Voogdij en trouwen? Wat is het beste?

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door riga01, 14 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riga01

    riga01 Bekend lid

    28 apr 2010
    977
    392
    63
    Vrouw
    In de zorg
    Den-Haag
    Hoi dames!

    Ik en mijn vriend krijgen in november een kindje. Zijn eerste. Wij zijn niet getrouwd,hebben geen geregistreerd partnerschap etc. Graag willen wij dat mijn vriend de voogdij krijgt over ons kindje maar willen niet dat hij ook de verantwoorlijkheid/allimentatie plicht krijgt over mijn 1e zoontje. Die heeft gewoon een vader en wil dit niet mixen.

    Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel maar wil weten wat de handigste optie is. Trouwen willen we niet. Dus wat blijft er dan over zonder dat mijn zoontje hierbij ook betrokken word.
     
  2. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.098
    1.995
    113
    Is dat niet gewoon dat je dan moet erkennen en gezag moet tekenen? Dan heeft het alleen met dit kindje te maken.
     
    GossipGirlxoxo en riga01 vinden dit leuk.
  3. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    Ik denk dat je het ouderlijk gezag bedoelde?
     
    riga01 vindt dit leuk.
  4. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Inderdaad. Ik zou hem voor die tijd al laten erkennen (voor de geboorte) en daarna kun je online gezag regelen.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  5. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Naar de notaris. Echt heel erg belangrijk want dit gaat zo vaak mis. Zeker met ‘samengestelde’ gezinnen.

    Erkennen kan al online vooraf, gezag krijgt hij dan wel. Maar andere belangrijke zaken via de notaris.
     
    Jessi79, Ysabella, riga01 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Inderdaad erkennen (kan als voor geboorte, maar ook daarna, bijvoorbeeld bij de aangifte). En na de geboorte via de kantonrechter gezag aanvragen.

    Maar absoluut ook naar de notaris om de erfenis goed vast te leggen!
     
    Jessi79 en riga01 vinden dit leuk.
  7. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Je kunt bij de gemeente hem erkennen als vader. Bij een eerste kind van jullie moet je hiervoor voor de geboorte beiden naar het gemeentehuis. Hij krijgt dan een formulier dat hij mee moet brengen bij de aangifte na de geboorte. Gezag regel je online. Is met jullie beide DigiD zo gepiept. Je hoeft niet te trouwen en notaris is alleen als je zaken wil vastleggen rondom voogdij als jullie beiden overlijden en erfenis.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  8. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.882
    3.851
    113
    Vrouw
    Inderdaad erkenning regelen voor de geboorte en dingen vast laten leggen door een notaris. Dat zijn altijd scenario's waar je liever niet over wil denken maar bijvoorbeeld:

    - wat als jullie niet meer samen zijn, wat gebeurt er dan met de spullen, hoe willen jullie dat regelen. Welke partner moet een nieuw kinderbed kopen bijvoorbeeld. Maar misschien zijn er ook wel dingen van jouw zoontje in jullie huis waarbij je wil dat hij die krijgt. En hoe zou je de zorg willen verdelen?
    - wat als jij komt te overlijden? Als je niet getrouwd bent en geen testament hebt gaat jouw vermogen en jouw spullen (eventueel de helft van het huis) naar jouw kinderen/ouders. Kan je partner daar dan blijven wonen met jullie kindje?
    - als hem iets gebeurt ben jij dan zijn erfgenaam of is zijn kind erfgenaam? Of jullie samen?
    - wat als jullie beide tegelijk (of binnen 3 dagen na elkaar) komen te overlijden? Laatst een rechtzaak waarbij vrouw 2 uur eerder overleed dan haar man dus zijn familie heeft de gehele erfenis gekregen en haar familie kreeg niks. In jullie geval zou het dan kunnen zijn dat jouw zoontje een kindsdeel krijgt (1/5 van jouw vermogen) en je andere kindje de rest.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  9. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Erkenning vooraf, anders kan je partner geen aangifte doen van geboorte en moet jij dit zelf doen.
    Gezag kan na de geboorte zodra het bsn nummer bekend is digitaal via rechtspraak.
    In principe veranderd er voor je zoon niks, ook niet wanneer jullie wel trouwen of geregistreerd partnerschap zouden toepassen, tenzij zijn vader hem niet erkent heeft.
    Hier met man getrouwd en oudste is juridisch niks van hem, alleen zorgplicht gedurende de tijd dat we getrouwd zijn (zijn niet van plan te scheiden ofzo). Ex heeft geen gezag meer, uit zijn gezag gezet. Oudste wil dat alleen zelf anders zien en dat heeft behoorlijk wat voeten in de aarde aangezien hij wel erkend heeft. Er wordt nu onderzocht welke optie in geval van zoon het beste is, puur gezamenlijk gezag of 'adoptie' waarbij de banden met ex volledig worden doorgesneden. Oudste wil zelf dat laatste en voor de corona was dat ook hetgeen er uit de gesprekken met de psycholoog als advies zou komen, maar traject is nog niet afgerond.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  10. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Geregistreerd partnerschap?
     
  11. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Het erkennen en gezag regelen van kind 2 veranderd niets aan de juridische status van kind 1. Behalve dat kind 1 niet enigserfgenaam meer van jou is, maar dat jij 2 erfgenamen hebt.

    Je huidige partner zal alleen kind 2 als erfgenaam hebben. Wil je dat dit veranderd? Dan moet hij een testament maken. Sowieso is het verstandig om een testament te maken. Als jij sterft heeft je partner nergens (financieel) recht op.
     
  12. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Maar stel je vriend overlijdt wil hij dan geen geld nalaten aan jouw oudste kind?
     
  13. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Gaat de vader van kindje 1 ook kindje 2 opnemen in zijn testament? Anders is het weer niet eerlijk naar kindje 1 toe ;)
     
    riga01 vindt dit leuk.
  14. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ik heb twee kinderen van mijn ex en straks twee van mijn huidige man.
    Wij zijn getrouwd en hij heeft alleen zorgplicht voor mijn oudste twee kinderen. Ik heb 4 erfgenamen en hij 2.

    We hebben wel bij de notaris vast laten stellen welke spullen van hem zijn en welke van mij en welke van ons samen en dus onderling verdeeld "moeten" worden als ons iets gebeurt.

    Mocht mij wat gebeuren dan gaan mijn oudste twee automatisch naar mijn ex omdat hij gezag heeft.
     
  15. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.882
    3.851
    113
    Vrouw
    Als er nu niks geregeld is laat hij haar zelfs niks na. Mocht dat wel geregeld zijn krijgt de baby een kinds deel en ts de rest. Dus als hij niet wil dat er geld naar haar zoon gaat moet dat ook vastgelegd worden .
     
  16. Fritsie

    Fritsie Actief lid

    11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Even uit nieuwsgierigheid: wat houdt een zorgplicht in? Alleen de daadwerkelijke zorg of ook het financiële gedeelte?
     
  17. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Officieel dacht ik vooral het laatste (qua onderhoud dan hé. Kledij, school, sport etc)
     
  18. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Maar de vader van kindje 1 is toch niks vsn jouw andere kind?
     
  19. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Beide, wanneer er kinderallimentatie door de ex partner wordt betaald kan het ook betekenen dat die omlaag gaat omdat het gezamenlijk inkomen hoger wordt en er dus meer draagkracht kan zijn. Het kromme daarbij is alleen dat dit enkel geldt voor diegene waarbij het kind/de kinderen het hoofdverblijf hebben. Iets waar al jaren wel een discussie over is, zeker sinds co-ouderschap het uitgangspunt is.
     
    riga01 vindt dit leuk.
  20. riga01

    riga01 Bekend lid

    28 apr 2010
    977
    392
    63
    Vrouw
    In de zorg
    Den-Haag
    Hij gaat sowieso het kind erkennen en aangeven na de geboorte etc. En ik denk dat het beste dan is om de voogdij online vast te leggen en veder alles apart bij een notaris. Als ik het zo beetje begrijp. Want geregistreerd partnerschap is praktisch hetzelfde geregeld als trouwen met kinderen van een vorige relatie...?
     

Deel Deze Pagina