Verzekering na aanrijding

Discussie in 'De lounge' gestart door Korenbloem86, 28 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.660
    985
    113
    Beste dames,
    ik heb hier gelukkig geen ervaring mee en volgens mij zijn er wel wat verzekeringsdames die me kunnen helpen.

    Vanmiddag heb ik een aanrijding met onze bakfiets gehad. Het ging heel zacht, we hebben elkaar net aangetikt. Kinderen zijn geschrokken maar hebben verder niets.
    De auto (tegenpartij) heeft een paar krassen op zijn bumper, kentekenplaat viel eraf en er is wat plastic onder de bumper afgebroken. Het spatbord van de bakfiets is wat ingedeukt en de lamp staat scheef, kortom echt net aangetikt. Helaas schoof de bakfiets wel de drempel af en daardoor is de as van het andere voorwiel (dat dus niet geraakt is) afgebroken waardoor het wiel scheef staat (verticaal op de bak).

    Schadeformulier is ingevuld, foto's gemaakt. Maar nu vroeg ik me af, mag ik morgen de bakfiets naar de fietsenmaker brengen om te laten repareren of moet de schade eerst getaxeerd worden, verzekering toestemming geven voordat het gerepareerd mag worden?

    Wij hadden geen specifieke bakfietsverzekering, heb eerlijk gezegd ook geen idee onder welke verzekering het zou kunnen vallen.

    Tussenpersoon van onze verzekering was echt net dicht toen ik belde, gaan morgenochtend om 9.00u open, maar de fietsenmaker om 8.30u.

    Dus als iemand me op weg kan helpen met wat ik MOET doen en wat juist NIET, is dat heel fijn.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    #2 suus1983, 28 jan 2020
    Laatst bewerkt: 28 jan 2020
    Ik vraag me af óf het wel vergoed wordt moet ik zeggen.
    De WA vergoedt de onkosten voor de tegenpartij, maar zou denken dat de reparatie van bakfiets voor eigen rekening is.

    Ervan uitgaande dat het jouw schuld was dan.
     
  3. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Ik zou de bakfiets nog niet laten repareren, maar eerst even uitzoeken hoe dit verzekeringstechnisch zit.

    Wie zijn schuld was het? Mogelijk kan jij schade verhalen op hun aansprakelijkheidsverzekering?

    Een paar jaar geleden heeft iemand tegen mijn auto gezeten. Mijn auto stond geparkeerd voor de deur en de tegenpartij reed achteruit ipv vooruit bij het wegrijden. Ik ben met de auto naar de garage gegaan en heb daar een bon laten opmaken van de herstel kosten. Deze heb ik toen opgestuurd naar de verzekeraar van de tegenpartij, maar in mijn voorbeeld gaat het beide om een autoverzekering.
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gezien het auto vs bakfiets is, kan het zelfs nog zo zijn dat jij feitelijk meer schuld hebt maar de tegenpartij toch alles moet vergoeden. Dat zou ik dus even afwachten voor ik ‘m zou laten repareren.

    Mijn nichtje heeft bv een ongeluk gehad, niks ernstigs gelukkig en volledig haar fout - maar dat viel volledig onder de verzekering van de automobilist omdat nichtje met haar fiets de zwakkere weggebruiker was.
     
  5. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Ik zou even wachten totdat je je adviseur hebt gesproken.
     
  6. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.490
    860
    113
    Als jij schuld hebt vergoed er niemand.
    Is de automobilist schuldig dan even wachten op go van die verzekering mbt repareren.
    Is er via bijv mobielschademelden schade ingevuld bijv?

    Ik en zoon paar weken geleden aangereden op fietspad door auto en mijn persoons schade en die van zoon waren heel snel uitgekeerd. Mijn fiets 2 weken later na eerst offerte gemaild te hebben.
     
  7. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    #7 Pien86, 28 jan 2020
    Laatst bewerkt: 28 jan 2020
    Oh wat vervelend! Gelukkig hebben jullie niks :)

    Dit klopt niet :) Op grond van artikel 185 Wegensverkeerswet krijgen fietsers - ook op een elektrische (bak)fiets - namelijk altijd minstens 50% van de schade vergoed, tenzij er sprake was van overmacht. Overmacht kan bijna nooit worden aangetoond, maar daarvoor zou ik het schadeformulier even moeten zien. Kinderen onder de 14 krijgen zelfs standaard 100% vergoed, tenzij ze expres voor een auto springen bijvoorbeeld (wat gelukkig niet vaak voorkomt).
    Bij volwassenen wordt de overige 50% verdeeld naar gelang ieders bijdrage aan het ongeval. Ook daarvoor zou ik even moeten weten wat er precies is gebeurd. @Korenbloem86 je mag me uiteraard een PB sturen!

    Wat de reparatie betreft: als de schade lager is dan € 300,- (edit: vaak zelfs als het onder de € 500,- is, maar het verschilt per verzekeraar) gaan verzekeraars wel akkoord met een reparatienota van een fietsenmaker, want dan hebben ze geen zin om kosten te maken voor een schade-expert. Is wel een klein risico dat je loopt, voor het geval ze het toch willen. Om welke autoverzekeraar gaat het? Bij de meest bekende verzekeraars kan je wel regelen dat ze voor de volgende werkdag een expert regelen. Dan moet jij de fiets bij een fietsenmaker zetten en kijken ze samen naar de schade. Dan kan je hem daarna op eigen kosten laten maken, in afwachting van de vergoeding van de verzekeraar, die vaak nog wel een aantal weken (en zo mogelijk langer) op zich laat wachten. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk...

    Mocht je assurantietussenpersoon niet zoveel van aansprakelijkheidsrecht weten kan ik zelfs wel even een aansprakelijkstelling formuleren. Laat maar weten hoor. Hopelijk heb je het snel vergoed!
     
  8. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wat vervelend dat je een aanrijding hebt gehad. Gelukkig is er alleen materiële schade.

    Aangezien jij op de fiets was en hij/zij met de auto, is de eigenaar van de auto aansprakelijk voor de schade, zonder dat zijn schuld bewezen hoeft te worden. (Tenzij de bestuurder van de auto overmacht kan bewijzen.)

    Dit is zo bij wet bepaald, omdat een fietser (evenals een voetganger) de zwakkere weggebruiker is. Concreet betekent dit dat de fietser (jij dus) minimaal 50% van de schade krijgt vergoed (soms ook 100%), ook al was het ongeluk de eigen schuld van de fietser.

    Ik zou dus nog even wachten met de reparatie, want misschien wil de verzekering van de tegenpartij eerst zelf de schade bekijken.
     
  9. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Oh haha, ik zie net dat @Pien86 het veel beter verwoordt dan ik. We waren tegelijkertijd aan het typen, maar zij was eerder met verzenden. (Ik typ niet zo snel.:rolleyes:)
     
  10. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Als fietser ben je beschermd.. wij hebben een keer aanrijding met een kind gehad. Zijn schuld weliswaar, kwam vanaf links uit ene steegje en dook zo de stoep af voornoemde auto, kon nog net draaien maar dikke krassen en deuken in onze zijdeur.
    Kind niet gewond, auto wel hele erg beschadigd. Vader was zo aardig om bij de verzekering op te geven dat de auto geparkeerd stond en kind er te dicht langs fietste.. maar anders is auto altijd schuldig, als fietser ben je “beschermd”.
     
  11. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Haha maar wel allebei met exact dezelfde strekking!!
     
  12. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.490
    860
    113
    Bedankt,ook ik weer wat geleerd!
    Klinkt wel heel fraude gevoelig maar het zal zijn reden hebben dat het zo werkt.
    En stel de fietser is schuldig, betaald die vz van fietser dan wel de auto schade of heb je als automobilist gewoon altijd pech?
     
  13. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Met kinderen op de fiets ben je sowieso de Sjaak. Tot 14 jaar geloof ik is de automobilist altijd 100% aansprakelijk, zo was het een aantal jaar geleden iig.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  14. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.490
    860
    113
    Tot 14 klopt inderdaad.
    Maar hoe zit dat met volwassenen?
     
  15. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.660
    985
    113
    Dank dames, ik wacht eerst even de verzekeringsadviseur af.

    @Pien86 , bedankt voor je heldere uitleg.
    Kiest de verzekeraar dan nog een fietsenmaker of mag je naar je 'eigen' fietsenmaker?

    Net al een plattegrondje klaargemaakt voor de verzekeraar, is vast makkelijker dan het uit een lap tekst halen.

    Was verder ook wel heel verbaasd dat er "opeens" overal en nergens mensen vandaan komen, die je gelijk helpen. Echt zo fijn. En die daarna ook weer 'spoorloos' verdwijnen (en uren later bedenk ik dat ik ze niet eens heb bedankt).
     
  16. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Ja snap wat je bedoelt. Al zal een fietsenmaker / garage niet snel sjoemelen met een offerte en als je die zelf aanpast en ze komen erachter dan lig je mooi uit de verzekering..

    Mbt je vraag: als de fietser 100% fout zit dan krijgt de automobilist vaak minimaal 50% vergoed als je WA bent verzekerd. Soms lukt 75% ook wel, 100% bijna nooit. Als je all risk bent verzekerd heb je er natuurlijk minder last van. Maar let wel... niet iedere fietser heeft een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren want die is niet verplicht in Nederland. Dus dan moet je het bij de fietser zelf gaan verhalen en ben je afhankelijk van diens financiële toestand. Fietsers maar gewoon mijden dus. Alsof je dat anders niet zou doen hè :roflmao::roflmao:
     
  17. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Aah dat laatste is herkenbaar ja! Fijn dat ze zo voor je klaarstonden, het is toch altijd even schrikken.

    Meestal kan je gewoon naar je eigen fietsenmaker, maar zou zelf ook de verzekeraar afwachten :) succes met het geregel!
     
  18. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Dat weet ik eigenlijk niet.
     
  19. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.490
    860
    113
    Duidelijk!
     

Deel Deze Pagina