeite die ze hebben om voldoende vrijwilligers te krijgen.

    Trainingen worden verzorgd door ouders. Er wordt ouders gevraagd om te vlaggen/scheidsrechter te zijn bij wedstrijden.
    Kleedkamers moeten schoongemaakt worden.
    Shirtjes moeten worden gewassen.
    En natuurlijk moeten er mensen rijden naar uitwedstrijden/supporteren bij wedstrijden.

    Er werd gezegd: we zijn een vereniging en dus doen we het samen.
    Eens.

    Maar het kost ook de nodige tijd en energie. Er is een bepaalde expertise nodig (training geven/scheidsrechter zijn. Ik kan het echt niet)
    En dan zijn er nog andere kinderen met hun sporten/hobby's. Werk. Huishouden. Eigen hobby's. Boodschappen. Een sociaal leven. Mantelzorg.

    Kortom. Is het nog realistisch te verwachten dat ouders voor alles komen opdraven? En hoe moet het dan wel? Ik zie de club steeds meer moeite hebben alles rond te krijgen.

    Heb zelf mijn grenzen aangegeven (in het kort: vlaggen kan ik niet. Shirtjes wassen wel). Maar voel toch druk meer te moeten.

    Hoe gaat het bij de sportclubs van jullie kinderen?

    Zou je bijvoorbeeld liever hogere contributie betalen en dan een betaalde trainer? Ik wel. Maar er zijn ook teamgenoten die dan misschien niet meer kunnen betalen. En dat zou ook jammer zijn.
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier niet van toepassing voor onze kinderen, maar mijn man heeft hockeytraining gegeven bij de club waar hij zelf hockeyde. Hij kreeg daarvoor een (best riante) vrijwilligersvergoeding, maar hij heeft wel alle papieren, dus ze kregen wel echt een goede training. Vanaf de D krijgen ze sowieso fatsoenlijke training van echte trainers of van iemand uit de selectie.

    Dat shirts wassen vind ik altijd zo apart, laat iedereen lekker z'n eigen shirt wassen, wel zo makkelijk.
     
    Dubbelgeluk en Youtan vinden dit leuk.
  3. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.419
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik heb er zelf geen ervaring mee.
    Snap wel dat iedere ouder iets moet doen. Maar zoals jij al aangeeft, je hebt zo allemaal je eigen kwaliteiten. Ik zou ook niet kunnen scheidsen of vlaggen. Zou dan wel willen wassen, rijden of bardienst oid.
    Als er ouders zijn die echt nergens tijd voor hebben zouden die bijv wat extra kunnen betalen? Zodat die hulp ingekocht kan worden. Ik zeg maar wat. Maar zou denk ik wel handig zijn, zo’n soort keuze.
     
  4. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Het gevolg zal hogere contributie worden of gewoonweg geen sport meer voor het kind.

    Zelf zit ik in de technische commissie van de vereniging van mijn dochter. Hier zit best veel tijd in. zonder deze commissie zijn er geen trainers, coaches, teams, trainingschema’s. Lijkt niet veel, maar is veel werk.
    Als je weet hoeveel werk het is om alleen al coaches (ouders) voor teams bij elkaar te krijgen, ouders naar elkaar wijzen. Ouders kunnen ook rouleren, zelf weten, maar doe iets voor je kind op de sportvereniging!
    Jeugdspelers uit de selectieteam zijn bij ons automatisch ook trainers anders geen plek in de selectieteams.

    Dan zijn er nog bardiensten, onderhoud, schoonmaak, bestuur, financieel, feesten en partijen, planners, wedstrijd C omissies etc….

    Een tijdje geleden was er een voetbalvereniging op het journaal die jeugdteams op heeft gezegd tijdens het seizoen. Gewoon omdat de ouders uit deze teams geen vrijwilliger wilde (of konden) zijn. Geen vrijwilligers, geen team… sneu voor de kinderen, zeer begrijpelijk van de vereniging.

