Verzoek vanuit leerkracht voor begeleiding wijkteam

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MyMiracle, 29 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Vorige week heeft de juf van onze jongste aangegeven dat ze het wijkteam wil inschakelen. Dit zou zijn voor handvatten en een plan hoe met ons kind om te gaan.

    Het betreft dus onze jongste kind van 5 jaar (bijna 6) in groep 2 met een in haar ogen slechte werkhouding.
    Haar observaties welke ze tot nu toe met ons gedeeld heeft....;
    • Kind is in bepaalde vaardigheden achteruit gegaan.
    • Kind is in bepaalde vaardigheden vooruit gegaan.
    • Kind is intelligent, verbaasd haar met preciese en gedetailleerde observaties.
    • Kind is op momenten erg druk.
    • Kind luisterd op momenten slecht.
    • Kind kan geconcentreerd werken, wanneer het een zelfgekozen taak betreft.
    • Kind praat graag en is hier op momenten moeilijk in te sturen.
    • Kind is op momenten snel afgeleid. Vooral bij "moet" taken.
    • Kind werkt beperkt planmatig. Weet de oplossingen vaak wel, maar doet de stappen in een andere (verkeerde) volgorde.
    Voor het gesprek van vorige week, heeft er rond de 2de week na de zomervakantie ook een gesprek plaats gevonden over waargenomen achteruitgang in gedrag en vaardigheden.
    Vorig schooljaar hebben meerdere gesprekken plaats gevonden, voornamelijk gewone ouder gesprek die elke ouder heeft gehad. Met hier en daar een extra gesprek over een extra jaar groep 2.
    Alle gesprekken waren met de leerkracht. Het wijkteam of andere ondersteuning buiten de juf om is niet eerder benoemd.

    Goed tot zover de situatieschets, meer informatie dan bovenstaande heb ik nog niet.

    Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat jullie reactie/gedachten et cetera zijn op deze situatieschets en de wens van de leerkracht om het wijkteam in te schakelen.
    Om te toetsen of die van ons veel verschillen met die van jullie. Als dat het geval is, dan moeten wij namelijk kritisch zelfreflecteren....:cool:
     
  2. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Ik vraag me vooral af welke vaardigheden het betreft (vooruit en achteruit) en of dat cognitief / emotioneel is.. en ik vraag me af waar de ib'er in dit plaatje is.
     
    Vero0504, Well123, MyMiracle en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Wat Sophy schrijft. Verder vraag ik me af of de juf het heeft over handvatten voor school/haar als leerkracht (dat lijkt me in eerste instantie iets voor de intern begeleider) of voor jullie als ouder (en dan ben ik benieuwd of jullie het gedrag wat de juf beschrijft herkennen, het een probleem vinden en zelf behoefte hebben aan handvatten)?
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ik vraag mij af wat een wijkteam hiermee te maken heeft? Wat ik er van weet is dat het aanspreekpunt voor wijkbewoners.

    Als de school het cjg bedoeld (centrum voor jeugd en gezin) dan wordt het een ander verhaal. Als eerste zou ik wel eerst de ib'er bij willen hebben in het gesprek.
    Het CJG kan wel tot hulp zijn. Wij hebben bij beide kinderen een lang traject achter de rug en het CJG speelde daar een rol in.
    Ik zou wel eerst van de leerkracht en ib'er willen weten wat zij als rol van het CJG zien.
    Hier hielp het CJG met formuleren van de hulpvraag. Bij de oudste zijn ze een keer thuis geweest om te observeren. Met het gezinsplan hebben wij haar vervolgens aangemeld bij een praktijk voor psychologie.
     
    MyMiracle en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  5. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Bij ons op de oude reguliere school waar mijn jongste gezeten heeft, was er de mogelijkheid om kinderen waar zorgen om waren te bespreken in een knooppunt overleg. Dit was een maandelijks overleg moment waar gedragsdeskundige vanuit samenwerkingsverband, schoolarts en jeugdconsulent (en eventueel andere belanghebbenden, zoals een fysio of logopedist of maatschappelijk werk, of psycholoog als die al betrokken waren bij kind) aanschoven bij ouders, leerkracht en IB-er. Dan konden zorgen uitgesproken worden en gezamenlijk bekeken worden of er noodzaak was om bepaalde routes wel/niet in te zetten. Wij moesten daar toestemming voor geven en waren hier ook bij aanwezig.

