voedingsschema goed?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Chrissie, 14 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Hoi Ilja,

    ik heb een vraagje, ik heb een zoontje van 12 weken. Sinds 4 weken slaapt hij snachts door. Ik ben op advies CB savonds clustervoeding gaan geven (sinds die tijd slaapt hij ook door). Ik geef borstvoeding. Zijn schema zag er zo uit:
    +/- 7 uur voeding
    +/- 11 uur voeding
    +/- 15 uur voeding
    +/- 19 uur voeding
    +/- 21 uur voeding
    +/- 23 uur voeding

    De laatste 2 voedingen dronk hij dan minder dan normaal, maar samen wel goed.
    De laatste week drinkt hij bij de voeding van 23 uur bijna niets meer, en bij de voeding van 21 uur veel, terwijl hij overdag moeite heeft de 4 uur vol te houden. Ik ben nu iets gaan schuiven (heb ik nu 1 dag geprobeerd), maar ik vraag me af of dat goed is zo.

    +/- 06.30 uur voeding
    +/- 10.30 uur voeding
    +/- 15 uur voeding
    +/- 18 uur voeding
    +/- 21 uur voeding

    Hij slaapt wel van zn laatste tot zn eerste voeding, en door de 4e voeding wat eerder te doen is ie ook aan einde van de dag tevredener. Is dit een optie? Hij weegt nu 6 kilo.

    Alvast bedankt!

    Groetjes Christel
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Vertrouw op je eigen gevoel. Fijn zo doorgaan.

    Ilja
     
  3. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Dank je! 2 dagen is het goed gegaan, en vannacht was meneer ineens om 4.20 wakker. Zou het misschien toch beter zijn om nog wel savonds die extra voeding te doen, dat ie er toch niet klaar voor is? Of moet ik proberen vol te houden?

    Hij dronk trouwens niet veel vannacht en vanmorgen. Normaal makkelijk 2 borsten, vandaag dus echt niet..

    Kan het zijn dat ie een regeldag heeft en kan het ook zijn dat hij op een regeldag MINDER in plaats van meer gaat drinken?

    Dank je alvast.

    Groetjes Christel
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ook als je die extra voeding zou geven sluit je niet uit of daan snachts wakker wordt. Veel kindjes worden snachts wakker, maar probeer juist dan om niets te geven. Anders went hij daar aan.
    Als je het idee hebt dat Daan 's-avonds nog honger heeft mag je hem natuurlijk altijd de borst geven. Dat hij nu smorgens minder drinkt dat kan. Je zult vaak merken dat hij misschien wel wat vaker aan de borst wil.
    Regeldagen---> kan hoor dat ze minder willen drinken.

    Ilja
     
  5. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Vond het vreemd, hij slaapt al ruim 4 weken snachts door, dus dit was wel even wennen!

    Normaal maakte ik m wakker rond half 11 voor laatste voeding, maar dan dronk ie zo weinig dat we probeerden om de voeding van 21 de laatste te maken. Hij valt dan nl als een blok in slaap. Dat is 2 avonden goed gegaan, alleen vannacht niet.

    Ik heb vannacht geprobeerd niets te geven, speen, aai over de bol en weg, maar hij bleef komen. Pas na voeding was t goed.

    Zal ik gewoon vanavond nog eens proberen als ie na voeding van 21 uur slaapt? En dan zien of ie weer vannacht komt of kan ik m beter wakker maken om 22.30?

    Echt bedankt voor je snelle reacties trouwens! Super!

    Groetjes Chris
     
  6. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zou inderdaad nog eens proberen om 21.00 de laatste voeding te geven. Wil dat niet dan leg je hem alsnog aan. Ben benieuwd.

    Ilja
     
  7. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Ok, ga ik vanavond gewoon nog eens proberen, en dan maar afwachten hoelaat ie vannacht of morgenochtend komt.
    Ik hou je op de hoogte!
     
  8. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Hoi Ilja,

    Nou gisteravond aardig mn best moeten doen om m de fles leeg te laten maken, maar het is gelukt. (laatste voeding krijgt ie fles omdat als ik weer ga werken ik ga kolven en er dan niet genoeg uit krijg. Ik kolf dan wel alle voedingsmomenten, maar als t niet genoeg is voor 2 voedingen krijgt ie bij 1 voeding de bv en de andere de fv. Nu laten we m vast wennen aan fv)
    Resultaat, meneer heeft om kwart voor 9 de fles gehad en werd vanmorgen om 7.15 wakker :)
    We gaan dit schema dus (proberen) aan te houden. En hopelijk ons mannetje ook ;)
    Bedankt voor je hulp!
     
  9. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Succes.

    Ilja
     
  10. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Nou, het gaat nu al een week goed! 's morgens is ie meestal rond 6.15 wakker.Ik doe het er voor :)

    Heb alleen nog vraagje, over zn slapen.
    Hij slaapt nu dus van +- 21.15 tot 06.15
    Dan weer naar bed, is ie vaak nog wel ff wakker en valt dan zelf in slaap tot 10.
    Dan slaapt ie van 12 tot 15
    En meestal ook van 16.30 tot 17.30
    Maar daarna wil ie niet slapen. Hij is wel moe op gegeven moment, maar krijg m met geen mogelijkheid aan t slapen. (Alleen als ik m in draagzak voor me doe...)
    Volgens t CB is dat beetje de leeftijd..
    Meestal doe ik m dan rond 20 uur in bad en voed m daarna en dan kan ie naar bed. Moet ie nou eigenlijk tussendoor nog naar bed of is dit gewoon zijn ritme en heeft ie al genoeg geslapen overdag?En is dat dus gewoon ff doorbijten (voor mij dan?)

    Dank je wel alvast!

    Groetjes Christel
     
  11. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Het kan zijn ritme zijn, maar smidags ligt hij best lang in bed. Misschien vanaf half 5 niet meer in bed stoppen en hem lekker beneden laten?

    Ilja
     
  12. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    En dan? Slaapt hij teveel? Of bedoel je smiddags ophouden en hem na de voeding van 18.00 uur in bed leggen? (Ben bang dat ie me dan snachts niet doorslaapt...)
    Of ook dan ophouden tot 21.00?

    Groetjes Christel
     
  13. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Lastig he! Wat is teveel slapen...het ene kindje heeft meer slaapbehoefte dan de ander. Maar wat mij opviel was dat hij smiddags maar anderhalf uurtje wakker is. Vandaar mijn reactie.

    Kijk gewoon goed naar je kleintje. Verder heb ik geen tips.

    Ilja
     
  14. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Ja, das waar. Eerder legde ik m niet in bed om 16,30, dan kwam ie er ook wel door, maar dan is ie savonds helemaal niet te genieten. Dus sinds paar dagen doe ik m dus (als ik thuis ben) ook om 16.30 naar bed. In de hoop dat ie t dan savonds wat beter vol houdt.
    Het typische is dat ie dat nu sinds paar weken doet, voor die tijd was ie veel meer wakker.
    Volgens t CB is t toch ook normaal dat beebjes van 3 maand max 1.5 uur wakker zijn?
    Of kan ik toch beter met CB overleggen wat slim is?

    Groetjes Chris
     
  15. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Volg je eigen gevoel hierin.

    Ilja
     
  16. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Ik weet t.. Daan is laatste tijd gewoon een lekker vrolijk mannetje. En toch twijfel ik of ik t wel goed doe enzo......

    Thnx voor je hulp!
     
  17. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik weet wel zeker dat je het goed doet!

    Ilja
     
  18. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Dank je wel!
     
  19. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Ben ik toch even weer. Heb er gister nog eens goed over nagedacht, en ik heb het idee dat ik toch savonds wel mn best moet doen om m wakker te houden voor de laatste voeding om 21.00 uur. Ik lees ook overal dat vanaf een maand of 3 de kleintjes 2 x overdag een slaapje gaan doen, en die heeft ie dan nu van 8 tot 10 en van 12.30 tot 15.00 (probeer ik vandaag tenminste) Dus dan zou idd eind van middag niet nodig zijn?
    Is het dan een idee om m na 15.00 op te houden, en dan m om 17.45 een beetje te voeden (dan houdt ie t nl moeilijk vol tot 19.00) en m om 19.00 de fles te doen en er dan meer in te doen? Nu krijgt ie laatste fles 180+6 schepjes, dan misschien laatste fles 210+7 doen? En dan om 17.45 max 10 min borst te doen? Dan heeft ie nog wel 5 voedingen, maar één wel minder?
    Ik ben mezelf gek aan t maken met mn getwijfel...

    X Chris
     
  20. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Meid....je moet jezelf echt niet gek maken. Daar heeft niemand wat aan. Als jij denkt ik ga het zo op deze manier eens proberen met je dat gewoon doen.
    Succes en ik hoor wel hoe het gegaan is. Je kan het!

    Ilja
     

Deel Deze Pagina