volle borsten...hoe lang op pad zonder kolven of bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door fleur1980, 8 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fleur1980

    fleur1980 Actief lid

    15 jan 2011
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nav het topic: 'kolven buiten de deur' vroeg ik me af hoe lang je zonder kolven kunt voordat je borsten op knappen staan...

    Binnenkort gaan we een avondje uit (naar vrienden van amstel live). Ik geef dan om 16 u de laatste voeding en we zullen rond 2 uur s nachts weer thuis zijn.
    Ik heb eigenlijk weinig zin om dan een kolf mee gaan te sjouwen. Maar is dat noodzakelijk?
    Ik denk zo: mijn kind slaapt s nachts door en dus wordt er dan ook zo'n 8 uurtjes niet gedronken / gekolfd. In de ochtend zijn mijn borsten dan wel vol maar niet zo dat ik er last van heb.

    Zou het ook mogelijk zijn wanneer ik er last van krijg om op het toilet een beetje met de hand te kolven zodat de spanning eraf is? Ik zou dan kunnen kolven als ik thuis kom en de eerste voeding van de volgende dag gewoon kunnen geven.

    Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Raden jullie aan om toch een kolf mee te nemen?
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je thuis meteen gaat kolven lijkt het me geen probleem als je kindje altijd 8 uur doorslaapt, alleen zijn die 8 uur nu iets eerder. En als je redelijk met de hand kan kolven lijkt het me al helemaal geen probleem. Ik kon niet kolven met de hand, maar de ergste druk eraf halen lukte wel en dat lukt iedereen wel geloof ik.

    Veel plezier in ieder geval! Heb ook wel weer zin om daar naartoe te gaan, ik ga proberen om voor volgend jaar op tijd een kaartje te kopen :)
     
  3. xxPetra

    xxPetra Niet meer actief

    Ik zou, als je geen kolf wilt meenemen, gewoon als je thuis bent weer kolven. Je hebt dan alleen kans dat je borsten wat strakker aanvoelen en misschien naar aanvoelen,omdat ze gewend zijn dat ze rond die tijd redelijk leeg zijn.
    Laatst ben ik een middagje gaan winkelen en toen heb ik 3uur later dan normaal gekolfd en dat ging prima naast dat ze wat strakker aanvoelden inderdaad.
    Je zou voor de zekerheid een kolf kunnen meenemen voor het geval dat je er last van krijgt maar anders kan het volgens mij geen kwaad.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat het per persoon anders is. De één heeft nu eenmaal wat sneller last van stuwing dan de ander. En het ligt er natuurlijk ook al aan hoe oud je kindje is. Nu red ik dat makkelijk, maar een jaar geleden niet.

    Heb je een handkolf? Je zou dan ook alleen de bovenkant mee kunnen nemen (neemt weinig ruimte in beslag.) En als je dan kolft gewoon even een glas of bekertje eronder houden. Die melk gooi je dan weg uiteraard. het is natuurlijk niet ideaal kolven. Maar dan hoef je maar weinig mee te nemen en kun je indien nodig toch even wat druk afhalen.
     
  5. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Hoe oud is je kind?

    10 uur ertussen houden lukte mij pas na het jaar.
     
  6. fleur1980

    fleur1980 Actief lid

    15 jan 2011
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij is nu 6 weken.
    Gisteren om 10.30 uur gaan slapen tot vanmorgen 7.00. Bij de voeding van vanmorgen hoefde hij maar één borst en viel toen weer in slaap. Omdat ik naar het cb moest had ik geen tijd om te kolven. Volgende voeding was om 11.30. Toen had er aan de rechterkant dus 13 uur tussengezeten. Voelde wel dat het vol zat maar deed geen pijn oid. Dus denk dat mijn uitje zonder kolf wel zal lukken!
     
  7. fleur1980

    fleur1980 Actief lid

    15 jan 2011
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    O ja wat ik me alleen nog afvroeg: heb je zo meer kans op borstontsteking?
     
  8. Kruimel2010

    Kruimel2010 Bekend lid

    8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Eerlijk? Ja! Bovendien is het erg ongezond voor je productie, zeker als je kindje nog maar zo klein is....
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    6 weken?:$

    Meid.....

    zo lang ertussen houden is vragen om terugloop en/of borstontsteking.

    Hoe ga je; met de trein of auto? Dan kan je toch even in de auto kolven vooraf en achteraf?

    Vrienden van Amstel Live is in Ahoy? Kan je niet even mailen of ze daar een geschikte kolfruimte hebben?

    Hoe minder de vraag (je baby is er niet, de je handelt de vraag zelf) des te minder productie.
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar haar baby slaapt sowieso ongeveer 8 uur door 's nachts, wat is dan het probleem om een keertje 10 uur niet te voeden/kolven? Als je productie lekker loopt kan dat prima, toen ik fulltime kolfde liet ik er 's nachts ook gerust 8 a 10 uur tussen.
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit zegt natuurlijk niets, verschilt zo per kind. Eva sliep met 6 maanden 12 a 13 uur achter elkaar, niets mis mee.
     
  12. fleur1980

    fleur1980 Actief lid

    15 jan 2011
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat vroeg ik me dus ook af...
    Hij slaapt al vanaf de 2e week zeker 8 uurtjes en soms ook langer.
    Voor terugloop ben ik niet bang. Hij komt elke week minimaal 300 gram aan! (een keer zelfs 400), Hij krijgt dus genoeg binnen.

    Alleen van die reacties nav borstontsteking schrik ik wel... Als hij de volgende keer de tweede kant niet pakt, s morgens als het vol zit, zal ik die toch maar kolven.
    Of hebben jullie nog andere tips? Baby eerder wakker maken lijkt me geen goed idee. Ik voed op verzoek. s nachts kolven dan? Overdag is geen probleem hij komt netjes om de 4 uur
     
  13. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Als jouw kolfapparaat zo groot is en dat je het daardoor lastig vind m dat ding mee te nemen, zou je dan niet beter een goedkoop en klein handkolfapparaat kunnen aanschaffen waarmee je als je zo lang bij je kindje weg bent ff kunt kolven zodat je productie stabiel blijft en je geen BO oploopt? Eventueel, als je dan ook geen koelelementen bij je hebt kun je die melk gewoon door de wc spoelen, maar dan voorkom je dus wellicht problemen met je eigen lichaam.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een kolf meenemen zal het probleem niet zijn, al is het niet handig, maar daar kolven lijkt me wel vervelend. En lijkt mij ook niet nodig als haar kindje altijd doorslaapt, ze zet dan toch ook niet haar wekker voor het geval haar kindje wat later wakker wordt? Dus 10 uur ipv 8 uur kan prima. Bij thuiskomst goed leeg kolven en de ochtend gewoon weer kindje voeden.
    Lisa sliep trouwens ook al snel 8-10 uur door en dat heeft nooit problemen gegeven.
     
  15. Kruimel2010

    Kruimel2010 Bekend lid

    8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het is nog al een verschil of je over een kindje van 6 maanden of een kindje van 6 weken spreekt!

    Heel bijzonder! Mis je 's nachts geen hongersignalen? Een kindje van ruim een week slaapt normaal gesproken echt niet zo lang (als het goed is is je ook geadviseerd om je kindje dan wakker te maken?).

    Op dit moment wel ja. Ik zou me meer zorgen maken over de productie op langere termijn. De eerste weken leg je namelijk de basis voor de productie op de langere termijn. Helaas is het bij mij de eerste weken niet zo best gegaan en ik merk nu (kindje bijna negen maanden) daar nog steeds gevolgen van... in die zin dat mijn productie het soms niet af kan stemmen op de (verhoogde) vraag van mijn kleintje!


    Mij lijkt het wel een goed idee om je baby eerder wakker te maken! Voor de ontwikkeling van je kleintje is het namelijk ook goed om vaker kleine beetjes te drinken (ook goed voor een gelijkmatige suikerspiegel 's nachts overigens).

    Misschien is het verstandig om dit artikel op borstvoeding.com eens te lezen: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Het aantal voedingen bij een borstgevoed kindje
     
  16. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    8 uur zonder voeding lijkt mij te lang voor een kind dat pas 6 weken is. Ik vraag me af of er dan geen hongersignalen gemist worden.

    Je hoeft toch niet bij het hele concert te blijven? Gewoon in de pauze naar huis. Als je nog maar twee maanden geleden bevallen bent lijkt zo'n concert me geen lolletje, eerder een uitputtingsslag (of je nou wel of geen bv geeft)
     
  17. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Even goed lezen: 6 weken of 6 maanden is nogal een verschil he!

    Vind 13 uur ertussen bij 6 maanden trouwens ook veel; mijn kind wou bij een half jaar gewoon drinken om de 4 uur en daar is niks mis mee!;)
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik ging toen net een uurtje met de baby op pad, moet je nagaan hoe iedere moeder daarin verschilt! 't Is wel lang staan zo'n concertavond. Maar het kan natuurlijk zijn dat ts een makkelijke bevalling had en superfit is en zoiets dus aankan.
     
  19. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    WAT? Moet je staan? Krijg je geen stoel?
    Pfoe da's dan zelfs jaren na de laatste bevalling al niets voor mij.
    Ik ben eigenlijk alleen concerten in De Doelen of het Concertgebouw gewend, dus ik ging eerlijk gezegd uit van een zitplaats.
     
  20. vgg

    vgg Bekend lid

    8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Dat is inderdaad niks mis mee, maar met doorslapen ook niet! Het wordt hier soms bijna afgeschilderd als slecht als je kindje doorslaapt...
     

Deel Deze Pagina