    Soms spreken ze mij aan alsof ik in dienst ben van de vereniging of personeel van ze ben, en dat ik maar moet regelen wat zij willen. echt ongelooflijk.
     
    Juul75 en NiekeKris vinden dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Er is volgens mij vrijwel altijd wel wat te doen wat je iemand kan. Hier kun je in het uiterste geval de bardiensten ook nog afkopen.

    Ik vind het overigens prima wat te doen. Ben coach geweest, draai zonodig bardiensten, doe verfklussen, regel de clubkleding en verricht andere ‘hand- en spandiensten’. Ik doe het wekelijks (bepaalde dingen meerdere keren per week), maar ik principe is hier ik geloof twee keer per jaar een bardienst al voldoende. Lijkt me dat voor bijna iedereen wel haalbaar moet zijn (en iets anders doen mag dus ook). En anders kun je het hier dus afkopen.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  6. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Sport 1: doe ik het meeste voor. Ik zit daar in een commissie en help met toernooien. Van deze sport heb ik wel verstand. Kost me elke week gem. 2 uur schat ik. Tijdens toernooien een halve dag.
    Sport 2: heb ik totaal geen verstand van. Ik help waar ik kan. Tijdens de jaarlijkse slotdag help ik bij een activiteit. Verder help ik met activiteiten waar geen kennis voor nodig is. Trainingen geven oudere jaars, nadeel niet allemaal zijn ze even goed.
    Sport 3: help ik met de jaarlijkse wedstrijd, ik help ook bij zusterclubs als ze hulp nodig hebben. Leuk om te doen. Kost je een dag. Verder hebben ze geen vrijwilligers nodig. Is een individuele sport. Paar mannen/vrouwen die de training geven in ruil voor gratis training.

    Ik vind het leuk en belangrijk om vrijwilligerswerk te doen, man totaal niet, hij doet zelden iets.
     
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Bij de sport van C hoef ik nergens mee te helpen. Zij regelt alles zelf (degene die de lessen geeft/ eigenaresse)

    bij N wordt er wel gevraagd om hulp.
    Binnenkort hebben ze een Sinterklaas middag en dan wordt de hulp van ouders gevraagd.
    Als ik kan help ik.
     
  8. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    Vind de hulpvragen vanuit sport voor de kinderen verschrikkelijk. Naast dat ik er geen tijd voor heb, heb ik er ook echt geen zin in. Als het kon zou ik het afkopen, betaal met liefde het dubbele als dat zou betekenen dat ze met een busje naar wedstrijden bijv zouden gaan. Krijg al stress als de app weer begint te flikkeren. Hier stuur ik meestal dus vriend voor dat soort acties op pad haha
     
  9. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Zonder vrijwilligers kan een club meestal niet bestaan, maar zelf ben ik ook zeker niet voor alles geschikt.
    Wel rijden we regelmatig naar wedstrijden, moeten we soms de tijdwaarneming doen of tenues wassen.
    En verder gaat mijn man een keer helpen met oud papier ophalen.
    Maar coachen etc zouden wij niet kunnen, omdat wij zelf geen ervaring in deze sport hebben.
     
  10. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Ik weet echt niet hoe ik dat in deze fase van mijn leven moet doen. Werk, 3 kinderen, sporten 2 oudsten, baby, huishouden, helpen op school, ouders helpen, Ik heb nu al zelden tijd voor mezelf.

    Dat gezegd hebbende: mijn man gaat wel elke zaterdag met de oudste mee en rijdt dus ook altijd en is 9 van de 10x scheidsrechter/ spelbegeleider. Coachen ook, ook wel eens een losse training gegeven. Maar vaste trainer dan weer niet omdat dat hier op maandag van 16-1730 “moet” zijn en dan werkt hij gewoon. Al denk ik dat hij het in de toekomst wel zou doen als het kan met werk. Ik wil ook best een keer iets doen dat is geen probleem zoals shirts wassen etc . Maar structureel? Nee dat gaat nu gewoon niet.

    oh en mijn man moet voor zijn eigen sport ook nog bardiensten draaien overigens.
     
