Voeding effect op gewicht baby?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door blessings, 14 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd of iemand hier meer over weet.

    Bij mijn eerste zwangerschap ben ik ruim 25kg aangekomen en at ik erg ongezond, veel koek, chocolade enzo. Veel suikers dus. Want ik dacht, ik wordt toch dik dus nu kan het :rolleyes:. En uit die zwangerschap kwam een baby van 9 pond (+ totaalruptuur dus niet fijn..)
    Ik ben in de zwangerschap getest op diabetes, maar dit had ik niet

    Ik hoopte dat als ik bij de volgende zwangerschap gezonder zou eten, de baby misschien wat kleiner zou zijn en dus hopelijk fijnere bevalling..

    Zo gezegd zo gedaan. Ik heb amper suikers gegeten. En beperkt koolhydraten. Verder veel groenten en fruit (fruitsoorten waar het minste suiker in zit). Ik kwam 12 kg aan deze zwangerschap.
    En er kwam dit keer een jochie van 6 en een halve pond uit! En hij is met hetzelfde termijn geboren als mijn oudste (scheelt maar 2 dagen). Dit scheelt dus meer dan een kilo!!!

    Is dit toeval geweest?
    De verloskundige was ook verrast dat deze zoveel lichter is, aangezien meestal een tweede zelfs wat zwaarder is.

    Denken jullie dat je voeding een rol speelt bij het gewicht van de baby? Ben benieuwd!

    Ik startte trouwens beide zwangerschappen met een bmi van 21
     
    Jennifer15 vindt dit leuk.
  2. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.436
    2.870
    113
    Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik eet tijdens mijn zwangerschappen ook alles waar ik zin in heb. Ik was de vorige keer vooral verslaafd aan twix. Alle keren ben ik tussen de 10 - 12 kilo aangekomen. De baby's wogen 3300, 3800 en 3600.
     
    blessings vindt dit leuk.
  3. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Ik zou het ook niet weten. Bij mijn eerste zwangerschap ben ik heel erg aangekomen 30 kilo!!! (Door wat ongezonder eten, maar ook veel vocht) Maar er kwam maar een klein meisje uit. Bij de tweede zwangerschap had ik weinig eetlust en ‘maar’ 10 kilo aangekomen. Maar hij was groter en zwaarder dan de eerste. Dus ik heb eigenlijk geen idee haha
    Beiden zwangerschappen wel gewoon gezond groenten en fruit gegeten.
     
    blessings vindt dit leuk.
  4. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Natuurlijk spelt het een rol niet voor niets in vele landen hebben ze speciale voeding menu’s voor zwangere. Nederland is daar wat dat betreft loopt veel achter
     
    nizzie86 en blessings vinden dit leuk.
  5. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Ik denk dat er ook van allerlei andere factoren mee spelen.
    Bij mijn dochter gewoon alles kunnen eten en alleen in het begin misselijk en ze was een klein popje van 6 pond.
    Bij zoon kon ik bijna niks eten, HG de hele zwangerschap en 9 maanden veel spugen en hij was 8 pond. Als je naar voeding kijkt zou het omgekeerd moeten zijn, maar dat was hier dus niet zo.
     
    blessings vindt dit leuk.
  6. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Ik heb 3 keer ongeveer het zelfe gegeten, ik ben 3 keer ongeveer het zelfde aangekomen maar de lichtste was maar 2,5 kg bij bijna 41 weken zwangerschap. De zwaarste was 3,5 kg bij 39 weken en die er tusseninzit met 3 kg is geboren met 38 weken.
    Zelf denk ik dat vooral de grote en de doorbloeding van de placenta erg belangrijk is. Niet hoeveel je eet, wat je eet of hoeveel je aankomt. Want zelfs vrouwen die helaas flink last hebben van HG kunnen nog steeds flinke baby's krijgen.
     
    Apie1 en blessings vinden dit leuk.
  7. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    De eerste zwangerschap kwam ik tussen 35 en 40 kilo aan en at niet echt gezond (ook gevoed door prenatale depressie). Kindje was 3945 gr.

    De tweede zwangerschap bewuster gegeten (volgens schijf van 5), uiteindelijk maar 13 kilo erbij. Kindje 3980.

    Verder gewoon bevallen zonder noemenswaardige kleerscheuren.

    In deze zwangerschap eet ik vanwege mijn darmen ketogeen/ low carb high fat. Ik ben benieuwd naar wat mijn gewicht en dat van het kindje gaat zijn als alles goed gaat.
     
    blessings vindt dit leuk.
  8. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik denk dat meer effect heeft hoe de placenta aangelegd is, hoe groot deze is en hoe effectief hij werkt.
    Ik ben 2x zo'n 15 kg aangekomen, alleen startgewicht bij dochter was lager. Maar zoon was gemiddeld en dochter randje dysmatuur, 700 gr verschil. Dit keer minder aangekomen en ze wordt ergens tussen hun in geschat.
    Ik denk dat voeding best wel invloed kan hebben, maar niet heel zwart wit. Dat moeders die ondervoed zijn nog steeds grote baby's kunnen krijgen of goed gevoede moeders kleine.
    Vraag me meer af wat voor invloed gebrek aan goede voeding/vitamines zou kunnen hebben op bv de weerstand of ontwikkeling van een baby
     
    blessings vindt dit leuk.
  9. Friezin87

    Friezin87 Fanatiek lid

    22 jul 2015
    1.592
    1.036
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Leeuwarden
    Geen idee. Ik leefde met ons docjter vooral van chocolade chips pannekoeken en snacks macdonalds stond bij mij op nr 1 en er kwam een ukje uut van 2660 gram
     
    2littlemonkeys, Mammavantwee en blessings vinden dit leuk.
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.868
    15.304
    113
    #10 Sado, 14 jun 2020
    Laatst bewerkt: 14 jun 2020
    Ik ben in mijn eerste zwangerschap behoorlijk veel afgevallen door het weinige eten, had geen eetlust en erg misselijk.
    In mijn tweede zwangerschap vanaf het tweede trimester een gigantische eetlust gehad, dus bleef maar eten en eten en eten. En dan niet de gezondste opties.

    Mijn beide kinderen wogen exact evenveel (met 1 dag verschil in termijn).
    Denk dus dat het weinig zegt ;)
     
    blessings vindt dit leuk.
  11. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    T kan maar vaak is t ook aanleg. Ik heb aanleg om 20+ kilo aan te komen in mn zwangerschappen terwijl ik normaal maatje 36 heb en echt niet gek eet. Het is bij mij voornamelijk vocht en zie er op t eind uit als n zeekoe voor mn gevoel. Ben t daarna ook zo weer kwijt, vooral door zweten en plassen en de rest dmv borstvoeding.

    Maar ik denk wel als je echt veel en ongezond eet je meer kans hebt op meer kilo's, maar dat zou je ook hebben als je niet zwanger bent en zo eet.

    Edit: ik zie nu pas dat t gaat om gewicht van de baby hahaha. Ik kom veel aan maar krijg kleine beebs: 2895gr bij 38.5 wk en 2490gr bij 37 wk. Dus nee denk t niet.
     
    blessings vindt dit leuk.
  12. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Als ik google dan lees ik inderdaad ook dat het niet echt verschil maakt wat je eet en aankomt op het gewicht van de baby. Maar vind het zo apart dat mijn kinderen dus zo enorm veel scheelden in gewicht. Het enige wat ik dus heel anders heb gedaan is mijn voedingspatroon.
    Zou ik, als ik weer zoveel ongezonde dingen had gegeten en heel veel was aangekomen, alsnog een baby van dit gewicht hebben gekregen? Zullen we nooit weten natuurlijk :p
     
    Jennifer15 en Rosy90 vinden dit leuk.
  13. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Mijn zoon was 3 kilo terwijl ik 30 tot 40 kilo was aangekomen.
    Mijn dochter was 3500 gram terwijl ik maar 10 kilo aankwam ze hebben allebij ongeveer even lang in mijn buik gezeten.
     
    blessings vindt dit leuk.
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Bij de eerste was ik veel aangekomen, 16 kilo denk ik (veel vocht ook, vanaf 22 weken veel bedrust en aan t eind zelfs alleen maar bedlegerig) maar was hij licht, bij de tweede minder aangekomen (at gezonder, was nietbedlegerig zoals bij de eerste en bewoog meer), en hij was juist zwaarder en ben getest op diabetes omdat zn buik zo groot was.
     
    blessings vindt dit leuk.
  15. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.436
    2.870
    113
    Maar dat is vooral voor de moeder denk ik. Zwanger zijn kost veel energie en omdat je lichaam je baby op de eerste plaats zet (net als bij borstvoeding), is het belangrijk dat de moeder goed eet.
     
    Lieverding vindt dit leuk.
  16. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    1e +33 kilo baby 3810 gram 41+1
    2e +23 kilo baby 3585 gram 40+5
    3e +15 kilo baby 3080 gram 38+3
     
    blessings vindt dit leuk.
  17. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Maar ook voor baby natuurlijk want je eet alle voedingstoffen die je ook eet.
     
    blessings vindt dit leuk.
  18. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ik had trouwens altijd grote babys en hele zware placenta en navelstreng heeft ook verband. Ik heb wel ok gegeten niet altijd slecht juist meer gezond. 1e was 4060 tweede was keizersnede gepland 3850. Placenta beide keren was boven 800 gr
     
    blessings vindt dit leuk.
  19. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.413
    4.842
    113
    Vrouw
    Nee ik denk van niet.
    Bij de oudste 27 kg aangekomen, 1e 16 weken veel gespuugd bijna niks gegeten en ze woog 4064
    2e maar 7 kg aangekomen en gewoon gegeten zoals altijd en hij woog 3964. Dus nee ik geloof daar niet zo in!
     
    blessings vindt dit leuk.
  20. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.244
    113
    Mijn gynaecoloog vertelde dat het gewoon genetisch is bepaald hoe groot de baby is bij de geboorte. ( mits er niks mis is met de placenta etc)

    De oudste was 4440 gram en 56 cm met 40.4 weken
    De jongste was 4072 gram en 55 cm met 38 weken.

    Ik ben telkens 30 kilo aangekomen, maar nu na 4 weken alweer alle kilo’s kwijt ( ik hou veel vocht vast tijdens de zwangerschap) Ik at gewoon normaal, misschien wat meer maar echt niet overdreven ongezond.
     
    sannekrul en blessings vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina