Voedingssupplementen ipv halfvolle melk

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Selmama, 25 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Selmama

    Selmama Fanatiek lid

    20 okt 2005
    1.766
    0
    36
    Noord Brabant
    Hallo Eveline,

    Mijn 2 oudste kinderen van 5,5 en 3,5 klagen vaak over buikpijn.
    Ze krijgen elke ochtend van mij 200 ml warme melk (koud lusten ze niet) bij de boterham. Regelmatig klagen ze over buikpijn verdeeld over de hele dag. Ik begon mij steed vaker af te vragen of de buikpijn misschien afkomstig is van de melk. Als ik ze geen melk geef gaat het altijd goed. Ik zelf en mijn moeder hebben allebei een gevoelig darmstelsel en ik heb al erg vaak last van krampen en diarree gehad als ik softijs of vanilleijs op had. Zouden mijn kinderen misschien ook gevoelig zijn voor melkproducten?

    Nu heeft mijn jongste zoontje van 3,5 sinds vrijdag koorts, hij klaagde soms over buikpijn, maar verder was er geen duidelijke oorzaak voor de koorts. Gisteren wilde hij geen melk en had de hele dag geen buikpijn. Vanmorgen wilde hij wel melk en na een uur kreeg hij buikpijn rond zijn maagstreek. Rond 11 uur klaagde hij weer over buikpijn en wees naar zijn darmen, krampen. Hij huilde er behoorlijk bij en had erge pijn, zo heb ik hem nog nooit gezien. Ik heb hem 2 warme kruiken gegeven om de pijn te verzachten. Nu is het wachten op de ontlasting... dan is het waarschijnlijk over.

    Ik denk dat deze pijn afkomstig is van de melk die verveelt in zijn darmen. Ik heb al vaker op het punt gestaan om te stoppen met melk geven, maar nu ben ik er helemaal klaar mee.
    Maar als ze geen melk meer drinken dan krijgen ze bepaalde voedingsstoffen niet meer binnen of in mindere mate.
    Ik heb al geinformeerd wat ik dan voor voedingssupplementen kan geven en ze zeiden vitamine D. Maar is dat wel voldoende?
    Sojamelk (met of zonder smaakje) lusten ze niet, dat had ik ook al geprobeerd.

    Dus kortom: Wat voor voedingssupplementen moet ik de kinderen geven als ze geen melk meer drinken?

    Alvast bedankt.

    Selma
     
  2. Selmama

    Selmama Fanatiek lid

    20 okt 2005
    1.766
    0
    36
    Noord Brabant
    Gisterenmiddag nog bij de huisartsenpost gezeten met hem.
    Hij huilde het uit van de pijn. De arts kon niks vinden en we moesten het even aankijken. Gisterenavond is hij wat opgeknapt en hij werd vanmorgen goed wakker zonder buikpijn en zonder koorts.
    De koorts kan helemaal los staan van de buikpijn omdat hij de koorts al 2 dagen eerder had gekregen. Ik denk dat de buikpijn is gekomen door de melk, want verder heeft hij alleen maar roosvice gedronken en een paar stukjes bruin brood gegeten.

    Maar ik geef hem geen melk meer en ik zou heel graag willen weten welke supplementen ik hem dan moet geven zodat hij voldoende voedingstoffen binnen krijgt. In ieder geval vitamine D en verder nog iets?

    Ik wacht je antwoord af.

    Bedankt alvast,
    Selma
     
  3. Friso

    Friso Voedingsdeskundige

    1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Selma,

    Melk bevat ook calcium en B vitamines die je kindjes nodig hebben, soja is een goed alternatief, er zijn ook pakken vla op basis van soja met een lekkere smaak, wellicht kun je chocomel maken van sojamelk? Vitamine D hebben kindjes tot 4 jaar altijd extra nodig, tegenwoordig wordt er geadviseerd om 4 microgram per dag te geven.

    Groeten eveline
     
  4. Selmama

    Selmama Fanatiek lid

    20 okt 2005
    1.766
    0
    36
    Noord Brabant
    Hallo Eveline,

    Bedankt voor je antwoord.
    Ze krijgen elke dag ook een SuperTed vitaminetablet.
    Daarin zit:
    -vit A 400 ug
    -vit B1 0,70 mg
    -vit B2 0,8 mg
    -vit B6 1 mg
    -vit B11 100 ug
    -vit B12 1 ug
    -vit C 30 mg
    -vit D 5 ug
    -ijzer 7 mg

    Als ik hem per dag dit zou geven, zou het dan voldoende zijn om aan de benodigde voedingsstoffen te komen zonder melk te drinken:
    - 1 SuperTed vitaminetablet
    - Calciumtablet(ten) (aanbevolen hoeveelheid van het product)
    - vitamine D druppels 4 mg
    - Vla of Danoontje 100 ml
     
  5. Friso

    Friso Voedingsdeskundige

    1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

    Je kunt voor de zekerheid een berekening laten maken door je CB.

    Groeten Eveline
     

Deel Deze Pagina