Volgende zwangerschap na zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Emm27, 12 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Hoi! Wij zijn aan het nadenken over wel of niet voor een derde kindje gaan... Mijn vorige zwangerschap heb ik als heftig ervaren, ook ivm de zwangerschapsdiabetes incl af en toe insuline. Krijg je het dsn een volgende zwangerschap sowieso weer? De kans is wel groot toch?
    En kan ik nu al dingen doen om het deels te voorkomen?

    Wat zijn jullie ervaringen?
     
  2. Djoess

    Djoess Bekend lid

    14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Ik heb net de diagnose zwangerschapsdiabetes en mij is verteld dat de kans erop bij een volgende zwangerschap 75% is. Ik vind dat wel veel.

    Je kan zorgen dat je op een ‘goed’ gewicht bent voor je zwanger raakt en een eetpatroon volgen wat voor zo min mogelijk pieken en dalen zorgt. En al vroeg in de zwangerschap beginnen met glucosetesten. Ik meen vanaf 16 weken, dan kan je het wat ondervangen.
     
  3. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Ja goeie om zelf alvast tijdig af en toe te prikken. De vorige x zat ik maar een paar x per week te hoog, had af en toe maar insuline nodig.

    Ik heb al een mooi gewicht dat scheelt, al kan mijn eetpatroon indd wel wat beter.
     
  4. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Had het bij mijn eerste zwangerschap wel. Zat net op het randje tijdens de glucosetest. Bij mijn 2e zwangerschap getest met 18 en 24 weken en toen had ik hele nette waardes. Ik heb overigens nooit insuline hoeven spuiten.
     
  5. Luipaard88

    Luipaard88 Bekend lid

    3 nov 2016
    664
    467
    63
    Vrouw
    werkloos
    Den Haag
    Ik had het de vorige zwangerschap ook (geen insuline hoeven spuiten omdat de waardes te veel schommelde) en heb nu met 20 weken een test gedaan en toen was er nog niks aan de hand.
     
  6. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Ah dat bied hoop! Ik vond het echt vreselijk. (En wat een geluk dat het na een paar maanden over was).
     
  7. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik had het bij de eerste 2 zwangerschappen wel en nu bij de 3e vooralsnog niet. Maar ik weeg ook 45 kg minder. Afvallen is eigenlijk het beste dat je kunt doen. Al is het maar een paar kilo.
     
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Ik was niet te zwaar maar wel suiker tijdens de tweede zwangerschap, nu 13 weken zwanger en iets zwaarder helaas. Ik ga komende week voor het eerst prikken. Mijn moeder heeft ook suiker, dus dat kunnen we makkelijk af en toe controleren.
     
  9. Flowerr

    Flowerr Bekend lid

    20 feb 2014
    670
    124
    43
    Vrouw
    Hier bij de eerste zwangerschapsdiabetes gehad, bij de 2de heb ik met 16 en 24 weken een test gedaan en toen had ik het niet. Bij de 2de zwangerschap was ik zelfs zwaarder dan bij de eerste dus gewicht zegt ook niet altijd wat!
     
  10. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.413
    783
    113
    Er zijn ook andere risicofactoren buiten gewicht he, zoals een bepaalde afkomst. Zuid - Europese vrouwen lopen meer risico. Mijn Spaanse schoonzus heeft het ook beide zwangerschappen gehad.
     
  11. Hbz

    Hbz Actief lid

    23 nov 2013
    370
    92
    28
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Oh ik wil je ook een beetje geruststellen. Ik had namelijk bij mijn vorige zwangerschap zwangerschapsdiabetes en ook echt een kak zwangerschap. Weinig geslapen (opnames ziekenhuis voor een injectie met slaapmedicatie enz).

    Nu ben ik nadien wat afgevallen en heb ik mijzelf een redelijk gezond eetpatroon aangeleerd. Nu ben ik weer zwanger en raad eens, ik heb geen zwangerschapsdiabetes. Was er helemaal vanuit gegaan en was echt verbaasd dat ik het nu niet heb. Maar het kan dus zeker wel.
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Ik ben nu 14 weken en heb de eerste check bij mijn moeder (suikerpatiënt) gedaan en so far so good. Ik juich nog niet te vroeg, want het schijnt pas echt met 24 weken naar voren te komen, maar dit hebben we alvast.
     
  13. Cil88

    Cil88 Niet meer actief

    Vraagje, als jullie bij vorige zwangerschap suiker hebben gehad, wordt je dan in een eerder stadium dan de 24 weken getest?
     
  14. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.413
    783
    113
    Ja, met 16 weken.
     
  15. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad, zodra ik zwanger was van de tweede, ben ik direct weer koolhydraatarm gaan eten, het dieet aangehouden dat ik tijdens mijn eerste zwangerschap van de diëtiste kreeg en ik had de hele zwangerschap keurige waarden :)
    Ook nu weer direct me aan het dieet van toen aan het houden, ik ben nu wel 10 kg zwaarder dan bij mijn vorige zwangerschappen, dus hopelijk gaat het goed, vind het nu wel spannend merk ik.
     
  16. Mamavanvier95

    Mamavanvier95 Fanatiek lid

    12 okt 2014
    3.356
    2.543
    113
    Vrouw
    Friesland
    Vhier bij de eerste gehad, bij de 2e niet maar was wel een zwaar kindje, en vanochtend weer ogtt gehad en nu toch weer wel helaas. Donderdag afspraak bij de gyn om het door te spreken..
     

Deel Deze Pagina