voedings dilemma

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door emje, 6 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emje

    emje Niet meer actief

    hoi,

    ik ben vorige week maandag voor het eerst moeder geworden van een mooie meid. nu geef ik vanaf het begin volledig borstvoeding. de voeding gaat erg goed. alleen heb ik erg veel pijn gehad, de stuwing kwam ook pas laat.

    nu is het zo dat ik me de laatste 3 dagen echt heel erg slecht voel. dit komt ook doordat ik een blaasontsteking heb en moeilijk naar de wc kan. maar ook omdat ik verschikkelijk moe ben en me tepels pijn doen.

    ik zit nu heel erg te twijfelen of het misschien beter is om op flesvoeding over te stappen. aan de ene kant wil ik dit best wel omdat de pijn dan minder word en emily een vaster ritme heeft zodat ik misschien niet 5 keer per nacht moet voeden. aan de andere kant is de pijn al wel minder dan eerst en voelt het als een soort van 'falen' als ik stop. ik heb nu erg veel huilbuien en weet gewoon niet wat te doen. ik wil het beste voor mijn kleine meisje.

    vandaag was ook de laatste dag van de kraamzorg en misschien speelt het ook wel mee dat ik nu besef dat ik er alleen voor sta en me vaak afvraag of dat wel goed gaat.

    is het raar dat ik me zo voel? ik ben heel erg blij met me kleine meisje maar voel me nu zo zwak en emotioneel.
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Ik begrijp je problemen hoor.

    Je moet prioriteiten stellen voor je kindje, maar nog meer voor je zelf. Het is tenslotte zo, dat als jij niet goed voor jezelf zorgt, je ook niet goed voor je kindje kan zorgen. En als je daarvoor over moet op flesvoeding, dan is dat maar zo. Je baby doe je niet tekort daardoor. Die heeft er meer aan dat jij goed in je vel komt te zitten en de fles geeft, dan dat je de borst geeft, en je er straks aan onderdoor gaat. En tenslotte.... alle voeding gegeven met liefde is goede voeding..... Als je stopt met borstvoeding, zal dat best even heftig zijn, en je zult even een rouwprocesje doorlopen.

    Heeft het consultatiebureau al contact opgenomen met je, en wanneer komen ze op huisbezoek? Het is belangrijk dat je met hun je problemen bespreekt. Als je besluit om nog door te gaan met de borstvoeding zou je nog een lactatiekundige in kunnen schakelen

    Hoe is het nu met de blaasontsteking? Heb je een antibioticakuur gekregen daarvoor?

    Ik wens je veel succes met het maken van de keuze.....

    Je mag me altijd mailen hoor!!

    Groetjes Adrienne
     
  3. emje

    emje Niet meer actief

    hoi adriënne, (grappig ik heet officieel ook adriënne, hoor je niet vaak)

    bedankt voor je snelle reactie. ik denk inderdaad dat het ook erg belangrijk is dat ikzelf goed in me vel zit. want dat merkt emily natuurlijk ook. ik vind het nog steeds erg moeilijk om de beslissing te maken over te stappen op flesvoeding. al denk ik dat dit vooral komt omdat ik echt niet weet hoe en wat. hoe maak je een flesje, hoe maak je alles schoon en hoe vaak? welke voeding en hoeveel? welke tijden? is het wel het beste voor emily, aangezien ze het echt goed doet op borstvoeding. dit zijn allemaal vragen die door me hoofd spelen. met borstvoeding weet ik nu presies hoe en wat. en met flesvoeding nog niet. ik ben bang dat ik het verkeerd ga doen. de kraamzorg was gister voor het laatst dus sta ik er nu helemaal alleen voor.

    het consultatiebureau komt vanmiddag thuis langs. ik zal het zeker met haar bespreken.

    met de blaasontsteking gaat het nog niet echt goed. ik heb een antibiotica kuur gekregen van 5 dagen en heb nu 3 pilletjes op, maar het doet nog steeds erge pijn. het is daar beneden ook heel erg geirriteerd omdat ik niet tegen maandverband kan :( mja zonder is op dit moment ook niet echt een mogelijkheid.

    zijn er veel vrouwen die na ander halve week toch overstappen op flesvoeding? en wat zijn daar de redenen van? ik heb nog steeds dat faal idee.

    groetjes jen
     
  4. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Je faalt niet hoor, als je het beste voor jezelf en je kind wil. Je hoeft natuurlijk niet te stoppen. Als jij door wil gaan met borstvoeding is dat prima. In beide gevallen is het handig om ondersteuning te krijgen. Van het concultatiebureau, van een lactatiekundige, en hier kun je natuurlijk ook altijd je vragen stellen.

    Er stoppen regelmatig vrouwen, de redenen lopen uiteen. Van tepelkloven, tot te weinig productie, te veel werk, baby die niet groeit enz.

    Ben benieuwd hoe het gesprek met het CB gegaan is.

    Groetjes Adrienne
     
  5. emje

    emje Niet meer actief

    hoi,

    bedankt voor je reactie. het consultatiebureau is langs geweest en die vertelde dat het allemaal snel beter zal worden en dat ik gewoon even moet doorzetten. ze vertelde dat flesvoeding minder goed is voor baby's en daardoor twijfel ik weer. iedereen om me heen inclusief mijn vriend zeggen dat flesvoeding voor mij gewoon beter is. dit maakt het er niet echt makkelijker op. ik wil het beste voor me kindje maar moet het zelf natuurlijk ook aan kunnen.
     
  6. emje

    emje Niet meer actief

    hoi. ik heb even een ander vraagje over de voeding en temperatuur.

    vanacht had ik emily liggend aangelegd en ze dronk toen 10 minuten. daarna viel ze in slaap. ik heb ze toen terug in bed gelegd. (co-sleeper) en toen na een minuut of 2 kwam er een grote golf melk terug. ik heb toen het bedje verschoont en haar terug gelegd en ze sliep weer.

    nu heb ik ze net ook voeding gegeven en weer heeft ze maar 10 minuten gedronken en daarna een hoop melk uitgespuugd. toen ik haar deed verschonen heb ik ook haar temp gemeten en die was 36.2. is dit niet te laag? ze voelt wel warm aan. ik heb haar nu in de kinderwagenbak gelegd met 2 dekentjes maar zonder mutsje.

    we zijn vandaag ook even naar de winkel geweest met de kinderwagen en hadden haar een jasje, dekentje en de kap op gedaan. is dat goed?

    ze lijkt nu wel wat witter en drinkt minder. is er misschien iets niet goed? moet ik hiervoor de huisarts bellen? op der bovenlipje lijkt ook een klein blaasje te zitten kan dat kwaad?

    sorry voor de vele vragen. ik ben een beetje bezorgd.

    groetjes jen
     
  7. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Het kan zijn dat ze teveel voedng krijgt, en daarom spuugt. Dat is niet erg, je moet het zien als een soort overloopje. Maar het kan ook zijn dat ze zich niet lekker voelt.

    36.2 is wel laag, doe je de thermometer er wel ver genoeg in? dat kan het euvel zijn.

    Met dit weer hoeft de kap er niet op hoor, dat is al snel te warm... Een mutsje en dekentje is voldoende.

    Het blaasje op haar bovenlipje kan geen kwaad, dat is waarschijnlijk een zoogblaasje. Dat komt door het voeden, en is niet erg. De meeste kinderen hebben dat....

    Hebben ze haar gewogen van het CB?


    Ik hoor van je...

    Groetjes Adrienne
     
  8. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Flesvoeding is niet minder goed.... het is gewoon goede voeding.

    Begrijp me goed, ik ben absoluut voor borstvoeding hoor, maar niet te koste van de moeder, en dat dreigt bij jou wel een beetje te gebeuren nu.

    Groetjes Adrienne
     
  9. emje

    emje Niet meer actief

    het cb heeft ze gewogen en ze woog 3780. haar geboortegewicht was 3745 dus ze zit er al boven :)

    ik heb de thermometer er wel ver genoeg in gedaan denk ik. net heb ik haar temp nogmaals gemeten en nu is het 36.5

    kan het kwaad als de temp zo laag is? ze drinkt nu niet echt veel maar slaapt wel erg veel. ik moet haar nu zelfs voor voeding wakker maken terwijl dat eerst niet was. krijgt ze nu wel voldoende vocht binnen?
     
  10. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Als je de thermometer ver genoeg in doet, en ze slaapt zo veel, en drinkt weinig, dan zou ik even de verlloskundige bellen, of die even langs willen komen, of anders de huisarts.

    Groetjes Adrienne
     
  11. emje

    emje Niet meer actief

    hoi adrienne,

    we hebben gister de verloskundige langs laten komen omdat we het toch niet vertrouwde. haar temperatuur was toen gelukkig weer gestegen tot 37 graden. waarschijnlijk omdat ze al een paar uurtjes lekker op me borst lag. :)
    kwa kleur zag ze er goed uit en ze heeft ze ook nog even geheel bekeken. gelukkig vond de verloskundige dat alles goed is. waarschijnlijk heeft ze een regeldag en drinkt ze daarom steeds kleine beetjes en is ze iets onrustiger.

    de temperatuur daar had ze niet echt een verklaring voor. misschien dat het kwam omdat we even met haar naar buiten zijn geweest gister middag.

    nu ben ik alleen vergeten te vragen of we haar goed hadden aangekleed toen we naar buiten gingen. dus wil ik graag die vraag aan u stellen.

    we hadden haar gister een jasje met mutsje aan het jasje vast, lakentje en dekentje aan gedaan. en daarbij de kap op. is dat voldoende? of moet er nog een dekentje bij? of nog een mutsje op haar hoofdje? de muts die aan de jas vast zit die zit natuurlijk niet geheel om haar hoofdje omsloten.

    alvast bedankt
     
  12. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Het is beter om haar een mutsje op te doen dat strak zit. Heel goed dat jullie de verloskundige hebben laten komen. Dan ben je gerust he. 6 plasluiers en een tevreden kind is voldoende om te weten dat ze genoeg drinkt per dag.

    Groetjes Adrienne
     

Deel Deze Pagina