Vondelingenluik in Antwerpen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door heleentje80, 19 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heleentje80

    heleentje80 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
  2. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik ken het idd van de buurlanden en ben er voor. Hier in Nederland worden moeders die hun kind niet willen of kunnen houden in het nauw gedreven. Adoptie is een flink traject met veel papierwerk en vaak gebeurd de bevalling in ziekenhuis waardoor andere dus moeten weten van de zwangerschap. ergens gewoon achterlaten kost je een advertentie om de krant en een mensen massa achter de moeder aan om der op te sporen en de gevolg hiervan is dat ze Nergens met de baby heen kunnen zonder dat iemand hoeft te weten van wie het is en waarom je afstand doet. Zon Luikje bied deze moeders de kans om hun kind af te staan zonder vragen of verwijten. Gewoon er in leggen en weg. Geen jacht op de moeder en niemand die ooit hoeft te weten dat er een kind is gebaard. Dit zou echt levens redde
     
  3. heleentje80

    heleentje80 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Ik vind t ook een goed initiatief. En t blijkt: sinds de opening ervan zijn er al 5 babietjes in gevonden.
     
  4. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Het heeft 2 kanten,als een vrouw anoniem onder begeleiding kan bevallen en dan zonder gedoe het kind zou afstaan zou beter zijn,want als er dan complicaties bij de bevalling zijn,is er tenminste hulp bij.maar aan de andere kant heeft het wel baby's gered.
     
  5. MamaR

    MamaR Fanatiek lid

    4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Tsja ik vind het heel lastig. Aan de ene kant vind ik het een goed initiatief, voor de moeder. Wanneer abortus geen optie (meer) is en je wilt niet dat iemand weet dat je een kindje hebt gebaard dan is het een goede oplossing. Aan de andere kant denk ik dat het voor een kind heel belastend is. Weten dat je niet gewenst bent of weten dat je moeder echt niet voor je kon zorgen. Daarbij vraag ik me af wat er mogelijk is wanneer een moeder later toch wil weten hoe het met het kind is.

    Ik ben op zoek gegaan naar statistieken die aangeven of babymoord door deze vondelingenluiken verminderd worden, maar daar moet ik nog even wat beter naar zoeken ;) Je zal aannemen dat dit wel het geval is, maar daar kan ik nu nog niks zinnigs over zeggen.

    Tevens wordt ik het artikel ook geschreven dat men graag zou zien dat vrouwen anoniem kunnen bevallen, ik denk dat dit nooit gaat werken. Dit is al gebleken met zaaddonoren. Deze mannen mogen ook niet meer anoniem zijn, dat vind ik een slechte zaak. Ik denk dat hierdoor veel vrouwen alsnog niet op die manier durven bevallen. Het is zoals ik hierboven ook al aangaf natuurlijk altijd mogelijk dat een vrouw in de toekomt toch wil weten hoe het met het kind is dan zou het wel fijn zijn dat die gegevens bekend zijn, aan de andere kant kan het kind op deze manier ook in contact komen met de biologische moeder die daar misschien helemaal niet op zit te wachten. Lijkt mij ook voor geen enkele partij goed.

    Het is dus best complex en ik denk dat er nooit een 100% juiste oplossing voor dit "probleem" komt..
     
  6. Valora

    Valora Niet meer actief

    Ik vind dat luik wel een goed initiatief, maar telkens er een baby wordt ingelegd gaan ze op zoek naar de moeder, en dat lijkt me nu eigenlijk niet de bedoeling.
     
  7. MamaR

    MamaR Fanatiek lid

    4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ze zijn er overigens mee bezig om zoiets ook in Nederland te maken, meen dat er in Dordrecht een plek komt..
     
  8. heleentje80

    heleentje80 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Het anoniem bevallen is op dezelfde manier als in Frankrijk bevallen "onder X".
    De moeder gaat naar t ziekenhuis en bevalt daar, maar op de geboorte-akte komt dat de moeder onbekend is (of de letter X dus)
     
  9. heleentje80

    heleentje80 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    @Valora,

    Ik kan die zoektocht naar de moeder wel begrijpen.
    Ws zijn er moeders die de seconde nadat ze het kind erin leggen al spijt hebben (of dat krijgen de komende dagen/weken/maanden). Een kind is toch het beste af bij zijn biologische moeder.
    Verder kan er dan ook hulp opgestart worden (denk maar aan een pleeggezin waarbij moeder kan contact houden, of xtra gezinsbegeleiding of een opvangtehuis voor jonge moeders/depressieve moeders )
    Ze zoeken die moeders echt niet voor een gevangenisstraf te geven, maar juist om meer steun te geven
     
  10. MamaR

    MamaR Fanatiek lid

    4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Er staat wel dat de gegevens opgenomen worden, dus dan is het nooit helemaal anoniem. Hetzelfde met abortus in NL, het is nooit helemaal anoniem. Als morgen besloten wordt dat de gegevens openbaar gemaakt moeten worden zijn ze er zo..
     
