Voeding bewaren/invriezen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Tamar, 29 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tamar

    Tamar Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Gelukkig gaat het nu goed met de borstvoeding na een moelijke start!
    Ook had Jolijn spruw, maar daar hebben we een zalfje voor gekregen.

    Eigenlijk krijgt ze nu altijd borstvoeding van mij, dus niet uit een flesje! Maar mijn man wil eigenlijk ook weleens een voeding geven en ze moet toch gaan wennen aan de fles!
    Ik ben namelijk van plan om maximaal 3 maanden de borst te geven en het af te bouwen wanneer ik weer moet werken!

    Mijn plan is om elke dag 1 afgekolfde voeding in een flesje te geven, zodat ze kan wennen. En in een later stadium pas over te gaan op flesvoeding.
    Maar ik wil ook graag een voorraad hebben in de vriezer, maar waar bewaren jullie dat in?
    Het lijkt me niet meer zo handig om het in ijsblokjeszakjes te doen omdat ze al veel meer drinkt.

    Ook dacht ik om de een extra moment op de dag te creeeren om af te kolven en tzt dit te doen wanneer mijn man het flesje geeft!

    Ik ben ook benieuwd hoe jullie dit aan pakken qua overgang van borst naar fles en wanneer jullie de extra voeding kolven!

    Gr Tamar
     
  2. Tamar

    Tamar Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Oja en hoe lang kan je de melk in de vriezer bewaren?

    Thx
     
  3. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Wat ik onlangs op de site had gehoord was om avent bekers te gebruiken.

    Is wel een investering (ik weet niet of het ook met andere bekers zou werken).
    Je doet melk in die avent bekers (10 bekers en 10 deksels 13 euro) en nadat ze bevroren zijn doe je het melk eruit wrikken in een plastic zakje. Beker kun je weer gebruiken voor de volgende beurt.

    Hoe lang je bv kunt bewaren hangt van je koelkast/vriezer af.
    In de koelkast (onder, achterin) 5 dagen
    In de vriesvak 3 weken
    In vriezer 3 tot 6 maanden (afhankelijk van je vriezer)
     
  4. Tamar

    Tamar Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Kan elk flesje in de vriezer bewaard worden?

    Wat bedoel je met afhankelijk van je vriezer?
    Zit daar verschil tussen...
     
  5. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Ieder fles kan in de vriezer. Let bij glas vooral op dat je het fles niet compleet vol maakt (melk zet uit in de vriezer.)

    Je kunt vriezer grofweg in 3'en delen.
    -vriesvak (3 weken)
    -vriezer (-15 graden,3 maanden)
    -diepvries (-20 graden, 3 tot 6 maanden)

    zie ook
    http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... rmelk.html
     
  6. Tamar

    Tamar Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Thx...

    Dan zal ik wat extra flesjes aanschaffen
     
  7. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    ik gebruik ijsklontjes zakjes.
    ideaal vind ik zelf, elk klontje is 12 mililiter. zo kan ik dus ook een klein beetje ontdooien.
     
  8. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik heb bij mijn kolf een stuk of 20 kleine plastic flesjes van medela erbij gekregen. Er kan 120/150 cc in. Ik doe meestal volle flesjes in de diepvries en verder vul ik evt aan met wat ijsklontzakjes. De bevroren flesjes laat ik overigens gewoon ontdooien en giet het dan over in een drinkfles.
    Je kunt ook speciale borstvoedingsmelkzakjes (scrabble :) ) kopen (oa van medela) ik heb die ook bij mijn kolf erbij gehad. Werkt ook best goed.

    maar als je na 3 mnd toch stopt met de BV zou ik niet teveel dure flesjes aan gaan schaffen. Of je kunt ze evt op MP kopen.
     
  9. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Trouwens die avent bekers worden (jaja door Avent oa) aangeraden om ook baby hapjes (groente en fruit) in te doen en dan in te vriezen. Dus je zou ze in de toekomst ook kunnen gebruiken (ik heb daar zelf nog geen ervaring mee) als je zelf tenminste voeding gaat klaarmaken voor je baby.
     
  10. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Je weet wel zeker dat de spruw over is ? Als je n.m. nog spruw hebt en je kolft dan mag je die melk niet invriezen.

    Ik vries in in Avent bakjes en ijsklontzakjes.
     
  11. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    Nemo@ ik heb er ook een paar in ijsklontjeszakjes. hoe kan je ze heb beste uit het zakje halen? en waar dan indoen? omdat de klontjes groter zijn dan het flesje
     
  12. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Popje: ik heb een fles/tuitbeker met een brede hals dat past dan wel weer. Maar als je die niet hebt laat ik het ook wel eens in een Avent (via) bakje ontdooien. Het past meestal niet in 1 bakje als het nog bevroren is als het ondooit is giet ik het samen want dan past het wel weer in 1 bakje.

    Als ik zo'n ijsklontzakje uit de diepvries haal laat ik hem meestal even op het aanrecht liggen (niet vergeten dan !) en daarna druk ik de klontjes er zo uit. Als je gelijk de klontjes eruit drukt dan zit de melk nog erg vast aan het plastic en heb je kans dat er stukjes plastic in de melk komen. Je kunt ook blauwe ijsklontzakjes halen mocht er dan per ongeluk wel een stukje plastic in de melk zitten dan zie je die gelijk zitten.
     
  13. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    De ijsblokje er gewoon uitduwen, net als bij waterblokjes. (heeeel koud aan je vingers) Ik doe ze in een grote plastic kan met deksel. Als ze ontdooid zijn kan het zo in de fles worden gegoten.