    Als er zorgen zijn vanuit school, kan meedenken van jeugdconsulent (of CJG of hoe het ook heet in jouw gemeente) best behulpzaam zijn. De zorgen moeten dan wel goed uitgesproken worden en concreet worden gemaakt en ik zou dan inderdaad ook bemoeienis van IB-er verwachten. Het moet duidelijk zijn welke hulp school nodig denkt te hebben en waarom de gemeente daar bij betrokken zou moeten worden.

    En gezien de gesprekken die vorig jaar al hebben plaatsgevonden, neem ik aan dat er al het een en ander is geprobeerd, maar te weinig effect heeft gehad?

    Ik zou er redelijk open in stappen. Blijkbaar valt je kind toch op en heeft school (of is het echt alleen juf?) gevoel dat ze hier niet voldoende op kunnen inspelen.
     
    MyMiracle en Roanna vinden dit leuk.
  6. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    Beetje vreemde volgorde.

    Je wil eerst weten of er wat aan de hand is en wat dan, vervolgens een hulpvraag formuleren en die zou dan eventueel bij het wijkteam terecht kunnen komen.

    Dus ik zou eerst een observatie verwachten van een derde die met eigen bevindingen komt en vanuit daar verder denken.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  7. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier had het wijkteam destijds een contactpersoon op school, waar dochter gesprekjes mee gehad. Verder beheert het wijkteam de budgetten voor verdere hulp. Dus je hebt ze wel degelijk nodig.
     
    Well123 en Gordijnrails vinden dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Het wijkteam is wel wat anders dan de verantwoordelijke van de gemeente. Tenminste hier.
    De contactpersoon van het cjg handelt hier namens de gemeente en gaat over de budgetten. Wij hebben nooit een wijkteam gezien.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier gaat dat via het wijkteam en het CJG heeft hier niets gedaan. Je krijgt wen contactpersoon binnen het wijkteam (na enorm lang op de wachtlijst te hebben gestaan). Zij brengt de zorgvraag in kaart en helpt mee zoeken na een geschikte zorgverlener. Hier uiteindelijk via pgb omdat onze speltherapeut niet gecontracteerd was.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Verveelt t kind zich niet gewoon kapot tussen de kleuters?
     
    Vero0504, Zeebra, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Reactie op dikgedrukte;
    De extra gesprekken vorig jaar gingen puur over het extra jaar peuteren. Reden voor dit extra jaar groep 2 was voornamelijk; erg speels, dus nog niet klaar voor groep 3.

    De leerkracht zal vast het een en ander geprobeerd hebben, maar dan wel buiten ons weten om. Waar wij vanaf weten zijn voornamelijk veranderingen in de benaderingswijze. Waarin de focus nu meer op wenselijkgedrag ligt dan op ongewenstgedrag. Nadat ons kind aan had gegeven het gevoel te hebben veel fout te doen, omdat de leerkracht vaak boos is.

    Omdat wij alleen met de leerkracht gesproken hebben en zij puur vanuit zichzelf praat, weten wij niet of de door haar benoemde observaties/conclusies et cetera ook vanuit school (ib'er ...) komen.
     
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.859
    4.937
    113
    Ik zou eerst via school met de ib’er praten, en dan eventueel daarna zo’n knooppuntoverleg als dat nodig zou zijn. Hier vindt voor zo’n overleg een observatie plaats door een orthopedagoog van de scholenkoepel, bij het overleg zijn vervolgens de ib’er, juf, orthopedagoog, consulent van de gemeente, en jeugdarts van cjg. En natuurlijk de ouders.
    Hier na zo’n knooppuntoverleg doorverwezen voor verder onderzoek, de gemeente regelde dat en vergoedt het.
     
    MyMiracle en Roanna vinden dit leuk.
  13. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Laat de school maar eens eerst zelf meer doen. HGPD invullen. Bewuste interventies bijv beloningssysteem, kijken naar de plek in de klas, werken met pictogrammen, etc. Zoveel opties.
    Daarnaast is het gewoon dat eerst de ib-er meekijkt naar wat er aangepast kan worden in de klas. En eventueel enkele observaties doet.
    Samen met ouders een plan van aanpak maken. Dat een tijdje proberen. Komt er geen vooruitgang dan pas wijkteam/cjg/gezinscoaches of wie dan ook inschakelen.
     
    Vero0504, MyMiracle en NiekeKris vinden dit leuk.
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Ik vraag me ook af of ze nu wel leert en zich niet gewoon kapot verveeld.

    Op zoons oude school was eerst gesprek juf. Na paar weken weer. Ze kwam niet verder dus keek de ib' er mee.

    Zoon was slim maar ging in werk als gedrag achteruit. Hij verveelde zich te pletter en haalde rare fratsen uit en paste zich aan de jongste aan.

    Hij is overgezet naar gr 2 en paste zich aan hun aan.

    Hij vond het nog steeds saai in de kring omdat hij alles al wist.

    Pas toen hij uitgedaagd werd kwam hij tot werken
     
    Vero0504, Jo79, MyMiracle en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Bedankt voor jullie reacties en ervaringsverhalen!

    Het betreft cognitieve en motorische voor- en achteruitgang. Precieze punten van voor- en achteruitgang zijn niet benoemd.

    Bepaald gedrag herkennen wij zoals;
    • Kind is in bepaalde vaardigheden vooruit gegaan.
    • Kind is intelligent, verbaasd haar met precieze en gedetailleerde observaties.
    • Kind is op momenten erg druk.
    • Kind luistert op momenten slecht.
    • Kind kan geconcentreerd werken, wanneer het een zelfgekozen taak betreft.
    • Kind praat graag en is hier op momenten moeilijk in te sturen.
    • Kind is op momenten snel afgeleid. Vooral bij "moet" taken.
    Al denk ik dat deze punten voor veel ouders herkenbaar zullen zijn. Wij hebben ook niet het idee dat het bij ons kind heel anders is dan een gemiddeld kind met uitzondering van het praten. Ik denk dat ik hier vrij objectief naar kan kijken, maar besef me ook dat dit een overschatting van mijn kunnen kan zijn...
    Wij staan best open voor adviezen ter bevordering van de ontwikkeling en het welzijn van ons kind. Mits wij ons kunnen vinden in de reden.
     
  16. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dan onze gedachtes en reactie op het verzoek van de leerkracht.

    Reactie:
    Als eerste was ik tijdens het gesprek dichtgeklapt na het verzoek het wijkteam in te schakelen. In eerder gesprekken is geen voorzetje gegeven voor deze mogelijke stap. Wat maakt dat ik hier totaal niet op voorbereid was. Het is zelfs zo dat er juist wat vooruitgang was ten aanzien van het eerdere gesprek, dus dacht ik dat dat het onderwerp van het gesprek zou zijn. Omdat ik dichtgeklapt was heb ik vrij weinig vragen gesteld.

    Vervolgens ben ik me bijna obsessief in gaan lezen over werkhouding, probleemgedrag, ontwikkeling (cognitief, lichamelijk, emotioneel), functie omschrijving van een IB-er, proces bij zorgen over een leerling, wijkteams et cetera. En heb ik een lijst met vragen voor de leerkracht opgeschreven en deels naar de leerkracht gemaild.

    Mijn partner reageerde verbaasd en is vervolgens zijn rustige nonchalante zelf. Die zich overigens wel wat zorgen maakt, net als ik.