  11. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Dit bestaat ook in Nederland al volgens mij hoor. Het huis is Dordrech is al een tijdje open, toch? Heb slechte verbinding nu dus kan het even niet opzoeken, maar ze hebben er ook een site van. Iets van babyhuis dordrecht dacht ik.
     
  12. Storm

    Storm Niet meer actief

    Het blijft een moeilijke kwestie. Ik ben wel voor zo'n luikje. Beter in het ziekenhuis dan naast de vuilstort.
    Maar als ik de link hierboven aanklik zou ik toch gaan voor het 'anoniem bevallen'. Gewoon omdat moeder dan ook de nodige zorg krijgt.
     
  13. NoukjeTygo

    NoukjeTygo Fanatiek lid

    3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    niet altijd....
     
  14. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zover ik weet is die niet open.
     
  15. draak86

    draak86 VIP lid

    7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    De gedachte aan een warm, lief en vooral onschuldig babytje die koud in een luikje wordt gestopt doet mijn moederhart pijn. Maar een kindje voor dood achter laten of het kindje vermoorden nog veel meer dus ja....Beide wil ik er niet aan denken.
     
  16. novaa

    novaa Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    NULL
    NULL
    Het lijkt nu alsof er een metalen luik is waarin de baby naakt achtergelaten wordt. Zoals ik het altijd begrepen heb is er een kamer waar de moeder het kindje kleertjes aan kan trekken, nog even met de baby kan zijn mocht ze dat willen en bij afstaan wordt de baby in een reiswiegje gelegd en gaat er aan de andere kant van 'het luikje' meteen een signaal af dat er een baby is. Daarnaast kunnen moeders een bepaald deel van het dekentje oid meenemen waarmee later aangetoond kan worden dat je de persoon bent die het kind daar neer heeft gelegd. Mocht de moeder spijt krijgen.

    Ik ben voor het hebben van een babyluikje in Nederland. Denk echt dat daarmee het aantal babymoorden zal dalen.
     
  17. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Papendrecht krijgt babyluikje

    Het Babyhuis in Dordrecht opent binnenkort een babyluikje in Papendrecht. Ouders kunnen daar hun kind te vondeling leggen. Het luik gaat in februari open.

    Het Babyhuis in Dordrecht zelf krijgt geen luikje of vondelingenkamer. De gemeente wil niet meewerken omdat het wettelijk verboden is om kinderen te vondeling te leggen. In Papendrecht is wel medewerking toegezegd. En ook Groningen en Amsterdam krijgen een babyluik.

    Het Babyhuis is in Rotterdam nog op zoek naar een geschikte locatie voor een vondelingenkamer. Wanhopige moeders kunnen hun pasgeboren kind veilig achterlaten in zo'n kamer.

    Eerder deze week werd bekend dat in Rotterdam een 24-jarige vrouw is aangehouden, omdat ze in juli haar pasgeboren kind om het leven zou hebben gebracht. Het Babyhuis zegt dat dergelijke drama's met babyluikjes beter te voorkomen zijn.


    Geplaatst 20-09-13 15:55:33
    Gewijzigd 20-09-13 18:29:10
     
  18. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Het is dus nog niet in Dordt, maar het komt dus wel op meerdere plekken hier.
     
  19. wensdroom

    wensdroom Fanatiek lid

    18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    waarom zou en kind beter af zijn bij de biologische moeder?
    nee daar ben ik het absoluut niet mee eens. een kind is beter af bij warmte en liefde en het gevoel gewenst te zijn dan dat de biologische moeder die haar kind eigenlijk niet wil weer opgezocht wordt.

    ik heb zelf een dochter via een draagmoeder. mijn dochter is biologisch van de draagmoeder en mijn man, maar voor mij is het mijn dochter en of ze nou biologisch dat wel of niet is maakt niet uit. ze is gewenst en krijgt alle warmte en liefde die ze maar kan krijgen.
     
    lini89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina