Hoi dames, Heeft iemand van jullie wel eens te maken gehad met het verwerpen van het erfrecht? Het in namelijk zo dat mijn oom is overleden, en het zeer waarschijnlijk is dat hij schulden heeft en nu willen mijn ouders dus het erfrecht verwerpen. Nu is het zo dat als zij dat doen het erfrecht automatisch overgaat op mij en mijn zussen, op zich niet zo'n ramp want wij kunnen dan ook verwerpen maar dan gaat het automatisch over op onze kinderen en daarvoor kun je niet verwerpen maar moet je benificiair aanvaarden met de nodige rompslomp van dien ben ik bang voor?
als ik jou was zou ik eerst uitzoeken of hij daadwerkelijk schulden heeft, mijn vader is 3 maanden geleden overleden en kregen wij alles op onze dak. wij dachten dat hij veel schulden had maar zijn dit eerst gaan uitzoeken. uiteindelijk bleek hij maar een schuld te hebben van 1000,- en had hij gespaard voor ong 20.000 ,- wij hebben zijn uitvaart ervan betaald en alle rekeningen en krijgen nu ieder nog ongeveer 1500 euro van wat er over is gebleven. ook had hij nog een verzekering lopen die uitbetaald is aan ons en dat was ook ruim 1400 euro. dus als je t zo bekijkt waren wij stom geweest als wij van t erfrecht af waren gestapt en daarnaast wilde wij onze kids er in de toekomst niet mee lastig vallen. als blijkt dat hij daadwerkelijk schuld heeft en niet heeft gespaard waarmee t afbetaald kan worden zou ik alsnog t erfrecht aannemen(mits je zelf natuurlijk niet in de problemen komt) want t moet hoe dan ook betaald worden, en is t niet door je ouders dan is t wel door jou en je zus. en zo schuift t steeds door en ik zou niet mijn kinderen ervoor willen op laten draaien.\ en voor echt goed advies zou je misschien ff naar de gerechtswinkel kunnen gaan. die weten het fijne er wel van succes ermee meid en gecondoleerd
Volgens mij kan je het ook aanvaarden mits er geen schulden zijn. Volgens mij heet dit benificair aanvaarden.
ik lees dit topic met aandacht. mijn vader leeft nog maar wel met een gat in zijn hand. maar lees ik nu dat als wij het erfrecht verwerpen dat ik dan mijn kinderen met een probleem opzadel. hoe komen we dan ooit van zijn probleem af?
zoals ik heb begrepen krijgen jouw kinderen het alleen als jullie dood zijn. Dus niet als jullie het verwerpen ( als ze minderjarig zijn dan he ) Maar dat weet ik niet 100% zeker hoor.
ons werd verteld dat t dan gewoon in de "wacht"geplaatst wordt tot je kinderen meerderjarig zijn. dat heeft voor ons de keuze gemaakt om t meteen af te handelen en ervan af te zijn. voor ons was dan t voordeel dat hij veel gespaard had zonder dat hij dat zelf wist want hij leefde met een vrij laag inkomen. mijn zus heeft toen alle instanties gebeld en uitleg op papier geregeld en toen bleek er dus een leuk spaarpotje te wezen.
Voor dit soort zaken kan je heel goed het juridisch loket bellen: 0900-8020. Succes en sterkte ermee!
Het is inderdaad zo dat als ik en mijn zussen het verwerpen het bij onze kinderen terecht komt en die er dan mee zitten als ze 18 zijn. We weten zeker dat er wel schulden zijn want we zijn tot de ontdekking gekomen dat hij was overleden doordat zijn telefoon was afgesloten, hoeveel schuld er is weten we natuurlijk niet. Hij had een uwv uitkering en mocht daarom dus ook geen vermogen hebben dus echt veel geld zal er niet zijn. Er is 1 uitvaart polis gevonden van 714 GULDEN dus de 4400 euro van de uitvaart komt nu dus op mijn ouders neer. Het is ook nog eens zo dat hij niet om de hoek woonde maar op zo'n 2 1/2 uur reizen van ons vandaan en zijn huis ook nog eens van onder tot boven vol staat met rotzooi en dan bedoel ik ook echt rotzooi hij had een verzamel woede.
lastige situatie dus voor jullie denk goed na over wat jullie willen natuurlijk maar zorg er wel voor dat jullie niet zelf in de problemen hierdoor komen. mijn pa woonde 20min bij mij vandaan(fiets) en hij was mijn vader. hier gaat t om een oom. ik zou denk ik toch ff naar t juridisch loket gaan/bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. want dit is een andere situatie als die van ons. succes met t maken van de keuze en sterkte met alles
ik lees ook even mee! mijn vader is ook de jongste niet meer en is al zn leven lang slechte dingen aan het doen en heeft wellicht ook wel schulden... ik hoef dan ook echt zn schulden niet hoor en mijn kinderen ook niet... ga er ook echt niet voor opdraaien dan... als hij wel wat te schenken heeft vertellen ze je dat dan niet? of houden ze die schuld zeg maar verborgen en krijgt je op het moment suprime te horen dat je bv 10.000 schuld kan gaan betalen? nou fijn zeg als dat zo werkt...
Juridisch loket is gisteren al gebeld, doorverwezen naar een notaris die een standaard verhaal vertelde voor verdere zaken zal dus weer betaald moeten worden. Je hebt drie keuzes iig. Zuiver aanvaarden (met schulden en alles dus) Volledig verwerpen (nergens meer aanspraak op) Benificiair aanvaarden (zonder schulden) Wat betreft de schulden EN eventueel te erven geld, dit moet je dus zelf uitzoeken als er geen testament is en het gewone wettelijke erfrecht van toepassing is. En zolang je geen keuze hebt gemaakt wat betreft aanvaarden of verwerpen mag je dus ook eigenlijk dat huis niet in om uit te zoeken hoe de financiele zaken ervoor staan
wij zijn er zelf achteraan gegaan omdat wij t vermoeden hadden dat er een schuld was. dus we hebben zijn bankgegevens erbij gepakt en alles waar wat van af geschreven gebeld met uitleg en vraag of er wat open stond. mijn pa had bijvoorbeeld 6 telefoonnummers open staan met ieder een bedrag van 25 euro per maand want al 4 maand niet betaald was. en zo zijn we uiteindelijk achter alles gekomen. nu is hij ondertussen 3 maanden overleden en nog stromen er rekeningen bij mijn zus binnen wat nog betaald moet worden maar dat zijn nog maar relatief kleine bedragen.
wij mochten nog wel t huis in maar dat kwam omdat mijn broertje nog bij hem in woonde. maar inderdaad die keuzes hadden wij dus ook
Als je zelf de erfenis verwerpt dan zullen je kinderen vervolgens de opvolgende erfgenamen zijn. Omdat zij minderjarig zijn kunnen ze natuurlijk niet zelf verwerpen. Daarom moet je als gezaghebbende ouder een verzoek tot verwerpen indienen bij de kantonrechter van de rechtbank binnen het arrondissement waar je woont. In dat verzoekschrift moet je aannemelijk maken dat er schulden zijn, bv. dmv rekeningafschriften waaruit blijkt dat er een negatief saldo is of aanmaningen die er liggen. De kantonrechter zal het verzoek over het algemeen alleen toewijzen als er inderdaad niets te erven valt. Je kunt dus geen verwerping voor je kinderen aanvragen omdat je bv. ruzie had met de overledene, als er voor je kinderen iets te erven valt dan zal de kantonrechter het belang van de kinderen voorop stellen. Een verzoek indienen bij de kantonrechter is overigens gratis. Hoop dat je hier iets aan hebt!
Bovenstaand heb ik ook gehoord ik heb er zelf ook mee te maken. Mijn vader is ongeneeslijk ziek en het is bekend dat hij voor duizenden euroos schulden heeft. Ik heb al jaren geen contact meer en ik ben ook zo bang om voor zijn shit op te draaien omdat ik de oudste ben en mijn ouders al 25 jr gescheiden zijn.
lastig zeg, vooral als je helemaal geen contact met je vader hebt, net zoals ik en mijn zus... van mij mogen ze alles houden als mijn "vader" ooit doodgaat...