vleesboom??

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Elina, 15 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elina

    Elina Actief lid

    2 mrt 2006
    184
    0
    0
    huismama
    Friesland
    Ik moest vandaag voor een vlokkentest, maar ze konden er niet bijkomen doordat er een vleesboom voor zat.
    Volgende week moet ik weer.

    Nu is mijn vraag:

    Gaat een vleesboom vanzelf weg. En is het schadelijk. En hoe komt het daar en waarom.

    Kan je mij misschien iets meer vertellen over een vleesboom??
     
  2. Japke

    Japke Bekend lid

    1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Elina,

    Een vleesboom is een goedaardige zwelling in de spierwand van de baarmoeder. Ze worden ook wel myomen genoemd.

    De oorzaak ligt gedeeltelijk bij de hormonen in je lichaam maar je kan er niet preventief voor behandelen.

    Een vleesboom gaat meestal vanzelf weg en als je er echt klachten hebt buiten de zwangerschap om word je daarvoor behandeld. Het komt ook best veel voor, de getallen variƫren van 20-40% voor je vijftigste jaar dus voor de menopauze.

    In je zwangerschap. Er word bij een vleesboom gekeken of hij niet in de weg zit bij de bevalling en meestal word er een extra echo gemaakt om te kijken of hij gegroeid is.
    Ook als je veel pijnklachten eraan hebt wordt er meestal een extra controle bij de gynaecoloog uitgevoerd.
    Je kan er in de zwangerschap niks aan doen en het kan ook absoluut geen kwaad vopor het kind.
    Wel is het handig om te weten voor de deskundige. Zodat hij/zij hierop kan handelen zoals pijnklachten en begeleiding bij de bevalling.

    Hopelijk lukt de vlokkentest volgende week wel, ten slotte is dat toch een spannend moment.

    Succes, groetjes,
    Japke

    P.S. Een site met info voor buiten de zwangerschap. http://www.nvog.nl/files/myomen.pdf
    In de zwangerschap is er niet veel informatie op internet.
     

Deel Deze Pagina