Voeding/Slapen wie kijkt mee?

Discussie in 'Voeding' gestart door Kangerootje, 14 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Wil iemand even meedenken met t voeding/slaapjesschema?
    Mijn dochter van net 11 maanden is een redelijk goede eter, alleen brood en stukjes in t algemeen eet ze slecht/minder.
    Ook rommelt ze op t moment met haar slaapjes overdag, twijfel of ze al naar 1 slaapje kan. Benieuwd hoe jullie t hebben aangepakt.

    Schema nu:
    *Ontbijt: 1 boterham met roomboter/beleg + 150 cc opvolgmelk (eet meestal halve boterham, soms niks, krijgt dan 100 cc pap + 100 cc melk)
    *Tussendoor: fruit. Stukjes om te oefenen en 100/150 cc smoothie, wat slokjes water
    * Lunch: 1 boterham met roomboter/beleg + 150 cc opvolgmelk. Eet meestal halve boterham, en drinkt smiddags meestal maar 100 cc melk. Als ze brood helemaal weigert geef ik ook weer 100 cc pap, zie ontbijt.
    *Tussendoor: partje appel, peer, banaan, + dixap/thee/water. Géén koekje, want dan eet ze geen avondeten...
    *A: met de pot mee eten, maar wel gemalen prak en stukjes om te oefenen. Alleen stukjes geven doe ik niet, dan eet ze bijna niets.
    *Na avondeten: fles melk 180/6… drinkt deze helemaal leeg...

    Dochter haalt stukjes vaak uit haar mondje. Lastig! Dit geldt ook voor brood..... Iemand tips?

    Verder slaapt ze meestal van 10-12 en van 15.30-16.30...
    De laatste tijd wordt ze vaak smorgens laat wakker en gaat dan om 11 u pas naar bed, slaapt dan tot 14.00 soms... Dan leg ik haar niet meer op bed en gaat ze savonds vroeg, rond 18.30 u...

    Vragen:
    - Van 3 naar 2 flesjes, welk flesje melk laten vervallen? Die van smiddags, of die van savonds? Uiteraard belangrijk dat ze door blijft slapen..
    - Steeds vaker slaapt ze 1 keer van 11 tot 13.30-14.00... Echter van 14.00 tot savonds is nog een te lange ruk.. Optie om haar op te houden tot 12 en dan naar bed tot 15 red ze best qua energie, maar wanneer zal ik dan lunch geven? Als ze enigzins nog vol zit van t ontbijt/fruit, eet ze geen hap brood...... En om 15u pas lunchen is echt te laat... Nu eet ze vaak pas rond 14.00u
    - Wat gemalen prak betreft... Wat is de ultieme tip? Toch gewoon over op helemaal stukjes zodat ze t sneller leert? Nu haalt ze alle stukjes aardappel/vlees/groente/fruit/brood er weer uit, alleen de hele zachte stukjes slikt ze door....

    Bedankt voor t meedenken!
     
  2. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.812
    2.540
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is 13 maanden en gaat nu iets meer richting 1 slaapje.
    Kan je niet volledig pap geven s ochtends? Ipv een boterham. Als ze dat beter eet?
    Haar schema is nu

    8.00 200 melk met pap
    10.00 fruit
    11.45 2 boterhammen met 150 melk
    12-15 slapen
    Of 10.30-11.30 slapen dan eet ze brood na slaapje
    15.00 wat fruit of koekje snackje etc
    17.30 eten met de pot mee, 100 ml Griekse yoghurt als toetje.
    Voor het slapen wat water.

    Mijn dochter krijgt volgens de richtlijn teveel melk (300 vanaf een jaar). Maar anders krijgt ze te weinig vocht binnen. En zolang niemand mij kan vertellen waarom teveel melk slecht is vind ik het best :p.

    Stukjes ging bij ons na een jaar ineens veel beter. Toen begon ze ook interesse te krijgen om zelf te eten. Meestal doen we het samen zij pakt stukjes en ik geef het in haar mond. Fruit wissel ik ook af kleine stukjes of zelf bijv een banaan afhappen.
    Ik zou proberen eerst zacht eten te geven. Ik gooi sommige dingen nog in de hakmachine ipv pureren.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Hier al vanaf 9 maand 1 slaapje.
    Is nu 13 maand, maar dit schema heeft ze al een tijdje.

    Bij wakker bv
    8:00-8:30 yoghurt met havermout
    10:30 fruit 1,5 a 2 stuks, vaak halve banaan, hele kiwi en nog wat stukjes peer of appel.
    12:00 bv en slapen, ongeveer 2 uurtjes
    14:00-14:30 ongeveerBij wakker worden 1 boterham.
    17:00 rauwkost op tafel. Vaak eet ze wat komkommer of paprika
    18:00 avondeten
    19:00 yoghurt, soms met nog wat havermout of rozijntjes.
    19:30 bv en slapen

    Stukken eten doet ze vanaf t begin, geen tips hoe je die overgang moet doen.
     
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding, dus ik zou dat nog even niet afbouwen.
    En wat betreft het eten van stukjes, ik zou inderdaad meteen stoppen met de prakjes. Nu kan het, aangezien melk nu nog belangrijker is dan vaste voeding! Dat ze dan minder eet is niet erg, liever nu dan over een jaar zeg maar ;)
    Het slapen. Mijn zoontje sliep vanaf 9 maanden van 12.00 tot 15.00. Maar elk kind is anders natuurlijk. Mijn oudste sliep tot 1.5 jaar van 10.00 tot 12.00 en 14.00 tot 16.00. Een echt slaapkopje dus.
    Ik zou het bijvoorbeeld zo proberen:
    Ontbijt: bordje pap 200ml(aangezien jouw kindje geen fan is van brood )
    10.00 stuk fruit met wat water
    11.30 fles en dan brood
    12..00 slapen
    15.00/16.00 fruit/rauwkost/etc
    *hier tussenin zou je een powernap kunnen inlassen van een half uurtje*
    17.00/18.00 met de pot mee eten (let wel op zoutgebruik)
    19.00 fles en slapen.
     
    Zoe123 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  5. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Hier ook een baby van 11 maanden en wij merken ook dat de grote slaapperiode voorbij is. Ze heeft "altijd" heel veel geslapen (11-13u snachts en dan nog 2u+3u+1u overdag). Het avondslaapje rond 17u slaat ze nu standaard over sinds ze boterhammen eet. Nu begint ze te rommelen met het ochtendslaapje, als we naar de creche gaat, dan slaapt ze niet meer sochtends. Dan slaapt ze smiddags zo'n 2,5-3u. Als ze thuis is, proberen we haar nog op bed te leggen, meestal wil ze er na 30-60 min er al weer uit. Maar dan wil ze er smiddags niet meer in.

    Over de brokjes, we merkten dat ze het "beu" werd om alles in papvorm te eten, we sloeg naar de lepel, begon te wenen, hield haar mond toe na zoveel happen, terwijl de boterhal wel makkelijk binnenging. Zij was er dus duidelijk aan toe, maar van brokjes eet ze ook belange na niet zoveel als ze uit een prakje zou halen. Dus wisselen we af, zodat ze toch genoeg binnenkrijgt en zij niet meer alles geprakt moet eten. Met brokjes leg ik er een paar voor haar neus, die steekt ze dan zelf in haar mond en de rest geef ik met een vorkje. Vandaag heeft ze haar patatjes in brokjes gekregen en haar fruit in pap, morgen zal het opgekeerd zijn waarschijnlijk. Nu ze richting haar verjaardag gaat, maak ik me er wat minder druk in als ze wat minder eet, nu kunnen ze daar wel wat tegen en anders eet ze savonds wel een boterham extra, of een yoghurtje erbij. Ze groeien niet meer zo rap als voorheen, en ze heeft toch energie voor tien ;)

    Zo ziet het schema er gemiddeld uit, maar we gaan meer "go with the flow"

    07u30 180+6 melk
    08u30 1-2 boterhammen (ze krijgt er 2 voorgeschoteld, wat ze niet moet vliegt op de grond)
    ev een kort slaapje
    11u30 200-250g groentenpap (met ev. vlees) of stukjes aardappel en groenten tot ze genoeg heeft
    ev. een lang slaapje
    15u30 200-250g fruitpap of stukjes fruit tot ze genoeg heeft, ev een koekje/pudding er bij
    ev. een kort slaapje als ze na haar groentjes niet wilde slapen (zoals vandaag)
    17u30 2-3 boterhammen (als ze weinig gegeten heeft die dag, durft er wel eens choco op zodat ze dat wel eet)
    19u00 180+6 melk

    Tussendoor zou ze eens snacken op zo'n speciale babychips/sterretjes, maar gebeurt niet vaak. Standaard staat er een flesje water op tafel waar ze van kan drinken wanneer ze wil.
     
  6. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Hier is zijn schema nu ongeveer:

    7.30u bordje pap (met 180+6 flesvoeding)
    9.00u fruithap - combi gepureerd en stukjes
    9.30-11.00u slapen
    12.00u boterham met beleg en flesje erbij van 90+3
    13.30-15.00u slapen
    15.00u tussendoortje (tomaat/komkommer/soepstengel..)
    17.00u avondeten (grove stukjes) en yoghurt
    18.00u fles 180+6

    Die van mij is nog lang niet toe aan 1 slaapje, maar elk kindje is anders!
     

Deel Deze Pagina