Voeden op verzoek en werken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door IrisB, 17 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Ik wil er nog niet aan denken, maar over een week of 6 moet ik weer aan het werk: tot half april 3 dagen per week, daarna 4 (maar dan is Ewout al ruim een half jaar).

    Momenteel voed ik op verzoek en ik zou dit ook heel graag blijven doen, maar doordat ik in een luxe situatie zit, heb ik een probleem. De luxe zit erin dat ik de 25% BV-tijd per werkdag kan gebruiken om live te voeden omdat m'n oppas op 5 minuten fietsen van m'n werk is. Het moet dus lukken om 2 maal per werkdag over en weer te gaan om Ewout te voeden.

    Het probleem hiermee is dat ik dan wel moet weten wanneer ik dit moet doen en daarvoor zou ik hem in een min of meer vast ritme moeten krijgen, maar dan is het niet meer echt voeden op verzoek... (Mn leidinggevende is heel erg flexibel, maar ik denk dat het toch net iets te ver zal gaan als ik de oppas laat bellen als ze hongersignalen oppikken zodat ik snel op de fiets kan springen).

    Ik moet nu dus een beetje kiezen tussen ofwel voeden op verzoek met afgekolfde melk door de oppas ofwel live voeden op een meer vast ritme. Als ik die twee naast elkaar zet, lijkt het me beter om live te voeden. Voor mezelf vind ik die laatste optie ook het prettigst, is toch een stuk fijner om zelf te voeden.

    Heeft iemand hier ervaring mee of eventueel tips om toch een soort ritme te krijgen? Op dit moment komt Ewout globaal om de 3 uur. Soms is hij heel klokvast, maar het gebeurt ook dat het eens 2 uur zijn, of plots bijna 5 en dat weet ik natuurlijk niet op voorhand.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
     
  2. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste Iris,

    wat goed dat je er nu al over nadenkt hoe je straks alles gaat regelen. En fijn dat de oppas zo dicht bij je werk is.

    Ik heb geen pasklaar antwoord voor je. Mijn kindje ging op een gegeven moment zelf in een ritme, waarbij ik dus wel ongeveer wist hoe laat hij wilde drinken. Op die tijden kolfde ik altijd op mijn werk. Ik heb eerst ook overwogen om naar de oppas te gaan, ook al woonde die wat verder weg. Maar ik heb toch besloten om het niet te doen. Ik vond het wat onrustig voor mijn kindje; dat mama dan weer komt en dan weer gaat. Als ik dan op een bepaalde tijd bij de oppas zou komen, maar mijn kindje zou nog slapen... maak je hem/haar dan wakker? En dat het voor mijn werk nog meer een onderbreking zou zijn dan gaan kolven. Maar dit zijn dingen die je gewoon eens moet doen om te kijken hoe het je bevalt.

    Daarnaast is het zo, dat als jij niet in de buurt bent, dat je baby dan misschien iets minder snel dan normaal een hongersignaal afgeeft. Vooral als je baby straks ouder dan 6 maanden is, zul je zien dat je baby jou heel erg met je BV zal associeren.

    Wat je misschien zou kunnen doen is kijken of het wil om je baby in een ritme te krijgen. BV op verzoek is natuurlijk aan de ene kant heel mooi, maar aan de andere kant erg onpraktisch als je werkt. Soms kan het lukken om bijvoorbeeld te zeggen: mijn baby komt om 6 uur, maar 7 uur komt mij beter uit. Dan leg je hem dus aan om 6 én om 7 uur in de hoop dat hij dan pas weer om 10, 13, 16, 19 en 22 uur komt, bijvoorbeeld. (en dan eventueel 's nachts nog) Kijk eens wat er gebeurt als je dit een paar keer doet (dus niet de voedingstijd rekken, maar juist eerder geven, zodat de volgende voeding op een meer geschikte tijd zal zijn).

    Kun je hier wat mee?

    Groetjes!
     
  3. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je kunt ook op werkdagen kijken of je Ewout op jouw verzoek kunt voeden (bijv om de 3u) ... en verder gewoon op zijn verzoek ...

    De eerste dagen zou je eventueel ook één portie afgekolfde melk aan de oppas kunnen geven, just in case ... Om te kijken of ie tussendoor erge honger heeft (maar dat zal toch niet?) ...
     
  4. laika10

    laika10 Actief lid

    28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Hier had olaf de week voordat hij naar het kdv ging geen ritme, maar opeens zat hij in een super strak schema van om de 4 uur.

    Het is heel moeilijk om op verzoek live te voeden als je werkt. Je kindje kan zich niet lekker voelen, of wat voor reden dan ook om opeens eerder of later te willen eten. Een flesje afgekolfde melk is dan ala minute beschikbaar voor de leidsters en hoeven niet "te rekken" totdat jij er bent, of stel je voor dat jij om wat voor reden dan ook niet kan komen.... Bedenk daarbij de onrust voor je zelf om elke keer weg te moeten van je werk, dat bevorderd het voeden , waar je toch rust voor moet vinden, ook niet.

    Het lijkt mij eenvoudiger om in je kolftijd een rustige plek te zoeken, je te ontspannen en dan flesjes mee te geven naar het kdv.

    Je kunt al wel voorzichtig beginnen met wennen aan uit een flesje borstvoeding te drinken en dat dan af en toe te herhalen zodat hij het doorheeft als hij naar de oppas gaat. En als je wilt gaan kolven kan je al wel vast beginnen met oefenen en een voorraadje opbouwen...

    Succes en super dat je door wilt blijven gaan met de BV
     

Deel Deze Pagina