    Ik gebruik de aventbekertjes nu ook voor appelmoes voor Sven. Die maak ik vers. Dan maak ik gelijk een heleboel. Als je ze voor andere dingen gebruikt moet je er wel opletten dat ze kunnen verkleuren. Ik heb er ooit twee in de afwasmachine gedaan waar pastaresten inzaten. Die zijn nu dus een beetje verkleurd.
     
  14. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    ik heb ook ijsblokjeszakjes geprobeerd maar vond t wel erg veel gedoe/ geknoei. ook gaat er volgens mij wel veel melk verloren. gebruik nu de Avent bekers, daarop kun je met een adapter ook een speen zetten dus dan kun je ze gelijk als fles gebruiken en hoef je in principe niet over te gieten, erg handig!
    lijkt me inderdaad ook handig voor maken van hapjes over een paar maanden.
     
  15. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    IDD als ik het meteen de melk uit de ijsklontjeszakje wilt halen is het koud aan je vingers en het plastic blijft plakken aan de melk.

    Ga het proberen hoe memo het doet. Maar heb het pas over 2 weken nodig.
     
  16. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Heb ook die bekers gekocht van Avent vandaag. Ik ben benieuwd.
     
  17. Firella

    Firella Actief lid

    14 aug 2006
    201
    0
    0
    Hoorn
    Ik gebruik ook de VIA bekers van Avent. Heb er inmiddels 20 in de vriezer staan :)
    Om te besparen op de bekers heb ik ook geprobeerd om de bevroren "melkklont" (klinkt wat oneerbiedig...) in een plastic zakje te doen. Alleen krijg ik de klont er niet uit :(
    Vind het trouwens ook wel lang duren dat de klont is ontdooid. En ik vraag me af wanneer de 24 uur ingaat dat je de bevroren melk kan bewaren. Is dat vanaf dat je het uit de vriezer haalt of vanaf het moment dat de melk helemaal ontdooid is?

    Ik ga in september een weekendje weg, zonder mijn dochter, dus tegen die tijd moet ik heeeel wat op voorraad hebben....

    Groetjes Firella
     
  18. Moo

    Moo Bekend lid

    21 jun 2005
    873
    0
    0
    Wormerveer
    Het grootste gedeelte van de melk zit bij mij in ijsklontzakjes. Daarnaast heb ik nog 6 flesjes van 150 cc (die toch niet op mijn kolf passen) in de vriezer staan.
    Overal uiteraard stickers op met datum en hoeveelheid.
    Op de flesjes gebruik ik leukoplast, dat haal je er weer makkelijk vanaf. Op de zakjes gewoon stickers voor op diepvrieszakjes.
    Ik heb wel even moeten zoeken naar 'mijn merk' qua ijsblokzakjes. Toppits vond ik niks, vooral het sluitsysteem (heb toch liever gewoon een knoopje). Eigenmerk van de appie was het ook niet. Maar het eigenmerk van bijvoorbeeld de Coop (Markant) ben ik helemaal blij mee! Deze klontjes zijn smaller (maar wel wat langer) zodat je ze ook gewoon in een fles met smalle(re) hals kan doen.

    Uiteraard ontdooit een compleet bevroren fles met 150 cc veel langzamer als een fles vol met 150 cc aan ijsklontjes.

    Volgens mij gaan de 24 uur in vanaf het begin van ontdooien.
     
  19. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Die Avent VIA bekers zijn geweldig! Sluiten goed, ik heb er ondertussen een hele stapel (40 geloof ik.. heb erg veel melk) heb ze van 180 en van 240 ml. Later kun je er inderdaad ook hapjes in bewaren en in vriezen.
    Ze hebben een schroefdop en lekken absoluut niet! (ook handig voor later ;) ) en ze stapelen goed in de vriezer.

    Let wel even op, want je hebt geloof ik ook van die bekers die je maar een paar keer kan gebruiken. Ik heb ze die je oneindig vaak kan gebruiken... kan gewoon in sterisator, ideaal.

    Gefrummel met ijsblokzakjes heb ik 1 keer gedaan, toen ik geen bekers meer had, maar dat vond ik toch niets...

    Tamar, in het begin ben ik gewoon s morgens na de voeding gaan kolven. Eerst was het maar 20 ml ofzo wat ik kolfde... je moet het echt leren, ik kreeg toen geen TSR. Maar al snel werd dat veel meer.. Zeker als je s morgens bijvoorbeeld stuwing hebt, kun je je kindje 1 borst geven en de andere afkolven... zo bouw je een voorraadje op en straks inderdaad kolven op het moment dat je man de fles geeft.
    Succes!
     
  20. Moo

    Moo Bekend lid

    21 jun 2005
    873
    0
    0
    Wormerveer
    Een klein beetje extra melk ontdooien kan alleen niet met alleen maar complete flesjes in de vriezer. Dat vind ik juist het handige aan ijsklontjes. Staat er bij mij nog een vers flesje in de koelkast die ik niet meer kan invriezen omdat de 24 uur al verstreken zijn, kan ik deze nog wel aanvullen met klontjes en hoef ik de melk dus niet weg te gooien.
    Maar goed, ieder zo zijn manier. ;)

    Voor het niet krijgen van een TSR is er een neusspray, syntocinon genaamd. In het begin heb ik deze gebruikt, nu heb ik het niet meer nodig.
     

Deel Deze Pagina