Voedings probleempjes pasgeborene, ervaringen gevraagd?

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Tara26, 21 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tara26

    Tara26 Bekend lid

    7 apr 2010
    783
    0
    16
    Mijn zoontje is 6 dagen geleden geboren met een gewicht van 2053 gram bij 37 weken.

    Hij drinkt vanaf het begin al slecht.
    Hij begon met 10 ml en dat wordt steeds verhoogd.

    Vandaag zit hij op 40 ml per flesje en morgen zou dat 50 ml worden.

    Dit is niet haalbaar voor hem, hij krijgt het niet op....
    Maar het ziekenhuis wilt hem niet laten gaan voor hij zijn flesjes goed leegdrinkt met 50 ml omdat hij dat volgens hun moet kunnen...

    Hij drinkt zelf zo'n 25 ml per flesje, ene keer iets meer andere keer iets minder....s'nachts lijkt hij meer op te kunnen dan op de dag...

    Wat hij niet opkrijgt krijgt hij via een sonde erbij gevoerd.

    Vraagt het ziekenhuis niet teveel van hem?
    Op deze manier duurt het nog een tijd eer hij naar huis mag :(

    En hij doet het verder zo goed, regelt zijn eigen temperatuur, heeft nergens hulp bij nodig etc...komt elke dag een beetje aan....

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee...
     
  2. Maria74

    Maria74 Niet meer actief

    Hier heeft het lang geduurd voordat hij meer kon drinken, maar wij mochten wel naar huis toen hij stabiel was qua temp en glucose en wat was aangekomen.... hij kreeg eerst sonde en uiteindelijk borstvoeding en werd voor en na gewogen. Hij dronk ong. 55 a 60 cc toen hij werd ontslagen uit het ziekenhuis (was ong. 9 dagen na geboort bij een gewicht van 2385 gram dus wel wat zwaarder dan jou kindje dus ook een iets groter maagje)

    Veel geluk en sterkte met je baby!
     
  3. MamaVanSimone

    MamaVanSimone Fanatiek lid

    19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik neem aan dat hij elke 3 uur, dus 8 voedingen krijgt? Volgens mij is de richtlijn nog steeds 150ml per kilo lichaamsgewicht, dat zou ongeveer 300ml zijn, verdeeld over 8 voedingen is dat 37.5ml per voeding.

    Simone was 2300 gram toen ze naar huis kwam (niet dysmatuur maar wel prematuur) en ze mocht naar huis als ze van de 8 voedingen die ze kreeg er maximaal 1 in totaal liet staan (dat noemen ze resten). We mochten er per voeding maximaal een half uur over doen omdat ze anders te moe werd.

    Thuis ging het drinken overigens beter, in het ziekenhuis kon ze zich soms niet goed concentreren omdat het er soms wel een kippenhok was tijdens het voeden (lees: hongerige a terme baby als buurman).
     
  4. Tara26

    Tara26 Bekend lid

    7 apr 2010
    783
    0
    16
    Volgens de zuster in het ziekenhuis is de richtlijn bij kleine baby's (te laag gewicht) 175 ml per kg lichaamsgewicht:(

    Lijkt me nogal veel voor zo'n ukkie...

    Hij krijgt idd 8 voedingen van 40 ml.
     
  5. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ons ventje mocht naar huis met 8 voedingen van 60 cc en een gewicht van bijna 2200 gram. Hij kon zijn flesjes allemaal op. Dat was wel een voorwaarde... alle flesjes zelf kunnen drinken (mocht wel iets laten staan, maar niet te veel.
    Nu hebben wij geluk dat ons mannetje een hele goede eter is.

    Ik denk dat het beter is als je zoontje goed drinkt als hij naar huis mag. Als hij steeds laat staan dan word je zelf onzeker denk ik. Dan liever een paar daagjes meer in het ziekenhuis denk ik.

    Ons ventje deed op een gegeven moment ook een paar dagen langer over het verhogen van de voeding. Dus niet meer elke dag verhoogd met 5 a 10 cc. Tis ook best vermoeiend voor een pasgeboren ukje.
     
  6. MelanieL29

    MelanieL29 Bekend lid

    9 aug 2006
    803
    0
    0
    Kan er erg slecht tegen dat er zoveel flesvoeding in een kind wordt geduwd. Je moet eens weten hoe klein een babymaagje is. Beter vaker kleine hoeveelheden aabieden. Kijken naar je eigen kindje. Met borstvoeding pakken ze ook zoveel ze zelf kunnen en willen. Daarbij wordt niet gezegd je moet zoveel drinken. En ook de zuigkracht is met 37 weken echt nog niet optimaal. Geef die kleine een kans en dat mag vind ik echt rustiger. Maar meningen verschillen nu eenmaal.
     
  7. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hier houd het ziekenhuis zich aan minimaal 140 cc en maximaal 180 cc per kilogram. Je zoontje krijgt dus de meeste flesjes nog niet leeg?
    Hoeveel zit hij in totaal per dag, wat hij zelf drinkt?

    Geef het de tijd... zijn conditie zal met de dagen alleen maar beter worden, en voor je het weet mag hij mee naar huis.

    Ik weet nog dat ons manneke de eerste paar badbeurten doodop was, en daardoor zijn fles niet leeg kreeg. Maar met een week ging dit al véél beter. Je mannetje heeft zijn energie nu gewoon meer nodig voor andere belangrijke dingen zoals warmhouden enzo.

    Beter in goede conditie naar huis, dan thuis aantobben. Want daar word je onzeker van en voor je het weet belanden jullie in een spiraal...
     
  8. Tara26

    Tara26 Bekend lid

    7 apr 2010
    783
    0
    16
    Hij krijgt nu 8 van 40 ml per dag...

    Maar afgelopen nacht hebben ze de voeding van 2 uur over geslagen omdat hij nog sliep (wat meestal is).....
    Dus hij kreeg om 5 uur pas, maar zelfs toen dronk hij nog maar 20 van de 40 ml op, ondanks dat hij een voeding oversloeg...

    Ze willen nu vanavond om 11 uur weer een voeding overslaan....ben vergeten te vragen waarom eigenlijk:(

    Zonet om 5 uur toen ik hem de fles gaf dronk hij 30 ml, dus dat was een vooruitgang...hopelijk blijft dat zo ;)
     
  9. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Komt allemaal goed! Geef hem de tijd.... het kan zomaar over een paar dagen een stuk beter gaan.
    Hier verhoogden ze op een gegeven moment met 5 cc. Dan weer een paar dagen niet... enz enz...

    Gewoon rekening mee houden dat hij tot de 40 weken moet blijven, dan kan het alleen maar meevallen! Hier zeiden ze ook tegen iedereen "40 weken" maar in werkelijkheid gingen de meeste kindjes eerder naar huis.

    Ben je zelf wel al thuis?
     
  10. Tara26

    Tara26 Bekend lid

    7 apr 2010
    783
    0
    16
    Ja ik ben sinds vrijdag thuis...

    Ik moet ook geduld hebben....maar ik mis m'n ventje zo :)
    en hij lijkt het nu gewoon zo moeilijk te hebben met drinken :(
     
  11. mommie1981

    22 jan 2010
    80
    0
    0
    leidster kinderopvang
    rotterdam
    Ik herken dit zo enorm!
    Anthony was 2380 toen hij werd geboren en deed er ook eeuwen over om 40ml weg te krijgen en daarbij spuugde hij ook heel veel weer uit gewoon te moe om te drinken.
    Na een week mocht hij mee naar hij maar nog geen week later lag hij erweer in!
    Hij had gewoon niet genoeg kracht nog schijnbaar.
    Ben het dus echt met de meiden eens het is heel erg naar om hem nog even daar te laten maar vetrouw op de artsen!
    Heel veel suc6 met hem en heerlijk genieten straks thuis :)
     
  12. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    waar drinkt hij uit? ik had het idee dat evy (2210 en 37+5) gewoon veel te moe werd van het drinken, heb toen zelf de 1,2,3 speen van dodie (voor pasgeborenen) op de difrax fles gezet, het zkh vond het eerst onzin maar mooi dat ze toen wel dronk! die speen is nml. heel zacht. Ze kreeg eerst uit zo'n standaard zkh-nutrilon flesje en dat was een hele stugge speen. het was een tip van een vriendin van mij die ook ene lciht kindje had, ik wist niet hoe ik haar moest bedanken, zo blij was ik dat evy toen wel ging drinken, ik zat steeds te klooien met spuitjes.
     
  13. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Meid van harte met je kleintje ! Moeilijk is het he als je kleintje in het zh ligt. Ik vroeg me ook af uit welke speen hij drinkt. Hier op de kinderafdeling werd toen de smalle difrax fles met 3 standenspeen geadviseerd. Zo hoeft je kleine niet zoveel moeite te doen om het op te drinken.
    Vervelend he dat ze zich aan de regeltjes van het zh moeten houden. Maar als ik hoor wat jouw mannetje drinkt denk ik echt dat het beter is als hij nog even blijft.
    Mijn zoontje was een stukje zwaarder bij zijn geboorte maar moest aan het infuus vanwege zijn glucose. Toen hij zelf of een voeding ging vragen en zo`n 25 cc uit de borst/fles dronk mocht hij mee naar huis. Dat was na 4 dagen. Zijn glucose infuus was toen ook gestopt. Het ophogen gaat ook heel langzaam.
    Wil je even heel veel sterkte wensen !! En ik hoop dat je je kleintje snel thuis hebt.
     
  14. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    ik ben pas na drie maanden op die 123 van difrax zelf over gegaan, tot die tijd van dodie, idd de smalle kleine fles
     
  15. Tara26

    Tara26 Bekend lid

    7 apr 2010
    783
    0
    16
    Zijn die flessen van Dodie nog ergens te krijgen :( ?
     
  16. Tara26

    Tara26 Bekend lid

    7 apr 2010
    783
    0
    16
    Hij drinkt nu aan de Nuby fles met de gewone S speen...
    Dit gaat redelijk....helaas nog niet goed genoeg...hij drinkt nog steeds maar zo'n 25 ml per voeding zelf...

    Ziekenhuis gaat morgen bespreken of ze hem met sondevoeding en thuiszorg naar huis laten gaan...
    Want ze denken dat het anders nog heel lang gaat duren :(
    Dus ben benieuwd morgen ;)

    Ze raadden ons in elk geval aan om verschillende flessen en spenen uit te proberen om te zien waar hij het beste mee drinkt.....maar aan de andere kant zeggen ze ook dat we niet te vaak moeten wisselen omdat Tygo dan in de war raakt door de verschillende spenen :(
    Beetje dubbel dus...

    Difrax S met 1-2-3- speen heb ik ook.....ziekenhuis hier vond het niet zo'n geschikte speen en zei ons over te gaan op een gewone small speen...
    Meningen verschillen blijkbaar :(
     
  17. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    pff ik herken dit wel. Mijn zoon was niet dismatuur, maar wel prematuur. Ik gaf bv en moest hem voor en na de voeding wegen. Gelukkig had ik daar een verpleegkundige rondlopen die gewoon opschreef dat hij goed gedronken had. Ze zei je weegt thuis toch ook niet elke voeding? In het ziekenhuis kreeg hij het met moeite weg omdat hij zo klein was. Hij hing een uur aan de borst en moest dan nog met de fles worden bijgevoed (viel steeds in slaap). Inmiddels is het juist een hongerige baby. Succes ermee, ik weet hoe moeilijk ze kunnen doen.
    Bij mij verhoogden ze het trouwens met 5cc per voeding. Komt hij wel aan?
     
  18. Tara26

    Tara26 Bekend lid

    7 apr 2010
    783
    0
    16
    Ja hij komt wel gewoon aan, weegt nu 2090 gram....
     
  19. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ja de meningen verschillen altijd. Mij maakt het niet uit uit welke speen hij zou drinken. Als het hem maar niet teveel moeite koste. Ik wilde hem zo snel mogelijk mee naar huis nemen.

    Rebekka ja irri he dat voor en na wegen. Ik heb zelfs een keer een flesje leeggegooid in een spuugdoekje en gezegt dat hij het op had. Werk zelf als kraamverzorgster en hij had heel goed gedronken hoorde hem slikken. Maar de weegschaal gad 10 cc aan. Daarna een mannetje wat zijn lippen stijf op elkaar hield. Vond het even welletjes met die regeltjes.
     
  20. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    @tara de speen is bij de DA te koop, je zet hem gewoon op je difraxfles, even goed dichtduwen in de ring, hij lekt dan echt niet, het difrax principe gaat dan wel weg omdat je de fles gaat draaien maar goed. wij begonnen op 2 en eindigden op 3 omdat ze anders in slaap viel.

    de gewone s speen heeft ze nog nooit uit gedronken trouwens, lukte gewoon niet! met 3 maanden zijn we pas over gegaan op de 123 van difrax zelf en daar drinkt ze nog uit!
     

Deel Deze Pagina