    Onze gedachte:
    Waar komt dit "ineens" vandaan?
    Hebben wij de eerdere gesprekken verkeerd geïnterpreteerd?
    We missen een paar stappen! Het lijkt ons niet logisch dat dit het verloop van het proces is wanneer een leerkracht zorgen heeft over een leerling. Een IB-er zou dan op zijn minst betrokken moeten zijn en met ons in gesprek moeten zijn.
    Wat zijn nou eigenlijk precies de zorgen over ons kind?
    Zijn er ook zorgen over ons gezin, de opvoeding en het welzijn van ons kind... zo ja, wat zijn deze zorgen dan en waarop gebaseerd?
    In hoeverre wordt er rekening gehouden met invloedrijke factoren? Zoals;
    • Ons kind zit net 4 weken op school, na 6 weken vakantie waarin veel veranderingen hebben plaats gevonden (is bij het eerste gesprek aan de leerkracht verteld).
    • Vriendjes zijn naar groep 3 gegaan en ons kind mist die vriendjes.
    • De druk die de leerkracht in de eerste twee weken op ons kind heeft gelegd door een voorbeeld gevende rol te geven. Waardoor ons kind het idee had geen fouten te mogen maken (ook bij het eerste gesprek aangegeven).
    In hoeverre kijkt de leerkracht naar haar eigen handelen, haar eigen kunnen en naar de mogelijke invloeden van de klas(samenstelling)?
    Is ons beeld van ons kind zo gekleurd en/of is het gedrag van ons kind op school zo anders dan thuis en/of ligt dit "probleem" bij de leerkracht?
    Wat is de toegevoegde waarde van het wijkteam?
    Wat is het doel van mogelijke ondersteuning?

    Ik merk dat het me flink bezighoud wat voor innerlijke onrust zorgt. Ongeacht of dit het juist beloop van het proces is binnen de school, kan ik me er absoluut niet in vinden.
    Er gaat ergens eind oktober een gesprek plaats vinden waar (ineens) een IB-er bij aanwezig zal zijn. Een zeer welkome gesprekspartner. Maar wel frappant aangezien dit gesprek in eerste instantie alleen met de leerkracht was. Tot mijn mail met vragen over het proces en de rol van de IB-er.
     
  17. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    Het is heel naar als dit soort dingen zo rauw op je dak vallen.

    Goed dat je ervoor gezorgd hebt dat er een IB-er bij betrokken gaat worden.

    Om eerlijk te zijn zou ik de afspraak met het wijkteam wel laten doorgaan. Wachttijden voor een eerste afspraak zijn in veel gemeenten heel lang en het kan geen kwaad dat je die dan alvast achter de rug hebt. Kun je in een later stadium en na overleg met de IB-er sneller aan de juiste hulp komen, mocht dat nodig zijn.
     
    MyMiracle en evaleana vinden dit leuk.
  18. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Heel terechte vragen. :)
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Denk dat je kind of beter naar groep 3 had kunnen gaan of dat ze gewoon een specialist van het samenwerkingsverband langs kunnen laten komen voor observatie. Die kan de juf daarna ook handvatten geven.
    Snap niet waarom dit meteen bij het wijkteam zou moeten worden neergelegd. Klinkt meer alsof school zelf hier wat mee zou moeten.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  20. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Persoonlijk vind ik het vreemd dat ze meteen over een wijkteam beginnen, voordat de ib'er erbij betrokken is.... dus heel goed dat dat aangekaart is en dat die ook bij volgend gesprek gaat zijn. In mijn ogen is de ib'er de eerste stap als er bepaalde zaken spelen bij een leerling.
    Heeft deze ook al eens een poosje in de klas mee gekeken, als observatie, om te zien hoe het gedrag van jullie kind is in de klas? De juf kan natuurlijk een aantal dingen benoemen, maar een ib'er ziet dingen soms net even wat anders.
    Ook vraag ik me af waarom dat gesprek nog zo lang duurt? Als dit soort zaken spelen wil je hier zo snel mogelijk mee aan de gang lijkt me? Of had dat meer met alle agenda's te maken, kan ook natuurlijk.....
     
    MyMiracle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina