Vind het zo moeilijk...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Daan0201, 19 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilith

    Lilith Fanatiek lid

    6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Áls hij een keer aggresief wordt ben je wel te laat....

    en over dat mensen hun hond vaak wegdoen als ze een kind hebben. Dat zullen ze vast met een reden doen, en per slot van rekening is je kind het belangrijkste.
     
  2. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik las dat je hond al een keer naar jullie heeft gegromd... ikzelf zou dat al niet van mijn hond pikken. Ik vind dat toch bedreigend als een hond dat doet. Wachten tot het misgaat en hem dan wegdoen das typisch zo'n geval van als het kalf verdronken is...

    Tuurlijk moet je altijd blijven opletten met een hond en kind in huis maar kom op. Ik kan niet altijd naast ze zitten he. Mijn dochter rent heel de benendenverdieping door en mn hond loopt hier ook. Komt heus wel eens voor dat mn hond eet in de bijkeuken en mn dochter gaat kijken wat hij doet en ik dat wat laat door heb (ff aan de telefoon, boek lezen, even mt mn zoon bezig) Dan roep ik 1 van de 2 wel bij me maar het kost maar een halve sec. om mn dochter te grijpen natuurlijk. Tuurlijk moet je opletten maar je moet je hond ook kunnen vertrouwen en wat ik lees zou ik dat toch niet durven bij bovengenoemde hond, hoe spijtig ook.

    En idd doen veel mensen hun hond weg, wat heel zonde is. Je zou misschien ook eerst kunnen proberen met trainingen enzo of je er nog wat aan kan sleutellen maar anders... tis niet dat ze de hond in het asiel wil dumpen ofzo he. Dan zou ik er ook meer moeite mee hebben.
     
  3. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    en dat was 2x
     
  4. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Nee, asiel zou ik helemaal vreselijk vinden! Als het niet anders zou kunnen dan zou er niks anders op zitten, maar omdat hij nu naar mijn schoonouders kan vind ik het toch anders. Daar is hij veel buiten (hele grote tuin) en nu is hij daar in onze vakanties ook altijd al.
    En wat ik al zei, misschien doe ik hem er zelf ook wel een plezier mee? Dat hij het veel lekkerder vindt om zonder kinderen te wonen en kan gaan staan en liggen waar hij wil.
     
  5. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Misschien dat je eerst nog eens weer een goede cursus kunt volgen. Dit voor de hond, maar ook voor jullie zelf. Daar leer je hoe met bepaalde omstandigheden om te gaan.

    Wij hebben hier zelf ook een bruine lab (9 maandjes) die gelukkig wel goed met de twee meiden omgaat. Maar de onze is over-enthousiast naar andere honden toe in de zin van willen spelen. Op de cursus leren wij daar mee om te gaan. Wat wel doen en wat juist niet. Zo kregen wij een speciale riem die juist voor de correcties te gebruiken is. En nu na 1 week al een wereld van verschil.

    Zorg ervoor dat de hond ook onderdanig blijft aan de rest van het gezin.

    Als het echt niet te corrigeren valt en het vertrouwen blijft afwezig die je er beter aan om de hond weg te doen. Zowel voor jullie als voor de hond.
    Maar ik zou eerst proberen om de hond te kunnen corrigeren.

    Succes ermee.

    Kwebbel
     
  6. madelief

    madelief Fanatiek lid

    18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    Ik lees altijd kind komt voor de hond, dat is ook wel zo maar vind gewoon dat als bij een heleboel mensen een kind komt dat de hond dan ineens te veel is.....hoeveel kinderen hebben met 1 maand al niet een allergie er voor! En ik viel jou niet aan hoor, vind het alleen maar goed dat je hier hulp probeert te zoeken.

    liefs Esther
     
  7. tomenjerry

    tomenjerry Fanatiek lid

    15 mei 2005
    1.191
    0
    0
    winkelmedewerker
    emmen
    ik denk dat als je schoonouders de hond nu willen ze dat ook over 6 maand nog wel willen. probeer die tijd gewoon uit om te kijken hoe het gaat tussen kind en hond als ze gaat lopen. gaat het niet weg doen dan is het geprobeert maar niet gelukt jammer dan. lukt het wel ben jij gelukkig hond gelukkig kind gelukkig.
     
  8. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Madelief, ondanks dat je zegt dat je me niet aanvalt zeg je wel elke keer zulke dingen als nu weer 'dat een hond ineens teveel is'
    Die hond is mij niet teveel! Ik weet dat je geen enkele hond alleen kunt laten met een kind en dat je ze nooit 100% kunt vertrouwen, maar dat die van ons dus blijkbaar meer een bepaalde mate van agressiviteit heeft dan een andere hond maakt dat ik erover twijfel.
    En om goed duidelijk te maken; wij hebben toen voor de hond gekozen en we houden hem het liefst voor altijd bij ons. Dat beest heeft het nergens zo goed als bij ons. Maar wat niet gaat gaat niet (wat nu nog niet is) en ik kan moeilijk onze dochter de deur uit doen :(
     
  9. evy261

    evy261 Actief lid

    11 jul 2006
    403
    0
    0
    Hoi Daan,

    Begrijp je dilemma hoor! Zou het zelf ook een moeilijke keuze vinden. Onze kleine meid is nu bijna 4 maanden en sinds 2 weken hebben we een beagle pup van 12 weken.

    Maar kan me voorstellen dat het moeilijk is. Maar ik begrijp dat ze thuis heel lief is? (Ondanks van de week naar jou grommen). Kijk, als ze Evi gewoon een lik over haar bol geeft: PRIMA. Echt super. Zolang ze niet gaat grommen naar Evi gaat dat best goed. En als Evi naar de hond wil en die loopt weg, ook goed. Heeft ie er mischien geen zin in. Dat kan.
    Ze moeten natuurlijk wel nog leren om met elkaar om te gaan. Is voor alletwee "wennen". Evi kan hem niet vertellen wat wel en niet mag en jij wel. En als hij thuis lief is zou je het nog aan kunnen kijken.
    En als het echt niet gaat dat je ook maar enigzins twijfelt of het niet vertrouwed, sta je in je goeie recht om voor de hond een ander goed onderkomen te zoeken. En ook dat is best moeilijk voor je want die hond is toch in 4 jaar tijd een deel van het gezin. Dat gaat je ook niet in je koude kleren zitten.

    Want net wat je zegt: Je kan moeilijk je kind weg doen (daar zijn nog geen asiels voor geloof ik ;) )
     
  10. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Zo is het helemaal Evy!
    Wij zijn nu ook nog niet van plan om hem nu al weg te doen, maar ik wilde eens een andere mening horen als ik uit zou leggen hoe onze hond kan zijn.
    Ik vroeg niet of mensen vinden dat ik er te makkelijk over denk of dat ik wel genoeg van dat beest hou. Dat weet ik zelf wel hoe dat zit ;)
     
  11. evy261

    evy261 Actief lid

    11 jul 2006
    403
    0
    0
    Ja precies Daan. Je hebt van mij helemaal gelijk.
    Mensen denken al gauw dat je de makkelijkste weg kiest maar dat is helemaal niet zo. En als die hond al 4 jaar bij jullie is, zeg je nu eenmaal niet heel makkelijk van, goh, laat ik hem maar weg doen want.... Kijk, je kindje komt op de 1e plaats, absoluut. Maar je wilt het beste 9en niet het makkelijkste) voor die kleine meid en voor de hond!

    Je hebt helemaal gelijk hoor meid!

    Liefs
     
  12. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Precies! Ik wil het liefste de hond en die kleine lekker alles bij elkaar.
    Maar als het niet kan dan moeten we iets anders verzinnen. Maar dat is zeker niet makkelijk! En al helemaal niet van 'de hond moet weg nu we een kind hebben'
    Zo zit het helemaal niet!
    Bedankt dat je me begrijpt ;)
     
  13. evy261

    evy261 Actief lid

    11 jul 2006
    403
    0
    0
    Nee precies! Je hebt helemaal gelijk.

    You're welcome!
    Laat je t nog ff weten tzt?

    Liefs
     
  14. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Zal ik doen! ;)
     
  15. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hoi Daan,

    Wat een moeilijke situatie voor je, ik begrijp dat het heel moeilijk voor je is om een juiste beslissing te nemen.
    Wat heel belangrijk is, is dat de rangorde in huis goed vaststaat. Accepteert en respecteert hij jou als baas, als roedelleider, en luistert hij altijd naar jou? Zolang dat niet het geval is, is het belangrijk om de rangorde opnieuw vast te stellen en dan zou het goed zijn om nogmaals een cursus met hem te doen.

    Hoe jullie hond reageert op andere honden buiten, is ook afhankelijk hoe de baas van de andere hond ermee omgaat. Wordt een hond bijv. opgetild door de baas, dan plaats je hem hoger dan jullie hond. Dat andere hondje kan dus nooit laten zien dat hij lager in rang is. Daar gaat jullie hond niet mee akkoord, en terecht, en wil de hond dus corrigeren en dwingen om zich als 'lager' te gedragen. Als dat hondje op z'n rug was gaan liggen was het voor jullie hond duidelijk geweest en zal hij in principe niet agressief moeten reageren. Is dit wel het geval dan is er wel meer aan de hand en kun je het beste naast een cursus ook een gedragsdeskundige inschakelen om de hele situatie te bekijken.

    Ook is het belangrijk enigszins te weten hoe een hond denkt. Honden leven met een aantal gedragscodes. In de natuur gaat bijv. alleen een onderdanige hond naar een hogere in rangorde. Nooit zal een hoger geplaatste hond naar een lagere toegaan of het moet zijn om de lagere te
    corrigeren.
    Een kind dat naar de hond toe kruipt, betekent dus voor een hond dat dit kind lager in rangorde is. Ook lijkt het erop dat een kruipend kind zich klein heeft gemaakt, ook een teken van onderdanigheid.
    De hond heeft nu het recht om het kruipende kind te corrigeren als dat nodig is en die situatie kan zich als volgt voordoen: een kruipend kind komt voor de hond dreigend over. Het kind kijkt de hond recht in de ogen en kruipt naar hem toe. Dit gedrag ziet hij als een teken van agressie.
    De hond geeft een waarschuwend gegrom. Het kruipend kind begrijpt dit gedragskenmerk uiteraard niet, kruipt verder, de hond
    hapt om het kind te corrigeren, het kind schrikt, huilt en gaat weg, de hond heeft gewonnen en zal dit gedrag herhalen.

    De hond begint met gegrom, als dat niet helpt met happen en als dat ook niet helpt met bijten. De hond is dan vals en moet weg.
    De hond is echter een heel normale hond, die niet vals is.
    Het kruipende kind houdt zich niet aan de regels en dit moet dus gecorrigeerd worden! Het probleem is daar.

    Van honden kunnen we niet verwachten dat ze zich menselijk gedragen en van kruipende kinderen kunnen we niet verwachten dat ze zich honds gedragen. Je moet daarom het kind leren om niet naar de hond toe te gaan en helemaal niet naar de plaats of de mand van de hond.
    Leer de hond naar zijn plaats of mand te gaan, als het kind gaat kruipen.
    Hij heeft daar zijn eigen rustige plek.

    Een iets ouder kindje wordt steeds zelfstandiger. Hij/zij loopt door het huis en zoekt zelf een hoekje om te spelen. In deze periode is het dus belangrijk dat de rangorde in huis is vastgesteld. Het is belangrijk dat je duidelijk hebt gemaakt aan de hond dat het kind hoger in rang staat. De rang van het kind is afhankelijk van de aanwezigheid van de volwassene.
    Als de hond het kind accepteert en respecteert wanneer jij er bent, is dat precies zoals het hoort. Wanneer je de hond en het kind alleen laat, zal de hond het kind altijd als ranglagere zien en zich ook zo opstellen. Dit is natuurlijk gedrag van een hond. Je vertelde dat je je kindje nooit alleen laat met de hond, dus dat doe je hartstikke goed.

    Kinderen rennen, glijden, stoeien en rollen over de grond. Een hond kan dit drukke gedrag zien als verstoring van de roedel. Hij kan mee gaan rennen en gaan blaffen om de rust weer in de roedel te brengen. Hij kan zelfs zover gaan dat hij de kinderen zijdelings hapt. Het is dus van belang dat de kinderen leren dat zij zich rustig gedragen wanneer de hond in de buurt is. Wanneer de kinderen willen rennen, kan de hond even de bench in ofzo. Zo worden onnodige ongelukken voorkomen.

    Er zijn heel wat regeltjes die nodig zijn om het risico op ongelukken zo klein mogelijk te maken.
    Op zich is er geen reden om de hond de deur uit te doen, maar ik denk wel dat het wel belangrijk is om ermee aan de slag te gaan! Zo heb je er straks veel plezier van en sta je er zelf veel zelfverzekerder in.

    Heel veel succes,

    Groetjes, Emma

    Ps: sorry voor het enorme verhaal
     
  16. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Wauw Emma, nee, helemaal geen sorry!
    Ben blij met je uitleg! Hoe komt het dat je er zoveel van weet?

    Onze hond ziet mij en mijn vriend zeker als hogere. Dus dat zit goed. Maar als een andere hond zich onderdanig maakt aan die van ons is het voor hem niet genoeg en gaat hij toch door. Ook als er bijv een andere hond in de buurt is die hem nog niet heeft gezien, rent hij er zelf op af en wordt hij agressief. Hoe zit dat dan?
    Wat ik nu meestal doe is onze hond laten zitten als er een andere hond aankomt (dan heb ik er betere controle over) en hij mag pas weer opstaan als die hond voorbij is. Doet hij dit goed dan beloon ik hem. Dit heb ik van een gedragsdeskundige die ik ken van mijn cursus en ik heb er ook al over gedacht om hem eens te bellen en te vragen wat hij van de hele situatie vindt.

    Ik snap heel goed wat je zegt met een kruipend kind, en inderdaad mag Evi van ons ook NIET bij zijn mand komen. Maar dat ze af en toe naar hem toekruipt is gewoon onmogelijk te voorkomen. Ze leven allebei in hetzelfde huis.

    Onze hond luistert verder echt perfect hoor. Hij schooit niet, eet niks uit de hand, gaat nooit op de bank, komt nooit boven enz.
    Maar op het moment dat hij buiten zo door het lint gaat (gaat trouwens met sommige honden prima hoor), lijkt het wel of er oogkleppen neergaan en ziet hij ons niet meer staan. Als hij dan naar ons gromt lijkt het meer dat dat komt omdat hij nog in die 'roes' zit dan wat anders. Want als er niet eerst zoiets is gebeurt gromt hij nooit naar ons.

    Hoop dat je hier ook nog wat antwoorden op hebt? Nu ik het misschien nog duidelijker heb uitgelegd?

    En ook sorry voor het lange verhaal :)
     
  17. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hoi Daan,

    Goed te horen dat jullie hond naar jullie allebei luistert. Ik neem aan dat jullie hem beide dus kunnen corrigeren? En hij volgt van jullie beide de commando's op? Dan ben je al goed op weg. Is dit binnen en buiten hetzelfde? Wat laat hij zien als hij een andere hond ziet? Stormt hij erop af of geeft hij wel degelijk eerst dreigsignalen en statussignalen af (hoge houding, staart omhoog, opstaande haren..). Laten jullie hem aan de lijn uit? Is hij aangelijnd agressiever dan los? Blijft hij jullie aankijken? Is hij gecastreerd? Hoe reageren jullie (wat zeg je, voel je angst of ben je zelfverzekerd etc.) op hem als jullie een andere hond tegen komen en als deze voorbij is? Wat is de afstand tussen jullie hond en de andere waarop hij agressief begint te worden? Is hij agressief naar zowel reuen als teven?
    Dat zijn allemaal nog erg belangrijke dingen om te weten.
    Wat je vertelde over het laten zitten tot de andere hond weg is, is wel heel goed overigens. Doet je vriend dat ook?

    Verder is het inderdaad niet altijd te voorkomen dat Evi naar hem toekruipt. In elk geval zou je het misschien kunnen proberen te voorkomen/onderbreken als je het ziet. Ook heeft jullie hond een eigen veilige/rustige plek waar hij zich terug kan trekken. Ook is het heel goed dat hij niet op de bank mag (in dat geval zou hij namelijk ook hoger dan Evi zijn).

    Ik hoop dat je mijn vragen nog kunt beantwoorden!

    Groetjes, Emma (dierenarts) ;)

    Ps: Let wel, ik ben dus geen gedragsdeskundige, maar ik kan je wel op weg helpen en het is zeker raadzaam om die gedragsdeskundige die je kent van de cursus, te bellen. Wellicht dat je bij hem terecht kunt voor een aanvullende cursus. Want de oplossing is deels te zoeken in het verder versterken van de dominatie van jullie als baas.
     
  18. Esmeesmama

    Esmeesmama Actief lid

    29 dec 2006
    135
    0
    0
    salarisadministrateur
    Capelle aan den IJssel
    Jeetje, moeilijke situatie. Wij hebben ook een hond en om eerlijk te zijn vind ik het altijd eng als onze hond te dicht bij Esmée in de buurt komt, ondanks dat we echt een sul van een hond hebben.

    Ik moet altijd denken aan een vriendin, die heeft een "moeilijk hondje". Op een onbewaakt moment beet het hondje haar zoontje in z'n gezicht met hechtingen tot gevolg. Daar moet je toch niet aan denken dat je dat overkomt...

    Of jullie de hond gaan uitlaten en de hond zich dan afreageert op jullie kleine... brrr... Sorry hoor, ik ben nogal een "doomdenker" :oops:

    Hiermee wil ik dus niet zeggen dat je je hond maar aan je schoonouders moet geven, maar ik zou inderdaad eens informeren of er een gedragsdeskundige langs kan komen ofzo.

    Sterkte met je beslissing!
     
  19. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Hoi Emma,

    Allereerst bedankt voor je antwoord! Wij kunnen onze hond inderdaad beiden corrigeren en commando's volgt hij van ons allebei op.
    Dit is binnen en buiten hetzelfde MITS er geen andere hond in de buurt is waar hij agressief op reageert. Bij honden die hij wel 'mag' is het geen probleem, dan luistert hij nog steeds naar ons.
    De ene keer geeft hij eerst waarschuwing door zijn houding en valt dan aan, de andere keer stormt hij op de hond af (ook als deze onze hond nog niet eens heeft gezien en er dus totaal geen aandacht aan schenkt),houdt dan even in, dan weer die houding, dan aanval. En soms stormt hij op een hond af en gaat meteen in de aanval, zonder enige waarschuwing vooraf.
    Wij laten hem wisselend los en aan de lijn, het is geen probleem om hem wanneer hij los is weer aan de lijn te krijgen. Hij moet dan op commando naar ons komen en gaan zitten en dan doen we zijn riem om. Geen enkel pobleem als hij niet die 'waas' voor zijn ogen heeft/krijgt.
    Hij is los agressiever omdat we vast meer controle over hem hebben en dat weet hij volgens mij.
    Hij kijkt ons niet aan op het moment dat hij bijv. moet zitten als een andere hond voorbij komt, maar is dan helemaal gefocust op die hond. Als die voorbij is en hij is netjes blijven zitten belonen we hem daarvoor.
    Als hij een andere hond aanvalt schrik ik en voel ik wel angst. Ik pak hem dan bij zijn nek en word boos op hem. Mijn vriend doet hetzelfde, maar die voelt dan verder geen angst of schrik.
    De afstand waarop hij agressief wordt is meestal zodra de hond binnen zijn bereik is. In zekere zin al als hij bijv. op die hond afstormt, alleen kan hij dan nog niks doen snap je wat ik bedoel? Maar hij rent dan al op hem af om iets te doen.
    Voor zover ik het weet heeft hij het bij zowel reuen als teven, helemaal zeker van teven weet ik het niet. Naar mijn idee wel wat meer naar bij reuen.

    Kun je hier weer wat mee?
    Heel fijn dat je me al een beetje op weg helpt, dank je wel. Zal zeker ook die gedragsdeskundige nog bellen, maar dit helpt in ieder geval ook al ;)

    Oja, hij heeft in onze eigen buurt wel erger dan wanneer we met hem op onbekend terrein zijn.
     
  20. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik sluit me helemaal aan bij Emma 2.

    Wij hebben 2 ruwharige teckels (eigenwijze donderstenen dus). Ze luisteren heel goed en gaan goed met Emme om.Wel ieder op hun eigen manier. De een zoekt Emme vaak op en gaat bijvoorbeeld voor de box zitten kijken als ze speelt. De ander bemoeit zich niet zo met Emme. Hij is wel nieuwsgierig, maar gaat niet vaak naar d'r toe. Ze zijn allebei wel erg lief voor haar, maar op hun eigen manier dus.

    Ik zou het nog even aankijken en goed aan de principes zoals door Emma2 omschreven denken.
     

Deel Deze Pagina