Vloerverwarming aanleggen, ook radiatoren behouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door vlinderCN, 29 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Weer een verbouwingsvraagje.
    We krijgen vloerverwarming in hele benedenverdieping en zitten na te denken of en welke radiatoren we moeten houden. Wat zijn jullie ervaringen, is dat nog nodig?

    Ik ben wel enorme koukleum (als ik niet vd duurzaamheid was zou ik de cv liefst op 23C zetten :|) maar als je de vloerverwarming zo instelt dat het warm is om 7u sochtends en de tijd dat je thuis bent, zou je ze eigenlijk niet extra nodig hebben toch?

    We hebben in de woonkamer ook een haard (wordt een inbouwkachel) dus daar kan de radiator (een hele lange, lage) wel weg denk ik, alhoewel we nog nooit de haard aan hebben gehad en dat echt niet mijn ding is..
    In de eetkamer (straks met keuken/kookeiland erin) zijn er 2, een lange lage achter de eettafel en een korte hogere bij het (straks) keukengedeelte. Ik denk dat als ik sta te koken misschien toch minder kou heb dus dat die ook weg kan.
     
  2. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Wij hebben door ons hele huis (nieuwbouw) vloerverwarming en nergens radiatoren. Ook niet nodig, de vloerverwarming verwarmt het huis voldoen.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zo zou ik het ook willen, vloerverwarming als enige verwarming en geen enkele radiator meer.
     
  4. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Nee hoor, onze vloerverwarming verwarmt perfect de hele woonkamer en keuken.
    Ik vind het grote voordeel juist dat ik van die lelijke radiatoren af ben :D
     
    Fuddey en vlinderCN vinden dit leuk.
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh ja ons huis is wel 30jaar oud, wel goed geïsoleerd, label B maar dus niet zo goed als nieuwbouw @Lovely83 ;)
    En wonen vrijstaand in soort bos dus wel erg koel (tussenwoning is natuurlijk al stuk warmer sowieso)..
     
  6. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Hier hebben ze de vloerverwarming niet juist aangelegd. (3 buizen ipv 5) maar wel de verwarmingen weggehaald. Wij hebben dit jaar alsnog een verwarming laten plaatsen. Om stookkosten omlaag te krijgen want soms wil je gewoon even alleen 15 min. De verwarming aanzetten om het wat behagelijker te maken maar met vloerverwarming gaat dat niet snel die laat je continue op dezelfde stand staan. (misschien de nieuwere niet maar die wij hebben wel)

    Ik zou dus wel een radiator laten hangen bij je zitgedeelte.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  7. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Maar als de vloerverwarming altijd op zelfde stand staat hpef je niet bij te verwarmen toch..? (Mits goed aangelegd ;) )
     
  8. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Wij hebben in de woonkamer 1 en in de keuken ook 1 (design)radiator geplaatst vanwege de behaaglijke warmte. Vloerverwarming werkt perfect hoor, maar even die behaaglijke warmte is echt heel prettig als je een koukleum bent.
     
  9. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Wij hebben geen radiatoren meer, juist fijn dat je die lelijke dingen niet meer hebt haha.
    We hebben wel een kachel dus voor een koukleum als mij ideaal. (Mijn man vind het dan veel te warm en zit half ontbloot op de bank als die kachel aan staat :roflmao:)


    Alleen in de hal hebben we nog 1 radiator maar dat komt omdat we een hele grote hal met vide hebben die tot de nok kijkt, dus het is daar een meter of 5 ofzo. Daar is niet tegenaan te stoken met alleen vloerverwarming.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  10. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier was vloerverwarming voldoende, het was wel een tussenwoning en nieuwbouw.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  11. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Stel je hebt de vloerverwarming op 21C staan (dat ie het huis op die temp vervarmd) vanaf 7:00u, die laat je dan hele dag zo staan tot bijv 22u en dan snachts rond de 18/19C ofzo? Wanneer wil je het dan warmer dan die 21C hebben?
    Ik vind die radiatorenwarmtw trouwens qltijd beetje vervelend. Apart geurtje en heel droog maar goed wel ff flinke boost warmte als je m aan zetv(maar als t al 21C is dan hoeft dat weer niet. Of kun je het anders uitleggen?
     
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Haha zo gaat dat hier ook :roflmao:
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Wij hebben convectorverwarming, geen lelijke dingen maar wel snel kunnen verwarmen :)

    Wel in de hal gewone radiator, heerlijk warme handschoenen in de winter hihi
     
  14. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.484
    218
    63
    Wij hebben beneden alleen vloerverwarming. Deze staat 24/7 op 20 graden. Als het echt koud is buiten en ik wil het binnen een graadje hoger hebben dan schiet dat niet op. Het duurt een paar uur voordat de temperatuur omhoog gaat.
    Ik mis vooral een radiator als ik koud binnen kom van bv een wandeling. Lekker even tegen een warme radiator zitten is toch heerlijk. Of even snel handschoenen of een washandje droogde ik altijd snel op een radiator. Dat kan nu ook niet meer.
    Ik zou wel weer een radiator terug willen.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Zo'n put is dat met rooster erop? Die hadden we in vorige huis maar waren echte stofnesten (en speelgoedjes :|) en je kon daar niks wegzetten. Maar goed is nu sowieso geen optie.
     
  16. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oke dat is duidelijk idd. We houden in de hal sowieso radiator (idd voor handschoenen oid ..had ik nog niet eens aan gedacht). Nu zou je na zo'n koude wandeling ook de kachel hier dan aan kunnen maken (en hoe vaak is het nu echt koud tegenwoordig..) maar snap je punt..
    Misschien moeten we even bekijken of ze later alsnog, zonder al teveel gedoe, weggehaald kunnen worden mochten we ze niet gebruiken...
     
  17. aYh4L8

    aYh4L8 Niet meer actief

    Wij hebben alleen in de badkamer een extra radiator verder nergens als het beetje koud is dan pakken we of een dekentje erbij of gezellig kaarsjes aan, vloerverwarming staat hier sowieso bijna nooit aan In de 4 jaar dat we hier wonen misschien 5x ofzo aangehad
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  18. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.858
    7.805
    113
    Amsterdam
    Hier beneden volledig vloerverwarming wel nieuwbouw (2012) en boven wel radiotoren. We hebben dat laten splitten zodat je boven de verwarmingen aan kan zetten ook al is het beneden gewoon op temperatuur.
    Het advies is met vloerverwarming om juist deze snachts niet lager te zetten omdat het meer energie en tijd kost om het dan weer op temperatuur te krijgen. Wij zetten hem gemiddeld rond begin oktober aan en vaak eind maart zetten we hem weer op 15graden. Maar goed we hebben dan wel echt altijd zon in huis en veel en grote ramen.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Precies om deze reden ben ik wel blij dat we ook nog wat losse radiatoren hebben. We zouden die in principe uit kunnen doen en de benedenverdieping alleen met vloerverwarming verwarmen. Maar ik merk dat ik het toch behaaglijker vindt als ik de vloerverwarming wat lager zet, zodat de gewone radiatoren wat meer moeten bijgeven. De thermostaat geeft dan dezelfde ruimtetemperatuur aan, maar het 'voelt' warmer als de warmte niet alleen van de vloer komt, maar ook van de radiatoren.

    Verder lopen wij er tegenaan dat je met vloerverwarming in principe een redelijk constante temperatuur hebt. Althans: beneden waar je thermostaat hangt. Maar daardoor zijn de radiatoren boven bijna niet warm te krijgen. Daar gaat immer pas warm water doorheen stromen, als de ketel van de thermostaat een signaal krijgt om water te verwarmen. Maar dat signaal krijgt hij amper omdat de temperatuur redelijk constant is. Beneden lekker, maar boven is het daardoor best fris. En zeker 's ochtends in de badkamer mis ik dat even die lekkere boost van warmte.

    Het schijnt dat je dit wel beter in kunt stellen, maar dan moet er ook een ander soort ketel in die met 2 thermostaten kan werken. En dat is in ons huis niet zo. We zijn voorlopig nog niet aan een nieuwe ketel toe. Dus ook wat dat betreft is het voor ons echt gunstiger om de vloerverwarming iets lager te zetten en de radiatoren wat meer het werk te laten doen, dan worden ze boven ook warmer.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  20. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.858
    7.805
    113
    Amsterdam
    Je h
    je hoeft geen ketel hiervoor te vervangen hoor. Wij hebben een soort split klepje er zitten en boven verwarmingen met een thermostaat knop en daardoor kan je die per ruimte instellen.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina