vocht vasthouden

Discussie in 'De lounge' gestart door marjolinos, 16 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjolinos

    marjolinos Fanatiek lid

    9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    hallo meiden,

    ik ben maandag bij de fysiotherapeut geweest omdat ik 3 weken geleden mijn enkelband gescheurd heb. Nu vertelde hij mij dat ik veel vocht vast houd in mijn enkels en handen en hij raadde mij aan om naar de huisarts te gaan.

    Gisteren dus een afspraak gemaakt. Nu ben ik in december goed door de molen gehaald en is er veel getest. Aan de hand daarvan kon hij zien dat er niets aan de hand is. Helemaal goed natuurlijk alleen het verklaard niet waarom ik zoveel vocht vasthoud.

    Hij gaf als tip dat ik niet zoveel water meer mag drinken (drink 1,5 liter en in de zomer makkelijk 2 liter water op een dag). hij zei verder dat ik zout toe moet gaan voegen in mijn eten (doe dat nu niet want vind dat niet lekker). Het gaat allemaal zeer tegen mijn principes in....

    Wie heeft er tips op een natuurlijke manier vocht af te drijven?
     
  2. tico

    tico Fanatiek lid

    14 jul 2008
    1.311
    0
    0
    brandnetelthee schijnt te helpen. werd mij toen aangeraden door de vk.
     
  3. Sila24

    Sila24 Niet meer actief

    oh en ik dacht dat juist zout vocht vasthield
     
  4. marjolinos

    marjolinos Fanatiek lid

    9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    ja dat dacht ikook altijd!

    verder gaf hij me als tipom coca cola te gaan drinken....;)
    ik ben veel te zwaar dus ga echt niet aan de cola!
     
  5. Sila24

    Sila24 Niet meer actief

    wat raar dan haha cola light misschiewn kun je die drinken? maar waar is cola dan goed voor?
     
  6. Jompie

    Jompie Niet meer actief

    Brandnetel thee en paardebloem thee(van de blaadjes) kan je kopen bij natuurwinkel. Ik had tot voor kort medicatie voor hoge bloeddruk waarin vochtafdrijvers zaten. Toen ik mocht stoppen met de medicatie(doordat ik ah afvallen ben) merkte ik dat ik aardig vocht vast houd(door nierziekte). Ik ben toen begonnen met elke dag een kop brandnetel thee of paardebloem thee en overtollige vocht is weg.
     
  7. marjolinos

    marjolinos Fanatiek lid

    9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    @jompie, dat is idd een goede tip!

    @hamis50, weet het niet zeker maar waarschijnlijk omdat water zomaar opgenomen kan worden en omdat coca cola isotomen (weet niet of het goed geschreven is) bevat. Kon ook beter sapjes ed drinken dan water....
    heb gewoon altijd gehoord dat je beter water kunt drinken dan iets anders...
     
  8. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.299
    113
    Hmm, ik hou ook veel vocht vast in mijn voet. Ga ook maar eens aan de brandnetelthee.
    @Jompie: meng je die theeen of doe je ze apart?

    Ik vind de adviezen die je van de ha hebt gekregen ook wel tegenintuitief. Heb ook altijd gedacht dat water drinken ook vochtafdrijvend werkt en dat zout juist vocht vast houdt...
     
  9. marjolinos

    marjolinos Fanatiek lid

    9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    ja daarom!
    ben eigenlijk ook niet zo geneigd om me eraan te gaan houden! ben veel te bang dat ik daardoor aan ga komen en dat is juist niet de bedoeling!
     
  10. Jompie

    Jompie Niet meer actief

    @Rosao ik doe de theen apart de ene dag 500ml paardebloem de andere dag 500ml brandnetel. Ik laat de thee wel flink trekken.
    Soms meng ik een van beide wel met bv salie of ander kruiden theetje. ligt een beetje aan mijn bui. Wel drink ik daarnaast ook nog minimaal 1,5 tot 2 liter water.
     
  11. marjolinos

    marjolinos Fanatiek lid

    9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    is die thee eigenlijk wel lekker van smaak?
     
  12. Jompie

    Jompie Niet meer actief

    Ik vind de thee lekker van smaak. Smaakt kruidig. evt kan je er nog een beetje honing door doen. De thee moet wel goed trekken. Als je overigens besluit om te mengen met salie dan een heel klein beetje salie(die is namelijk erg krachtig/aanwezig van smaak).
     
  13. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.299
    113
    Ik besefte net dat ik nog detox thee heb van YogiTea. Daar zit ook paardebloem in en nog allerlei andere dingen. Die is echt heerlijk! Kun je bij de Tuinen kopen oa. Heb net een kop gezet :)

    Ik heb trouwens nog gegoogled op vocht vasthouden en overal wordt gezegd dat je dan matig moet zijn met zout en juist wat meer water moet drinken. Misschien toch aan de ha vragen waarom hij juist wil dat je meer zout neemt, misschien omdat hij bang is dat je er te weinig van binnenkrijgt?
     
  14. marjolinos

    marjolinos Fanatiek lid

    9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    @rosao, ja het zou kunnen dat hij dat denkt. ik voeg nl geen zout toe aan mijn eten (vind ik niet lekker) en hij zegt dat ik dat wel moet doen.... maar heb juist altijd gedacht dat zout ervoor zorgde dat je vocht vasthoudt.
    Maar goed ga van de week wel een keer naar de stad om voor de thee te gaan kijken!
     
  15. Feetjes

    Feetjes Fanatiek lid

    20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ik vind de adviezen van je HA eigenlijk wat vreemd, ik zou eerder het tegenovergestelde verwachten (juist veel water drinken en weinig zout). Als je op je gewicht moet letten zou ik idd zeker niet aan de sapjes etc. gaan, je wil niet weten hoeveel calorieen daar in zitten.

    Volgens mij is bleekselderij ook vochtafdrijvend...
     
  16. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.299
    113
    Ik denk dat ik hem snap van je huisarts. Als je veel water drinkt in combinatie met een lage inname van electrolyten (zout oa) dan kan het zijn dat de electrolytenconcentratie buiten je cellen lager wordt dan in de cellen. Dat wekt een osmotische reactie op (je lichaam wil de concentraties overal gelijk hebben) waardoor er water in de cellen wordt 'gepompt' om de concentratie daar ook te verlagen. Dan hou je dus vocht vast. De extreme versie hiervan is watervergiftiging.
    Misschien toch ook je zoutinname iets verhogen? Af en toe een zout dropje oid zou kunnen helpen denk ik.
     

Deel Deze Pagina