Vliegen uit code oranje gebied: coronatest en ook nog quarantaine?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Hestia12, 6 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hestia12

    Hestia12 Actief lid

    14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Wanneer je naar een code oranje gebied vliegt en bij de terugreis voor vertrek op de vlieghaven daar een coronatest moet doen, moet je dan daarna thuis ook nog twee weken in quarantaine? Het lijkt mij dat de test is om te bepalen of je wel of niet in het vliegtuig mag, maar niet ter vervanging van de quarantaine. Ik heb een vriend die dat wel denkt. Ik kan het niet echt vinden op de officiële informatie sites...
     
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Die uitslag is er toch niet direct als dat vlak voor het vliegen word gedaan? En word er getest omdat hij klachten heeft of preventief? Bij geen klachten hoeft hij volgens mij niet in quarantaine als de uitslag negatief is.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik weet niet wat de officiële richtlijn is, wat dat betreft. Ik vind het nogal onzinnig om me te verdiepen in iets wat ik sowieso niet ga doen.
    Maar een covid-test meet alleen of je op dat moment covid hebt. Maar je kunt maximaal 12 dagen (met veiligheidsmarge: twee weken) na besmetting nog ziek worden. Dat is dan bij een test Ana het begin an die twee weken nog niet te zien. Dus ja, in principe is het wel zo sociaal dat als je dan toch om een dringende reden naar gebied met code oranje vliegt, dat je dan na terugkeer twee weken in quarantaine gaat. Ik krijg overigens niet de indruk dat het verplicht is. Maar ik zou toch even bedanken voor het genoegen om iemand te zien die net uit een code oranje gebied terug komt.
     
    Louise11110, HappyRabbits, jojo85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Maar hoe zit het dan met alleen besmettelijk via hoesten en niezen? Als diegene thuis blijft op moment dat hij klachten krijgt binnen 2 weken na thuiskomst en dan direct laat testen is dat toch ook veilig voor de rest van de samenleving?
    Dat zou namelijk betekenen dat elke stewardes (in dat vliegtuig) en iedereen die op Schiphol gelopen heeft ook in contact geweest kan zijn met iemand uit een oranje gebied en dan thuis 2 weken in quarantaine zou moeten.
     
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.940
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Die testuitslag heb je op zijn vroegst na 24 uur en is weinig zeggend omdat de incubatietijd tot 14 dagen kan duren en daarom moet je wel degelijk twee weken in quarantaine, Ik snap sws niet dat iemand vrijwillig naar een oranje gebied gaat vliegen / reizen of het moet iets met familie zijn.
     
    Louise11110, Neuzeke en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ja gewoon 2 weken in quarantaine ivm incubatietijd. Staat ook gewoon op site van rivm: er wordt niets gezegd over 'bij negatieve uitslag geen quarantaine' dus is het wel eenduidig: code oranje? 14 dagen quarantaine bij thuiskomst
     
  7. mvl

    mvl Fanatiek lid

    16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Op de Rijksoverheid site kun je vinden dat je uit een code oranje land twee weken in quarantaine moet als je terugkomt. Corendon was juist op de vingers getikt omdat ze de test aanboden ipv de quarantaine en die hebben dat nu aangepast
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. Hestia12

    Hestia12 Actief lid

    14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Dat dacht ik dus ook. Ga dat die vriend dan toch nog een keer uitleggen dat hij niet direct na terugkeer weer naar z’n werk kan omdat hij een test van de vliegtuigmaatschappij heeft gehad...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Weer wat geleerd? Maar waarom laten ze je dan testen vlak voor je het vliegtuig in stapt, de uitslag om je nog te weigeren aan boord is er dan toch niet op tijd? Dan is het toch logischer alleen te testen als je klachten krijgt als je toch al in quarantaine moet die 2 weken?
    En ben heel benieuwd wat voor regels er dan gelden voor het luchtvaart personeel dat vliegt op landen met code oranje en mensen daarvandaan mee terug nemen.
     
    Whysteria vindt dit leuk.
  10. Hestia12

    Hestia12 Actief lid

    14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Misschien moet je 24 uur voor vertrek testen?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat zou logischer zijn inderdaad.
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.940
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat testen voordat je aan boord gaat heb ik nooit zo goed begrepen. Ze kunnen je wel traceren mocht je een positieve test hebben.
    Het vliegtuigpersoneel draagt mondkapjes en houdt afstand dus zou voldoende bescherming moeten geven mochten ze een besmet persoon aan boord krijgen,
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik dacht dat t nou net het probleem is dat mensen al besmettelijk zijn voor ze klachten krijgen en dat er ook besmettelijke mensen zijn met zeer milde klachten. Dat t dan gewoon via de adem verspreid.
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je bent niet alleen besmettelijk via hoesten ne niezen. Al zijn dat wel de grootste 'boosdoeners'. Maar ook door gewoon praten of bijv. slechte handhygiëne kun je mensen besmetten.

    Als uit contactonderzoek blijkt dat je gedurende enige tijd nabij contact hebt gehad met een coronapatiënt, moet je ook 2 weken in quarantaine. Testen heeft dan geen zin, want je kunt daarna nog covid ontwikkelen. Ik denk dat je een code oranje gebied ook moet zien als 'contact met een patiënt'. Bij daadwerkelijk contact met een patiënt in het buitenland, ben je voor het officiële contact onderzoek onvindbaar. Dat werkt niet zo goed over grenzen heen. Dus zou je je denk ik toch zo moeten gedragen.

    Het personeel aan boord van vliegtuigen draagt momenteel bescherming. En gaat als het goed is op plaats van bestemming niet uitgebreid het land in en contact met mensen daar. Dat is toch anders dan iemand die wel volop in die andere maatschappij meedoet.
     
  15. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina