Hallo, Omdat mijn dochtertje de tepel niet naar achteren wil zuigen kolf ik vanaf het begin al haar voedingen af. Ondanks diverse consulten van een lactatiedeskundige is zij de borst niet goed gaan pakken. Zij is nu bijna vier maanden en aangezien ik een aanzienlijke productie heb (nog voor een maand in de vriezer) wil ik het afkolven afbouwen. Ik heb veel last van blaren op mijn tepels en/of kapotte tepels. Ik ben inmiddels van vier keer afkolven gegaan naar drie keer afkolven (van om de 5 a 6 uur kolven naar om de 8 uur kolven). Nu duurt het erg lang voordat mijn lichaam doorkrijgt dat het minder melk moet aanmaken. Gemiddeld heb ik twee weken nodig voordat ik geen enorme stuwing meer heb. Kan jij me advies geven hoe ik straks de volgende stap moet zetten? Van drie keer afkolven naar twee keer is best een grote stap (met veel uren tussen de afkolfbeurten). En hoe zet ik daarna de volgende stap naar 1 keer afkolven? Alvast bedankt. Anna
HAllo Anna, Wat goed zeg dat je zoveel melk met alleen kolven hebt verzamelt. Het afbouwen van zo'n enorme productie is inderdaad niet 123 gebeurt. Je bent er al heel goed mee bezig. Ik kan me goed voorstellen dat je je nu afvraagt hoe verder. Misschien kan je het in tussenstapjes doen. Niet ineens van 3 naar 2 maar eerst de middelste niet helemaal leeg kolven, en dan steeds een beetje minder ver totdat je alleen de spanning eraf haalt. Er zijn ook wat middeltjes die je kunnen helpen met het afbouwen. Die mail ik je prive even. Groet en veel succes, Ilse