  11. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Maar als je man al zoveel doet, vind ik het niet nodig dat jij ook nog zoveel doet. Wat mij betreft is het belangrijker dat er per kind of gezin gekeken wordt wat men kan doen binnen dat gezin.
     
    Youtan, NiekeKris en Havermout vinden dit leuk.
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.694
    14.045
    113
    Atletiekvereniging had wel wat vrijwilligers destijds maar is heel indivualistisch als je t vergelijkt met hockey ofzo. Ouders die de trainingen doen...mja tenzij ze trainer zijn heeft dat niet veel zin lijkt me.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Hier exact zo, volgens mij ook zelfde sport: hockey.
    Zonder hulp van ouders draait een vereniging niet.
    Ik merk vaak dat ouders sport als een soort verlengde opvang zien, kind afgooien, wegwezen en later weer ophalen. Ik denk dat dat eigenlijk niet realistisch is.
     
    suus1983 en Youtan vinden dit leuk.
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    #14 cowgirl80, 8 nov 2022
    Laatst bewerkt: 8 nov 2022
    Mijn man heeft van de vereniging een opleiding tot trainer mogen volgen. Stukje theorie zelf doen en paar avonden “les”. Hij is dus trainer in een sport die hij zelf nooit gespeeld heeft!:cool: Maar hij doet het heel goed, super leuk team en ze worden steeds kampioen :thumup:Bij die jonge kinderen is het toch het belangrijkst dat je “goed” bent met kinderen en dat ze plezier hebben in sporten denk ik. Als je het plezier in de sport kan overbrengen ben je al halverwege.

    Omdat mijn man al zoveel doet vind ik niet dat ik dat ook nog veel erbij moet doen. Ik zorg dat het eten klaar staat als ze thuiskomen;) Maar onze vereniging heeft ook echt veel enthousiaste vrijwilligers, echt van die “oervrijwilligers” die echt leven voor de vereniging en er alle dagen mee bezig zijn en elkaar allemaal kennen en een hechte groep zijn.Daar heb ik sowieso niet zo veel aan toe te voegen.

    Bj onze vereniging werken ze met een puntensysteem : je moet als gezin voor een aantal punten vrijwilligerswerk doen en je mag zelf kiezen en inplannen wat. Bardiensten, rijden, fluiten, activiteiten etc hangen allemaal punten aan. Omdat mijn man training geeft zitten we al aan genoeg punten godzijdank. Bardiensten lijkt mij echt de hel, ik geloof niet dat ik dat kan:oops:
     
    Havermout vindt dit leuk.
  15. Jetje1

    Jetje1 Actief lid

    1 mrt 2011
    477
    219
    43
    Hier bij de ponyclub ben je verplicht 40 uur per jaar per lid vrijwilligerswerk te doen. En ik snap het ook wel. Iedereen wil dat zijn/haar kind kan sporten maar zodra er iets gedaan moet worden is het een geklaag. Ik werk ook 28 uur en heb 3 sportende kinderen en toch lukt het ons prima om overal te helpen. Ik vind als je niet wil helpen je ook geen lid moet worden van een vereniging.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier wordt het wel per kind/gezin bekeken inderdaad. Man doet ‘niets’, ik wel. Lijkt me prima.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Mijn oudste dochter danst overigens bij een commerciële dansschool. Daar speelt dit allemaal niet. Een keer per jaar zoeken ze daar hulpouders voor de dansshow en dat is het. Mijn dochter wil mij er echter echt niet bij hebben (alleen in de zaal), dus dan houdt het op. Als er ook andere klussen zouden zijn, dus keuze, dan vind ik het anders, dan kun je kijken wat bij je situatie past.
     
    Havermout vindt dit leuk.
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Voor onze eigen sport moesten we op een gegeven moment een x aantal uren " werken". Alleen zat er zo'n vaste groep van leden die alles deden dat je gewoon niet ingedeeld werd. Vaak achteraan gebeld , aangegeven dat we van alles wel wilden doen, krijg je gewoon te horen, ja dat kun jij toch niet. Maar als je je uren niet haalde dan moest je wel 100 euro per jaar extra betalen. Na 2 jaar zijn wij gestopt je kwam er gewoon niet tussen.


    Dochter helpt nu zelf bij turnen ( vragen ze eigenlijk alleen ouders voor bestuursfuncties) 1x per week een uur helpen bij de les van de kleuters en 2x per jaar bij het springfestijn.
     
  19. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Nou inderdaad, zo is de helft van de ouders van het team van mijn zoon. Die kinderen zijn allemaal al wat ouder dus fietsen gezamenlijk naar de training, echter fietsen sommigen ook gezamenlijk naar de thuiswedstrijden omdat hun ouders toch niet komen kijken. Dezelfde ouders brengen hun kind ook het liefst niet naar een uitwedstrijd.
    Mijn man is trainer en toen hij vorig jaar ziek was, was er zelfs een moeder die beledigd was dar haar zoon niet kon trainen. Of mijn man niet even kon regelen dat hij dan met een ander team mee mocht trainen... Verteld dat ze dit zelf mocht regelen, want ziek is ziek, maar daar had mevrouw geen zin in, want daarvoor was de trainer. Gezegd dat ze gerust de sleutel van het ballenhok mocht komen halen om zelf training te geven, daar ging ze niet aan beginnen want ze wist niets van voetbal. Toen ik daarop zei dat er op YouTube genoeg filmpjes staan en dat er in sommige apps ook trainingsvormen te vinden zijn, en dat ik zelf dus ook wel eens training heb gegeven, was ze even stil. Daarna kwam de vraag of ik dan geen training kon geven, want ik ben tenslotte de vrouw van de trainer en de trainer is er voor aangesteld om alles te regelen.
    Heb haar even heel duidelijk uitgelegd dat de trainer ziek is, trainers vrijwilligers zijn met daarnaast ook een baan en een gezin, en als ze klachten heeft ze dit met de club kan bespreken. Oh en als ze dan toch een keer bij de club is, ze dan misschien ook een keer bij haar zoon kon gaan kijken, vindt hij vast leuk. En als haar zoon het zogenaamd zo vervelend vindt dat de training niet door gaat, dat ze dan met hem buiten op een veldje kon gaan overschieten, dan leert ze misschien wat over voetbal en kon ze een eventuele volgende training die niet door zou gaan, wel overnemen. :mad:

    Juist door dit soort ouders gaat de lol er voor de trainers ook af. Wat mij betreft verhogen ze voor dit soort gevallen de contributie met €100 per maand. Dan zijn die ouders alsnog goedkoper uit dan de bso. Als je jezelf niet wil inzetten voor de club (al is het maar 1 keer wassen), dan kan je je kind beter lid maken van de sportschool.
     
    Catou, Youtan, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Ja dat dus.
    Ik vind het heel normaal dat je wat doet. Hier is man vaste coach bij hockey en vlagt hij en fluit hij af en toe bij voetbal. Ik was leider bij voetbal en zit bij hockey in het bestuur. Kantinedienst moet iedereen doen, dus draaien we ook in mee.
    Ik zie het probleem ook niet, je wilt toch ook betrokken zijn bij de sport van je kinderen?
    En qua vlaggen/fluiten, op hoog niveau lukt dat misschien niet, maar voor de rest toch wel? Vraag anders een cursusje aan, doen ze hier ook voor mensen die onzeker zijn mbt vlaggen.
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina