Vitamine bloedtest.

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Melissert, 8 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melissert

    Melissert Bekend lid

    3 jul 2021
    758
    587
    93
    Vrouw
    #1 Melissert, 8 feb 2023
    Laatst bewerkt: 8 feb 2023
    Omdat ik nu 2x een biochemische zwangerschap heb gehad heb ik besloten een bloedtest aan te vragen voor mijn vitamine om te kijken of ik iets te kort kom.

    Tot nu toe heb ik binnen mn B12. Foliumzuur en D. Alles lijkt wel goed maar mijn B12 is volgens mij wel wat aan de lage kant... Mijn B12 is 293 is opzich wel oke maar nu lees ik dat als je tussen de 250 en 450 zit je in een zogezegd grijs gebied zit en een te kort niet uitgesloten is... Zijn er mensen die daar verstand van hebben hier en me misschien advies kunnen geven? En misschien weten of en welke tests ik kan doen om er achter te komen dat het goed zit? Misschien zelfs iemand die er ervaring mee heeft? :) Ik ga hier sowieso met mn dokter over praten maar ik hoor dat de meningen over de waarde voor B12 nogal verdeeld zijn dus weet niet of ik de juiste hulp krijg als ik gewoon ja nee en amen zeg...

    Alvast bedankt!❤️
     
  2. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.383
    6.921
    113
    Vrouw
    Ik zou vragen naar een bloedtest op MMA en homocysteïne, zodat gekeken kan worden of je een B12 tekort hebt of niet. Vooral als die laatste afwijkt kan dat een oorzaak zijn voor de miskramen/biochemische zwangerschappen. Ook vitamine D is belangrijk dus daar ben ik ook benieuwd naar.
     
  3. Melissert

    Melissert Bekend lid

    3 jul 2021
    758
    587
    93
    Vrouw
    Ik moet wel even toevoegen dat de meningen over dat grijze gebied ook verdeeld zijn maar ik zit alsnog wel vrij laag volgens mij. Mijn vitamine D is 56 en dat moet tussen de 30 en 130 zijn. Foliumzuur is trouwens 18.5 en moet tussen de 7 en 46 zijn.. ik denk dat die wel goed zijn. De dokter komt er sowieso wel op terug maar ik wacht nog op B1 en B6..
    En dankjewel ik ga sowieso op die test aandringen dan :) ben toch wel benieuwd
     
  4. Guusje12

    Guusje12 Actief lid

    15 feb 2021
    266
    275
    63
    Vrouw
    Je vitamine d is echt aan de lage kant.
    Wij leren dat je minimaal 90 moet hebben op het werk.
    Ook is het zo als je magnesium te kort hebt, ook zo dat je vitamine d niet goed opgenomen wordt. En het is ook handig om een olie variant te slikken. Dus een olie capsule, want vitamine d heeft olie nodig om opgenomen te worden. Of bij een goede maaltijd waar vetten in zitten. Dus niet sneetje brood.

    Inderdaad, dit geeft pas de werkelijke tekorten weer van de vitamine b12.

    B12 kun je niet zelf testen helaas en moet via bloed.
    Al zou ik zelf de "gewone" waarde ook hoger willen zien.
     
    Melissert vindt dit leuk.
  5. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.383
    6.921
    113
    Vrouw
    Vitamine D is ook te laag. Die moet zeker boven de 80 zijn. Een ondergrens van 30 is heeel laag.
    Van b1 en b6 verwacht ik niks geks.
     
    Melissert vindt dit leuk.
  6. Melissert

    Melissert Bekend lid

    3 jul 2021
    758
    587
    93
    Vrouw
    Ohh heel erg bedankt voor al dit advies.. ik zal dan voor een olie variant kijken. ik wist dit dus allemaal echt niet. Als je de normaal waarde die hun aanhouden moet geloven zou alles dus goed moeten zijn. Ik weet niet of ik magnesium te kort hebt. Zou je daar ook een bloed test voor aanraden? Ik heb gewoon alleen een standaard vitamine bloedtest gehad waar b12 ook tussen zat dus ik zou die andere bloedtest dus aan mijn dokter moeten vragen de MMA en homocysteine. En dat ga ik zeker doen..
     
  7. Melissert

    Melissert Bekend lid

    3 jul 2021
    758
    587
    93
    Vrouw
    Oke dankjewel voor de informatie ik ga hier zeker achteraan. :)
     
  8. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.383
    6.921
    113
    Vrouw
    Je kunt zelf vitamine D kopen. Ik zou 1000 ie per dag gaan slikken met jouw waarde en vanaf mei iedere dag minimaal een kwartier in het zonnetje gaan zitten.

    Neem idd een gelcapsule want die worden beter opgenomen. Lucovitaal heeft fijne capsules, gewoon te koop bij de drogist.
     
    Melissert vindt dit leuk.
  9. Melissert

    Melissert Bekend lid

    3 jul 2021
    758
    587
    93
    Vrouw
    Oke dankjewel. Ik ga het gelijk even opzoeken
     
  10. Guusje12

    Guusje12 Actief lid

    15 feb 2021
    266
    275
    63
    Vrouw
    Zou in jouw geval zelf d 50 of 75 gaan slikken voor 2 weken.. geef je t even een boost. En daarna standaard minimaal 25.

    Magnesium is niet te meten. Deze kan je altijd zonder problemen bijslikken.
    voor kinderwens wordt eigenlijk tauraat geadviseerd. Vitakruid heeft een mooie maar ook verschillende andere merken. Maar een citaat of bisglycinaat helpt ook zeker al! Deze zijn beter betaalbaar, maar wel een natuurlijke variant kiezen. Niet davitamon of lucovitaal. Hier zit altijd minder werkzame stof in!
     
    Melissert vindt dit leuk.
  11. Guusje12

    Guusje12 Actief lid

    15 feb 2021
    266
    275
    63
    Vrouw
    Aanvulling hier op.. vitamine d kan wel bij lucovitaal. Dat maakt niet uit voor de opneembaarheid.
    En advies van in de zon klopt zeker!:roflmao:
     
  12. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.383
    6.921
    113
    Vrouw
    20230208_192257.jpg

    Toevallig nu in de aanbieding bij de etos
     
    Melissert vindt dit leuk.
  13. Guusje12

    Guusje12 Actief lid

    15 feb 2021
    266
    275
    63
    Vrouw
    En eventueel bij DA drogist hele jaar rond 1+1. :thumup:
     
    Melissert vindt dit leuk.
  14. Melissert

    Melissert Bekend lid

    3 jul 2021
    758
    587
    93
    Vrouw
    Oke dankjewel ik ga denk gewoon je advies opvolgen en er zo snel mogelijk mee beginnen.

    Ik heb die tauraat gevonden op vitakruid en het is idd best prijzig maarja ik doe het liever gelijk goed dus ik denk dat ik het wel ga aanschaffen. Echt heel erg bedankt wat zou ik toch zonder deze slimme dames op het forum moeten! :thumup:❤️
     
    Guusje12 vindt dit leuk.
  15. Melissert

    Melissert Bekend lid

    3 jul 2021
    758
    587
    93
    Vrouw
    Dankjewel!!:D Ik zie het inderdaad net. Morgen ff uitstapje naar de Etos.
     
  16. Melissert

    Melissert Bekend lid

    3 jul 2021
    758
    587
    93
    Vrouw
    Toch nog even omdat ik nu helemaal onzeker word... Is mijn foliumzuur van 18.5 wel een goede waarde dan?(als jullie dit toevallig weten?) Of is dat ook iets waar naar gekeken moet worden?
     
  17. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Zouden dan die vitamine D nu echt invloed hebben op de zwangerschap? Ik kom van een heel erg laag vitamine D gehalte 19. En zat eind december op 41. In november heb ik een miskraam gehad met 6 weken. Die waarschijnlijk al eerder mis is gegaan. En nu weer:cry:. Ik snap er echt niks van. Hiervoor 'gewoon' 3 goede zwangerschappen gehad. En nu gaat het steeds mis.
    Volgens de assistente van de huisarts had het vitamine d gehalte geen invloed op het al dan niet zwanger worden of blijven. Want anders zouden hun aan alle vrouwen met laag vitamine D moeten adviseren dat ze beter niet zwanger zouden kunnen raken.

    Maar inmiddels denk ik dat het wel degelijk invloed kan hebben omdat het nu al weer mis is gegaan. Ik baal zo erg!!

    Sinds eind december slik ik wel vitamine d van solgar 4000 iu/100ug. Volgens de huisarts was het voldoende om te verhogen naar 1600 iu/20ug. Eind maart moet ik weer prikken.

    Maar ik durf gewoon niet meer zwanger te raken.. :eek:
     
  18. Melissert

    Melissert Bekend lid

    3 jul 2021
    758
    587
    93
    Vrouw
    Hey @Guusje12 en @Narcisje wil jullie verder niet lastig vallen hoor haha maar jullie lijken hier wel verstand van te hebben.. als ik zegmaar al begin met B12 innemen zou dat me homocysteine test dan beïnvloeden? Ik wil t sowieso wel wat omhoog hebben... Maar op de rest van mn uitslagen wachten duurt zo lang heb nogsteeds niet alles :confused: is er ook een speciale dosis wat jullie denken dat t beste is?
     
    Guusje12 vindt dit leuk.
  19. Melissert

    Melissert Bekend lid

    3 jul 2021
    758
    587
    93
    Vrouw
    Wat vervelend van je miskramen :( je vitamine D klinkt idd wel erg laag. In hoeverre het een zwangerschap beïnvloed weet ik niet. Ik ben nu zelf gewoon een beetje aan het experimenteren daarmee vandaar dat ik de test heb gedaan om te zien wat ik aan kan vullen. Proberen kan sowieso geen kwaad toch? Misschien dat de andere dames hier daar meer over weten :) ik snap dat zwanger raken eng kan zijn als je denkt dat het toch weer mis gaat... Ben zelf ook wel bang. Iig natuurlijk wil ik heel graag een positieve test maar een positieve test gaat mij wsl ook wel erg veel stress geven... Heel veel succes iig :) hopelijk heb je snel mooie waarde.
     
  20. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.383
    6.921
    113
    Vrouw
    Ja, als je nu B12 zou innemen dan beïnvloedt dat je homocysteine uitslag. Ik zou wachten wat er uit de rest van de onderzoeken komt en dan kijken of het nodig is om iets aan te vullen of niet.
     
    Guusje12 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina